Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   HTC begynder opdatering af Hero

HTC begynder opdatering af Hero

HOT: Ejere af HTC Hero vil snart modtage den længe ventede ROM-opgradering til Android 2.1.

Siden november 2009 har HTC lovet ejerne af det populære produkt Hero en opdatering af softwaren. Men nu kommer den altså langt om længe.

Udover at rette en lang række fejl i den danske oversættelse, ændrer denne update også styresystemet fra Android 1.5 til 2.1.

Det bliver let at opdatere produktet, da mobilen ikke skal tilsluttes en computer for at få den nye version. HTC udsender softwaren via mobilnettet som en såkaldt FOTA (Firmware Over The Air).

Med FOTA-upgrade kommer der en besked til brugeren om, at en opdatering af klar. Efter en godkendelse vil softwaren hentes ned og installeres på mobilen.

Det anbefales at tilkoble det trådløse netværk, såfremt man ikke har en flatrate dataforbindelse på sit abonnement, da downloaden fylder en del megabyte.

Når opdateringen er fuldført vil versions-nummeret hedde 2.73.405.94.

Der er flere informationer om HTC Hero opdateringen på HTC's supportside

Ikke alle opdateres samtidigt

Udrulningen til HTC Hero vil ske gradvist over den næste periode, og kommer til at foregå i to steps.

Det første der sker, er at der modtages en software-upgrade, der forbereder mobilen til, at kunne downloade den fulde version af Android 2.1.

Når "update 1" er installeret, vil mobilen kunne bruges som sædvanligt og efter et stykke tid, kommer der endnu en besked om en opdatering. Det er først ved "update 2" at Hero får den "rigtige" opdatering.

Det er ikke alle HTC Hero telefoner i Norden, der opdateres på én gang. Mobilsiden.dk erfarer, at udrulningen kommer til at ske gradvist, for ikke at lægge de bagvedliggende systemer ned.

Det betyder, at man godt kan modtage "update 1" i denne uge, men at der kan gå noget yderligere tid, inden opdateringssystemet igen når til mobilen med den sidste "update 2".

Skriv meget gerne en kommentar herefter, når din Hero bliver opgraderet.


HTC Hero - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

thedane9 06-07-2010 22:31:33

Nu har jeg siddet og kigget på min Hero i cirka en time, efter at jeg tog den frem af skuffen igen.
Og intet sker. Ingen update besked.
Ingen update 1 uanset hvad jeg gør med at jonglere datoen.

Opdateringen er da vel stadig tilgængelig via HTC?

Af en eller anden grund kan jeg heller ikke finde finde den på HTC's hjemmeside?

Nogen gode råd?

0 0
Hest 29-06-2010 08:24:20

Så er min 2.1 også inde og må sige det kører flydende indtil videre. Alle programmer, kontakter og sms osv er blevet overført automatisk, mens alle skriveborde er blevet slettet og skal sættes op igen. Der er masser af nye farver og ikoner over alt.

Zoom ud for at se alle skriveborde osv virker også alt som det skal. Har ikke opdaget nogle "underlige" ting ved opdateringen endnu.

Det eneste jeg er skuffet over er, at der ikke er kommet en bedre litevisning i telefonbogen. Den er mildest talt elendig som standard og har ikke fundet noget der passede mig endnu ;) men det siger nok mere om mig end opdateringen.

For at opdatere, satte jeg tiden frem til 2011, ligesom ved den første lille opdatering. Opdateringen flyder knap 81mb og tager noget tid at lægge ind.

Tlf siger nu:
Firmwareversion: 2.1-update1
Softwarenummer: 3.32.405.1

0 0
Mathias 29-06-2010 10:22:53

Hvad programmer og settings? Er de røget sig en tur under opdateringen?

0 0
Hest 29-06-2010 11:15:07

Alle programmer er gemt automatisk.
Et par settings er blevet ændret/nulstillet, men ikke mange.
Skrivebordene er slettet og skal sættes op igen.

0 0
Anders Nylle Nørgaard 28-06-2010 23:19:21

Så fik jeg endelig del. 2..! Er som at få en helt ny telefon i hånden, både hastighed og udseende! men har fundet et par "måske" bug, da jeg ikke er helt klar over hvordan en 2.1 version skal fungere..

0 0
Anders Nylle Nørgaard 28-06-2010 23:38:58

Og vil lige sige INTET er forsvundet på min telefon efter den full 2.1 :)

0 0
Hest 29-06-2010 07:49:46

Er også i gang med at hente nu, så må vi se hvad der sker :)

0 0
Olde 26-06-2010 15:07:43

Efter at 1 del blev installeret har det virket som om at jeg mister strøm vildt hurtigt. I morges mistede jeg 2% i løbet af 1 time hvor skærmen var slukket, intet kørte og gps, blutooth slået fra.

Er jeg den eneste som har oplevet dette?

0 0
Mathias 26-06-2010 20:56:00

Det er også mit første og eneste indtryk af 1. del.

0 0
Henrik 23-06-2010 17:49:24

Jeg var jo så heldig at jeg modtog den første opdatering igår, men efter den var downloadet formåedede jeg at gå ud af "installationen". Hvordan for jeg den frem igen?

0 0
Jacob Pedersen 23-06-2010 20:08:42

umiddelbar hvis du ikke modtager opdateringen igen i løbet af i morgen, vil jeg råde dig til at wipe din hero med den nye rom fra HTC´s Suport side, som mulighvis kan være den eneste løsning.

0 0
Per 20-06-2010 12:38:16

Kan se at det var godt jeg solgte min Magic for 8 mdr siden, den får aldrig opdateringer mere..

what a waste..

0 0
Søren Hugger Møller 20-06-2010 11:52:29

Ja, det er et godt spørgsmål. Men man må vel gå ud fra, at HTC er meget dedikerede omkring, at leverer så dårlig kommunikation som muligt!

0 0
Jacob Pedersen 23-06-2010 20:09:31

Hehe godt sagt. XD

0 0
Mobilsiden.dk 19-06-2010 16:42:30

Det er interessant at se, hvilken panik en ROM-update kan skabe ;-)

Jeg tvivler stærkt på, at noget er gået galt for HTC. Opdateringer via OTA følger normalt et nøje udregnet system i forhold til mobilernes IMEI-numre. I korte træk vil mobilen hente præcis den update, som matcher den landeversion, hardware-revision osv., der passer til det pågældende produkt.

ROM-updaten på hjemmesiden er *sandsynligvis* bare en komplet ROM, der klargør til den endelige OTA-update. Og ja. Det det ikke er et hotfix, men en ROM, vil denne download fra hjemmesiden, slette alt på telefonen. Sådan har det altid været med hele ROM-versioner. Det der er modtaget direkte på mobilerne, kan betragtes som et hotfix.

Jeg vil tro, at de har lagt en ROM på hjemmesiden, som en service for dem, der ikke havde en ROM på mobilen, der kan hente det første hotfix,

Med andre ord: Har du fået den første update på mobilen, skal du ikke foretage dig yderligere nu.

Når den sidste opdatering, der indeholder Android 2.1, bliver sendt ud, vil indholdet på mobilen blive slettet. Her er der nemlig ikke tale et hotfix men en komplet ROM-opdatering.

Budskabet herfra er altså: Rolig nu. Ingen bliver snydt :-)

0 0
Hest 21-06-2010 13:22:49

Det er desværre kun noget vi kan gætte på, når der nu står på HTC side:

"An updated ROM is now available for HTC Hero customers to download..."

