Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Husker du: iOS 4 - hvad var fedt i 2010?

Husker du: iOS 4 - hvad var fedt i 2010?

Tilbage i 2010 blev iOS 4 introduceret af Apple. Se her hvad det nye fede var for tre år siden.

iOS 4 kom forud for iPhone 4. (Foto: John G. Pedersen).
iOS 4 kom forud for iPhone 4. (Foto: John G. Pedersen).

Mange funktioner i iPhone er i dag helt naturlige for brugerne. Men der var engang, for ikke ret længe siden, hvor der var færre muligheder.

Den 8. april 2010 præsenterede Apple styresystemet iOS i version 4. Og i den sammenhæng var der nogle nyskabelser.

En af nyhederne var mapper. Når applikationerne ”danser” på skærmen, kan en genvej trækkes oven på en anden, hvorefter er blev dannet en mappe. På iPhone 4S og tidligere iPhones med iOS 4, kan der være 12 ikoner i en mappe mens iPhone 5 understøtter 16 og iPad 20 styks.

iOS 4 gav også mulighed for at bruge et foto som baggrund på hjemmeskærmen.

Stor nyhed: Multitasking

Den helt store nyhed med denne iOS-version af dog multitasking. Apple åbnede op for at nogle funktioner i apps, hvis de var programmeret til det, kunne køre i baggrunden. F.eks. musik og videoindhold. Ved at trykke på hjemknappen to gange hurtigt efter hinanden, fik brugeren mulighed for at skifte mellem apps.

Nyt iPhone OS 4 afsløret

Også push-beskeder så dagens lys i iOS 4, samt kombineret indbakke, hvor mails fra flere forskellige postkonti blev samlet i én indbakke.

Apple frigav iOS 4 til download den 21. juni 2010. Den 22. november 2010 kom iOS 4.2.1. Denne understøttede også iPad, og blev den sidste store softwareopdatering til iPhone 3G og iPad Touch (2. generation).

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Ole Christensen 09-04-2013 11:57:15

Desværre er der ikke sket det helt store spring fra IOS4 til IOS6.
Må håbe for brugerne af iphones, at Cupertino snart får sat udviklingen i gear igen og kommer med noget virkelig nyt og innovativt.
Der er da rygter der peger lidt i den retning..

0 0
Benjamin Jensen 09-04-2013 12:09:01

Der er nu sket mange ting siden iOS 4 til 6. Jeg tror bare man har glemt det i farten. Den største grund til, at folk nok ikke opfatter det som det vilde er, at brugerfladen stadig er den samme - og at den efterhånden ser lidt bedaget ud. Men det skulle jo ændres i iOS7.

Min gamle iPhone 4 har min svigermor stadig, og den kører fint iOS6. Det synes jeg sgu er flot, for en 3 år gammel tlf. Der er vist ikke nogen i Android eller WP lejren der kan prale med at deres 3 år gamle tlf kører Jelly Bean.

0 0
Mirzad 09-04-2013 20:10:07

Din svigermor må så være lykkeligere end min!
hun har en htc,der kører med Gingerbread, men jeg tror at hun nok skal klare det alligevel.

Nu har jeg iOS6 på min ipad, og synes ikke at der meget at råbe hurra for.

0 0
Benjamin Jensen 10-04-2013 17:21:05

Jeg synes dit indlæg virker en anelse dum. Du ved jo lige så godt som mig, at det er en fordel at have support på sin tlf længere tid end de 12 måneder en normal android tlf har.

Der er sgu sket meget siden 2.1 til 4.1 på android. Det kan jeg tydeligt se i forhold til SGS 2 og HTC Wildfire.

Hvis din teori skulle holde, så vil du jo være lige så lykkelig med en HTC Hero som en SGS 4.

Det er dog det mest sure opstød jeg længe har set. Det ser ud til at Thomas har ret i sin formodning om dig!

