Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Højere hastigheder på kobbernettet på vej

Højere hastigheder på kobbernettet på vej

Ny afgørelse tegner godt for højere hastigheder via kobbernettet.

Ny teknologi kan øge bredbåndshastigheden på kobbernettet og give slutbrugerne op til 100 Mbit/s download og op til 30 Mbit/s upload.
Erhvervsstyrelsen har netop lavet en afgørelse, der kan skubbe TDC til at opgradere kobbernettet med vectoringteknologien.

Vectoring kan øge bredbåndshastigheden på kobber markant og dermed bidrage til at opfylde regerings bredbåndsmålsætning om, at alle hustande og virksomheder skal have adgang til en forbindelse med mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload.

Det skriver erhvervsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Effekten af vectoring er størst på korte strækninger, hvilket gør vectoring særlig interessant i TDCs gadeskabe, som er tæt på slutbrugerne. Dermed er det de slutbrugere, der bor mindre end 400 meter fra et gadeskab, der kan få adgang til de høje hastigheder. TDC forventer at udbygge kobbernettet, så 400.000 brugere ved udgangen af 2015 bor under 400 meter fra et gadeskab.

Læs mere om TDC forpligtelse til at give konkurrenterne adgang til kobbernettet på erhvervsstyrelsen.dk.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

kasper kristensen 16-01-2014 22:51:41

Tdc har os brug for at komme med nogen gode produkter tror deres tv produkt kommer på hårdt pres hernår sydenergi åbner for stofa's tv pakker uden brug af bokse her i det sønderjyske

0 0
Gazer Pete 16-01-2014 02:39:23

Artiklen er lidt misvisende. Det er ikke Erhversstyrelsen som skal "skubbe TDC". Det har været et ønske fra TDC, men fordi det påvirker de andre udbydere som bruger TDCs net, skal de have tilladense.

At 400.000 husstande vil kunne få 100 Mbit er vel ikke helt dårligt?

Hvad angår "de øvrige husstande", så står det jo en hver frit for, at oprette et selskab, og/eller bestille fiber hus en af de etablerede. TDC er ikke en "prop" i noget som helst, men det er altså en forretning. Ingen tider jo betale det det koster, hvad det reelt koster at få hurtigere net. De fleste begynder jo at øffe, hvis de bare koster f.eks. 2.000 kr, at få gravet noget ind. Så længe de er sådan, og folk helst vil holde hænderne i lommen sker der jo ikke noget.

Brokke sig kan jo enhver.

3 3
Claus Krogsgaard-Mattsson 16-01-2014 11:11:02

Hvis 15,33% af den samlede boligmasse ikke er "helt dårligt", så mener du at resten 84,66% skal stifte deres eget selskab??

Det kan jo meget vel blive realiteterne. Der er RIGTIG MANGE der er færdig med TDC og vi bliver flere hver dag!!

2 0
Gazer Pete 16-01-2014 14:17:43

Claus nu taler vi om en teknologi... Så ja 400.000 husstande er rigtig mange.

Hvis der virkelig var 84,66% som stod uden ordenligt bredbånd, så man sige, at det er noget af en forretningsmulighed. (så få hænderne op af lommerne)

Nu er det jo så bare ikke tilfældet. Lad os få nogle tal på bordet:
Midt 2012 havde 65% adgang til infrastruktur der giver mulighed for 100Mbit downstream. I 2011 var det blot 38%.
Midt 2012 havde 41% adgang til fiberforbindelse. I 2011 var det 36%.
272.000 husstande havde ved årsskiftet 2012-2013 et fiberbredbåndsabonnement. Der er altså en kæmpe forskel mellem hvor mange der kan få, og hvor mange som rent faktisk vælger fiber.

Nu siger jeg ikke TDC er guds gave til den danske befolkning, men det er på den anden side heller ikke TDCs opgave. Personligt tror jeg TDC har forregnet sig, og jeg tror der kommer en ketchup hvor mange pludseligt efterspørge højere hastigheder. Det kan være farligt for TDC, da man jo ikke lige fra den ene dag til den anden kan levere dette.

