Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Her er Apple iPad 2

Her er Apple iPad 2

Apple har netop lanceret efterfølgeren til iPad - iPad 2 har både fået Dual-Core og kameraer.

Steve Jobs har netop præsenteret iPad 2 for verden. Den er ligesom sin forgænger 9.7 tommer stor, men er på andre måder mindre. Den nye iPad er 8,8 mm tynd og vejer 589 gram. Den er hele 33 procent tyndere end iPad 1, der er 13,8 mm - endda tyndere end iPhone 4. 

Den har en LED-skærm med en opløsning på 1024x768 pixels. 

Den får en 1 GHz Dual-Core-processor, der angiveligt er dobbelt så hurtig som den, der sidder i iPad 1. 

Samtidig er browseren blevet hurtigere. Apple har taget den Nitro JavaScript motor, der sidder i Mac OSX og sat den iOS. Nu kører JavaScript på Safari-browseren dobbelt så hurtigt. 

Grafik-håndteringen er blevet ni gange så hurtig, påstår Apple, men batterilevetiden er den samme. Batterilevetiden er 10 timers aktivt brug, og 1 måneds standbytid. 

Den har indbygget gyroscope, accelerometer og HDMI-output.

To kameraer - nye muligheder

iPad 2 har også fået to kameraer - et på forsiden og et på bagsiden. Dermed er Facetime - altså videoopkald - også muligt fra iPad 2. 

Apple nævner ikke noget om, hvor mange megapixels kameraet har -men nævner, at man kan optage video i HD, 720p, 30fp.

Samtidig er applikationen PhotoBooth blevet tilpasset iPad 2, så du kan redigere dine fotos, tage billeder med effekter og den slags. 

Også applikationen iMovies er blevet tilpasset iPad 2, så du nu både kan filme og redigerer video fra iPad 2. Apple sagde under præsentationen, at applikationen "ikke kun er til leg, men også til professionelt brug". 


iPad 2 case

Sammen med iPad 2 lancerede Apple et cover, der skal beskytte iPad 2, når den ligger i tasken. 

Coveret er lavet af det samme materiale, som man laver rumdragter af, fortalte Steve Jobs fra scenen - men kommer også i en version i læder. 

Der kommer fem forskelle farver, i begge materialer. 

Coveret sidder fast på iPad 2 ved hjælp af magneter.

Snart til Danmark

iPad 2 kommer i sort og hvid. Den hvide version kommer med det samme - man kommer ikke til at vente på den hvide version denne gang, lover Steve Jobs. 

iPad 2 kommer i versioner med 16 GB, 32 GB og 64 GB indbygget hukommelse. Fåes med eller uden 3G.

Prisen bliver den samme som på iPad 1.

iPad 2 kommer allerede til Danmark den 25. marts.

Her kan du se alle specikationerne på iPad 2. 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Anders Melchiorsen 04-03-2011 13:22:14

Apple styrer som altid meget nøje hvad de vil fortælle og specielt hvad de ikke vil fortælle. Jeg har ikke set en Apple præsentation før der fokuserede så meget på hvad konkurrenterne går og laver med sammenligninger til deres eget produkt. Hvis Apple var sikre på deres egen success ville der ikke være grund til at nævne konkurrerende virksomheder.

En anden ting der var meget slående var at de omtaler iPad som et "post-PC" produkt. Jeg ved ikke hvad de lægger i det ord, men iPad er et produkt der i den grad er afhængig af en computer og specielt iTunes. Hvorfor ikke gøre iPad uafhængig af en computer hvis det er et "post-PC" produkt?

Apple er utrolig konservative når det gælder deres iOS brugerflade. Det ville gavne hvis de genopfandt brugerfladen og samtidig gjorde det muligt at håndtere filer på enheden, så al filudveksling ikke skal ske gennem iTunes.

Et sidste ønske herfra er at de enkelte programmer får flere resourcer at arbejde med. Specielt Apples præinstallerede programmer som Safari. Det er tydeligt at mærke at browseren ikke har adgang til nok RAM og derfor ikke kan have mange websider åbne i hukommelsen.