0 0
Mirzad 10-04-2013 21:08:06

Jamen det er telefon-producenter der bestemmer hvor længe de vil yde support til deres produkter,og ikke Google som udvikler Android.
I øvrigt kan man ikke sammenligne Apples support til iphone, med support i Android.
Der er ganske få iOS enheder i forhold til hvor mange forskellige Android enheder findes.
Nej, en HTC hero er slet ikke på samme niveau som GS4.

Jeg har fulgt debatten på mobilsiden, og set mange af dine "sure opstød", så du må hellere feje for din egen dør. :-)
Det samme gælder din homie Thomas!

0 0
Benjamin Jensen 11-04-2013 10:48:16

Jeg kalder dit indlæg for et surt opstød - ikke dig for en sur stodder....som du åbenbart vælger at kalde mig. At trække andre indlæg ind i denne debat, er simpelthen for dumt. Hvis du ikke kan debattere på et ordentligt grundlag, så burde du nok holde dig væk!

Og er man "homie" med een, fordi han har samme holdning? Jeg kender slet ikke Thomas, og det er såvidt jeg ved første gang jeg debattere i samme tråd som ham. Du udstiller mere dig selv ved sådan en udtalelse.

0 0
TF 09-04-2013 20:41:15

Kunne du uddybe hvad ios6 da fejler siden du ikke er tilfreds ?

0 0
Mirzad 09-04-2013 22:07:17

Alt det den mangler at kunne ift. Android.
Se min forrige indlæg længere op.

0 0
TF 10-04-2013 00:13:26

Ok altså Widgets og malware ;-)

0 0
Mirzad 10-04-2013 20:58:15

malware..?der er også virus til pc med windows..who cares? :-)

0 0
Benjamin Jensen 10-04-2013 16:14:02

Tjah, de Widgets er næsten (men også kun næsten) lige så ubrugelige som på WP8 live tiles.

Det nytter jo ikke at have den slags ting, hvis mange apps ikke understøtter det. Man bliver lidt træt af vejr og batteri apps skal være det eneste brugbare.

Android tablets har jo næsten ingen dedikerede apps til tablets, så det ser jo virkelig råddent ud, når man sammenligner med iPad.

0 0
Mirzad 10-04-2013 21:11:29

Der er da mange brugbare widgets på Andorid, det kommer åbenbart også an på hvad man kalder brugbart.

Mht. tablets giver jeg dig ret.
Det er derfor at jeg har valgt ipad i stedet for en Android tablet.

0 0
Villiam 08-04-2013 20:15:15

var fedt at se hvor mange iphones som blev sendt til rep, i forhold de andre mobil mærker :)

0 0
Jeppe Andersen 08-04-2013 21:56:49

????

0 0
TF 08-04-2013 22:59:17

Tag dig ikke af ham det er bare den sædvanlige smøre fra en android fanboy der tror android er en religion og at apple og deres brugere er den store fjende :-)

0 0
Villiam 09-04-2013 12:32:45

og i 2010 kørte jeg desværre selv med symbian :) men mobilerne holdte sgu ;) ud af 10 mobiler som blev sendt til reperation var 7 af dem iphone :)

0 0
Benjamin Jensen 09-04-2013 13:35:49

Du snakker igen i tåger Villiam. Hvis du ikke havde iPhone, hvordan kan 7 ud af 10 telefoner så være iPhone?

Kun tåbelige Nokia fans synes godt om Symbian, og der var sgu nok ikke så fandens mange der sad med en N8 som en iPhone i 2010. Den betragtning har du nok ikke taget med. Heller ikke det faktum, at 9 ud 10 smartphones solgt i 2010 var iPhones.

Jeg kan oplyse, at jeg i går fik ophævet købet af min Lumia 920, da den har været til reparation i 1,5 måned siden december sidste år - i alt 3 gange! Den var endnu ikke blevet lavet, selvom den mistede signal hele tiden. Gæt hvad jeg går tilbage til?

