Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   HTC One salg stoppet i Holland

HTC One salg stoppet i Holland

HTC har angiveligt brugt Nokia-teknik uden licens i HTC One. Derfor er der nedlagt foreløbigt salgsforbud i Holland.

Retten i Amsterdam har nedlagt foreløbigt fogedforbud mod HTC One, der indtil videre ikke må sælges. Årsagen er, at HTC angiveligt har anvendt High Amplitude mikrofoner, udviklet under NDA af ST Electronics, eksklusivt til Nokia.

- Web-TV: Se testen af HTC One

HTC har tilsyneladende ikke købt licens til at benytte HDR-mikrofonen af Nokia. Netop lyddelen markedsføres af HTC som en hovedfunktion i HTC One.

- Stor test: HTC One

Hvor længe fogedforbuddet varer vides ikke på nuværende tidspunkt, men timingen af retskendelsen fra Nokia mod HTC, er uhyggelig kritisk, da topproduktet HTC One, i disse uger starter salg i forskellige lande, her i blandt Danmark.


Kilde: Mynokiablog

Screenshot fra HTCs egent materiale om HTC One. (Foto: John G. Pedersen).
Screenshot fra HTCs egent materiale om HTC One. (Foto: John G. Pedersen).
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Karsten Lerche Kjærby 23-04-2013 16:00:00

Det får vist ikke konsekvenser for HTC's salg af One, men de får nu endnu et problem med at skaffe komponenter til telefonen...
http://www.engadget.com/2013/04/23/nokia-mic-injunction-htc-one/?utm_source=Feed_Classic_Full&utm_medium=feed&utm_campaign=Engadget

0 0
Sven A. 23-04-2013 12:51:12

Nu har jo HTC One, været fremme et stykke tid. Ikke sig mig at de andre producenter ikke ved hvad som er i de forskellige mobiler som kommer på markede.

Nokia burde have vist dette i forvejen. Det at Nokia kommer frem nu med problemet, og lukker for salg af HTC One, burde være forbudt...

Hvis de har et problem, så skal det frem allerede før mobil blive masseproduceret og solgt.

0 0
23-04-2013 14:08:49

Helt enig... Der burde være rene linjer firmaerne imellem. Hvis du har et pro let med et produkt, så kom med det asap. Ikke når det er mest irriterende for de andre. Ser ud til at Nokia er ved at træde i apples fodspor, og bliver endnu en patent troll. Ærgerligt da de ellers har været den "flinke" dreng i klassen.

0 0
Henrik 23-04-2013 14:18:17

Det er jeg ikke enig i. Patent trolling ala Apple, er når man trækker udgifter til retssager ned over hovedet på konkurrenter på basis af vage software-patenter, selvom man har en dårlig sag, udelukkende for at stække en konkurrent.

Den her sag er klokkeklar og der er tale om et hardware patent. Sagen skal sammenlignes med de tidligere sager om GSM teknologi.

0 0
23-04-2013 16:03:37

Jeg er enig i at HTC selvfølgelig skal betale/finde et andet produkt. Især fordi det er et "produkt" der er veldefineret og til at "føle" på. Men derfor behøves man jo ikke vente indtil lige der hvor det gør mest ondt....

0 0
Kim 23-04-2013 19:20:08

Vil bare lige føre til note, at sådan en sag jo ikke er noget man bare går ned i den lokale byret og får afgjort på en eftermiddag.
Det tager noget tid, og der er derfor sikkert også tale om et midlertidigt salgsstop.

Men det betyder altså ikke at Nokia nødvendigvis har spekuleret mere i det end, at der naturligvis er en bagkant på en - om ikke andet midlertidig - afgørelse. Og den vil helt naturligt være inden at produktet går i markedet.

0 0
Thomas Larsen 23-04-2013 15:07:26

Om det er hardware patenter eller ej er jo ligegyldigt hvis pointen er at de med vilje forsøger at udøve mest skade på et firma for at udrydde konkurrencen.

0 0
Henrik 23-04-2013 15:24:30

Så at stjæle brugen af et patent er ok?

Din argumentation giver ingen mening.

0 0
Thomas Larsen 23-04-2013 16:50:14

Det kan jeg godt forstå hvis du tror jeg skrev "Det er i orden at HTC stjæler patenter".

Hvis du så istedet forholder dig til virkeligheden kan du derimod se at det er ikke det som der står.

Hvis du har nogle spørgsmål til teksten, så hold dem til teksten istedet for ligegyldige stråmand argumenter.

0 0
Henrik 23-04-2013 17:15:36

Min pointe er, at det er fuldstændigt ligegyldigt hvornår tidspunktet er. HTC (og/eller ST) har gjort noget der er fy - forventer man virkelig at blive behandlet "pænt" til gengæld for dette?

Come on.

Jeg var Nokia ejer, eller for dens sags en hvilken som helst firmaejer der er i konkurrence og udsættes for unfair konkurrence (ved ulovlig brug af mit patent), vil jeg også søge at optimere mit udbytte af denne skade.

Det er kun naturligt.

Alt andet er bare ammestuepladder.

0 0
Thomas Larsen 23-04-2013 17:36:39

Det er ikke fuldstændigt ligegyldigt hvornår tidspunktet er.

Det centrale argument i de fleste patentsager er jo lige netop at dem som har misbrugt deres patent har forårsaget uoprettelig skade på deres evne til at konkurrere.

Hvis det så viser sig at Nokia har haft viden om dette problem i længere tid, så falder netop det argument, og så er hele grundlaget med denne kendelse faktisk ikke-eksisterende.

Patenter er ikke ment som et frikort til at få konkurrenterne ned med nakken på.

0 0
23-04-2013 16:05:18

De har jo ikke stjålet patentet. De har købt en komponent af en Nokia partner, der ikke burde leverer denne komponent.

0 0
Henrik 23-04-2013 13:01:59

Hvorfor skulle Nokia vide hvad der sidder i HTC One før den kommer ud?
Skal det nu være en pligt at have industrispioner udstationeret ved konkurrenterne? Interessant betragtning.

0 0
Dan 23-04-2013 12:22:35

Vi har vidst intet at være nervøse for herhjemme. Det er utroligt sjældent at en retslig indblanding i et bestemt land har stoppet salget af et produkt i andre lande.

Det bliver i Holland, og har intet med lanceringen i Danmark at gøre. Det værste der kan ske er at retssagen til slut bliver vundet af Nokia, og så skal HTC skifte mikrofonen ud. Det kan tage mange måneder, og imellemtiden har HTC solgt adskillelige telefoner :-)

0 0
Thomas Larsen 23-04-2013 13:10:07

Både ja og nej.

Typisk så går man efter distributionslandene, dvs. at et stop af salget i Holland kan have inflydelse på salget i Danmark da butikkerne ikke længere kan købe mobilen fra de distributørere i udlandet hvor de får telefonen fra.

Til gengæld må de selvfølgelig godt direkte sælge enheden, både resterende telefoner og igennem alternative lande.

0 0
Henrik 23-04-2013 12:34:19

Ja, HTC fans må heller se at få købt første batch med Nokia teknologi, inden der igen kommer skralde mikrofoner i.

0 0
Peter Frederiksen 24-04-2013 09:44:51

Kom nu ned fra din høje Nokia Hest, det er STM technologi, som Nokia har en eksklusiv aftale med.

Desuden er det kun Lumia 720, der har denne Mic, betyder det så der også er skralde Mic i L920?

0 0
Henrik 24-04-2013 10:27:45

Nej, det passer ikke.

Denne type mikrofon sidder i både L920 og 808 PureView. 808 var den første med den type mikrofon.

Og ja, Nokia har en aftale med STM, at de producerer de mikrofoner som Nokia selv har leveret design/tech til.

0 0
Peter Frederiksen 24-04-2013 21:52:11

Det fremgår ellers at denne komponent kun sidder i L720 i diverse mags....

Men det er STM, som har patenterne...

"Nokia says that this isn’t a patent issue with HTC, but a violation of the non-disclosure agreement between Nokia and the microphone’s manufacturer, ST Electronics."

0 0
Henrik 25-04-2013 09:40:23

Jeg kunne godt tænke mig at se nogle til hvilke mags det info kommer fra. Der er noget der siger mig, at der er en hvis uoverensstemmelse mellem offentlig viden og hvad der ellers foregår.

0 0
Peter Frederiksen 25-04-2013 11:43:50

http://goo.gl/90CzI http://goo.gl/tFDKA http://goo.gl/ow9Hn

0 0
Henrik 25-04-2013 14:19:54

Citat fra een af artiklerne: "as the phone maker asserts that the “microphone components [were] invented by and manufactured exclusively for Nokia. "

STM har _ikke_ patenter på det. Om Nokia har fremgår ikke heraf. Det fremgår blot at Nokia har opfundet mikrofon teknologien og altså at STM skulle producere _ekslusivt_ for Nokia. Ergo, det er noget om sagen. At HTC så ikke er den skyldige er heldigt for HTC, så de kan få lov til at fortsætte med at sælge deres One - indtil de allerede producerede mikrofon komponenterne er brugt.

0 0
Peter Frederiksen 26-04-2013 19:13:59

AKG developed the C-12 condenser microphone in 1953 based on a dual backplate/dual-membrane idea patented by Kalusche and Spardock in 1951.
http://goo.gl/BFe6O

0 0
Kim 25-04-2013 12:04:37

Der står ikke noget i artiklerne om at det skulle være eksklusivt for 720, men at Nokia har brugt den til at vise det.

Der står til gengæld: "but it so happens that this is also the very same dual-membrane technology which Nokia uses in their Lumia range of smartphones that run on the Windows Phone operating system." - range being multiple devices...

0 0
Anker 23-04-2013 09:33:49

I er så langt ude, pga i har tabt for mange år siden !! Stop det der, og synk jeres nederlag !! I lever stadig tilbage i år 2000 skiftet, sammen med jeres partner MS !!

0 0
Bo 23-04-2013 11:38:27

For det første leverer Nokia i mine øjne nogle af de bedste og mest innovative smartphones i øjeblikket.
For det andet handler denne sag om at ST Electronics øjensynligt har brudt en aftale med Nokia. Det er fuldkommen fair at Nokia forsøger at bremse det, da de formentlig har brugt mange penge på at få denne eksklusive aftale.

0 0
Henrik 23-04-2013 10:28:21

Hvis du mener at Nokia er så dårlig og bagud og HTC så fremragende (haha...host!), så laver HTC vel bare deres egen superduper teknologi, ik?

0 0
Bo Westerby 23-04-2013 11:34:18

Det her....

0 0
Henrik 23-04-2013 10:27:19

Du har vist ikke fattet så meget. Det er tale om en teknologi (overlegen mikrofon teknologi) som Nokia har brugt mange penge på at udvikle og har patent på, som HTC bare tyvstjæler.

Den retssag der kører nu er helt fair. Apple var også nødt til at hoste op, fordi de åbentbart også mente at man kunne tage patenteret teknologi uden at betale.

0 0
Bo Westerby 23-04-2013 11:34:49

+ 1

0 0
Peter Frederiksen 23-04-2013 11:14:32

HTC har ikke stjålet i dette sammenhængen, det store problem er mellem Nokia og ST Electronics, som producerede mikrofonen til (både Nokia og) HTC, selvom de ikke har fået tilladelse fra Nokia til at sælge HTC de komponenter i form af deres eksklusiv aftale med ST.

0 0
Henrik 23-04-2013 12:32:29

I know. Men der er ingen der skal bilde mig ind, at HTC ikke er klar hvilken mikrofon de køber.

Men det er da rigtigt, at i det her tilfælde kan man meget vel forestille sig, at ST kunne komme i nogle problemer også.

0 0
23-04-2013 10:06:14

Det er da fair.. Her har vi en meget konkret ting der er patent på. Så må man jo også hoste op hvis man bruger den...

0 0