Hvis det så er en standard ROM, så er den jo ikke updated, så det er vist meget naturligt man bliver lidt forvirret over hvad de forskellige ROM's egentligt er til. Med mindre de mente "outdated" i stedet for ;)

0 0
Mathias 19-06-2010 17:24:06

Jeg kan kun være enig, men kan også sagtens forstå at folk undrer sig når de modtager en EU rom og der også findes en Nordic

0 0
Mobilsiden.dk 19-06-2010 17:52:43

:-) Jeg vil sige det sådan. At hvis ens mobil stadig taler dansk efter hotfixet, så er der ingen panik ;-)

0 0
Mathias 19-06-2010 18:42:28

Nu er det ikke så meget hotfixet jeg tænker på, men mere hvad det bringer med sig. Et EU hotfix lugter jo lidt af man får en EU rom efterfølgende.

0 0
Mobilsiden.dk 19-06-2010 18:44:00

Ja, naturligvis. Men får man et EU-hotfix er det nok ens IMEI-nummer der har afgjort det. I sidste ende, vil der dog ikke være forskel på, hvilken brugeroplevelsen man har af produktet.

0 0
Daniel 18-06-2010 14:49:32

Så nu har jeg lige opdateret min Hero med den nye rom der ligger på HTC hjemmeside, der kom ud i dag. Men hvor er android 2.1?? Det virker som om at den er gået tilbage til den helt første software version igen.. Det meget underligt. Jeg har opdateret den to gange nu med samme resultat... Hvad laver i HTC???

0 0
Søren Hugger Møller 18-06-2010 15:04:43

Det er jo ikke 2.1 der er kommet nu, men bare en opdateret version af 1.5 som forbereder telefonen til den 2.1 der kommer sidste på måneden. Som der også står i artiklen.

0 0
Daniel 18-06-2010 15:20:18

Jeg har opdateret telefonen med den lille opdatering den blev sendt "over air" for to dage siden. Men i dag er der kommet en ROM Upgrade inde på HTC hjemmeside:http://www.htc.com/dk/support.aspx

Gå ind og kig på support, øverst oppe står der HTC Hero ROM upgrade.

Den er installeret på telefonen, og kigget på about phone og den har fået den nye opdatering installeret, og den er ikke med android 2.1.

0 0
Søren Hugger Møller 18-06-2010 17:58:04

Hovsa! Har lige set at HTC har opdateret beskeden omkring OTA-opdateringen også. Der står at Norcid-telefoner har Build No "2.73.405.6_R" hvilket er det nummer der er angivet ved den opdatering du har downloadet. Det lader at til at os der har hentet OTA og fået den Build no. der ender på 93, har fået EU-versionen i stedet for Nordiv-versionen.

Vil HTC virkelig have at vi i Norden henter denne nye opdatering (som vel sletter alt data) og så installerer OTA'en igen?! Umiddelbart tænker jeg at vi vel lige så godt kan "nøjes" med EU-versionen...

0 0
Hest 18-06-2010 19:38:05

I så fald, må man gå ud fra HTC ville skrive at man SKAL have den rigtige version, eller er det da endnu en bommert i den store ende, hvis halvdelen af brugere nu skal slette alt for at opdatere igen.

0 0
Søren Hugger Møller 18-06-2010 20:01:47

Det er i vert fald et pragteksempel på utroligt ringe kommunikation!

0 0
Daniel 19-06-2010 01:35:28

Ja jeg ved virkelig ikke hvad de laver hos HTC.. Opdateringen slettede alt pånær lige kontakter og kalender aftaler, ellers alt andet, alle apps etc. I hjemlandet Taiwan er det ellers gået som smurt med opdateringen, den har man kunnet hente i lang tid derovre uden problemer.. Jeg håber at de får rettet op på det snart HTC, gider snart ikke vente længere!

0 0
Mathias 19-06-2010 09:39:32

Jeg er også træt af ventetiden, men så meget gør det vel heller ikke at vi når 2.1 updaten kommer skal køre 2 roms på efter hinanden. At slette alt 2 gange er vel næppe værre end at slette alt 1 gang :-)

0 0
Jacob Pedersen 19-06-2010 10:43:04

Ah hva? 2 roms? hvad snakker du om?