Tror også der må være nogen i TDCs direktionslokale, som bide i bordpladen over, at man ikke var lidt hurtige til at levere lidt mere, lidt før. Havde man gjort dette var det ikke sikkert elselskaberne var startet på deres fibereventyr. (som i øvrigt har kostet mange mia., og fortsat giver kæmpe underskud og endnu større afskrivninger).

0 2
Claus Krogsgaard-Mattsson 16-01-2014 16:04:15

Nu trækker du din statistik fra bestillingsarbejdet "Bredbåndskortlægning 2012".

Må jeg blot påpege at der efterfølgende er sket store indrømmelser af det makværk af en rapport.

Der står indledningsvist:
"Tilgængelighed dækker over den andel af husstande og virksomheder, der, eventuelt meden beskeden graveindsats, har mulighed for at få adgang til en bredbåndsinfrastruktur, der kan levere en given bredbåndskapacitet".

Der er alene tale om at man har beregnet, hvor der er trukket infrastruktur. Som du kan læse fra "Kloge Aage" i nedenstående, så kan han ikke bestille Fiber, selvom han bor op og ned af den infrastruktur, som din statistik læner sig op af... Den mulighed der ligges op til er ikke funderet i infrastrukturindehaverens evne/lyst til at tilbyde et egentligt produkt.

Årsagen til at TDC ikke har succes med at sælge fiber er logisk.
HomeTrio: http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_pak_tbt_ht
HomeTrio Fiber: http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_pak_tbt_fiber

Prisen er eneste parameter der er forskelligt!! Man drager ingen af de fordele der normalt er ved fiber, som f.eks. høje synkrone båndbredder. Og hvorfor så ikke? TDC vil jo så gerne bilde os ind at vi ikke bruger det. Hvis det er tilfældet så er det jo ikke noget problem at stille det til rådighed på fiberforbindelsen. Vi bruger det jo ikke...!

Men årsagen til at man ikke vil udbyde det er jo nok nærmere den at an frygter at det produkt man udbyder på kobber, hurtigt vil blive mindre foretrukket. Derfor er man også beskyttende overfor den infrastruktur man allerede har. Der er jo ingen grund til at investere. Det giver nemlig et dårligere afkast til aktionærerne...

Netop af samme årsag er jeg ikke kunde i butikken. Vi har 100MBit fiber og det benyttes bl.a. til det stigende antal skyservices, som TDC bilder folk ind de ikke har brug for...

2 0
Gazer Pete 16-01-2014 18:25:24

Du glemmer bare nogle få ting.

1. Kunderne vælger heller ikke fiber i de områder, hvor fiberselskaberne leverer. Derfor de store underskud og nedskrivninger. (ja høj vækst, men fra hvilket udgangspunkt? og stadig en dårlig forretning.)

2. Jeg siger jo netop, at brugerne med tiden vil have ønske om højere hastigheder.

3. Jeg forstår simpelthen ikke den voldsomme kritik af TDC. Er du utilfreds så gå et andet sted hen, og er der ikke et andet sted, så er der jo basis for at starte en forretning. Du nævner selv de høje fibervækstrater andet sted, så markedet fungerer jo.

4. TDC er faktisk det selskab der investerer mest i den danske IT-infrastruktur.

5. Kloge Aage kan få al den fiber han vil - Det er bare et spørgsmål om han vil betale for det. Jeg kan dog sagtens forstå frustrationen over at vide, at der er fiber i vejen, som der jo så åbenbart ikke er forretning i at grave ind til ham til de priser han vil betale.

0 2
Claus Krogsgaard-Mattsson 17-01-2014 09:32:39

1 - ÆVL!

3 - Jeg er ikke kunde hos TDC. Men det var vel så noget du ikke havde læst...?!

4 - Fordi de er længst bagud?

5 - ÆVL! Anvis dokumentation. Han er privatbruger og har ikke noget CVR. Anvis en udbyder der vil tilbyde ham fiber.

