Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Her er Microsoft Surface - alt om de nye tablets

Her er Microsoft Surface - alt om de nye tablets

Microsoft har netop annonceret deres helt egne tablets med Windows 8. Enhederne hedder "Surface".

Microsoft Surface RT - med Windows 8 RT
Microsoft Surface RT - med Windows 8 RT

Microsoft har under en event i Los Angeles annonceret to helt nye tablets, kaldet Surface RT og Surface Pro.

Selve eventen var lukket, kun udvalgte journalister var inviteret, og Microsoft startede med en forsinkelse på mere end en 45 minutter.

Men da eventen først gik i gang, gik det stærkt. Hurtig blev det klart, at Microsoft kunne annoncere to helt nye tablets kaldet Surface RT og Surface Pro.

Surface RT er versionen for den almindelige bruger. Den skal konkurrere med Android og iPad og kører med styresystemet Windows 8 RT.

Surface Pro er mere erhvervs-orienteret, tykkere og tungere, og kører med Windows 8 Pro, som er mere desktop-orienteret.

Microsoft Surface med bordstand indbygget.
Microsoft Surface med bordstand indbygget.

Surface RT specifikationer

Surface RT er kun 9,3 mm og er udviklet med design i fokus. Ifølge Microsoft har den "været igennem 152 design-niveauer for at få det perfekte look".

Skærmen er på 10,6 tommer og kører i 16:9 format. Skærmopløsningen er på 1366 x 768 pixels.

Surface RT er udstyret med en Clear Type HD skærmteknologi, og skærmen beskyttet af Gorilla Glass 2, som kendes fra flere smartphones.

Microsofts tablet har mulighed for tilkobling af USB 2.0-enheder og microSD-kort, og der kan tilsluttes ekstern skærm via display port.

Microsoft har også gjort plads til et indbygget kamera i Surface.

Enheden vejer 676 gram, inklusiv den indbyggede bordstand på 0,7 mm, som kan klappes ud fra enhedens bagside.

Microsoft Surface RT kører med en Nvidia processor og kommer i versioner på 32 og 64 GB hukommelse.

Surface RT software og tilbehør

Ud over enheden har Microsoft annonceret tilbehør til Surface RT.

Et cover til enhederne, kaldet Type Cover, har indbygget tastatur, touchpad med multitouch-funktioner samt højre og venstreklik, som på en bærbar computer.

Touch Cover kommer i flere farver, blandt andet sort, blå, rød, hvid og lyserød. Selve coveret er tre mm tykt inklusiv tastaturet.

Coveret har indbygget accelerometer, og ved selv hvornår den fungerer som låg for Surface, hvilket er med til at spare på strømforbruget.

Surface RT er forinstalleret med Microsoft Office home pakken.

- "Priserne vil ligge sig i nærheden af konkurrende ARM tablets på markedet," ifølge oplysningerne fra Microsoft, og vil være tilgængelig cirka samme tid som Windows 8 kommer på markedet.

Microsoft Surface Pro skal være en fuldblods PC i hånden
Microsoft Surface Pro skal være en fuldblods PC i hånden

Surface Pro specifikationer

Surface Pro er mere virksomheds-orienteret end Surface RT hvilket betyder, at enheden på flere områder er anderledes.

Den vejer nemlig hele 903 gram og er 13,3 mm tyk, altså 4,2 mm tykkere end RT versionen, og hele 227 gram tungere.

Den tykkere formfaktor skyldes bland andet, at Surface Pro kører med en x86 processor i sig, en Intel Ivy Bridge.

Skærmen vil være af samme Clear Type fuld HD type, som på Surface RT, men med en højere opløsning.

Surface Pro kommer med USB 3.0, micro-SD port og mini Display Port, alt sammen med til at retfærdiggøre enhedens øgede tykkelse og vægt.

Leveringen vil være cirka tre måneder senere end Surface RT, som  skulle komme på markedet, samme tid som Windows 8 bliver frigivet til PC'en.

Surface Pro kommer også i to udgaver, en 64 og 128 GB version.

Microsoft Surface med den specielle pen.
Microsoft Surface med den specielle pen.

Surface Pro software og tilbehør

Surface Pro kommer med de samme Type Covers, og har også en bordstand indbygget til bedre betjening.

Microsoft har ikke meldt ud hvilken version af Office der kommer til Surface Pro, men enheden kan derimod benyttes med en stylus-pen, som det kendes fra Galaxy Note enhederne.

Med denne Pen er det muligt at skrive, markere og meget andet, og det er selvom din håndflade rører ved skærmen. Den kan selv finde ud af at abstrahere fra håndfladen, når pennen bliver brugt på skærmen.

Der er endnu ikke annonceret priser på Surface Pro enheden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

gielsgaard 19-06-2012 20:09:26

Skal det forståes sådan at den kun kører i landscape ? den bliver ikke vist på noget tidspunkt i portrait mode.

0 0
Thomas 19-06-2012 22:24:39

Windows 8 understøtter begge dele, så det ville da overraske mig enormt. :)

0 0
Kim 19-06-2012 21:19:43

Det skulle undre mig meget, den Samsung prototype jeg har leget med kunne i alle fald fint begge dele. :)

0 0
Benjamin Jensen 19-06-2012 14:41:07

Min første tanke var - ikke igen! MS fik ikke nogen succes med Windows mobile, fordi det var et OS til PC ombygget til tablet. Det samme kan meget vel ske her, men det er jo kun gætterier.

Men når de ligger op til, at man kan have tastatur så går ideen lidt ligesom af det. Så er vi jo igen tilbage ved Netbooks, og de var da også populære, men i en kort periode.

Nu er der jo lagt op til, at der ikke skal være store forskel på PC versionen og tablet versionen. Det spændende bliver så, hvem der skal ofre sig mest i den sammenhæng. Men uanset hvad, så vil den i hvert fald ikke erstatte min bærbare, for det er den slet ikke kraftig nok til, og hvad skal jeg så lige med den? Min tablet giver mig jo andre muligheder end min bærbar, men gør MS tablet det?

0 0
Thomas 19-06-2012 15:30:50

"Men når de ligger op til, at man kan have tastatur så går ideen lidt ligesom af det. Så er vi jo igen tilbage ved Netbooks, og de var da også populære, men i en kort periode."

I så fald må både iPad og div. Android-tablets være kategoriseret som netbooks i dine øjne. Det giver ikke rigtig mening.

"Men uanset hvad, så vil den i hvert fald ikke erstatte min bærbare, for det er den slet ikke kraftig nok til, og hvad skal jeg så lige med den?"

Bruge den som tablet?

"Min tablet giver mig jo andre muligheder end min bærbar, men gør MS tablet det?"

Du kan både bruge den som tablet og som bærbar.

0 0
Benjamin Jensen 19-06-2012 22:16:54

Jeg ville i hvert fald ikke kunne bruge Pro udgaven som tablet, da den er alt for tung. En tablet skal ikke veje mere end den nye iPad da den er rigelig tung. En tablet på næsten 1 kg er alt for meget.

Som jeg forstod på ms skulle det ikke kun være en tablet. At det skulle være nødvendigt at bruge bruge mus og tastatur gør mig en smule mistænkelig. For hvis den stærkeste side er office og deres egne programmer, så vil deres tablet være mere egnet til erhverv end privat.

0 0
Thomas 19-06-2012 22:26:08

Pro står pt. til 903g.

Det er _ikke_ nødvendigt at bruge mus og tastatur. Har du overhovedet sat dig ind i Windows 8?

0 0
Benjamin Jensen 19-06-2012 23:26:46

903 g er alt for tung til en tablet. Den nye iPad vejer godt 600 gram, hvilket er rigeligt.

Nødvendig var også et forkert ordet bruge. Jeg mente at de ligger op til at man skal bruge mus og tastatur, og det minder mere om en pc end en tablet. Men igen, det er gætterier indtil videre, men deres udmelding lyder lidt som om at de vil adskille sig fra traditionelle tablets.

0 0
Tommy 20-06-2012 00:00:48

Du er ikke tvunget til at købe en Surface eller sætte dig ind i hvordan den fungerer, men du vrøvler når du siger win8 lægger op til at bruge mus og tastatur.
Nu er det selvfølgelig ikke så nemt at finde en win8 maskine med touch, men så kan du evt se youtube videoer. Ellers prøv at finde en messe hvor MS deltager, de tager sandsynligvis en tablet-prototype med. Jeg har været til to messer hvor de i begge tilfælde havde en Asus i5 tablet med win8 og det virkede super godt.

Jeg har også win8 på min bærbar og det fungerer fint med mus og tastatur, men det er væsentligt mere intuitivt og elegant på en tablet eller bærbar med touch.

