Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Google Maps 5 bruger mindre data og har 3D kort

Google Maps 5 bruger mindre data og har 3D kort

Kik i Marked på din Android Mobil. Version 5 af Google Maps er nu klar.

Smartphones med Android 2.0 og nyere, f.eks. HTC Desire, kan nu opdateres til Google Maps 5.

Den største nyhed er nok, at kortet nu har fået en 3D tilstand der viser konturerne fra bygningerne. Man bruger to fingre til at "lægge" kortet ned i 3D-mode - lidt ligesom Google Earth på mobilen.

I den nye version fem vender kortet sig også efter kompasset i telefonen. Derudover lover Google, at indlæsningen af kort sker hurtigere og bruger op mod 70 procent mindre data, end tilfældet er på de tidligere versioner.

Ikke alle telefoner understøtter de nye funktioner fuldt ud.

Video: Google præsentation af Google Maps 5

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BE 18-12-2010 22:29:16

men har det overhovedet nogen betydning i forbindelse med, at komme fra punkt A til B?

Jeg foretrækker ren GPS med kort på telefonen, så regningen til teleselskabet ikke bliver så stor, og der findes jo glimrende programmer i den anledning.
Hvis jeg alligevel har brug for søgning på internettet, så kan jeg stadigvæk gøre det via min mobil, og med "cut and paste" bruge det.

Har også Mio GPS apparat med f.eks. Kbh. rådhus, glyptoteket m.m., men ærlig talt, når der ikke stå tydelige navne på noget som helst, hvad kan man så bruge det til, - når man ikke ved hvad det er man ser!?

0 0
Lowkey 17-12-2010 21:28:15

Der er yderligere forklaring af forskellene og hvorfor det er snedigt at bruger vektorgrafik her: http://googleblog.blogspot.com/2010/12/under-hood-of-google-maps-50-for.html

0 0
18-12-2010 10:52:54

Det er jo sådan set rimeligt simpelt, enten har du raster eller vektorgrafik(der er også andre muligheder).

Raster er det samme princip som bruges til fx fotos altså en ordentlig stak pixels. Vektorgrafik er baseret linjer(akkurat som de vektorer man lærer om i matematik), dermed skal der bruges langt mindre data til at beskrive et geografisk object.

Her er lidt flere detaljer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

0 0
Smasher 17-12-2010 15:09:45

Jeg har en HTC Desire. Og der ligger maps indbygget, google maps v. 4.4 så vidt jeg kan se i programmet.

Hvis jeg så henter den nye google maps via market, opgraderer den så min gamle maps eller har jeg 2 til at ligge?

For ellers kommer det da godt nok til at fylde lidt rigeligt, synes jeg.

0 0
Lenny87 17-12-2010 16:34:51

Smasher:

Ja, den "erstatter" din nuværende version, det gør alle programmer du opdatere fra Android Marked.

Den spørg så vidt jeg husker også om den skal erstatte den aktuelle version når du prøver at hente den nye opdatering. :)

0 0
Smasher 17-12-2010 16:54:11

Ja, ved godt opgraderinger altid erstatter de gamle versioner :)

Men grunden til jeg spurgte lige netop om denne her, er at jeg ikke kan finde programmet i market - downloads. Og vælge opdatér.

Men jeg skal ind og søge efter "maps" eller "google maps" og så hente programmet (ligesom et nyt spil eller program)

Og ville derfor bare lige være sikker på det var samme program der er tale om :)

Men tak for svaret :)

0 0
Lenny87 17-12-2010 17:01:50

Har du aldrig opdateret Google Maps mens du har haft din Desire? for så er det nemlig derfor. ;)

0 0
Smasher 17-12-2010 17:09:42

Nej, fik min Desire for 2-3 mdr'er siden :)

Har ikke hørt om nogen google maps update før i dag, og har egentlig heller aldrig brugt programmet seriøst, udover lige at teste lidt for sjov ;)

Men nu er det installeret :)

0 0
Lenny87 17-12-2010 16:34:51

Smasher:

Ja, den "erstatter" din nuværende version, det gør alle programmer du opdatere fra Android Marked.

Den spørg så vidt jeg husker også om den skal erstatte den aktuelle version når du prøver at hente den nye opdatering. :)

0 0
17-12-2010 15:09:14

3D virker foreløbigt som en lidt ligegyldig funktion, eftersom google streetview, levere noget mere brugbart.

Alt 3D er jo bare nogle grå kasser og leverer ikke meget ny information. Tag fx et kik på KBH's rådhus eller Christiansborg, det er bare nogle kasser som i ringe grad viser hvorledes disse bygninger ser ud.

Nu kunne det så være interessant hvis google kunne finde ud af på en eller anden måde at kombinere 3D og streetview.

0 0
Mikkel 17-12-2010 09:40:49

Andre end mig der ikke kan få 3D-kort til at virke? - virker forventeligt nok ikke i Aalborg, men heller ikke i New York, som i videoen :s

0 0
Søren Grønbjerg 17-12-2010 12:12:38

Hey Mikkel.
Jeg havde samme problem.
Gå ind og slet din cache i google maps.
Så skulle det virke med det samme.

Forresten en vildt fed feature.
Den loader også maps markant hurtigere nu :)
Så blev man lidt juleforkælet, hvis man har en
android vel og mærke.

/søren

0 0
HrLaursen 17-12-2010 10:17:11

Det virker i KBH på SGS. Men dog kun midt i KBH. Det er stadig ret begrænset. Hvilken mobil har du?

-M

0 0
Mikkel 17-12-2010 13:15:27

Rådhuspladsen virker. Ja, satelit-laget skal være slået fra.

0 0
17-12-2010 12:58:32

Hvilke gaderi kbh, og er der noget der skal fra/tilvælges?

Søren

0 0
Mikkel 17-12-2010 11:16:48

En genstart hjalp... det kører nu.

0 0
Mikkel 17-12-2010 11:10:02

Hmm, underligt. Desire HD.

0 0
Jesper Søgaard 17-12-2010 08:39:58

Jaaa - det er sikkert rigtigt at den bruger mindre data, men min HTC Desire er efterhånden umulig at bruge fordi programmerne fylder mere og mere. Nu kan Google Maps og cache, hvilket i sig selv er rigtig fint, men det stille også større krav til telefonernes interne hukommelse.

Det kunne være interessant at høre HTC's kommentar på hvad Desire-brugere skal gøre i fremtiden for at undgå deres interne hukommelse bliver fyldt. Det må siges at være tæt på en design-fejl.

0 0
Raaert 17-12-2010 11:21:24

På min telefon ligger data cache sig på SD kortet, og ikke på telefonen.

0 0
HrLaursen 17-12-2010 09:23:19

:-) hmm... det tror jeg ikke HTC bekymre sig så meget om. Du skal jo bare købe en ny telefon. Ellers root din Desire, så har mange flere muligheder for at ligge data på SD kort.

-M

0 0