3 0
Gazer Pete 16-01-2014 02:42:13

Det gik lidt hurtigt med at skrive - beklager stavefejlene. f.eks. tilladense=tilladelse - tider=gider :-)

1 0
Kloge Aage 16-01-2014 10:51:01

Jeg har 10 meter ud til gaden hvor fiberkablet kører forbi ( Lagt ned af DONG ) men kan ikke få nogen form for fiber, fra noget som helst selskab.
Så et eller andet bliver tilsyneladende blokeret fra TDC´s side.

4 0
Martin5000 16-01-2014 00:08:39

"Hvad med de resterende 5 millioner"??? Bor alle danskere alene? man må formode at de med "brugere" mener husstande, da der normalt kun er ét bredbåndsabonnement pr husstand. Så 400.000 dækker da en forholdsvis pæn del af landet.

1 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 16-01-2014 11:08:03

Vel det skal med rette korrigeres.

Der er 2.607.876 i danmark jf. DK Statistik. Så det rigtige statement skulle selvfølgelig have været:

Hvad med de resterende 2,2 millioner???

Dvs. 15,33% af landet potentielt kan få gavn af dette...

Urimeligt, Latterlig og fuldstændig ligegyldigt!

2 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 15-01-2014 15:36:12

Ja. Og hvad så med de resterende 5 millioner? Fuldkommen ligegyldig teknologi!

2 2
Pedro 15-01-2014 18:29:19

100% enig... TDC er DK's prop i internet-udvikling :-(

2 2
Logik 15-01-2014 13:33:53

Fuck hvor jeg dog hader TDC:
"Dermed er det de slutbrugere, der bor mindre end 400 meter fra et gadeskab, der kan få adgang til de høje hastigheder."

MALKE MALKE MALKE.. Samtidig med vi smadrer Danmarks infrastruktur.

3 1
Gazer Pete 16-01-2014 14:24:42

Det står dig frit for at lave en bedre infrastruktur, og der er jo, ifølge dig, åbenbart gode penge i det.

1 2
Brian 16-01-2014 10:29:34

Jeg forstår dig ikke helt. Mener du at TDC ikke må udbygge sit kobbernet? Må de ikke tilbyde 100 mbit i stedet for 20?

2 4
Logik 16-01-2014 13:12:01

Ud fra TDC's tidligere udmeldinger om fiber:
"At der i sommeren 2012 var 245.000 faste netforbindelser via fiber i Danmark, ifølge den officielle telestatistik fra Erhvervsstyrelsen, forklarer han med, at mange virksomheder er skiftet til fiber."
»Vi markedsfører ikke teknologier, men indhold. En almindelig dansk familie med to voksne og to børn kan se HD-tv i flere værelser på én gang, samtidigt med at de surfer på nettet, med en VDSL-forbindelse på 10-15 megabit pr. sekund. Og så efterspørger de fleste danskere ikke højere hastigheder end det,« siger Rasmus Avnskjold.

»Der er nogle kunder, som er teknikinteresserede, og som går op i, hvilken teknologi de får. De vil gerne have en fiberforbindelse. Men gruppen er så lille, at det ikke er økonomisk forsvarligt at satse på det som en forretning. Den dag, det kommer, har vi lagt fiber så langt ud på villavejene, at der ikke er langt til nærmeste fiber for kunderne,« siger Rasmus Avnskjold.

3:
Taget i betragtning hvordan at TDC har hatet på fiber, fordi ingen vil have det eller kan få det, så er det jo sjovt at 400.000 x 100mbit lige pludselig er mange en fantastisk løsning.


4:
Fuck nu det kobber!

3 0
Claus Krogsgaard-Mattsson 16-01-2014 14:27:31

Ja ja. Manden (Rasmus Avnskjold) taler jo mod bedrevidende.

Jf. seneste telestatistik fra Erhvervsstyrelsen, så er der efter 1. halvår 2013 295.000 fiberforbindelser i DK. En stigning fra 245.000 året før, eller sagt på dansk en vækstrate på 20,7%!!

Når så man samtidig kan notere sig en tilbagegang på xDSL forbindelser, samt en moderat stigning i kabeltv forbindelser, så mener jeg faktisk godt man kan sætte lighedstegn med at manden ikke aner hvad han snakker om...

Men det er også væmmeligt at se den slags vækstrater fra det produkt man IKKE satser på...

4 0