BTW, iPad3 vejer 660g, den sammenlignelige Surface ARM model vejer 676g.
Surface pro er nok mere en mellemting der kan udkonkurrere ipad og stadig tage kampen op mod MBAir og andre ultrabooks pga den ikke kun kan tage apps men også fuldfede programmer.

Angående "Men uanset hvad, så vil den i hvert fald ikke erstatte min bærbare, for det er den slet ikke kraftig nok til, og hvad skal jeg så lige med den?"
Som jeg skrev ovenfor, så skal den konkurrere mod ultrabooks (har formentlig samme strømbesparende i5 som HP Folio, MBA og hvad de ellers alle sammen hedder).
Og dermed er dit behov større, der er dog usædvaneligt mange som ikke har særlig store behov (både privat og business) og der vil en officepakke, økonomiprogram, let Photoshop osv kunne tilfredsstille deres behov.

"Min tablet giver mig jo andre muligheder end min bærbar, men gør MS tablet det?"
Tja, det er lidt svært at vide, men selv i forhold til ARM versionen så vil Windows Phone8 apps kunne bruges og pt er der ca 100.000 WP7 apps som dækker over en stor del spil og da apps kan køre på både WP8 og win8 vil det tal formentlig hurtigt ændre sig - og det er i grunden nok Windows 8's største plus.

0 0
Benjamin Jensen 20-06-2012 11:58:14

Nu ved godt det er en udbredt misforståelse at "godt" 600 gram, skulle betyde i underkanten af 600 gram, men det betyder altså OVER 600 gram - bare så vi er enige. Men det er stadig rigeligt, og jeg hentydede til den tunge PRO version, da jeg sagde den var alt for tung.

Du har ikke skrevet noget ovenfor?? Har du flere brugere? ;) Du har kun skrevet noget om 3 og 4G.

Men når du siger jeg vrøvler, så tager jeg egentlig bare hvad MS markedsføring siger. Det er ikke min egen udlægning. Jeg har ikke selv villet rode med Win 8, da jeg har kunnet læse mig til, at der var en del rettelser hen af vejen, som ville gøre den anderledes når det færdige produkt ville være her. Den har også fået mange høvl med på vejen, da nogle mener der er for meget tablet over pc versionen.

Men jeg glæder mig da stadig til at se windows 8, da jeg efterhånden synes at Windows er bedaget. Der er i hvert fald for lidt nytænkning, og jeg overvejer kraftigt OS X.

0 0
19-06-2012 15:36:44

Manden kan ikke se ud over sin egen næsetip, så du kan lige så godt lade være....Hvis der ikke er æbler på, er det noget skrammel...

Lidt mærkeligt at der bliver gjort så meget ud af div. BT tastaturer til ipad'en, når det ikke kan bruges til noget :D

0 0
TF 19-06-2012 20:03:31

N hvornår har du da sidst set udover din næsetip ;) som en af de største hadere af alt der ikke er android i og specielt appel skulle du vist nødig snakke ;)

0 0
20-06-2012 08:54:44

Jeg har intet imod andet end apple :D Så jeg vil nu sige at jeg godt kan, men nu har der ligesom ikke været meget andet android til at tage kampen op med apple. Det er ved at ændre sig, og det er da kanon.

Og på tablet siden vil disse nye windows tablets totalt tromle hen over android tablets.

0 0
Tommy 19-06-2012 10:54:42

en 3g (faktisk hellere 4G) mulighed, eller ser dette sgu interessant ud. Er nok mest til Pro-versionen selvom den nok vil stå i det dobbelte...

0 0
Footiefan 19-06-2012 09:07:41

Det ser jo rigtig smart ud det her. Apple har den klart største markedsandel - og selvfølgelig vil det her koste noget/en del for dem. Men vil det også koste for Android tablets, eller hvad tror I?

0 0
19-06-2012 10:07:09

Android har jo aldrig fået momentum på tablet siden...Men ja de får da kamp til stregen, dog tror jeg at det er Ipad'en der får mest konkurrence, hvis denne bare spiller...

0 0
Bo 19-06-2012 12:28:13

Har Apple den største markedsandel? Det kommer da an på om man betragter Surface som en tablet eller PC. Selv siger Microsoft jo, at det er begge dele, og det vil jeg give dem ret i, for meningen er jo at de begræsninger som ligger i iPad og Android tablets skal væk. I stedet har man et fuldt OS der kan afvikle apps såvel som Office, Photoshop osv.

Husk at selv med iPads, så er Apples markedsandel forsvindende lille mod Windows.

