Google stopper tilfældige klik på reklamer i apps

Google vil nu forbedre oplevelsen af reklamer til smartphones ved at sikre, at du som forbruger ikke kommer til at klikke på dem ved en fejl.

Google stopper tilfældige klik på reklamer i apps

Du kender garanteret til de mange irriterende reklamer, der kan forekomme i apps og spil, hvor de popper i lige i det øjeblik, hvor du ellers vil klikke på en ”OK”-knap eller de reklamer, der er udstyret med et lillebitte kryds til at lukke dem, hvor du kommer til at rammen reklamen i stedet for.

Læs også: Nu kommer der reklamer i HTC’s BlinkFeed-nyhedsapp

Det problem vil Google løse ved at indføre en række ændringer gennem annonceringstjenesten, AdWords, for hvordan reklamer får lov til at opføre sig i apps til smartphones i et håb om at forbedre brugeroplevelsen.

Google indfører 3 tiltag i kampen mod dårlige implementeringer af reklamer. Det første tiltag går på, at reklamer ikke bliver aktiveret, hvis du klikker tæt på kanten af disse – eksempelvis i bunden af en apps, hvor reklamen grænser op til nogle knapper i appen.

Læs også: Teleselskaber vil blokere reklamer på internettet

Den anden løsning går på at gøre det nemmere at lukke reklamerne. Mange reklamer gør brug af meget små ikoner til at lukke disse, og det gør det meget svært at fjerne reklamerne, uden at du får klikket på dem og bliver sendt hen til en webadresse ved en fejl. Du behøver derfor ikke at være nær så præcis, hvis du vil lukke reklamerne fremover.

Det tredje tiltag vil forbedre oplevelsen gevaldigt i eksempelvis spil, der viser reklamer lige i det øjeblik, hvor du oprindeligt havde tænkt dig at trykke på en ”OK”-knap eller lignende. For at forhindre, at du ved en fejl klikker på en reklame lige i det sekund, den kommer frem, blokerer Google for kliks i reklamer i kort tid efter, den kommer frem.

Bedre oplevelse for forbrugere og annoncører

Google fortæller, at ændringerne ikke kun vil forbedre oplevelsen for brugerne.

De vil også komme annoncørerne til gode, der får reducerede omkostninger for tilfældige reklameklik og i stedet en 15 % bedre omregningskurs.