Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   GPS har gyldne dage

GPS har gyldne dage

I det sidste år er salget af navigationssystemer på verdensplan fordoblet.

I det sidste år er salget af navigationssystemer på verdensplan fordoblet.
I det sidste år er salget af navigationssystemer på verdensplan fordoblet.

I det andet kvartal af 2006 blev der solgt 2,5 millioner GPS-enheder i hele verden. Det svarer til en fordobling i forhold til samme periode året før, viser en ny markedsanalyse fra Canalys.

TomTom har udbygget sin førende position på markedet fra 20,8 til 30,5 procent, mens Garmin er gået frem fra 8,2 til 16,7 procent. Mio Technology ligger på tredjepladsen med 9,5 procent af markedet. Taberen er Medion, der er faldet fra 13,6 til 6,1 procent.

Når det gælder pakkeløsninger med GPS-enheder og lommecomputere er salget faldet med 42 procent. I dag er det selvstændige, mobile GPS-systemer som f.eks. TomTom Go, der sælger bedst. Men tendensen går mod offboard-systemer, hvor ruten beregnes på en central server og sendes per GPRS eller UMTS.

Ifølge Canalys er salget af mobiltelefon-navigationsprodukter steget fra 166.000 til 465.000 enheder i Europa i andet kvartal. Men det er dog stadig kun et fåtal af mobiltelefonerne på markedet, der har indbygget GPS.

Den gennemsnitlige pris for navigationssystemer ligger stadig omkring 400 euro, men Canalys forventer at se produkter til det halve af denne pris mod årets slutning.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies