Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Her er det nye iOS 5

Her er det nye iOS 5

Vi har samlet de vigtigste nyheder fra Apples præsentation af det nye iOS 5.

Under mandagens keynote åbnede Apple op for nyhederne i det kommende mobile styresystem iOS 5.

I Danmark var det aften, og tusindvis af danskere fulgte med i nyhederne fra Apple, blandt andet om det nye styresystem, iOS 5.

Her var 200 nye funktioner, hvoraf vi har samlet nogle af de vigtigste ting herunder.

Der er adgang til iCloud fra både iPhone, iPad, iPod Touch og din Mac-computer (Foto: Engadget.com)
Der er adgang til iCloud fra både iPhone, iPad, iPod Touch og din Mac-computer (Foto: Engadget.com)

Gem alt i skyen

I det nye iOS 5 bliver langt det meste gemt i skyen, iCloud, og ikke kun lokalt på enheden.

Dermed har du for eksempel adgang til alle dine applikationer, mails, kalender-aftaler, fotos, bøger og endda din iTunes samling, så snart du har logget ind me dit Apple ID.

Notifikations Center og ny lockscreen

Det nye iOS 5 har fået en funktion, som ikke er nogen nyhed for Android-brugere.

Det er nemlig blevet muligt at få overblik over alle notifikationer, ved at rulle et gardin ned fra toppen - et såkaldt Notifikations Center.

Her får man overblik over for eksempel mistede opkald, SMS-beskeder, Facebook-notifikationer med mere.

Ved at trykke på det lille kryds ud for SMS-beskeden eller lignende, forsvinder notifikationen fra listen.

iOS 5 bibringer også en redesignet lockscreen. Her kan man nu også se mistede opkald, SMS-beskeder og så videre. Swiper man hen over for eksempel SMS-beskeden kommer man direkte ind på denne.

iPhone nu som bladkiosk

Med den nye funktion Newsstand får iPhone-, iPad- og iPod Touch-brugerne adgang til en moderne, online bladkiosk, hvor man kan købe og gemme magasiner og aviser.

Det er også muligt at abonnere på titler, og det hele bliver gemt ét sted.

Reading List gemmer en liste over artikler du vil læse senere i toppen af browseren (Foto: Engadget.com)
Reading List gemmer en liste over artikler du vil læse senere i toppen af browseren (Foto: Engadget.com)

Forbedret browser

Med det nye iOS 5 følger også en forbedret version af Safari-browseren, der i følge Apple selv er verdens mest brugte mobile browser.

Der er blandt andet kommet en Safari Reader, der viser dig hjemmesiderne på en ny og overskuelig måde, samt en Reading List, hvor du kan lave din egen liste over artikler du vil gemme og læse senere - og listen kommer automatisk med over på alle dine iOS-enheder.

iPad får også Tabbed Browsing, hvor browser-vinduet har faneblade man kan bladre imellem.

Twitter er blevet en større del af iOS (Foto: Engadget.com)
Twitter er blevet en større del af iOS (Foto: Engadget.com)

Twitter-integration

iOS 5 inkluderer også en indbygget Twitter-funktion, hvor du kun skal logge ind én gang, og herefter kan du twitte fra alle applikationer med Twitter-funktion, blandt andet Photos, Camera, Safari, YouTube og så videre.

Udviklerne får også adgang til et værktøj, så Twitter-funktionen kan udnyttes i fremtidige applikationer.

Den nye besked-funktion ligner SMS-funktionen fra iPhone, men virker kun mellem iOS-enheder (Foto:Engadget.com)
Den nye besked-funktion ligner SMS-funktionen fra iPhone, men virker kun mellem iOS-enheder (Foto:Engadget.com)

SMS til andre iOS-enheder

Med den nye funktion iMessage bliver det muligt at sende SMS-agtige-beskeder mellem alle iOS-enheder - det vil sige iPhone, iPad og iPod Touch.

Funktionen ligner SMS-delen på iPhone, men fungerer over datanetværket, ligesom Google Talk eller MSN.

Her kan du sende tekst-beskeder, billeder, videoer eller kontaktinformationer.

