Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   HTC i modvind på det danske marked - under hårdt pres fra Samsung og Apple

HTC i modvind på det danske marked - under hårdt pres fra Samsung og Apple

HTCs markedsandel er under pres, og tromles ned af Samsungs Galaxy-tog. Årsagen er et svagt brand, mener en analytiker. Telegiganter tror dog stadig på producenten.

HTC presses af konkurrenter som Apple og Samsung. Nogle store forhandlere tror dog stadig på producenten. (Foto: Mobilsiden.dk).
HTC presses af konkurrenter som Apple og Samsung. Nogle store forhandlere tror dog stadig på producenten. (Foto: Mobilsiden.dk).

HTC er ude på en rutsjetur af de mindre sjove. Aktierne er styrtdykket siden april 2011, hvor aktien toppede i kurs 1.238. I dag er kursen nede på 236.

Med Samsung som markedsleder, og stærk konkurrence fra de resterende Android producenter og Apple, er HTC den seneste tid kommet i modvind.

- ”HTC har i løbet af 2011 lidt under manglen på et signaturprodukt på linje med Samsungs Galaxy S II og Apples iPhone 4. Produktporteføljen blev bred og de forskellige modeller mindede for meget om hinanden,” siger Morten Imsgard fra Sydbank til Mobilsiden.dk.

 - HTC trækker sig i Sydkorea

One-serien har ikke gjort stor forskel

HTC’s forsøg på at rette op på den brede produktportefølje afspejles i deres One-serie, der lige nu konkurrer mod Samsungs succesrige Galaxy enheder.

Topmodellen HTC One X ramte det danske marked i april måned i år. Det har dog ikke betydet en afgørende forskel for producenten..

I januar, februar og marts 2012 lå markedsandelen i gennemsnit (målt i styks) på 9,6 procent. De efterfølgende tre måneder var markedsandelen i snit steget til 10,6 procent.

Så mens HTC kom ud af juni med 10 procent markedsandel, lå Nokia på 19 procent og Samsung havde 34 procent, mens Apple endte på 26 procent.

Det viser fortrolige markedstal for det danske marked, som Mobilsiden.dk er kommet i besiddelse af.

HTC har et svagt varemærke

Morten Imsgard mener, at HTC er blevet tromlet ned af et Samsung-tog, der er kommet susende med Galaxy produkter.

- ”HTC har et markant svagere forbrugerbrand end konkurrenterne fra Samsung og Sony. Det er et problem når selskabet skal forsøge, at differentiere sig fra de øvrige producenter af Android-telefoner,” lyder det fra Sydbank.

Det vil kræve en ekstraordinær god telefon fra HTC, eller en meget konkurrencedygtig pris, før forbrugerne vælger dem frem for Samsung, fastslår Morten Imsgard.

Imsgard mener det er for tidligt at afgøre, hvor stor en succes One X bliver.

- ”Deres problem er, at Samsung har sat sig på Android-markedet, og har fået enormt momentum med de seneste Galaxy produkter. HTC havde førertrøjen på da Android var helt nyt, og den position har de i den grad tabt til Samsung. Desuden presses de af lavpris-producenter som Huawei fra Kina,” slutter Morten Imsgard fra Sydbank.

TDC bekræfter nedgang i salget

Sydbanks analyse bakkes op af Morten Steen Jensen, indkøbschef i TDC, der har oplevet faldende HTC-salg.

- ” Vi har gennem det sidste års tid set et fald i salget af HTC's produkter, og der er ingen tvivl om at det blandt andet har skyldtes en meget bred pallette af telefoner, som designmæssigt har haft det svært, og som har mindet for meget om hinanden.”

Hos TDC er man enige i, at den skarpe konkurrence fra de andre smartphone-producenter på markedet, har haft indflydelse på HTC’s modgang i den senere tid.

- ”Vi ved gennem vores dialog med HTC, at de arbejder benhårdt på at komme tilbage, og jeg mener ikke, at slaget er tabt for HTC på det danske marked, men de skal komme med et eller flere meget interessante produkter inden ret længe, hvis de ikke skal glide længere bagud,” lyder det fra Morten Steen Jensen.

Dansk supermarked og Telia tror på HTC

Troen på et HTC-comeback bakkes op af en anden stor spiller, Dansk Supermarked, der står bag blandt andet Bilka og Føtex. 

Finn Christiansen, produktchef i fra Dansk Supermarked fortæller, at HTC har haft en pæn fremgang i 2012, men at der stadig er et pænt stykke til toppen, hvor Samsung ligger. 

- ”HTC har i en årrække haft mange attraktive modeller at byde på, og vi både tror og satser på, at HTC nok skal gøre comeback med nye spændende modeller indenfor nær fremtid,” siger Finn Christiansen til Mobilsiden.dk.

Telia har samme opfattelse som Dansk Supermarked. Salgsdirektør Michael Bech fortæller, at HTC i årets to første kvartaler, har solgt bedre end nogensinde før.

- ”Historisk har vi aldrig solgt voldsomt mange HTC-produkter i Telia. Så salgsfremgangen skal ses i lyset af forholdsvise lave salgstal som udgangspunkt. Men der er dog Apple og Samsung, der blandt vore kunder, er de førende spillere,” lyder det fra Michael Bech.

HTC: Naturligt vi er udfordret

Selvom HTC i antallet af solgte enheder i juni 2012, er nummer fire i Danmark, overgået af Samsung, Apple og Nokia, så omsætter producenten for flere penge end Nokia.

Målt i salgsværdi, kommer HTC ind på en tredjeplads med 11 procents markedsandel, mod Nokias 9 procent.

HTC erkender, at konkurrenterne har udfordret dem.

- ”Vi var først med Android, og er stolte af, at være den virksomhed, der sammen med Google skabte grundlaget for den mest populære platform på markedet i dag. Det er kun ganske naturligt, at vi som ’first movere’ bliver udfordret på vores oprindelige markedsandel,” siger HTC nordiske direktør Peter Frølund til Mobilsiden.dk.

Han er glad for opmærksomheden omkring Android, også for konkurrenterne i markedet.

- ”Jo flere der bakker op om de platforme vi arbejder med – jo bedre for alle.”

Ikke overraskende mener HTC, at One X er den bedste Android telefon, der findes på markedet i dag.

 - ”Vi er overbeviste om, at vi stille og roligt vil vinde anerkendelse for dette produkt,” slutter Peter Frølund.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

13-08-2012 19:36:56

Hvad er det der lige sker for HTC.
Tilbagegangen kan kun skyldes dem selv man
orienterer på nettet om opdates ICS Til
Desire S Juni-Juli men hvad sker der intet
man kan ikke engang orientere om forsinkelse eller hvad ??????
mvh
Stause

0 0
Rene 11-08-2012 13:45:21

Nu har jeg haft både en G3 og One X, og jeg syndes faktisk at One X er den bedste telefon.
Det er klar at de er så tætte at det er de små personlige ting men jeg syndes dog at lyd er klart bedre i One X og det bruger jeg meget.
Men ville sige at One X lige er stjernen bedre end G3.

0 0
Erling 11-08-2012 14:09:17

Tjoe - jeg har ikke haft liv i en One X men hvad angår byggekvalitet må jeg give dig fuldstændig ret.
Der er bare en anden fornemmelse ved at holde en One x.
Jeg har, kun kortvarigt, arbejdet lidt med en SGSIII. For mig virker Sense som den mest gennemførte launcher men det kan sagtens være et spørgsmål om tilvænning.
Hvis jeg graver lidt i egne motiver må jeg nok tilstå at hvis ikke det havde været for DHD-gate havde jeg nok siddet med en HOX i hånden lige nu.

MVH
ELO

0 0
Erling 10-08-2012 15:24:50

Hejsa.

Prøv at se her:
http://m.androidcentral.com/taiwan-central-bank-governor-asks-state-help-htc
Hvis det virkeligt står så sløjt til at de ligefrem skal holdes ovenvande af subsidier kan jeg måske godt forstå de skærer alt unødigt bort.
Var overraskende nyt for mig. Ved heller ikke om det holder vand. er kun en enkelt kilde.

MVH
ELO

0 0
KN 12-08-2012 01:21:08

Den er god nok - nyheden spreder sig over alt på nettet. Udover EPN findes den også på Marketwatch - The Wall Street Journal:

http://www.marketwatch.com/story/taiwan-central-bank-head-urges-aid-for-htc-report-2012-08-09

Så er det også det helt rigtige tidspunkt at pisse på loyale kunder, som investerer i topmodellerne...

0 0
KN 10-08-2012 19:28:51

Så den godt tidligere i dag.

De kan skære alt det de vil, bare de ikke også skærer de "irriterende/irriterede" kunder væk i processen...

0 0
Michal 09-08-2012 20:32:26

Må nu erkende at jeg er på min HTC nr. 7.
Har haft en til reperation og den blev lavet på under en uge. (defekt gps på desire HD)
Så jeg skal helt klart også have HTC næste gang.
Kan godt være deres UI kører langsomt i forhold til mange andre, men HTC er hurtige med updates, bare tag Sony som stadig kører 2,3 på de fleste.

Eller samsung som meget meget længe har lovet ICS til min 10,1 tab uden der er sket noget.

0 0
10-08-2012 09:56:37

Sony har da rullet ICS ud på en masse Sony Ericsson. F.eks. fik jeg ICS på min Xperia mini for over en måned siden. En lille billig-telefon vel at mærke. (Fungerer iøvrigt godt).

0 0
KN 09-08-2012 21:54:10

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me, lyder et citat.

Og som det er nu, kommer anden del af citatet ikke i spil sammen med HTC - trods tilfredshed med fem modeller gennem tiden.

Du skal naturligvis gøre, hvad der er rigtigt for dig :-)

0 0
Erling 08-08-2012 13:15:36

Nu hjælper det nok heller ikke på salget at deres "after sales support" laver en brøler som den med Desire HD.
Først lover man en ICS opdatering.
Så siger man telefonen kører bedre på GB
Til sidst kommer man og siger at kunderne er for dumme til at tage en backup af deres data inden opdatering, og fordi man er nødt til at repartitionere on-board hukommelsen vil alle brugerens on-board data forsvinde.

Det er en seriøst sløj beslutning.

MVH
ELO

0 0
KN 08-08-2012 15:04:19

Fuldstændig enig, Erling.

Faktisk har hele historien omkring opdateringen af min telefon, eller manglen på samme (Desire HD) gjort mig så gram i hu, at det ikke fremover bliver HTC, der kommer til at nyde godt af mine penge. Det på trods af, at jeg kører på femte HTC model...

0 0
Erling 08-08-2012 17:21:29

Ja jeg har også været trofast kunde gennem det seneste årti.
Der ryger altså nogle kernekunder på det her.
Hvis de havde ventet med at melde ud til de var sikre. Det havde da gjort ondt men ikke i nær samme grad som når der først bliver meldt ud at ICS kommer. Eller endnu bedre - tilbyde opdateringen som en download på deres hjemmeside hvor man sætter flueben for at man er klar over ens egne data forsvinder.
Som det er nu føler man sig udsat for vertikal forevisning af digitus tertio.
Det fremmer ikke just købelysten.

MVH
ELO

0 0
KN 08-08-2012 20:43:45

Ja, Erling. Fornemmer også den strittende finger. Men det fungerer jo begge veje, og hvem har mest brug for hvem?

Det er jo ikke bare kernekunder, men i mange tilfælde også fantastisk gode HTC-ambassadører de sender i armene på nogle af de andre producenter. Undervurder aldrig word of mouth. Det er stadig den mest effektive form for markedsføring og med de sociale medier i ryggen kan man ramme et meget stort antal mennesker på ingen tid.

0 0
Erling 08-08-2012 21:39:59

Tjae KN - hvem har mest brug for hvem? Jeg ved det faktisk ikke. Prøv at se her:

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=29820854&postcount=623

Angiveligt skulle HTC Elevate være et lille lukket forum for de bedste udviklere o. lign.

Læg mærke til flg:

You probably won't believe this, but customers like you represent a tiny - VERY tiny - minority of HTC customers. You're comfortable installing a new ROM, restoring your data, apps, and settings, and going about your day. The vast majority - think 99.9% - of people who buy our phones are not.

We could put ten warnings in the OTA update telling people to only run it if they'd already backed up their data, etc., and people would run it and flood our call centers with angry messages asking us why an update wiped their phone. It's simply NOT an option to release an OTA update that wipes user data. Period. I can't think of an OEM that has ever done that - it would be customer service suicide.


Ud over det vi vidste i forvejen - altså at vi åbenbart ikke kunne finde ud at at tage en backup af vores eget skrammel læg så mærke til at HTC tilsyneladende vurderer at de folk der rent faktisk kan den slags udgør 1 ud af hver 1000 kunder.

Bemærk endvidere vendingen "Customer service suicide"
Der lader altså til at være nogen hos HTC som har vurderet at det de gør har de mindste negative konsekvenser.
Altså har HTC her truffet en beslutning om at de har mere brug for den største gruppe kunder.