0 0
19-06-2012 13:54:36

Surface RT er en tablet. Det er jo ikke en windows version som på din PC...Så den vil jo være lige så begrænset på de områder du nævner som andre.

Men når det så er sagt, så vil det jo unægteligt blive så meget lettere for mange firmaer, at proppe den ind i deres nuværende IT-struktur...

0 0
gielsgaard 19-06-2012 18:01:39

Om ikke andet vil pro modellen passe ind rigtigt mange steder, men prisen bliver nok på den gale side af 7000

0 0
Jacob Smidt 19-06-2012 13:41:31

Microsoft Surface RT er en tablet, med Windows 8 RT på.

Microsoft Surface Pro er både en PC og en Tablet, og kører med Windows 8, ligesom en desktop version.

Det er den information som vi har fået indtil videre. Men der er dog også stor forvirring endnu omkring Micorsoft Surface og Windows 8 på enhederne..

0 0
Kim 19-06-2012 09:55:49

Der er endnu en grund mindre til Android tablets.

0 0
19-06-2012 08:56:10

.. Og min laptop!

0 0
19-06-2012 08:07:23

M$ skal da passe på. De har lavet en rektangulær tablet med sort skærm.

0 0
Hans Jákup Danielsen 19-06-2012 08:57:22

med magnet cover

0 0
Thomas 19-06-2012 07:59:45

"Skærmen er på 10,6 tommer og kører 16:9 format, skærmopløsningen er på 1366 x 768 pixels.

Den er udstyret med Clear Type fuld HD skærmteknologi, og skærmen er beskyttet af Gorilla Glass 2, som kendes fra flere smartphones."

Det er en smule selvmodsigende :) "fuld HD skærmteknologi" og "1366x768" hænger vel ikke helt sammen.

I øvrigt mener jeg bestemt at have læst, at Surface RT er 1366x768 og Surface Pro er fuld HD.

0 0
19-06-2012 08:06:14

Du ved jo bare ikke hvad "clear type full HD" teknologien dækker over. Det er jo helt sikkert ikke Full HD, som du selv skriver...

0 0
Jacob Smidt 19-06-2012 10:49:22

Du har fuldstændig ret i at det er en fejl, specifikationerne vi fik ind i nat var ikke korrekte, hvad angår skærm teknologien ;)

Tak for opmærksomheden!

0 0
Thomas 19-06-2012 11:04:24

Nej, der har været en masse forvirring.. men det er jo så også Microsofts egen skyld, når de ikke melder noget klart ud.

0 0
Jacob Smidt 19-06-2012 13:37:39

Ja Microsoft har været meget upræcise i sin udmelding, noget andre medier også har klaget over, men i løbet af formiddagen er flere og flere ting begyndt at komme frem :)

0 0
Thomas 19-06-2012 09:02:15

Hvad baserer du det på?

Alle rapporter (udover mobilsiden) siger, at Surface RT har en HD-skærm (dvs. 1366x768) og Surface Pro har en full HD-skærm.

Hvordan du kommer frem til, at det ikke betyder "full HD" ved jeg ikke.

0 0
19-06-2012 09:51:29

Du skriver:


Det er en smule selvmodsigende :) "fuld HD skærmteknologi" og "1366x768" hænger vel ikke helt sammen.


Og så skriver jeg bare, at når de har tilføjet "Clear type" foran full HD, så er det jo ikke sikkert at de mener Full HD i sin "rigtige" forstand....

0 0
Thomas 19-06-2012 10:01:47

Jamen du skrev jo lige:

"Det er jo helt sikkert ikke Full HD, som du selv skriver..."

Men det var måske ikke det du mente?

Clear Type er en font-teknologi.

0 0
19-06-2012 10:05:31

Tror vi er enige, og taler forbi hinanden :D

0 0
Thomas 19-06-2012 11:03:39

Det er ikke utænkeligt. Jeg er ihvf. dybt forvirret lige nu :D

0 0
19-06-2012 10:01:15

Ok, M$ skriver selv "clear type HD"....

0 0
Asger 19-06-2012 07:36:27

Jeg har en iPad, og den ryger seriøst ud!
Det her har jeg ventet på længe ! :)

Yes yes yes!!

Goodbye Ipad

0 0
Flemming 19-06-2012 07:19:00

Så skal min ipad skiftes. :-)

Jeg er 35 men sidder og savler over en tablet, hvor voksent er det lige. ;-)

0 0