Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Hård konkurrence på mobilmarkedet

Hård konkurrence på mobilmarkedet

Konkurrencen på mobilmarkedet er blevet større, fordi antallet af mobilkunder er steget eksplosivt. Men de nye mobilbrugere er ikke altid tilfredse, viser tal fra Teleankenævnet og Forbrugerstyrelsen.

Inden for de seneste otte år er der kommet fire millioner nye mobilkunder. Fra 1996 til 2004 er antallet vokset fra 822.000 til 4.785.000. Det er en stigning på hele 480 procent.

På grund af de mange nye mobilkunder er konkurrencen blandt teleselskaberne blevet intensiveret. De må kæmpe for kunderne, som i stigende grad skifter mobilselskab fra tid til anden.

Og kampen om kunderne kan betale sig. For danskerne bruger rigtig mange penge på mobiltelefoni. Ifølge Danmarks Statistik bruger danske familier rundt regnet 4.900 kroner om året på telefonabonnementer og samtaler, hvilket placerer denne post blandt de ti største i familiens samlede årlige forbrug.

Kunderne er utilfredse

Den stigende konkurrence har til gengæld ikke betydet, at mobilkunderne udelukkende er tilfredse. Rigtig mange forbrugere oplever problemer på mobilmarkedet, hvilket ses af de seneste tal fra Teleankenævnet. Her handler 349 ud af de i alt 780 kundeklager om mobiltelefoni, hvilket svarer til 44 procent af det samlede antal henvendelser.

Hos Forbrugerstyrelsen erfarer man også, at kunderne har mange klager over deres mobilabonnementer. I 2005 havde styrelsen på seks måneder modtaget cirka 350 henvendelser vedrørende mobilabonnementer.

Undersøgelsen viser ikke, hvad kundernes utilfredshed skyldes. Men skal man tro tidligere tal fra Teleankenævnet, er den manglende gennemsigtighed en af de faktorer, der gør sig gældende, når kunderne klager.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies