Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Historie: Lidt om nummeroplysningen 118

Historie: Lidt om nummeroplysningen 118

Den gamle nummeroplysningstjeneste 118 skal fortsat været på TDC's hænder. Her et lille kik i historiebøgerne.

<strong>Fakta:</strong><br />Det koster 10,35 pr. minut samt en opkaldsafgift på 2,35 kroner at ringe til 118. TDC oplyser dog, at den gennemsnitlige kunde oplever en pris på 7-8 kroner pr. opkald. Priserne bliver fra 2009 reduceret med 9-12 procent.
Fakta:
Det koster 10,35 pr. minut samt en opkaldsafgift på 2,35 kroner at ringe til 118. TDC oplyser dog, at den gennemsnitlige kunde oplever en pris på 7-8 kroner pr. opkald. Priserne bliver fra 2009 reduceret med 9-12 procent.

TDC er udpeget af IT- og Telestyrelsen til fortsat, at drive nummeroplysningen 118. Med i udbudsrunden var også Eniro, der dog trak sig i sidste øjeblik.

118 er åben døgnet rundt - året rundt og har været det de seneste godt 40-50 år.

Sådan startede det...
Det første nummerkontor i Danmark åbnede ved KTAS omkring 1905, altså mens centralerne endnu var manualt betjent. 

Fra 1967 og mange år frem var nummerkartoteket en bunke papkort i en stor kartoteksskuffe ved hver ekspeditionsplads. Kunderne skulle ringe på forskellige numre, afhængigt af om de skulle have oplyst telefonnummer eller navn og adresse.

I 1992 blev nummeret 118 oprettet. Det erstattede det oprindelige nummer 0031.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies