Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   HTC One S får ikke flere opdateringer

HTC One S får ikke flere opdateringer

Kun lidt over et år efter lancering dropper HTC nu opdateringerne til HTC One S. Sidste version bliver derfor 4.1 jelly Bean med Sense 4+.

HTC One S vil af de fleste nok stadigvæk betegnes som en relativ ny telefon med blot lidt over et år på bagen. Alligevel har HTC nu besluttet ikke at levere flere opdateringer til telefonen. Altså efterlades telefonen med Android 4.1 Jelly Bean og Sense 4.

Hardwaren burde være i stand til at understøtte senere versioner af Android så det er ikke her problemet ligger, men det fremhæver blot et af de store problemer Android har, vedvarende support for deres enheder (Google egne Nexus-enheder undtaget).

Anderledes historie hos Apple

Andetsteds i smartphone markedet er historien en anden. Apples iOS er muligvis ikke lige så udbredt som Android, men at undgå differentiering af styresystemer kan Apple finde ud af. Til efteråret skulle den tre år gamle iPhone 4 modtage opdatering til iOS 7.

Selv om opdateringer til One S ender lidt pludseligt, så modtog den dog sin 4.1 Jelly Bean opdatering kun måneder efter lancering. Ifølge HTC selv, kan brugerne af HTC One S føle sig trygge ved enheden som den er i dag.

Kilde: The Verge

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

04-07-2013 19:25:57

Af de nye features er det lige at iPhone 4 kommer til at få på ios 7, altså lige ud over de "lækre" farver? Grunden til at mange android mobiler må stå af, er sq fordi der konstant kræves mere og mere af hardwaren... Det gjorde Apple sq også da de lancerede Siri, en feature der krævede noget power. Der var det også kun 4S der fik det. Og som en skriver: jeg skal aldrig have HTC igen, jeg var ellers rigtigt glad for min HTC one s.... What? Man er rigtigt glad for sin mobil, men skal aldrig have det mærke igen.

0 0
Nuller 05-07-2013 08:09:53

Jeg går ud fra at det er mig du hentyder til sidst i dit indlæg. Som der er flere der skriver er HTC i gang med at skyde sig selv i foden igen ved at droppe opdateringer til deres telefoner. Jeg betalte 4299 kr for min One S for lidt over et år siden, jeg var nok lidt naiv da jeg tænkte at en lille topmodel ville få flere opdateringer. Men synes jeg bare ikke at det er i orden at den allerede bliver betragtet som en telefon man ikke behøver at sende opdateringer ud til. Så nej jeg står ikke og logrer med halen næste gang HTC laver en ny telefon, med mindre der står Nexus på den. Der findes heldigvis mange alternativer til HTC.

0 0
05-07-2013 10:02:37

Jeg kan sagtens se at det er træls at den allerede stopper med at få opdateringer. Syntes bare nogle gange at folk går lidt for meget op i dem. Du har jo været rigtig glad for din mobil. Det burde vel være det vigtigste :-)

0 0
04-07-2013 18:55:39

Øv at min Desire S ikke har fået en opdatering som er for stor til motoren, øv at alle apps på dyret bliver opdateret, ØV!

0 0
Rena 04-07-2013 18:34:10

Det jo ligesom HTC Desire HD som kun fik 1 version update også var det slut.

Er også grunden til at, jeg kun køber Nexus.

0 0
bimsebasse 04-07-2013 15:48:30

"Apples iOS er muligvis ikke lige så udbredt som Android, men at undgå differentiering af styresystemer kan Apple finde ud af."

1: "Android" styrer ikke opdateringer til mobiltelefoner, det gør OEMs som Samsung, HTC osv. At HTC ikke længere har lyst til at opdatere HTC One S har alt med HTC og intet med Android at gøre.

2: Apple har med 3 smartphones at opdatere: 4, 4s og 5. Hold det op imod HTCs arsenal af WP- og Android-telefoner. Det er noget mere overskueligt. Hvis HTC skulle supportere 3 smartphones sammenlagt kan man vist godt antage de alle tre ville blive fint opdateret.