Med iMessage får man en leveringsrapport, besked når meddelsen er læst, og en indikation af, om modtageren er ved at skrive et svar.

Der er kommet flere muligheder for at redigere i billeder fra din iOS-enhed (Foto: Engadget.com)
Der er kommet flere muligheder for at redigere i billeder fra din iOS-enhed (Foto: Engadget.com)

Nye muligheder med billeder og video

Kamera- og galleri-delen har også fået nye funktioner i iOS 5.

Det er muligt at komme direkte til kamera-delen fra den låste skærm, og man kan tage et billede med volume-knappen.

Selve kameraet har også fået nye funktioner, og en ny foto-app giver mulighed for at rotere, forstørre, fjerne røde øjne, organisere dine billeder i albums på din enhed og dele dem på farten.

Ny huske-app

Den nye Reminder App hjælper med at holde overblik over dine opgaver, og det er muligt at skabe grupper og samle relaterede opgaver, sætte tid- og sted- afhængige påmindelser, så du får en alarm, når tiden for en opgave nærmer sig, eller du nærmer dig det sted, hvor begivenheden eller opgaven er.

Påmindelserne kan også ses i iCal og Outlook.

Andre nyheder...

Af andre nye funktioner i iOS 5 kan nævnes:

- Nye muligheder i Game Center, hvor man nu kan tilføje et billede til sin profil, købe spil fra selve Game Centret, og bedre mulighed for at finde venner og nye spil.

- Mail-forbedringer, inklusiv muligheden for at trække en mailadresse, og nye formatteringmuligheder for fed-, understreget- eller skrå- skrift.

- Trådløs spejling fra din iPad til dit HDTV gennem Apple TV.

Læs også:
Brugerne skuffede over iPhone-event
iPads runder milepæl
Her er Apples iCloud
Apple stjæler Android-funktioner
iPhones kan snart opdateres uden kabel
Ingen ny iPhone ved Apple-event
Gamle iPhones får også iOS 5 

Få notikationer:

Kommentar

x

Opret bruger
Katron 25-06-2011 16:03:44

Selvom jeg hader apple, så må jeg lige spørge.

Er der nogen overhovedet der har præsenteret IOS5, udelukkende med beskeden om, at alle nye funktioner, rent faktisk er apples egen opfindelse, eller er det noget apple hadere selv har opfundet i denne omgang??

Jeg er ikke bekendt med, at disse nye apple tiltag, eftersigende skulle være deres egne opfindelser.

Hvis man selvfølgelig forventer at Steve stiller sig på scenen, og siger direkte at de har kopieret disse ting fra WP, Nokia, Android o.s.v, ja så kan jeg godt se problematikken.

Selv om jeg hader apple, så skal jeg være den første til at nævne, at apple har gjort alting rigtigt fra starten af deres indtog på smartphonemarkedet.
Inden de kom med iphone, blev der lavet meget avancerede smartphones, som ingen kunne finde ud af at bruge.
Apple gjorde det modsat. De kom på gaden med en meget simpel mobil, faktisk ikke engang i smartphonekategorien, som var meget let at bruge. Denne vandt dog kun indpas i USA, bla grundet manglen af kamera, netværksunderstøttelse i europa o.s.v. Men den virkede, og den var let at bruge. Stille og roligt har de så tilføjet, først basale funktioner, og så efterfølgende mere avancerede funktioner.
Med ios5 ser det ud til at endnu flere "normale og forventede" funktioner bliver tilføjet.
Stille og roligt, så æder de markedsandele, og hvis ikke Android kommer lidt ind i brugervenlighedskampen, så tager apple deres kunder.
Apples strategi, har gjort dem til de eneste egentlige direkte konkurrenter til nokia, og apple har det længste strå lige nu. Apple har deres eget koncept, så de er ikke afhængige af andre, ligesåvel som nokia har været det med symbian.
Værre står det til for Android, som uden mobilproducenterne, ikke har meget tilbage på smartphonemarkedet.
Nokia skal nok komme tilbage med microsoft i ryggen. Nokia står trods alt med den tunge del af aftalen, nemlig produktionen af units, og skulle noget gå galt, kan de jo bare falde til patten, og skifte til Android. Altid godt med en plan b.

Selvom Android er ganske udemærket, så har det vel egentligt kun vundet indpas som de friske alternativ til Symbian, og det åbne alternativ til iphone. Am I right??

Hvad vil der ske med Android, hvis der dukker et nyt smart system op, som er gratis at bruge for producenterne, feks. MeeGo???

0 0
Karsten Jensen 08-06-2011 11:53:05

Håber der bliver mulighed for at lave billedmapper så alt ikke ligger i cameraroll

0 0
Jørn koch 08-06-2011 09:18:28

Det er rigtigt spændende især det med sky'en. Men jeg gad nok vide hvordan det virker når man f eks er 2 eller flere brugere/konti på samme iPad, hvad med fotos, musik ... osv, vil der ligge et sæt pr bruger, hver bruger har sikkert sin iPhone som hver især så skal replikeres til samme iPad, gad vide om der er plads til det?

0 0
Jesper Friis 07-06-2011 13:29:22

Er sgu ved at være træt af Apple VS alle andre. fakta er jo at smartphones stort set kan det samme i dag.
Jeg har en iphone 3GS, men ville faktisk hellere have android. det pudsige er at jeg går og lurepasser indtil den næste iphone kommer, for så vil jeg have den.
Hvorfor??? fordi de er de eneste som tænker design også. alle de andre producenter tænker slet ikke design på samme måde.
Jeg er en tilpas overfladisk person som godt kan lide at mine ting har et vist design mæssigt aspekt. Mine ting må gerne være "lækre" og have en god kvalitetsfornemmelse. Og det er der bare ingen andre som kan tilbyde.

0 0
Maxfighter 07-06-2011 13:41:38

Dvs. du skal have noget at flashe med og skide være med at den ikke kan så meget forhold til andre platforme. lad være med at sige at app er til. det kan ikke bruge til noget.

jeg synes at iphone4 er den eneste apple telefon der har et godt design. men indholdet er for tyndt og begrænset til at jeg skal have en.
ios5 har så fået mig til at genoverveje en iphone.

0 0
Jesper Friis 07-06-2011 16:36:45

forresten. Max fighter. smartphones fungere jo lige netop med apps osv. så det er da direkte ånsvagt ikke at vil ha det som argument.
Det som mobilen ikke kan fra fødslen af, kan man hente en app ned, så den kan det. Og kan tlf det ikke godt nok, så henter man en app der kan gøre det bedre.
Og det er da ligegyldigt hvilket styresystem der er på smartphonen

0 0
Jesper Friis 07-06-2011 16:31:46

Det jeg siger er at apple kan noget med design. Tag nu xperia arc. en tlf som jeg overvejede kraftigt at købe, lige indtil jeg fik den i hænderne. jeg syntes at den var flot udformet mv. men det var jo bare plastik, der var slet ikke nogen lækkerhedsfornemmelse over den. Hvilket er et problem som går igen hos faktisk alle. Jeg kan godt lide android, men hader de tlf som det bliver puttet i.
Nokia har fårstået det. syntes at N8 havde et lækkert kvalitets betonet funktionelt design. Desvære så var styresystemmet ikke tilfredsstillende. Ellers havde jeg haft en N8 i dag.
Jeg glæder mig meget til microsoft og Nokia kommer med deres telefon. For håber at de kan komme med et alternativ, når man tager design,kvalitet, funktionalitet m.m. med i regne stykket.
Ja design er overfladisk. Men er nuengang en person som går op i at ting altså gerne må være lækkert udført, samtidig med at de er funktionelle. Og det kan apple levere.
Men det øjeblik andre kan levere det samme, er jeg klar til at skifte.

0 0
Karim 09-06-2011 19:12:03

hmm hvad med htc htc legend den er da ikke lavet af plastik i hvert fald ikke mere ind 3g og 3gs...
min point er at du kan ikke sige at alle android telefoner er lavet af plastik...

PS så er det jo en smagssag om man kan lig plastik eller ej personligt har jeg ikke noget imod plastik jeg går mere op i at telefon ikke er for lille eller vejer for lidt...