Jeg tror det er her kæden hoppede af for htc.
DHD blev oprindeligt lanceret som den daværende topmodel. Det må være logisk at antage at en forholdsvis stor del af brugerne kan tage en back-up samt læse en advarsel om at man mister sine data.
Alt dette har været oppe at vende før.

Hvad så hvis vi kigger på den gruppe af kunder som htc siger udgør 99,9% af køberne
Jeg tror ikke fordelingen holder men skidt nu med det.
De kunder bliver jo præcist lige så sure når de ikke får den lovede opdatering, og så holder skadesvurderingen ikke. Hvad er slutresultatet da. Efter min ringe mening er det bedste HTC kan gøre lige nu at frigive opdateringen som en download fra deres hjemmeside.

Jeg skal skynde mig at tydeliggøre at ham der skriver denne post, mig bekendt, ikke har noget som helst ansættelseforhold til HTC. Han refererer blot fra en debat på et lukket forum.

Ja - er kun en enkelt post i en længere debat der kan ses i sin helhed her:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1786479

MVH
ELO

0 0
KN 08-08-2012 23:29:16

Er bekendt med tråden, hvor du også har et godt indlæg, hvis du da bruger samme initialer som her?

Jeg faldt også over det indlæg du refererer til, og tænkte også over de tal, du selv betvivler rigtigheden af. Jeg har det på samme måde. Det er i bedste fald tal, der er grebet ud af den blå luft og med sikkerhed en klar undervurdering af deres egne kunders tekniske formåen og forståelse af risiciene ved en eventuel opdatering, modellen taget i betragtning.

Når det er sagt og man vurderer de refererede kommentarer som valide, så handler det altså ikke en skid om dårlig performance, men noget så simpelt som overskrivning af personlige data.

Så vidt jeg husker det, skriver selvsamme insider også, at det for HTC ikke tjener noget formål at foretage opdateringen af en så gammel telefon, da de på den måde mindsker salget af deres nyeste modeller.

Og det er her kæden for alvor hopper af for mit vedkommende. Tanken er naturligvis ikke ny, men hvis det er holdningen, så viser de med stor tydelighed deres sande ansigt, og så skuffer de ikke bare den ene promille, der efter deres mening evner at foretage en opdatering, men samtlige ejere af denne model, som du selv så rigtigt er inde på.

At de så tager fejl og ikke er i stand til at se tingene i et større perspektiv er en helt anden sag. Forstået på den måde, at muligheden for en opdatering netop vil genetablere den skrantende tillid til HTC som helhed og dermed også fjerne frygten - måske et stort ord - for at dette ikke bliver gentaget på et senere tidspunkt med andre modeller. Og dermed vil undertegnede ikke have problemer med at købe de nyere modeller på et senere tidspunkt. Det har jeg bare på ingen måde lyst til lige nu.

Jeg er helt på det rene med, at telefonerne ikke kan forventes at blive opdateret til tid og evighed, men ikke desto mindre kommer ICS et år efter, at Desire HD blev lanceret, så kravet eller ønsket er vel ikke helt urimeligt. Men jeg er enig, giv os en opdatering vi selv skal hente, så klarer vi selv resten.

0 0
Erling 09-08-2012 00:14:05

Jo KN - det er godt nok mit indlæg.
Jeg syntes htc havde haft rigeligt tid til at genoverveje deres valg og der havde jo heller ikke manglet inputs fra alle sider så jeg følte efterhånden det var på tide at droppe sagen og nøjes med at stemme med tegnebogen næste gang der skulle handles nyt håndsæt.

Så vidt jeg husker det, skriver selvsamme insider også, at det for HTC ikke tjener noget formål at foretage opdateringen af en så gammel telefon, da de på den måde mindsker salget af deres nyeste modeller.


Jep den er god nok og det er et rigtigt godt input.
Mere præcist siger han at hvis htc leverer opdateringer til alle dages ende vil der jo aldrig være nogen som køber en ny -phon.
Det er sørgeligt for htc skyder ved siden af målet igen. Jeg tør godt påstå at der ikke er nogen som i ramme alvor og ved deres fulde 5 forlanger endeløse opdateringer. Jeg er da fuldt på det rene med at vi aldrig har skulle forvente en JB opdatering.