0 0
Benjamin Jensen 04-03-2011 01:43:06

Folks opfattelse er lidt sjove at betragte. Apple kan lave en Ipad 2 som i mine øjne er langt mere attraktiv end den første var.

Google er ikke engang kommet med et alternativ endnu til Ipad 1 eller 2. Det er da i min verden super skuffende, og det er vel egentlig også det, det handler om - misundelse. Det er jo ikke første gang man har set der herinde.

Jeg forstår heller ikke de tekniknørder, der ikke kan få ind i deres grødhoveder, at en Apple skal man ikke opgradere med mere ram, en hurtigere processor eller et superduber batteri. Hele ideen er jo, at de er ens, og derfor kan strømline deres programmer - så man får en ens oplevelse af programmerne, uanset hvilke Apple produkt man har. Det kan man jo ikke ligefrem sige at man kan med Android - der er ingen garanti for at et program kører tilfredstillinden på en Galaxy, selvom den gør det på en anden tablet.

Må jeg så ikke lige slå fast, at til musik og podcast - der er og bliver Apple sgu kongen. Det må sgu være fordi der er nogen der er sure over, at deres Ipod 1. generation ikke rigtig vil som de vil mere.

0 0
MadManMingo 03-03-2011 11:56:11

Apple-produkter er fede. Men de er simpelthen nødt til at følge med udviklingen. Troede at de med lanceringen af iPad 2 ville komme med et seriøst og banebrydende produkt. I stedet for er der bare mere af det samme.... Zzzzzz....

Et kæmpe plus ved Android er efter min mening widgets på skrivebordene, i stedet for kun en masse ikoner. Det giver en helt anden brugeoplevelse, at komme hurtigt til relevante oplysninger. Apple overgav sig hvad angår multitasking, selvom det ikke er rigtig multitask endnu. Jeg havde forventet, at de med iPad 2 havde hoppet med på widgets.

I mit tilfælde gør lanceringen mig bare endnu mere vild efter en tablet med Android 3.0.

0 0
Shawn S. Ø 03-03-2011 10:43:21

Selv om den er super flot så må jeg erkende at det bliver et nej tak. Der er simpelthen for meget blod på den. Alt for mange er blevet syge og døde under produktionen. Og børne arbejde kan ikke accepteres.

0 0
Bottch 02-03-2011 21:36:33

Er lidt skuffet må jeg ærligt indrømme..

Ipad (1) var god og en fed maskine. Lækker til hurtigt internet surfing og billeder, og fede apps.
Dog med flere mangler i forhold til mit brug. Manglede flash (som ofte resulterede i at jeg alligevel måtte slæbe min computer frem), mangler usb indgang, så jeg evt kunnne flytte filer fra usb-stick eller kamera. Derudover savnede jeg en sd-kort indgang (igen til kamera). Og desuden direkte tv-output (uden brug af adapter).

Alle disse ting håbede jeg at ville komme på Ipad 2, men desværre..

Så næste tablet bliver for mig bliver nok Xoom. Ja, der er ikke flash endnu og deres sd-kort indgang ikke virker endnu :-) Men det tegner til at blive en god maskine.. Bare apps'ene kan følge med..

0 0
Jan 03-03-2011 15:12:13

De ting du nævner, det går jo altså virkeligt ikke ... Flash har ingen jo brug for (iflg. Apple), og tænk hvis du kunne smide ting på din iPad udenom om iTunes, eller selv smide ekstra ram på den, uden at skulle betale Apples priser for at få en tablet med mere ram, det ville jo være frygteligt.

Ja, iPad fungerer sikkert rigtigt godt, ligesom iPhone sikkert også gør, men det er altså en super deal-breaker for mig, at Apple sætter de begrænsninger på brugen af et stykke elektronik, som jeg ville skulle betale i dyre domme for

0 0
GrandDevil 03-03-2011 10:03:28

Helt enig.

Jeg er helt klart fortaler for Android, men følger med i alt det andet også og er glad for at udviklerne konkurerer og udfordrer hinanden, da det kun kan gøre markedet bedre og større.

Jeg må indrømme at jeg tænkte at nu ville Apple lancere noget som bragede de andre af banen og de ville sætte sig på tronen igen.

