Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   HTC Hero: Første indtryk

HTC Hero: Første indtryk

Vi tester opfølgeren til HTC Magic. Vi kan lide det vi ser, men Hero har et stykke vej for at være perfekt.

Det allerførste man opdager, når HTC Hero tændes, er brugerfladen, som på de fleste områder overskygger Magic.

Ikoner, farver og de grundlæggende programmer er optimeret til den velkendte HTC-stil, som kendes fra TouchFlo 3D-interfacet på f.eks. Touch Diamond.

Der er ingen tvivl om, at der er udført et stort stykke arbejde, for at få Hero til at fremstå unik på brugerflade-delen - specielt når der sammenlignes med den første version af Android (både Magic og Hero er baseret på det Google-udviklede styresystem Android), som vi så på HTC Magic.

Downloads ikke nødvendige

På Magic skal man hente diverse programmer som vejrudsigter, finans, genveje osv. fra Android Market, for at den bliver rigtig effektiv. Med Hero er det helt omvendt - næsten alt er med i pakken fra begyndelsen.

Genveje til wifi og bluetooth on/off, favoritkontakt-liste m.v. er allerede installeret fra starten, og fotoalbum, vejr, bogmærker osv., indsættes med få tryk.

For slutbrugeren betyder dette, at man langt hurtigere er i gang med at bruge mobilen - uden der går "nørd" i den.

Stadig i beta

Jeg har brugt Hero et stykke tid og allerede godt hjemme i den - men en lang række klagepunkter står i kø. Denne version af Hero er dog langt fra salgsklar, hvilket producenten også har gjort os opmærksom på. Derfor vil vi vente den endelige version inden dommen afsiges for alvor.

Når man sidder med Magic og Hero op mod hinanden, vinder Magic på stabilitet og hastighed - mens Hero er klart foran på brugeroplevelsen.

I betaversionen er det grundlæggende styresystem på engelsk mens ordbogen er dansk. Desværre er der i denne version ikke opdateringer i forhold til hvordan ord med æøå tilgåes. Skal du skrive "prøve" er det stadig "pr '+hold o' ve" og ikke blot "prove".

Hero eller Magic

Systemet Android som Google står bag, er stadig et friskt pust i mobilenbranchen og HTC viser med Hero, at mulighederne er enorme når systemet er åbent for programmører verden over.

Hero bliver på længere sigt mere fed end Magic! Blandt andet den lyskraftige VGA-skærm og jackstik til hovedtelefoner trækker gennemsnittet højt op. Men slå koldt vand i blodet! HTC har en del arbejde at gøre endnu inden Hero er klar til butikkerne. Også HTC skal undgå stress og have is i maven.

Hvis Hero skal overraske mobilbrugerne for alvor, og leve op til HTC's egne udmeldinger, skal den ikke udsendes, før den er HELT klar.

Oprigtigt talt fortjener Hero mindst en måneds programmørarbejde endnu - men allerede nu, peger alt i positivt retning.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Bo Westerby 23-07-2009 14:52:44

Er det her skrevet ud fra en gammel anmeldelse?
Jeg undrer mig bare over i har testet en beta, da den allerede er udkommet i England?

0 0
Daniel Jørgensen 23-07-2009 13:01:34

Siden du nu har haft snakket med htc (går jeg udfra siden du tester enheden) kan du så fortælle om vi skal regne med at den kommer onsdag i næste uge som egentlig først var antaget? eller går der en måneds tid endnu ? jeg har nemlig ikke kunnet finde noget omkring dette.

men man må jo næsten regne med at vi skal vente en måneds tid endnu hvis du lige har fået enheden og det er en beta version, medmindre du selvf. har fået enheden med noget gammelt software?

0 0
Anders 23-07-2009 10:35:18

I kommentarene til gizmodo's anmeldelse er der en der skriver om hastigheden når man skifter mellem programmerne og at han fik det fixet ved at skifte til et class6 sd-kort, fra det class4 der kommer med telefonen. Telefonen ligger åbenbart en swap-fil på kortet.

0 0
Mobilsiden.dk 23-07-2009 11:28:50

Hm - lidt underligt hvis man gør brugeroplevelsen afhængig af et eksternt kort? Jeg bruger et SanDisk mobile ultra 16GB kort C4...

0 0
Anders 23-07-2009 11:31:58

Hvis de programmer der er på den kræver nok data så der skal bruges en swap-fil, er det forståeligt nok. Men de burde levere et kort med der er hurtigt nok...

0 0
Mobilsiden.dk 23-07-2009 08:41:22

Det er altid utroligt vanskeligt at skrive første indtryk baseret på en tidlig beta. Ud fra min erfaring ved jeg, at mange ting jeg kan liste op nu, er rettet inden produktet når ud på markedet.

Men en af de mest tydelige ting i denne beta er, at interfacet ikke altid reagerer når man trykker/slider. Dette er specielt, hvis man kommer fra et program til homescreen og derefter *med det samme* f.eks. slider til højre eller venstre. I forsøg nummer to (eller hvis man lige venter et kort øjeblik) virker det dog fint.

Desuden ser vi, at scolllister baseret på tekst scoller lynhurtigt. Men så snart der kommer biller på (f.eks. billeder af kontakter) el. fotoalbum, så har det ikke længere den super glidende oplevelse.

Men lad os nu se, hvilke ændringer der sker, inden Hero når markedet :)

I øvrigt er Google-integrationen / Exchange totalfed. Jeg tastede i opstarten brugernavn/adgangkode og under fem min efter var kalender, kontakter (inkl. kontaktbilleder) og mails synkroniseret - helt uden jeg skulle foretage mig andet end at angive adgangsoplysningerne.

0 0
Daniel Jørgensen 23-07-2009 08:24:09

Det er et okay review dog er jeg træt af at høre at alting skal sammenlignes med den fa**ens iPhone.. Hvis alting aligevel skal være ligesom iPhonen hvorfor så ikke bare købe sådan en.. Men de beskriver rimelig godt hvad den har af mangler

Er godt nok skuffet over kameraet.. Havde håbet at det var af samme kvalitet som Diamond2.. Men det lader ikke til at være tilfældet

0 0
Jeppe 23-07-2009 01:57:12

Synes desværre det er en meget overfladisk anmeldelse. Godt nok at det kun et "Første indtryk", men der står ingen ting præcist. Der står der mangler nogle ting, men hvad? Hvad er det den gør godt, ikke stabiliteten åbenbart?

0 0
Treelz 22-07-2009 21:12:06

Jeg kan anbefale at læse denne anmeldelse af Hero som gizmodo har lavet. I øvrigt er hero ikke udstyret med en VGA skærm desværre må vi nøjes med 480*320, hvilket heller ikke er dårligt, men man man jo aldrig få for mange pixels.

0 0
Clemens 22-07-2009 18:59:57

Nu har jeg slv haft en iPhone i 7 måneder, som jeg desværre har mistet, så nu gør jeg mig store overvejelser om, hvad jeg skal vælge, som min næste telefon..
For mig at se står valget mellem HTC Hero og iPhone 3GS, så derfor ser jeg med stor interesse på anmeldelsen af denne.

Jeg er helt klar over, at I kun bringer de første
indtryk i denne artikel, men hvad er det helt præcist, den mangler så meget af, før den af klar?
I siger en måneds programmørarbejde, men kan I være lidt mere konkrete?


som svar til Lasses, har jeg altså også læst at HTC Hero udkom her i løbet af juli-august, så den kan ikke være længe undervejs.

Mange af ankepunkterne kan vel også rettes med en softwareopdatering?

0 0
Lasse 22-07-2009 15:58:08

Troede da planen var at Hero skulle udkomme her i slutningen af juli.
Men de skal klart hellere vente med at sende den ud indtil den er helt fixet.
Skal vi så regne med at se Hero på hylderne i slutningen i august?

0 0