0 0
Per 04-07-2013 18:55:03

"2: Apple har med 3 smartphones at opdatere: 4, 4s og 5. Hold det op imod HTCs arsenal af WP- og Android-telefoner. Det er noget mere overskueligt. Hvis HTC skulle supportere 3 smartphones sammenlagt kan man vist godt antage de alle tre ville blive fint opdateret."

Men det er jo ikke en grund. For de vælger jo selv hvor mange telefoner de vil have i sortiment, så at tilskrive dem "goodwill" ved at "undskylde" med at de har flere telefoner er sku' for mærkeligt.
- De vælger det selv

0 0
bimsebasse 04-07-2013 21:15:04

Jeg siger ikke deres fremgangsmåde er fantastisk, man kan bare ikke sige "Apple kan jo godt finde ud af det" når de har 3 telefoner som de selv har udviklet styresystemet til de skal supportere. Det er ikke en sammenlignelig situation med HTCs. Det eneste Apple og iPhone kan sammenlignes med på den måde i Android-universet er Nexus-serien.

HTC skyder dem selv i foden med det her, det tror jeg alle er enige i, selv de mest hidsige HTC/Android fanboys.

0 0
Badawi 04-07-2013 13:51:01

Så os htc one s bruger som i gav en meget dårlig opdatering sidst i December, bliver ikke rettet!
Der røg alt min tillid til HTC!

0 0
Urbanus 04-07-2013 13:05:35

Jeg synes det er ærgerligt at HTC bliver ved med at skyde sig selv i foden på denne her måde.

Jeg er den lykkelige ejer af HTC One, og har haft en lang historik af HTC-telefoner bag mig (Magic, Desire og One X). Men må indrømme at HTC før har irriteret mig på det her punkt, og jeg har været ved at fravælge HTC næste gang, netop pga. af det, men jeg troede og håbede faktisk de havde lært lektien. HTC har jo længe stået med faldende markedsandele, men hvis man gerne vil overbevise kunderne om at de skal købe en HTC-telefon, så er det altså et vigtigt signal at den ikke forældes lige med det samme. Mange betaler jo af på deres telefon i op til 2 år, og i andre lande er det ikke unormalt at kunder bindes i 12-24 måneder når de køber en ny telefon.

Men artiklen kammer (i sædvanlig Mobilsiden-stil) helt over når den skriver: "det fremhæver blot et af de store problemer Android har, vedvarende support for deres enheder."

Nej. Det er ikke Android der har problemet. Det er jo de enkelte producenter der bestemmer det her.
For en gangs skyld vil jeg dog give Mobilsiden ret i at der er noget mange producenter kunne lære af Apple. Apple der ellers normalt er ret ublu når det gælder at malke deres ukritiske disciple, og ikke ligefrem er kendt for god kundeservice, er faktisk ret eksemplariske når det gælder at opdatere deres enheder bagud. Måske det er en af forklaringerne på deres høje loyalitet og den højere gensalgsværdi deres telefoner har, fordi de simpelthen ikke forældes så hurtigt.

Jeg fatter ikke at ikke flere Android-producenter har luret det!! Gang på gang ser man producenter få spoleret deres ry af rasende kunder der må vente længe på opdateringer, og som ser deres telefoner forældet efter blot et år, når der er kommet nye modeller til. LG, Sony og tidligere også HTC har fået voldsomme klø på den konto. Det er muligt at det giver en kortsigtet profit at tvinge sine kunder til at skifte telefonen ud med nyeste model, hvis man vil have den nyeste software. Men det er som at tisse i bukserne, det giver hurtigt bagslag.
Her er Apple noget mere fafineret - ved altid at lade alle telefoner bagud få den nyeste version af deres styresystem, men at udelukke enkelte særligt hypede funktioner hver gang (f.eks. Siri). På den måde har man stadig et salgsargument for den nyeste model, men sikrer at de ældre modeller ikke forældes helt.