Det der, i hvert fald for mit vedkommende, er humlen i sagen er, som du selv gør opmærksom på, at DHD ikke var så frygtelig gammel da ICS blev lanceret.
Oven i, og det er et kardinalpunkt, har htc selv stillet os i udsigt at vi ville få opdateringen.

Så synes jeg ikke rigtigt de kan være bekendt andet end at offentliggøre den.

MVH
ELO

0 0
Hans Jákup Danielsen 08-08-2012 15:10:43

ikke for noget, men kan i lige nævne andre producenter der er bedre på det område (android mobiler)

0 0
KN 08-08-2012 15:21:51

Jeps.

Det er mit indtryk, at ASUS er temmelig godt kørende. Det samme gælder Nexus modellerne fra Google.

Når det er sagt, så er det i denne sammenhæng fuldstændig ligegyldigt om andre er bedre eller værre.

HTC lovede i foråret, at ICS ville komme. Så dukker historien om dårlig performance op fra canadiske Telus. HTC kommer med en officiel udmelding den 17. juli om, at ICS kommer og alt kører planmæssigt, for så fem dage senere at droppe opdateringen fuldstændig.

Før med dårlig performance som grund, dernæst. som Erling skriver, at brugerne ikke er kloge nok til at tage backup af deres bruger data.

Så tillad mig at skyde igen; Kan du nævne mig nogle producenter, der har opført sig ligeså tåbeligt som HTC i forbindelse med opdatering af software?

0 0
Hans Jákup Danielsen 08-08-2012 22:03:41

nu er nexus modeller google collaboration, så det siger sig selv...
asus har kun en telefon (gider ikke at tælle asus/tomtom med) som er født med ICS

jeg har så haft ics på min sensation siden foråret...

HTC har 15 telefoner der har fået/får ICS opdatering
http://blog.htc.com/2012/03/ics/
grunden til desire HD ikke får den, er fordi deres test siger at den kommer til at køre dårligt...
ønsker du så have en dårlig oplevelse med ICS, eller en god oplevelse (hvertfald bedre) med gingerbread?

og det med at brugerne er for "dumme", er kun en lille del af sandheden.

og hvis i ikke føler jer for "dumme", så kan i vel bare roote og installere custom ICS mod


og vedrørende producenter der er trofaste til opdateringer
http://www.androidnew.com/all-about-android-update-on-all-smartphones-in-market-infographics/
http://blogs.computerworld.com/17649/android_upgrades

0 0
Erling 08-08-2012 23:38:38

@ Hans Danielsen:

Ja - korrekt, der er mere i det end som så.

En af de ting der bør med er, at en custom ICS lige nu bliver med et kamera der ikke kører ret godt. Det kører ikke ret godt fordi hardware driveren for det kamera mangler i ICS. Mange af hardware driverne hentes fra den officielle rom.

Ang. den dårlige brugeroplevelse:
Det er rigtigt godt du linker til den blog
Bemærk rækkefølgen. Først meldes der ud at udgaven med GB/sense 3,0 er vurderet til at give den bedste brugeroplevelse. (Målt ud fra nogen anonyme parametre).

Læsere/brugere og andet godtfolk gør så, på ekstrem kontant vis, opmærksom på at DHD kører ICS nøjagtigt lige så glat som den kører GB, hvilket fremgår af adskillige tests bl.a. på Youtube. for slet ikke at tale om en storm af kommentarer på bloggen (ja - ved godt - der er mange kommentarer der ikke er frygteligt saglige men tendensen er tydelig nok).

Dernæst melder HTC ud d. 27. juli med en yderligere forklaring.
Som jeg læser den blog, og det kan da godt være forkert, så er den yderligere forklaring en mere detaljeret udgave af den "dårlige brugeroplevelse"

Altså ligger den forringede brugeroplevelse ikke primært i den daglige brug men i opdateringsprocessen.

Her vil jeg gerne give HTC ret. Det faktum at ens data i on board hukommelsen, med sikkerhed, skal overskrives er ganske rigtigt en forringelse af brugeroplevelsen. Teknisk set er htc´s udmelding derfor ganske korrekt.

Som jeg har gjort rede for andetsteds i denne tråd synes jeg bare htc´s reaktion herpå er voldsomt ude af proportioner med problemet.

Derudover omtaler htc "Andre tekniske begrænsninger" Det kan jo være hvad som helst men i og med at de ikke er "pindet ud" ville den logiske antagelse jo være at repartitioneringen af hukommelsen er den primære årsag til at opdateringen er droppet.

MVH
ELO

0 0