0 0
gielsgaard 07-06-2011 14:24:47

Jeg har det sådan at Ios5 får mig til at skippe Iphone og hoppe på WP7 med mango istedet.

0 0
Bo 07-06-2011 10:55:20

Lad os tage det fra en ende af:
- Dedikeret knap til kamera - har WP haft siden de første modeller kom på gaden sidste efterår.
- Ergonomisk keyboard. Ligner forbavsende meget Microsofts ergonomiske keyboard til Windows 8.
- iCloud, Apples personlige sky med 5 GB data. Microsofts Skydrive blev lanceret i 2007 og giver 25 GB gratis data.
- Wi-fi sync. Kan alle WP telefoner og har kunnet fra begyndelsen.
- Background download device. Annonceret af MS til Mango.
- Automatisk upload af billeder til iCloud. Det gør WP også - men selvfølgelig til Skydrive, der tilbyder 20 GB mere plads.

Det var dem jeg lige kunne komme på. Det ser ud til at alle de store annonceringer er stjålet fra Google og MS. Mon Apple er ved at miste pusten uden Steve Jobs ved roret?

Læs mere: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/apple-stjaeler-notifikationer-fra-android,lid.15839/#ixzz1OZwgLUjF

0 0
Jesper Søgaard 07-06-2011 12:39:05

Denne sang hører man jo hver gang Apple lancerer noget. Om det så er hardware eller software. Der er altid nogen der har lavet det før.

Faktum er trods alt at Apple stadig laver de mest populære telefoner og de mest populære tablets.

0 0
Pedro 07-06-2011 14:45:28

HØRT! Altså til:

"Faktum er trods alt at Apple stadig laver de mest populære telefoner og de mest populære tablets.“

0 0
Bo 07-06-2011 14:58:32

Siden hvornår er popularitet blevet et resultat af kreativitet?
Ingen tvivl om at Apples marketingsafdeling gør det rigtig godt, og især i samarbejde med verdens medier som dens forlængede PR-maskine.

Men der er ingen tvivl om at iOS 5 er et totalt rip off af Android og WP. Det kan meget vel tænkes at være pga. af Steve Jobs' sygdom. Han har været en meget stærk og enerådig chef, og uden ham ved roret kunne man godt tænke sig, at firmaet mangler en til at sætte kursen.
Jeg tror at, hvis den tendens fortsætter, så vil Apple stille og roligt sakke agterud igen.

0 0
Pedro 07-06-2011 14:44:04

HØRT!

0 0
Maxfighter 07-06-2011 13:10:17

Hvis de bare kunne i det mindste står frem og indrømme, at de løb tør for opfindsomheden i apple, og at de denne gang har valgt at optimerer og forbedre ios ved at kigge ud og se hvad der gør andre platforme så godt og hvad bruger foretrækker ud over bare at det kører flydende, og at det er ikke nok.
Telefonen skal altså bruges til mere end itunes og angry birds.
Så de skåkaldte "nyheder" de er kommet med i går, stammer på en eller anden måde fra noget der eksitere på andre platforme, og at de syntes de har har rigtig gode ting, som Iphone bruger også skule nyde af og på den måde på en positive måde, også få flere nye bruger fra andre platforme til at prøve en iphone med masser af nye funktioner og funktioner som de ellers kender fra deres egne hverdage.

Personligt ville det være fedt at de åbnede lidt for customizing af telefonen og brugen af den. jeg snakker ikke open source, men mulighed for selv bestemme hvilke programmer og funktioner der skal være på feks en forside.
og realtime informationer fra omverden, uden at man absolut skal ind i et app først.

Jeg har nokia N8, men med spb shell, for jeg kan slet ikke klare symbian på den. spb shell gør en N8 mere brugbart, mangler bare at det kørte flydende og reagerede hurtigt uden at nogle gange går i stampe.
Kamera knap findes også på N8. og det er bare trykke på den, så er man i kameramode.

For mig er kamera en vigtig faktor, og at jeg kan komme ind og ud af de bassale programmer og sms.

Jeg overvejer en iphone 4 for ios5 skyld og se om apple telefon kan bruges til mere end bare facebook, itunes og internet.

