Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Her er smartphone-udviklingen bagud

Her er smartphone-udviklingen bagud

På nogle punkter er vores smartphones mere end man turde drømme om for få år siden, men på andre måder er de langt bagud.

Når man ser tilbage på udviklingen af mobiltelefonen for de sidste 10-15 år, så kan man næsten ikke forstå hvor meget der er sket. I 2007 fik smartphonen sit gennembrud, da Apple præsenterede den første iPhone.

Der findes i dag smartphones med quad-core processorer, HD-touchskærme, GPS, 3G/4G/WiFi, kamera og meget andet, så det er nærmest små computere i dag. Men der er steder hvor teknologien bare ikke følger med. Det skriver Computerworld.dk.

De steder, hvor udviklingen har stået lidt i stampe er; batteriet, antennen/dækningen, lydkvaliteten og holdbarheden.

Batterierne kan simpelthen ikke følge med, selvom de er blevet forbedret de seneste år, da vores mobiltelefoner har udviklet sig til at bruge mere strøm end man kan drømme om. Og vores opfattelse er derfor, at batteriet nærmest er blevet dårligere, da der simpelthen bruges mere til større og mere lysstærke skærme, kraftigere processorer, GPS, 3G/4G/WiFi osv.

Teleselskaberne har investeret en masse penge i mobilmaster, men derfor er der stadigvæk steder, hvor der er problemer med forbindelsen eller kun har adgang til Edge og ikke 3G- eller 4G-netværket.

Men også lydkvaliteten er fortsat en svaghed ved de nye smartphones. Man oplever ofte, at der er udfald, ekko, forsinkelser og lignende i samtalerne. Der er lang vej til samme kvalitet, som i en fastnettelefon. Dette skyldes blandt andet, at lyden komprimeres så den ikke benytter for meget båndbredde på mobilnetværket.

Telefonernes holdbarhed er også blevet mindre, hvilket også skyldes de større og større skærme. Der skal ikke mange ture på gulvet til før telefonerne går i stykker, hvor de tidligere kunne holde til langt mere.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Ob Nesnej 24-04-2013 10:43:42

Synes generelt det er lidt trist at de ikke snart begynder at fokuserer på antennerne i telefonerne, det er det absolut svageste punkt i stort set alle smartphones.

Sjovt at tænke på at mange der brokker sig over dårlig dækning kunne løse problemet med en anden telefon.

0 0
Gammelpot 25-04-2013 10:51:00

Enig!
Savner at der kommer langt mere fokus på mobilernes antenner. Det er jo grotesk at undersøgelser viser at de nyere modeller (Iphone 4/5 Galaxy 2/3) har ringere antenner end forgængerne.
Synes det er på tide at man begynder at "kræve" at producenterne laver mobiler med bedre antenner, istedet for udelukkende at lægge skylden på teleselskabernes dækning....

0 0
Bo Westerby 24-04-2013 09:40:45

Gennembrudet skete faktisk i business verdenen, da Blackberry opfandt smartphonen - ikke Apple.

0 0
Onkel_Per 25-04-2013 21:04:54

2 år før den første BB i 2002 havde Ericsson i 2000 udgivet R380 som er den første mobil hvor ordet "smartphone" blev brugt.

0 0
Christoffer_FM 25-04-2013 22:04:00

Apple brugte rent faktisk ikke ordet smartphone om iPhone. Jeg tror opfattelsen af hvad en smartphone var, var noget noget anderledes før iPhone.

0 0
Onkel_Per 28-04-2013 09:58:50

Det var vist fordi den første iPhone ikke opfyldte "kravene" til at kunne kaldes en smartphone!

0 0
Christoffer_FM 28-04-2013 14:09:56

Så du mener at Symbian, Blackberry OS og Windows Mobile, er bedre end den første iPhone fra 2007? For det var jo dem Apple var i konkurrence med på det tidspunkt...

0 0
Onkel_Per 28-04-2013 18:13:43

Tror ikke jeg på noget tidspunkt har skrevet noget om hvem der er/var bedst.
Grunden til at den første iPhone ikke kom under kategorien smartphone var bla. mangel på 3g og understøttelse af tredjepartsprogrammer.

0 0
Christoffer_FM 28-04-2013 19:08:18

Så pga. den ikke havde 3G kunne det ikke være en smartphone?
Den fik da understøttelse af tredjepartsprogrammer. Eller tager jeg fejl?

0 0
Onkel_Per 28-04-2013 22:01:15

Jo, i 2008 måtte Jobs bøje sig og tillade tilføjelserne.
Han mente at 3g chipsættet brugte for meget strøm.

0 0
Christoffer_FM 28-04-2013 15:55:23

Og det var også dem der blev betraget som smartphones.

0 0
Christoffer_FM 24-04-2013 13:03:29

Jeg tror de mener hos almindelige forbrugere...

0 0
claus 24-04-2013 10:14:09

Mener nu det var en eller anden svensker der lavet den første "smartphone" han opfandt den måde man låser en smartphone op da han lavet den.. men så kom apple og stjal den og mente at det var deres og de har udviklet måden man låser deres phone op på, selv om han kunne modbevise at han en del år før dem lavet det (er vist stadig på youtube man kan se den) .. ved ikke med Bb kan jeg ikke huske :)

0 0
Peter Frederiksen 25-04-2013 01:21:17

Neonode N2?

0 0

Om brug af cookies