Tror ligesom Søren, at det bare er til dem hvor forberedelses OTA opdateringen ikke kom igennem til.

0 0
Søren Hugger Møller 18-06-2010 17:54:12

Oh, det må du undskylde, jeg havde slet ikke set der var kommet en opdatering mere.

Der står ikke noget videre om hvad den anden her gør, ikke noget om at det er 2.1. Hmm, hvad har du stående under "Build number" i "About phone"? Kan det tænkes at det bare er den opdatering der kom OTA, der også ligger som download?

0 0
Mathias 18-06-2010 15:00:35

Hvad siger der i diverse version numre under "menu"->"Settings"->"About Phone"?

0 0
Hest 18-06-2010 11:43:31

Jeg ved ikke om det bare er placebo effekten jeg lider under, men synes at de forskellige skærme glider meget bedre/blødere efter den lille opdatering. Jeg har også en smule mere ram til rådighed, selv efter den har kørt et stykke tid.

Er det bare mig der er helt galt på den eller er der andre der oplever lignende?

0 0
Jacob Pedersen 19-06-2010 04:43:45

Som jeg har skrevet længere oppe, har jeg det på samme måde.
Hero´en er endelig gået fra at halt en gang imellem, til nu stort set aldrig gør det mere.

Et godt eksempel er hvis man skal ind under alarmer via det store standard ur på forskærmen.
Før updaten var det da ligefør man kunne side og se den åbne hver lille del af/i "programmet" hvor alarm og så videre er i, for det gik da godt nok sløvt.
Nu er der dog stadig lidt af det samme, men samtidig så går det altså betydelig hurtigere, især hvis man lige har været inde i det hvilket ikke gjorde nogen forskel før.

0 0
Pavil 18-06-2010 11:52:07

Jeg har haft det på præcis samme måde. Man når lige at tænke, at det sikkert er fordi vi har ventet i EVIGHEDER på opdateringer(ne) til Hero, at man overvurderer effekten af Update1, men den kører altså bedre. Bedste bud er vel 10-15% hastighedsforbedring på at load'e apps mv., mere tilgængelig ram, ligesom skærmene ganske rigtigt kører (endnu) mere glidende...
Desuden kører der nu en automatisk reminder, der viser tilgængelige apps-opdateringer, som jeg ikke har haft før.

0 0
Søren Hugger Møller 18-06-2010 15:01:21

Min føles også hurtigere!

Det med notifikationer fra Market har dog ikke noget med opdateringen at gøre. Jeg fik for første gang sådan ne notifikation umiddelbart før opdateringen og har ikke modtaget en efter. Jeg har til gengæld hørt om andre der har fået dem mange gange før. Det virker lidt som en funktion som bare virker lidt efter forgodtbefindende.

0 0
Hest 17-06-2010 10:20:28

Hvor meget fylder den første omdatering her?

0 0
Simon Antoni 17-06-2010 11:01:29

4.xx mb

0 0
Olde 18-06-2010 13:18:46

4,38 for at værre præcis ;)

0 0
Simon Antoni 17-06-2010 08:45:46

Jeg har prøvet at opdatere min hero nu.
Downloader update 1 og så spørger den om jeg vil update now eller later. Trykker update now og så går den ind i system recovery og skriver:

Finding update package
Opening update package
Verifying Update package
E: No signature (218 files)
E: Verification failed
Installation aborted


Hvordan kan det være den gør det?

0 0
Simon Antoni 17-06-2010 10:39:42

Nevermind, kørte den originale rom update ind på den og nu har den hentet og installeret Update1! :)

0 0
Sara 16-06-2010 23:06:05

Kommer det som en alm. besked?

