Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Her er seks features Apple burde stjæle fra Android

Her er seks features Apple burde stjæle fra Android

Har du tænkt ”gid min iPhone kunne det på samme måde som Android” så læs her om seks ”killer features”.

Mange features er i dag kun at finde på én af de to store platforme, dele der gør de skiller sig ud fra hinanden.

Nogen gange kunne man dog ønske sig, at lige netop det system man selv anvender, havde nogle af funktionerne den anden platform tilbyder.

Men har du siddet med din iPhone og følt at der manglede noget, eller tænkt at det har du set andre telefoner kunne?

Det har electropig.co.uk, der her giver seks bud på features der burde komme i den næste store iOS opdatering. Den kommer formentligt til at hedde iOS 6, og lander måske på markedet samtidig med den næste iPhone.

1. Indstillings widgets. En nemmere måde at slå Wi-Fi, Bluetooth, Airplane mode og andre vigtige indstillinger til og fra, via simple widgets.

2. Android Beam. Hvis Apple implementerer NFC teknologi, så vil det være rart med en nem måde at dele musi, billeder, dokumenter osv. - mellem to NFC enheder.

3. Giv iOS 6 en mere personlig brugerflade. Tillad at brugeren selv kan ændre på ikoner, skins osv.

4. Giv mulighed for at ændre browser-standard. Tillad at vælge hvilken browser der skal være den primære anvendte browser.

5. Hjemmeskærms karussel. Gør det muligt at kunne bevæge sig ”i ring” på hjemmeskærmen, altså at der ikke er en ende.

6. Pop-up afspiller. Samsung Galaxy S III er kommet med en eksklusiv feature, muligheden for at se film mens du skriver SMS’er. Det gøres muligt ved at mindske afspiller vinduet, og gøre den flytbar. Samtidig med at den altid er i forgrunden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Alfix 06-06-2012 12:28:18

Come to think of it, saa er hele listen fuldstaendig latterlig. Hvor i simpelthen fjollede..... En lille smule borderline delusional.

0 0
Alfix 06-06-2012 12:25:33

Det at i har nummer 3 med "3. Giv iOS 6 en mere personlig brugerflade. Tillad at brugeren selv kan ændre på ikoner, skins osv."

Goer at jeg overhovedet ikke tager jer serioest til tider. Den blaa farve og de bestemte ikoner goer Apple til hvad de er. Det er alt hvad Apple handler om, branding og gekendelse. Hvis de slackede her, ville det jo ligne Android og det kommer aldrig til at ske. Det at i tror det, beviser at i tillsynelandende ikke fatter saerligt meget.

Undskyld mit fransk.

0 0
serpent 04-06-2012 13:07:30

Jeg ville elske hvis appel lavede et ordentligt tastatur med nogle af de smarte funktioner android har, så som longpress for tal mm.

Desuden ville det være mægtig rart hvis ordbogen fungerede ordentligt. Jeg har måtte slå den fra fordi den er mere til skade end gavn.

Widgets er uundværligt, apple er tossede de ikke laver det.

Hvad med en ordentlig adgang til google nav :)

0 0
Benjamin Jensen 06-06-2012 00:42:47

Longpress for tal er da ikke noget jeg ville have. Det havde jeg på min gamle HTC HD2, og det var da rent forfærdeligt.

Det eneste jeg sådan set savner, er et komma i selve tastaturet. Det er møg irriterende at det ligger som second.

Widgets er bare en gimmick, og jeg har aldrig brugt det på min PC, og jeg har endnu ikke set en windows pc bruge det aktivt. I stedet er RSS læsere meget mere bevendt.

Google navi?? Apple laver jo deres egen navigation i iOS 6.

0 0
03-06-2012 22:09:53

Der vil jeg lige sige at det er pænt cool med video widget 'et, fordi det ikke kun er film som ligger på hukommelsen som man kan se. Hvis man går ind på dr.dk's hjemmeside kan man derfra streame live tv f.eks. Dr. Update, som så kan ses i det lille widget mens man surfer eller laver noget andet. Featuren er derfor mere end et gimmick.

0 0
BE 03-06-2012 14:13:12

Manglen i overskriften er; "som de plejer"!

Det er meget tvivlsomt om Apple vil ændre meget i deres koncept omkring Iphone, selv efter Steve jobs død.
Grundtanken er lukketheden, og anderledesheden parret med en vis snobeffekt og religiøs tro!

