Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   GPS-producenter hårdt ramt

GPS-producenter hårdt ramt

Dedikerede GPS’er lider under, at blandt andet mobiltelefoner har fået indbygget navigation.

Producenterne af traditionelle GPS’er er hårdt ramt af, at navigation efterhånden findes i flere og flere produkter, og stort set alle nye mobiltelefoner.

Tyske Garmin forventer, at salget på det europæriske marked vil falde 10 procent i år, og hollandske TomTom forventer et globalt fald på 15-20 procent. Det skriver Reuters.

Garmin har som modtræk netop købt tyske Navigon, for at komme bedre ind på bilmarkedet, hvor navigation i stigende grad bygges ind i nye biler.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Torkild 29-08-2011 23:14:57

Nejnej


Sygic det er noget ved på Android

0 0
David 30-08-2011 07:56:45

Jeg synes stadig Google Navigation er bedre :)

0 0
Raaert 29-08-2011 20:56:45

Så lav dog nogle applikationer.

Man kan stadig ikke få TomTom til Android, selvom det nok er det mest eftersøgte GPS app - Og så er de bange for at miste penge? Få fingeren ud.

0 0
Thomas Kristensen 30-08-2011 00:06:18

Jeg vil give dig ret
TomTom er godt nok længe om at kommer med en version til Android
Ipony har haft en i over et år
Og der er som sagt flere android mobiler end der er ipony
Så de er sku selv ude om det, var det kommer inden google maps blev så godt som det er, så havde jeg købt det
Men det er for sent nu, intet kan slå google maps, du for så meget mere for pengene
Nå ja.. DET ER GRATIS !!

0 0
Jesper 29-08-2011 17:30:27

...tyske Garmin. Så må man håbe, at det amerikanske moderselskab...Garmin, sælger bedre!
Research, research...eller almen viden! Vælg selv!

0 0
Andreas 29-08-2011 17:06:57

Det kan godt være jeg er lidt noob til det med mobiler men mine venner siger at på deres mobil er der gratis GPS altså at det ikke koster penge, men jeg siger så at AGPS koser penge og GPS koster ikke.

men koster det penge at bruge GPS på f.eks Google Nexus S og SGS2 og HTC sentention?

0 0
Stone 29-08-2011 17:46:31

JEg har hentet et program i Android market, kaldet "Navdroyd" til 40 kr. Her kan man hente kort til ned til "ren" gps navigation, der er gratis. Derudover er NoviMaps til Nokia vist også gratis at bruge, så vidt jeg ved.

0 0
Søren 29-08-2011 18:28:12

lige en notits...
Man kan også downloade kort ved hjælp af Google Navigation, sådan som denne også bliver helt gratis :) ...

aGps er også gratis, men normalt koster det penge at hende kortet ;) dog ikke, som skrevet, hvis man downloader kortmaterialet...

0 0
Thomas Kristensen 29-08-2011 23:59:15

Det er ikke helt korrekt
AGPS består af en kombination af GPS sateliter og cell location (Maste lokation)

AGPS virker på den måde at telefonen henter ens placering via mobilselskabets master, da alle master har indbygget en GPS. samtidig med at GPS'en forsøger at låse sig fast på sateliterne
Mobilen kan hurtigere finde placeringen via masterne end via GPS sateliterne
Det hele arbejder sammen, og resultatet er en hurtigere og mere præcis placering

Og det koster en lille smule, hver gang telefonen kommunikere med masterne, så det er ikke helt gratis.

Google Maps er hellere ikke helt gratis, hellere ikke selvom du bruger cachelagring på forhånd af kortområde og man kan ikke gemme hele kort med kun områder af en radius af 30KM
Desuden er det kun det alm. kort (kortfelter) der kan gemmes på forhånd, du kan ikke gøre det ved ''Satelit'' og ''Terræn''
Det koster også data hver gang du søger eller trykker på bobbelknapper for at få mere information

Når man bruger ''Cachelagring på forhånd af kortområde'' så er vi næsten nede på ingen data trafik

Google har dog planer om at give brugerne mulighed for at hente hele kort over lande og området, så først til den tid, så bliver det helt gratis, også alligevel ikke, da den stadig skal hente informationer ned fra google's maps server :)

0 0
Andreas 30-08-2011 16:46:50

Jeg teste det lige hvor jeg slog wifi og data fra, og så kun havde GPS til og det virkede fint man kunne godt se hvor man var, koster det så også penge? og koster det så i data eller hvad gør det?

0 0
Thomas Kristensen 30-08-2011 16:59:04

Du kan godt se hvor du er, da du har gemt en del af kortet
Men du kan ikke få informationer fra kortet uden dataforbindelse
Prøv at trykke et sted på kortet, eksvis. ved bilka, så kommer der en bobbleknap op, tryk på den. Kan du så se deres åbningstider, anmeldelser osv.
Du kan hellere ikke få bus/tog tider, trafik
Og du kan kun bruge det grålige kort, altså ikke satellit kortet

Men selvfølgelig, hvis du slår alle dataforbindelser fra, så koster det ikke noget, men så er det også med begrænsede oplysninger, og du vil sikkert kun kunne se hvor du er og bruge kortet indenfor det område du har gemt som er en radius af 30KM

Men som jeg vist nok tidligere har skrevet, så kommer google med en offline løsning, hvor det vil være muligt at hente kort områder over hele lande, eller noget i den stil, det er begrænset med oplysninger de er kommer ud med :)

0 0
David 30-08-2011 07:46:41

Det er nu ikke ens egen placering, men satelitternes den henter, som den ellers var nødt til at "opdage" selv før man kunne starte.

Men ellers har du helt ret :)

0 0
Andreas 29-08-2011 18:49:45

Kan google eller har de ikke lavet så at du f.eks kan trykke download kort og så download det man kan se på skærmen eller f.eks marker det stykke af kortet du ville downloade og så downloade den det, så kan man så slette det sted vis det fylder for meget. så kan man f.eks sige offline tilstand og så viser den kun det downloade kort.

0 0
Søren 29-08-2011 21:39:36

Hvis jeg forstår dig ret, så ja :)

Men med en ændring, den henter ikke bare det man ser; du trykker et sted på kortet, og kan hermed vælge at gemme kortmaterialet, dette gør det i en diameter af 10miles fra der hvor du trykkede på kortet..

Håber det er til at forstå, syns lige jeg forvirrede mig selv :)

0 0