0 0
Mathias 17-06-2010 08:48:29

Et vindue som næsten dækker hele skærmen vil vise sig når tiden er inde. Det er meget svært at overse

0 0
Christian 16-06-2010 19:46:47

I skriver i artiklen, at update 2 vil komme efter et stykke tid
Hvor lang tid er det?

0 0
Mobilsiden.dk 16-06-2010 20:07:16

Hej Christian.

Det er jo et godt spørgsmål, som vi ikke har kunne få svar på. Mit personlige bud er, at der kan gå op til 14 dage.

Man skal tænke på, at hvis der i Norden (som denne update vedrører) er solgt flere hundrede tusinde enheder, så kan man ikke bare pushe 20-30 MB opdatering ud til mobilerne på én gang. Det vil med garanti lægge de bagvedliggende systemer ned.

Derfor vil det være normalt med sådanne opdateringer, at de udrulles "forsigtigt" over en periode.

(Ovenstående er helt for egen regning, og er kun baseret på min generelle viden om, hvordan sådan en ting "kunne finde sted".)

0 0
Mobilsiden.dk 16-06-2010 20:11:37

Det lader til, at mit gæt på fremgangsmåden ikke var helt forkert: http://bit.ly/aLaxTt

0 0
Søren Hugger Møller 16-06-2010 21:06:08

Og lader til at mit gæt på/håb om at den anden opdatering ikke ville slette alt data også var forkert. Øv også :(

"As the second part of the upgrade will wipe all data on the handset [...]"

0 0
Olde 16-06-2010 21:31:53

som en anden råede mig til "download mybackup som er en 30 trail. med den kan du backe up ALT på din mobil. hvis din mobil ligesom min ikke vil downloade fra markedet længere så må du få den på via din pc og der efter instalere via en file manager" :) held og lykke

0 0
Søren Hugger Møller 16-06-2010 21:07:01

Ved ikke hvor jeg skrev "også". Hmm, burde nok lige læse hvad jeg egentlig skriver før jeg poster :P

0 0
Jacob Pedersen 16-06-2010 16:37:35

Ja, efter den her update køre det hele da meget mere flydene i forhold til før.
Glæder mig som et lille barn til 2.1 XD

0 0
Sven A. 16-06-2010 17:13:48

ja, det føles det som... selv om det kun er en forberedelse til 2.1

0 0
Joey 16-06-2010 15:51:23

Har lige sagt farvel til min Hero efter at have solgt den! :((((

0 0
Olde 16-06-2010 16:03:52

hvad har du købt i stedet? :)

0 0
Jonas Johansen 16-06-2010 12:46:00

Nogle er ved hvornår update 2 kommer ?!

0 0
Mathias 16-06-2010 12:39:43

Build number er nu 2.73.405.93 og så vidt jeg kan læse mig til på HTC' side skulle det være 94 for Nordic. Andre der har 93?

0 0
Olde 16-06-2010 12:40:54

Nope. Min siger 94 :D

0 0
Kenneth Jørgensen 16-06-2010 14:49:53

Jeg har også fået 93

0 0
Mathias 16-06-2010 12:41:48

Kører din telefon dansk sprog? Satte min tilbage til Engelsk i sin tid fordi jeg ikke kunne holde det danske ud

0 0
Olde 16-06-2010 13:31:11

Jep jeg kører dansk.

0 0
Mathias 16-06-2010 13:46:53

Kan det være fordi man kører engelsk at man ikke får Nordic opdateringen?

0 0
Sven A. 16-06-2010 15:11:47

Jeg kører Dansk, og har allikevel fået .93 versionen.

Ved ikke om det har noget at sig.

0 0
Sven A. 16-06-2010 15:13:27

Og hvis du læser på Support siden på HTC, så står det både .93 og .94 for NORDIC

0 0
Søren Hugger Møller 16-06-2010 21:04:19

Som jeg læser det, så står der at 93 er det versionsnummer man generelt får, men Nordic får 94 og Greece/Irelad får 95.