Samsung især med SGS II og ikke mindst SGS III har vist vejen udenom Iphone, og andre ligger også fint i overhalingsbanen, herunder Kineserne.

En ny Iphone 5 uden særlige specialiteter og features, vil uden tvivl skuffe brugerne, når de ser på og sammenligner med andre produkter.

Apples grundlæggende probelm er, at de ingen egentlig produktion selv råder over, men leverer designet og softwaren til det produkt vil have på markedet(Iphone, Ipad).
Teknisk set bliver de så selv samtidig underleverandører af software, til deres egne produkter, som de reelt set kun designer ud fra en ide-værdi om et produkt.
- Spørgsmålet er så om Apple så har et nyt ide-produkt til markedet, eller de vil fortsætte med Iphone X(y) indeholdende software.

Da Apple samtidig betjener sig af underleverandører fra Asien, herunder bl.a. Samsung og får samlet det i Kina, kan Apple næppe komme med meget nyt, som underleverandøreren ikke kan gennemskue, og forholdvis let inkorporere i sit eget produkt.

Spørgsmålet er om ikke netop det koncept også vil kvæle Apple over tid! - Som mpske ikke behøver være langt ude i fremtiden.

0 0
gielsgaard 03-06-2012 15:26:15

"Da Apple samtidig betjener sig af underleverandører fra Asien, herunder bl.a. Samsung og får samlet det i Kina, kan Apple næppe komme med meget nyt, som underleverandøreren ikke kan gennemskue, og forholdvis let inkorporere i sit eget produkt."


Se hvis det var så let, kan jeg ikke forstå at de ikke kan lave noget der kommer i nærheden af Siri, kun et ynkeligt copycat produkt, som ikke ligefrem får ros rundt omkring.

Og nej jeg har ikke Iphone men en Galaxy Nexus som har mere end svært ved at holde signal til trods for den ruller på den nyeste opgradering.

Mon ikke Samsung ville lide en krank skæbne hvis Google satte udviklingen på standby mht Android.

Begge firmaer er afhængige af enten soft eller hardware fra andre.

Hvis man tror at de folk som er ansat hos Apple er mindre smarte end dem andre steder, tja .....

0 0
Kim 06-06-2012 13:10:56

Der ville ske lige nøjagtigt nul og nix ved at Google stoppede udviklingen af Android i morgen. Intet, nada, zip, nothing.

Det første der ville ske var, at fork'ede versioner ville vinde frem. For Samsung ville det næste nok være, at de dels satsede mere på WP8 og dels at de fremskyndede deres TiZen projekt.
Nogle af de meget små producenter kunne på længere sigt få problemer, men inden de trådte i kraft ville der være alternative løsninger.

0 0
04-06-2012 14:13:13

Næppe samsungs tv produktion er jo enorm. Smartphones er kun en del af samsung. De laver stort set alt elektronik og er som sagt underleveradør. Jeg tror en samsung aktie er en pænt sikker havn.

0 0
Katron 03-06-2012 13:36:11

Ikke for at gå i små sko, men tror nok alle platforme kan lære noget af hinanden.

1.Der kunne de forskellige platforme godt stjæle fra Symbian Belle. Ingen widgets, disse indstillinger ligger blot i nedtræksgardinet.

2.Ved ikke hvordan Android Beam virker, men funktionen fra Nokia N9 "MeeGo", hvor man bare rører ved en anden NFC enhed med telefonen, så bliver musik, video, billeder etc overført eller streamet. Da N9 var første enhed med funktionel NFC, vil jeg formode at berøringsfunktionen stammer fra Nokia. Den kunne de andre godt lære af.

3. Whatever, smag og behag. Men personligheds funktionen stammer vel egentligt fra Nokia. Er dog ikke helt sikker, men personificering var mulig på en Nokia enhed helt tilbage fra starten af det her årtusinde. Det er muligt andre har været tidligere ude, men da Android ikke eksisterede dengang, er det vel ikke derfra det skal kopieres.

4. Der kunne Apple godt slække lidt på deres lukkethed. Dog fungerer Safari browseren fortrinligt, så hvorfor vælge en anden. Der kunne alle de andre godt lære noget. Windows phone har taget ved lære, og explorer på WP Mango kører virkeligt godt.

5. Det er vel også efterhånden kun Apple, hvor man rammer enden, når man bladrer rundt. Tror dog næppe at funktionen skal nappes fra Android, for de har selv kigget over skulderen på Nokia, da de lavede karusellen. Nokia selv droppede desværre hjemmeskærmskarussellen da de smed Symbian 3 på gaden, for funktionen var der tilbage i Symbian S60 dagene. På min gamle Nokia N95, kunne man slå karussellen til og fra på hjemmeskærmen. Inde i galleriet var den der permanent, og virkede rigtigt godt. Nokia måtte gerne genetablere karussellen, for selvom den på sin vis stadig eksisterer i Symbian Belle, så er karussellen nu blevet usynlig, man kan blot bladre endeløst fra side til side, og billede til billede. Savner den gamle karussel fra N95, hvor man kunne se hele pivtøjet, og altså sådan som den nu gør sig hos Android.

6. Den funktion kunne alle andre platforme godt hugge fra Android (Samsung). Kunne funktionen så kombineres med videofunktionen på Nokia N9 "MeeGo", hvor videoen kan swipes delvist væk, så ville det være rigtigt blæret.

0 0
03-06-2012 17:28:52

Der er mange androids der også har indstillinger i notifikationsgardinet.

0 0
Kim 05-06-2012 21:27:04

Still... Det er ikke Andriod funktioner men Symbian/Meamo. Ligesom den omvendte artikel om iPhones fordele fremfor Android - det ville også være Nokia innovations...

0 0
emiljohnsen 02-06-2012 00:33:06

Det er kun nummer 2 der ville være godt for telefonen

0 0
kasper 02-06-2012 00:41:38

Definer "godt for telefonen"? :)

0 0
Martin Jensen 01-06-2012 18:10:59

Nr. 3 bliver fremvist ved næste keynote "it's amazing"...

0 0
MathiasF 01-06-2012 12:20:29

Mange af de ønsker går jo desværre imod de værdier som Apple fører gennem deres iPhone. Princippet i iPhonene er vel egentlig at alt er standardiseret og optimeret af Apple, således det er så let og simpelt at gå til for forbrugeren som overhovedet muligt. Jeg forestiller mig ikke at Apple vil gå ind og give forbrugeren mere magt over telefonen.
Jeg håber dog at jeg tager fejl.

0 0
gielsgaard 02-06-2012 09:43:27

Jeg tror at Tim Cook vil forsøge at komme ud af Steve Jobs skygge, tror der kommer en mere "åben" Iphone næste gang.
Med flere bruger indstillinger.

Men det er kun gætterier.

0 0
hellas7 03-06-2012 17:05:21

ios 5 er da et glimrende eksempel på mere "frihed" for brugerne?

0 0
01-06-2012 11:14:13

7. Muligheden for at installere andre/bedre keyboards.

0 0
Urbanus 01-06-2012 13:57:41

8. Ordbog der lærer af det brugeren skriver
9. automatisk teksttilpasning på hjemmesider
10. desktopvisning af hjemmsider og naturligvis Flash (jeg ved godt det aldrig sker :-))

0 0
Benjamin Jensen 03-06-2012 15:20:36

Urbanus>> Den lærer allerede af de ord man skriver?? Det har den da altid gjort. Lidt sjovt, når man har skrevet "selvopfundne" ord, og den så begynder at foreslå det ;)

Desuden har den brugerdefinerede genveje, så jeg f.eks. kun skal taste BJ, for at taste min email adresse osv. Jeg har taget mig selv i flere gange at gøre det i Google Chrome på min PC ;)

Flash er jo død på mobile platforme, og der bliver ikke længere udviklet på det. Det burde vel fortælle, at det ingen fremtid har, eller er det stadig ikke gået op for android brugerne?

Den eneste ting jeg savner af det i artiklen er 4'eren. Jeg bruger Atomic Webbrowser, og den er noget bedre end safari. Men træls at den åbner henvisninger fra mails i Safari.

0 0
kasper 02-06-2012 00:39:56

@8: Du kan selv lave en automatisk ændring af et ord til et andet ord. Du kan f.eks. definere at "gære" skal blive til "gøre" hver gang. Det er naturligvis ikke noget den lærer af sig selv, men skal defineres manuelt under indstillingen for tastatur...

0 0