Men nej, det er en lige så kedelig opdatering som iPhone 4'en var til iPhone 3...Ikke det helt store hardware mæssigt, men det er tyndere og lettere.
Jeg fatter ikke at folk går fuldstændig i ekstase og vil betale for de småændringer hver evig eneste år.

iPad var unik og ny ligesom iPhonen var, men de halter sgu godt nok efter nu.

Designet kan man dog ikke sige meget i mod, det er meget nydeligt at se på.

Jeg har det også på samme måde overfor B&O, Louis Vuitton osv...Jeg fatter det simpelthen ikke.

0 0
homersimpson 02-03-2011 21:15:50

"Den har indbygget gyroscope, accelerometer og HDMI-output."

Ipad 2 har ikke et hdmi-output.

Men du kan købe et Apple Digital AV Adapter så det får et hdmi-output. Kablet koster 39 $

0 0
Jøren 02-03-2011 20:49:11

At Apple er på vej tilbage igen. Frem med de moderne styresystemer: Android og WP7.
iPod touch m. styresystem var fedt engang ja, men er også efter min smag, gået hen og være en kedelig sag. Især musik kan den ikke håndtere særlig godt. Prioriterer at afspille musik fra min Nokia N8, frem for min dyre 32 GB iPod touch.
Ganske simpelt fordi at min iPod volder for mange problemer, med verdens dårligst programmerede program, nemlig iTunes. Nokias OVI Suite virker for mit vedkommende en smugle mere flydende, og lettere at tilføje musik+ albumbilleder.
Det skal dog også siges at høretelefonerne der følger med til N8 ikke fungerer ordentligt til iPod, pga. den 3-delte mini-jack. Men de leverer til gengæld den bedste lyd, jeg endnu har hørt fra at headset.

0 0
daniel 02-03-2011 20:26:20

det var godt nyt for android 3.0, der er vist ingen konkurrence fra ipad 2. Det var da en kedelig omgang.

0 0
Mikkel 02-03-2011 20:43:25

Vælger også helt sikkert apple, syns det stod rimelig klart hvad der er bedst lige nu. Ta' bare antallet af apps. Det er da i hvert fald en af de ting der gør det spændende...

0 0
Fleury29 02-03-2011 22:46:30

Så skal du lige tænke på at Honeycomb først lige er kommet nu, og SDK til Honeycomb først lige kom for 1 uge siden.. Så bare vendt honeycomb apps vil eksploder her indenfor kort tid..
Da iPad udkom var der jo heller ingen apps til den stort set..
Bare vendt det går hurtigt lige pludselig...

0 0
Rune 04-03-2011 12:06:23

Jeg tror ikke du skal regne med, Androids app store, pludselig bliver større end Apples. Her mener jeg ikke at iPad bare er langt bedre, Men man skal ikke forvente at Android tager positionen, som den bedste.

Jeg forventer kun at iPad for konkurrence i Android, men det kommer til at tage lidt tid. Ligesom det gjorde i starten, på mobil markedet.

Jeg foretrækker dog Apple. Det er kun fordi jeg ikke har afprøvet android endnu. Apple fungerer for mig, for det hele arbejder sammen, for at gøre det lettere for en selv.

0 0
Anders 02-03-2011 20:35:19

Ingen konkurrence? Tror Xoom, og android 3.0 får masser af konkurrence fra Apple ;)
Har overvejet begge dele, men tror jeg vælger Apple!:-)

0 0
tavse 02-03-2011 19:59:37

Godt den bliver hurtigere, har haft en i et par måneder. Jeg synes ikke den er hurtig, heller ikke på nettet.

Jeg håber også de moderniserer selve OS. Jeg syntes det var smart dengang jeg købte min ipod touch for et par år siden.

Nu virker det sgu lidt bedaget.

0 0
Kim Jensen 02-03-2011 21:33:20

ifølge engadget.com kommer den nyeste version af iOS (4.2) 11 marts og med iPad 2

http://www.engadget.com/2011/03/02/apple-releases-ios-4-3-with-ipad-2/

0 0