0 0
Villiam 09-04-2013 14:04:39

jeg tester mobiler ca 2-3 gange årligt, alt efter hvad der er på markedet af top modeller :) men har man prøvet 1 iphone, så har man desværre prøvet alle. og det er sgu kedeligt at have præcis det samme som alle andre der har den model. windows phone er desværre også meget ens, men det er stadig nyt og skal derfor prøves :) blackberry er meget anderledes og skal lige ind i systemet inden jeg kan give en dom :) indtil videre kører den fint, selvom det meget lille app marked :)

0 0
Villiam 09-04-2013 14:01:46

fordi jeg stod i en telebutik og sendte mobiler på værksted. og da vi havde de fleste selskaber, kom der ret mange mobiler ind.

jeg havde også selv n8 i en tid, og aldrig nogen problemer med min :) men kender flere som kun havde problemer med den, desværre. mandags mobiler findes der desværre mange af. jeg siger så heller ikke at jeg er symbian fan, men giver kun udtryk for hvilke mobiler der kom oftest på værksted.

jeg har prøvet samsung ativ s i en tid, og den solgte jeg igen :) nu vil jeg give nokia en chance og se om den kan lidt mere. man må prøve lidt af det hele før man kan dømme alt ;)

dog kan jeg se at de fleste idag er bange for udviklingen og for at kunne styre ting selv og komme til at lave noget som de selv syntes om. er man lidt nørd og kan finde på at bruge bare 20% mere end kun ringe og sms funktionen af sin mobil, så er det ikke apple man skal smide penge efter.

0 0
Benjamin Jensen 09-04-2013 14:49:32

Hvad er det da for noget forkvaklet sludder.

Måske er folk der vælger Apple glade for det store udvalg af kvalitetsapps, hvor der hverken er malware eller virus. Måske er de glade for, at det appsene giver utallige muligheder som man ikke har på en android tlf. Spil som Wordfeud, Ruzzle og Quizbattle tog jo en evighed om at komme til Android, og da de kom var det sjove for os der sad med iOS jo gået af dem. Clash of Clans som jeg bruger rigtig meget tid på, er slet ikke til Android, og kommer det sandsynligvis aldrig.

Det android fans aldrig kommer til at forstå er, at de betragter deres telefon som en gammeldags ting, hvor de sgu stadig råber efter at få en FM radio, til trods for der findes flere apps der er bedre. En smartphone er kun så smart, som apps gør den til. Hvilket vil sige, at en Lumia er næsten ubrugelig, og en Android noget frustrerende at bruge.

Ja, de sidste 2 telefoner jeg har haft har været SGS 2 og Lumia 920. Ingen af dem har været nogen succes.

0 0
Mirzad 09-04-2013 20:03:54

Hvad er det da for noget forkvaklet sludder du bliver ved med at komme med Benjamin(Button)?
Der er sgu også langt flere virus til Windows end til Mac! skal man så vælge pc fra af denne grund??
Det skræmme scenarier med malware og virus på Android, folk kan da bruge hovedet, man kan da udmærket se hvad en app eller spil vil ha adgang til, sværere er det ikke!
Nu har jeg haft Android tlf i snart 4 år, og har aldrig haft malware på min.

Du kan glæde dig over at være først med spil, hvor der er vigtigere ting netop iOS var bagud med, f.eks at bruge sin tlf som hotspot.
Nu har jeg også en ældre ipad, jeg er ret træt at skulle ind i indstillinger, hver eneste gang jeg skal gøre så simple ting som at tænd/sluk Wifi eller bluetooth, hvad er der i vejen med Widgets som man kender fra Android?
Det er irriterende at for at skulle overføre musik eller film skal jeg kun bruge itunes på min egen computer, istedet for at ligsom på min Android tlf sætte den til enhver computer, og bare copy/paste det jeg gerne vil ha.
Som sagt har jeg både Android og iOS, de har hver deres styrker og svagheder, men det holder mig ikke at kalde dem for succes på deres måde.

0 0
Benjamin Jensen 10-04-2013 17:17:23

Kunne jeg ikke hedde Benjamin Franklin i stedet? nå...nok om det.

