Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Har Stephen Elop infiltreret Nokia?

Har Stephen Elop infiltreret Nokia?

Rygter og konspirationer om Stephen Elop og Nokia-salget er i fuld gang.

De seneste par år har der været mange rygter og spekulationer om et forestående salg af Nokia. Disse fik ny næring af Stephen Elop i 2010 satte sig i topchef-stolen i Nokia, og erklærede, at den primære fremtidige smartphoneplatform skulle være Windows Phone.

Elop kom fra en topstilling i netop Microsoft.

Efter tiltrædelsen i Nokia fortsatte Nokias markedsandele hastigt nedad, hvilket udløste spekulationer om, at Stephen Elop havde infiltreret Nokia, for at få firmaets markedsværdi ned på et så lavt niveau, at den finske virksomhed blev interessant for Microsoft, skriver Politiken.dk.

- Microsoft køber Nokia for 40,5 mia DKR

Forklaringen var, at Microsoft har mange milliarder dollars liggende i EU, som ikke kan sendes til USA uden at udløse et kæmpe skattesmæk. Microsoft skulle undgå dette ved at bruge pengene på opkøb af europæiske virksomheder – Skype er et eksempel herpå.

Konspirationsteorier på nettet

Da Microsoft annoncerede at de var parate til at overtage Nokia, kaldte tillidsmanden for Nokia prisen på 40,5 mia. danske kroner, for uforskammet billig.

Alexander Oswald, en tidligere marketingschef skrev på Twitter at udtrykke at ”Elop’e et firma” nu kommer til at betyde ”infiltration på direktørposten for senere at kunne sælge til spotpris”.

En anden tidligere Nokia-chef opfordrer investorerne til at gennemse alle Elops mails over de seneste mange år.

Hvad skal der ske med Nokia-navnet?

Situationen er nu, at Stephen Elop måske er på vej til at afløse Steve Ballmer som topchef i Microsoft, hvilket også har sat mange spekulationer i gang.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Frederiksen 05-09-2013 08:00:03

Jeg tror at dit link har sin rigtighed, jeg tror at Q3 for Nokia, bliver en mindre katastrofe..

Og med det pres fra Nokia's aktionærene i Maj, som ikke havde tiltro til WP og ønskede at Elop lavet en plan B, hvilket tydet på at man skulle skifte til Android..
http://goo.gl/tu9Oz

Så jeg tror at M$ blevet tvunget til at købe Nokia, da jeg tror de ville dumpe M$ og dermed ville WP være en død fisk...

0 0
05-09-2013 09:41:18

Ja. Noget kunne tyde på der bag elop var et ønske om en plan b.
om det var android finder vi næppe ud af før 2016, i hvert fald læser jeg det faktum at Nokia ikke ville sælge "Nokia" til ms såæades at der er håb for Fremtiden.

0 0
Tommy 04-09-2013 18:39:58

er at folk uden forståelse for mobilbranchen får et talerør, intet andet.

Da Elop kom til, var det tydeligt at Nokia var i krise, ja deres mobiler solgte stadig godt, men det er fordi 99% af vi mennesker er vanedyr. Man køber det man havde før, med mindre man virkelig er blevet overbevist om noget andet er meget bedre - og der går en del tid med den overbevisning - i marketingbranchen beregnes det til at være 6måneder - 2år (iPhone "1" og 3 solgte elendigt - hvis I ser tal som fx 52mil så er det med ipods, selve iphone delen var omkring sølle 5mil).

Elop lavende en kæmpe kommunikationsfejl med "burning platform", men han sagde jo bare hvad alle i branchen i forvejen vidste - nu blev det bare lagt frem for kunderne lidt før end de selv havde opdaget det - måske kunne Nokia have redet ½års ekstra indtjening på Symbian, men alle vidste at de var nødt til at skifte platform og alle vidste også de ikke ville skifte til Android - ellers havde de jo gjort det længe før Elop kom til.

At det blev WP var ikke så underligt, MS betalte Nokia gode penge i starten, de havde ikke fået en krone fra Google - tværtimod. Og de havde ikke råd til at blive ved med deres egen platform, Symbian, Meego etc. Softwareudvikling er dyrere end de fleste tror!

Apple er også i krise lige nu, da de ingen innovation bibringer og har virkelig svært ved at komme ind på andet end high-end markedet. Det betyder dog ikke at i5s ikke vil sætte salgsrekorder, for det vil den sikkert, men Apples krise er stadig stor. De lancerer en i5c, men den bliver sikkert prissat som mid-end og det får de nogle købere ud af, men slet ikke så mange som MS og Android kommer til at få i BRICS landende og andre fattige lande. Langt de fleste af resten af verdens befolkning har en dumbphone og at give 5k for en i5, S4, L1020 er utænkeligt, for det svarer til 3måneders løn for en akademiker i BRICS (fx indiske Cand. IT'ere får 3000kr om måneden) og så tænk på en almindelig lønmodtager - 5k svarer måske til et halvt års løn.

Nokia har altid været stor i BRICS, så de vidste før og nu med WP at hvis de skal have kunder, skal det være i low og mid-end markedet. Med fx Lumia 520 har Nokia også ok succes i BRICS og med MS penge i ryggen kan WP få endnu større succes pga bedre indtjeningsgrad.
Så inden Elop kom til, vidste Nokia godt der skulle ske noget - og det skulle være så man kunne skalere sig over hele spektrummet med low-end til high-end. Kun Android, som Nokia i forvejen ikke ville røre ved, kunne det. Windows er et verdenskendt brand, så det bliver nemmere at sælge i fx BRICS end noget ingen har hørt om - såsom Meego.