0 0
Jan Christensen 04-07-2013 14:03:56

Kunne ikke have sagt det bedre selv

0 0
Jan Christensen 04-07-2013 14:17:09

Men man kan vel godt konkludere det er android der har problemet, selvom det er producenterne der vælger ikke at opdatere.

Det er ihvertfald med til at man fravælger android

0 0
Urbanus 04-07-2013 14:35:36

Ja, som jeg også skriver ovenfor til Andreas Birkjær, så falder det desværre tilbage på hele platformen.

Google har jo forsøgt at gøre lidt ved problemet, ved at forsøge at få producenterne til at forpligte sig til at opdatere i hvert fald deres topmodeller i 18 måneder. Men det er jo langt fra nok. Når en telefon der som HTC One S, der ligger lige under topniveau, stopper med opdatering allerede 15-16 måneder efter den udkom. Og 18 måneder er altså heller ikke længe. Det er langt fra alle der skifter telefon lige så ofte som os mobilnørder, plus at mange almindelige købere jo først køber en telefon 5-10 måneder efter den blev lanceret.

0 0
Andreas Birkjær 04-07-2013 13:18:11

Du har fuldkommen ret i at det er de respektive producenter der helt og holdent styrer om der kommer opdateringer til deres enheder eller ej.

Men som du selv er inde på, er det et gennemgående problem for mange (alle?) producenter af Android-telefoner.
De isolerede problemer der er hos Android-producenterne skaber et efterhånden større problem for Android-platformen generelt.

Roden til problemet kan altså ikke direkte tilskrives Android, men når vi nu er enige om at det er et voksende problem, så bliver det også et generelt problem for Android som platform, måske ikke i morgen, men så om et år.

Derudover tak for en særdeles velskrevet kommentar.

0 0
Urbanus 04-07-2013 14:29:28

Tak for de rosende ord.

Du har naturligvis ret i at når det er et mønster, så tegner det et generelt problem for platformen. Dog har vi stadig til gode at se hvordan øvrige topmodeller fra sidste år håndteres. Det ser f.eks. ud til at Galaxy SIII og HTC One X stadig opdateres. Men hvor længe?

Det giver naturligvis hele Android-platformen et troværdighedsproblem, og alligevel synes jeg det er problematisk at rette skytset mod Android som sådan. Google, der udvikler Android, er jo uden skyld i hvordan de producenter der vælger at bruge platformen forvalter den. Som du selv skriver, så opdateres de Nexus-enheder som Google selv har kontrol over, jo løbende og i lang tid. På linje med iPhone.

Det er jo Androids både styrke og svaghed at så mange forskellige producenter bruger det på forskellige måder. Styrke fordi det sikrer stor udbredelse, og giver kunderne mange valgmuligheder, men svaghed fordi det samtidig også giver brugerne så forskellige, og nogle gange dårlige oplevelser, der falder tilbage på hele platformen.

0 0
Robert 04-07-2013 12:36:58

Da kan man se fordi man ikke lige købte "topmodellen" sidste år så er man altså andenrangsborger. One X(+) ejere kan se frem til 4.2.2 opdateringen i løbet af den næste måned.

Dertil skal man tænke på at den amerikanske One X, som selvfølgelig også får 4.2.2, den har langt hen af vejen samme hardware som One S. En anelse grotesk.

0 0
Nuller 04-07-2013 11:52:15

Det er dejligt at HTC melder klart ud at der ikke komme flere opdateringer til One S, det gør det meget lettere at fravælge HTC næste gang der skal handles telefon. Bortset fra det har jeg ellers superglad for min One S. Men det bliver helt sikkert min sidste HTC telefon.

0 0
Malte 04-07-2013 11:14:40

Sporene fra min HTC Sensation skræmmer. Det er længe siden, de stoppede opdateringer til den, og det et var kun modstræbende, at jeg købte en HTC One. Jeg antager, at de også snart ophører med opdateringer til den. Men så har jeg jo mulighed for at lave den om til en slags Nexus.

0 0