Grebet strammes om mobilbutikkerne

Kunderne skal behandles ordenligt ellers smækker fælden. Det har to mobilbutikker i denne måned måtte sande.

Grebet strammes om mobilbutikkerne

I april måned har to onlinebutikker fået frataget kvalitetsstemplet E-mærket. Det betyder, at de ikke længere er godkendt, som butikker man sikkert kan handle med på nettet.

I starten af april røg E-mærket hos Monatel ApS i Skive, og senest er også Datatalk ApS på Frederiksberg udelukket fra det gode selskab.

For Monatels vedkommende handlede det om, at butikken ignorerede Forbrugerklagenævnets afgørelser. I Datatalks tilfælde er årsagen, at kunder som vil reklamere, ikke kan komme i kontakt med webshoppen.

– “En forbruger skal kunne reklamere og udnytte fortrydelsesretten på en måde, der ikke er mere besværlig end bestilling af en vare eller ydelse”, siger E-handelsfondens direktør Lars Schmidt Larsen.

Mere opmærksomhed på service

Hos E-handelsfonden mener man, at det næste slag om kunderne på nettet, kommer til at handle om kundeservice. Samtidig er kunderne blevet mere opmærksomme på, at E-handelsfonden kan kontaktes, hvis man har en klagesag.

– “Forbrugerne er blevet bedre til at bruge os – altså kontakte os når de støder på butikker, som optræder uhensigtsmæssigt. I forbindelse med de to seneste fratagelser af E-mærket, er det ikke fordi vores krav til samarbejdspartnere er blevet strammet, men vi har set nogle mønster i butikkernes adfærd, som gør vi kan skride ind”, fortæller Lars Schmidt Larsen.

Når en netbutik har fået frataget E-mærket, kan der først ansøges om generhvervelse efter 12 måneder.