Jeg har desværre oplevet, at de apps man downloader til Android ofte er fyldt med reklamer, og ikke bare reklamer, men reklamer der susede hen over min startskærm. Når man lige har installeret 5 apps, så er det sgu lidt træls at gennemgå hvilke app der lavede den slags ged i den.

Jeg forstår heller ikke helt Google Play. Google har verdens bedste søgemaskine, men når det kommer til at finde apps i Play, så går det altså helt galt for dem. Jeg husker tydeligt, da jeg søgte efter Ruzzle (det var endnu ikke udkommet til android, men det vidste jeg ikke) så var der en mulighed for at downloade det...men det kostede 400 kr. Spillet lignede fuldstændig, men det var jo åbenlyst for mig at det var fake.

Et andet eksempel: jeg søger efter Ruzzle, og nu er det udkommet. Problemet er bare, at det ligger på en plads 30. Det forstår jeg ikke rigtig, for normalt vil det ligge som nummer 1 på app store, da den sortere efter popularitet. App store sortere også efter hvilke land jeg kommer fra, og jeg får ikke eksempler fra Kina eller Taiwan her - medmindre jeg søger et bestemt navn. Det irriterer mig også, at Google ikke kvalitets sikrer deres app inden de kommer ud, for der er godt nok meget skrammel. Heldigvis har de en fortydelse på 15 min, hvilket er et stort plus - specielt på android.

Jeg har ikke behov for at slå wifi til eller fra. På en iPhone bruger det ikke mere strøm, da den jo først tilkobler sig, når der er brug for det. Jeg kan absolut ikke mærke forskel om jeg slår det til eller fra - det samme gælder for bluetooth. I øvrigt er det betydeligt lettere at tilkoble bluetooth på en iphone, og jeg får endda også batteristatus på min enhed i displayet. Jeg kan også holde en stabil forbindelse til mine bluetooth enheder, og den smider mig ikke af random, som den gjorde både på WP8 og Android. Det er trods alt kendte mærker jeg bruger, så det burde ikke være så stort et problem!

Jeg skifter ikke musik i tide og utide på min tlf. De par gange jeg har brugt itunes til at overfør musik orker jeg godt. Ligesom jeg også orker at bruge Kies til backup af min Samsung tlf.

0 0
Mirzad 10-04-2013 20:56:35

Som sagt er jeg både Android-bruger og iOS-bruger.
Nu nævnte jeg bare en del af ting i Android der bare er mere gennemtænkt end på iOS.
Af samme grund vil jeg aldrig skifte til iphone.

0 0
TF 09-04-2013 20:48:43

Flot allerede øgenavne i første indlæg, benjamin må have ramt en nerve for det plejer der da at gå 3-4 indlæg før du begynder at synke til det niveu :-D

0 0
Mirzad 09-04-2013 22:05:20

så er du tilbage Filtenborg!
Så kommer du og blande dig! ok, lad os se om jeg kan synke ned til dit niveau! :-D

0 0
TF 10-04-2013 00:11:16

Jeg har aldrig været væk.
Tja du starter på bunden så dybere kan du nok ikke synke og denne gang hopper jeg ikke på dine provokationer så det bliver mine sidste ord til dig i denne omgang.

0 0
Mirzad 10-04-2013 20:52:41

Du har tilbage med et andet brugernavn.. ;-)
Ja, jeg starter på dit niveau, idet du ikke kan forstår mere end det. :-)
Det er jeg glad for at høre Thomas..pøj pøj.

0 0
Villiam 09-04-2013 18:43:19

nu snakker jeg mere om apps :) ikke spil :) håber snart dropbox og adaffix kommer til wp8 :)

0 0
Villiam 09-04-2013 12:22:46

jeg har faktisk også en lumia 920 og en z10 :) så er ikke kun til android min fine ven ;) bb softwaren er dog lidt anderledes at skulle vende sig til :)

0 0
TF 09-04-2013 19:19:16

Måske ikke lille du men du bruger en vær lejlighed til at svine apple og dens brugere til, det er hvad 9 ud af 10 af dine indlæg er om.

0 0
Jeppe Andersen 08-04-2013 21:56:48

????

0 0