0 0
Anders Saron Dalsgaard 07-06-2011 10:17:43

Det var en super god keynote for Spotify. Nu ligger USA for deres fødder:)

0 0
ErikNielsen 07-06-2011 08:51:52

Havde forventet flere godter til den kommende iOS version....når man nu alligevel er ved at kopiere android, hvorfor så ikke smide en widget funktionalitet i posen også!!..

0 0
Jon 07-06-2011 05:26:58

Syntes det er lidt spøjst, at Mobilsiden.dk vælger at rydde hele deres forside, til fordel for nogle indlæg, der udelukkende handler om Apple, og deres kommende iOS version.

Hvis det havde været noget stort fra Google, Microsoft, HTC mm. så ville det ikke have nær så stor betydning. Syntes efterhånden at dette "Apple Hype" er lidt overrated.

0 0
David 07-06-2011 09:35:10

Det er spøjst som mobilsiden.dk bliver udsat for brok af deres læsere. Jeg synes det er en rigtig fed side, men 90% af alle indlæg er brok brok brok.. "I har ikke de samme meninger som mig, piv piv piv"

0 0
Jonas Rasmussen 09-06-2011 22:39:06

Er helt enig med dig David! Jeg forstår ikke hvordan Mobilsiden kan holde det ud! Hvis i har noget konstruktiv kritik, så må i selvfølgelig gerne komme med det og i må også gerne komme med alt andet, men tænk lige lidt over før begynder og brokke jer ove de mindste småting, hvad godt det gør for denne verden...

0 0
May Frederiksen 07-06-2011 08:49:05

Hej Jon,
vi gør faktisk præcis det samme under MWC, hvor de andre producenter præsenterer deres nyheder. Der er dog intet der overgår Apple i forhold til brugernes interesse - du her jo også ;).
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Durante 07-06-2011 08:47:19

Nu hvor du siger det, så har du ret... forsiden er ren apple overload

0 0
Pedro 07-06-2011 03:42:26

Har lige set hele  keynoten, og gud hvor er det dog bare fedt det hele! :-) - de har virkelig lyttet til brugerne osv...

Tak Apple!

0 0
Joey 06-06-2011 22:53:36

Ser fedt ud, selvom det måske ligner android :)

Ved man hvornår det kan downloades? :)

0 0
May Frederiksen 07-06-2011 08:55:14

@Joey: Som Zeb siger, så er udmeldingen at opdateringen kommer til efteråret.
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
Daniel Jørgensen 07-06-2011 02:11:31

Ja jeg ville også kalde dette for en "android update" .. Næsten det hele er allerede i Android.. Men det er jo godt de kan lære af hinanden.. :)

0 0
Zeb 07-06-2011 01:07:08

syens jeg så noget med "This fall" er dog ikke sikker. I så fald kunne det tyde på simultan launch med iPhone 4S/5

0 0
06-06-2011 22:22:31

Nu har Apple vist alle deres nye revolutionerende opfindelser såsom notification bar, taps i en browser og en funktion til at gemme ting i skyen. Nu kan vi jo bare vente på at de retsforfølger andre for at stjæle Apples opfindelser.

Gad vide hvad nyhederne bliver i iOS6 widgets måske? Det ville jo også være en verdensnyhed og helt sikkert en opfindelse fra Apple.

0 0
06-06-2011 22:28:52

Og nå ja glem ikke OTA, det er også noget Apple har opfundet... helt sikkert.

Er det bar mig eller er jeg den eneste der har svært ved at se noget der er nyt?

0 0
David 07-06-2011 09:32:34

Du har ret, det er ikke nyt i forhold til Android, men det er da dejligt at disse gode features er kommet med i iOS :) Der er jo også ting der er gået den anden vej.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 06-06-2011 22:16:39

Du skriver "Fra lockscreenen bliver der også adgang til at styre musikken"

Det har man altså kunne ihvertfald siden iOS 4 udkom... Så det nye ved ens Lock Screen er genvej til kamera og notifikationer.

0 0
Jonas V. 06-06-2011 22:15:47

Man har sku da altid kunne skifte sang uden at låse skærmen op ? ..

0 0
x