Jeg har dog også fået 93 med min nordiske, men mon ikke det i bund og grund er lige meget? Det har jo mok ikke hentet en forkert opdatering - det burde jo ikke være muligt :)

0 0
Jonas Johansen 16-06-2010 12:56:26

Jeg har også fået 93 :S

0 0
Jonas Johansen 16-06-2010 12:25:26

Hvad gør man hvis man fik trykket nej til at opdatere ?! :s

0 0
Mathias 16-06-2010 12:36:09

Prøv at sætte tiden tilbage til Maj, vente lidt og så sætte den frem igen

0 0
Bahumbaba 16-06-2010 12:32:14

Måske genstarte og sætte datoen yderligere frem?.

0 0
Olde 16-06-2010 12:32:01

Prøv at genstart den.
Ellers er det vist muligt at hente opdateringen via computeren

0 0
Olde 16-06-2010 10:35:28

Jeg læste for lang tid siden at alt på mobilen vil blive slette under installationen af den nye software. Er der nogle som ved om det vil ske?

0 0
lappydk 16-06-2010 12:11:42

Nej, ikke under den her.
Det gør "update 2" garenteret.
Den amerikanske update lavede en clean wipe (tilbage til factory settings) men kan anbefale mybackup... den er gratis i 30 dage og kan hentes fra android marked!

0 0
finnhof 17-06-2010 17:13:01

Jeg brugte MYBACKUP i forrige update der (også) slettede alt - så jeg kan ikke bruge mybackup - gratis - er der et alternativ?

0 0
Søren Hugger Møller 16-06-2010 16:42:16

Jeg tror ikke nødvendigvis at den fulde opdatering sletter alt på telefonen. Den opdatering der kom til Sprint Hero i USA var jo af "den gammeldags" slags, altså en man skulle installere gennem USB-kabel, ligesom den der kom kort efter at Hero var lanceret i DK.

Vores opdatering til 2.1 skulle jo også komme OTA og så tror jeg ikke den sletter noget.

0 0
Olde 16-06-2010 12:33:31

Hvad gør jeg så når min mobil nu nægter at downloade noget fra markedet, her efter update....

0 0
lappydk 16-06-2010 13:58:51

Har du en fil-browser? Så kan du evt. downloade den på din PC, overføre den til dit SD-kort og installere derfra

0 0
Matti 16-06-2010 10:40:51

Intet bliver slettet uder denne opdatering:)

0 0
twitter.com/KlausKjelstrup 16-06-2010 10:23:10

Rygtet siger at denne kun er en mindre opdatering af version 1.5

Hedigvis taler rygter ikke altis sandt, men jeg har mine bange anelser.

0 0
Mobilsiden.dk 16-06-2010 10:26:36

Ja, som det fremgår af artiklen, forbereder update1 kun mobilen til at kunne modtage, den rigtige update.

0 0
Matti 16-06-2010 10:21:22

Du skal ikke have SD-Kort installeret.
Jeg satte også min kalender et år frem, til 2011, og fik updaten 1min herefter:)

0 0
twitter.com/KlausKjelstrup 16-06-2010 10:24:06

Var det så version 2.1 du fik ???

0 0
Matti 16-06-2010 10:40:04

Nej, det var kun den forberedende.
Den endelige opdatering kommer først senere:)

0 0
Bahumbaba 16-06-2010 09:58:21

Hvis i ikke har modtaget update 1 endnu, så sæt datoen på telefonen frem til 2011, derefter burde du modtage opdateringen med det samme.

0 0
Christian Collet 16-06-2010 16:06:03

det virker ikke på min hero :-(
Jeg er på bibob/telenor, kan det have indflydelse?

0 0
lappydk 16-06-2010 09:40:29

Er der nogen der har fået den?
Nogen der evt. ved om det kræver at micro SD-kort er installeret?

0 0