Det var sund forretningsstrategi at vælge WP selvom Nokia ikke er hvad de har været, men det skyldes mere at de ikke reagere i allerede 2009 - altså længe før Elop var i billedet. Husk det tager ca 1 år at udvikle en mobil (med Symbian tog det ca 2år).

TLDR:
Jeg siger ikke Elop er en god chef (hence burning platform), men at lave sådanne konspirationsteorier er idioti, undskyld, men det er det.

0 0
Henrik 05-09-2013 11:26:23

Fuldstændig enig, Tommy.

Og når man kigger udover det sentimentale i, at europæisk mobiltech førerskab er væk, så giver denne her handel (altså at Nokia's Devices and Services) sælges til Microsoft faktisk ENORM god mening, både for reste af Nokia som kan koncentere sig om at tjene penge igen på deres andre divisioner, og Microsoft med deres nye strategi og Windows Phone's opad gående salg.

Q3 bliver kvartalet hvor 10 millioner solgte enheder brydes!

0 0
jonasbh 05-09-2013 10:32:45

@Tommy: Man kunne beskylde dig for at være lidt arrogant i dit indlæg - "folk uden forståelse for mobilbranchen". Det er da godt vi har dig!

I mit første indlæg henviser jeg til en kommentar fra Knut Yrvin, der er tidligere ansat i Nokia. Måske ved han også lidt om branchen.

Du skriver også at "Det var sund forretningsstrategi at vælge WP". Sjov kommentar omkring et firma, der er nu er opkøbt på afgrundens rand. Hvis Nokia havde forsøgt sig med Android og Meego, hvordan skulle det så gå dårligere end det er gået nu??

Tror du, at Nokia havde skaffet større markedsandele til WP, hvis de havde satset på WP i 2009? Den har jeg svært ved at tro på.

0 0
jonasbh 04-09-2013 11:34:48

Hvis man kan læse norsk, så er der spændende kommentar her: http://www.digi.no/922073/nokia-ble-lagt-i-ruiner-av-elop

0 0
04-09-2013 14:14:25

Nej lige præcis Nokia n9 er/var en fantastisk telefon.

Nokias problemer begyndte, mener jeg, allerede den gang ejerkredsen gik over til store amerikanske fond og investorer.
Nokia var i knæ i 2010 ingen tvivl om det, men de var på vej fremad også med det vi i dag kalder smartphone( Nokia lavede, så vidt jeg ved den fo
første smartphone med deres n-serie) nemlig x7,n8 og n9.
meego kunne godt have givet Nokia stor succes, jeg person ligt elsker min n9, men så kom Elop og wauw så gik det nedad i en vis fart.
dumme og klodset udtalelser smadret Nokia totalt, den ene nøglearbejder efter den anden forsvandt og så lukkede manden Nokia R&D afdeling i København selvom tidligere havde udtale at den afdeling var hjørnestenen i Nokia og havde en kæmpe andel i Nokia succes, der vidste jeg at det her kunne gå galt. Desværre kom det til at ske, hvad så nu spørger flere?
tja, faktum er jo at Nokia og ms har arbejdet en dog særdeles tæt sammen det sidste år og måske kan de holde momentum med succeser som NOKIA lumia 920 og 1020. Men jeg tillader mig at tvivle ms har med købet at skype og andre vist at de "glemmer" deres køb.
for mig så holder jeg som en lille dreng der tro på julemanden fast i håbet om at NOKIA i 2016 i den ene eller anden form vender tilbage som mobilproducent, hvilket deres kontrakt med ms tillader, såfremt handlen bliver godkendt.

indtil da nyder jeg NOKIA fantastisk telefon med meego, windows og Symbian øhh Bella.
for en der siden 1998 aldrig har haft andet end NOKIA som sin primære mobiltelefon så tilhører jeg mængden der begræder denne handel.

Til alle fra NOKIA takker jeg for de mange mange flotte telefoner der er kommet igennem tiderne.
men Elop er og bliver aldrig min kop te.
Microsoft phone uden NOKIA NEJ TAK..
så eller den nye NOKIA 515 Og 1020 og hvis rygterne taler sandt 1520. Derefter venter jeg på kongen vender tilbage..

0 0
Allan 04-09-2013 17:05:33

Absolut. N9 var en super smart-phone og med et lækkert mobil-os i MeeGo.
Det kunne uden tvivl have blevet en succes for Nokia.
Men Elot smed Symbian, MeeGo i skraldespanden. Vælger de nu også at droppe brandet "NOKIA" er de helt færdige.

Enig Carsten, en windows-phone uden Nokia. NEJ TAK.

0 0
GammelGed 04-09-2013 18:03:54

Læs hele den spændende historie om hvordan Nokia døde før Elop. Klik på link.


Even if N9 would have been released in North America in 2011, Nokia could not have had a successor with LTE support to offer for a long time in the fast paced smartphone market.

Devices based on the OMAP 3630 SoC used in the N9 could have been brought to the market at a tight schedule, but an ecosystem to compete with Apple and Google would have had to be built around it without LTE support and the support from North American operators. As a result of the Intel cooperation there was no mid-priced chipset that could have competed against the cheaper Android phones


At the end of 2010 negotiations were held with Samsung, LG, and Sony Ericsson, but none of them decided to cooperate with Nokia to develop the MeeGo ecosystem and the big European operators retreated from the investments simultaneously.

Nokia would have had only one MeeGo device in the market by the end of 2011.

http://taskumuro.com/artikkelit/the-story-of-nokia-meego

0 0