Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Hvem vandt julen? Apple eller Android?

Hvem vandt julen? Apple eller Android?

Julen har været sød ved Apple. Ifølge en ny statistik, blev der aktiveret flere iOS-enheder end Android-enheder i julen.

Under mange juletræer, har der ligget mobiltelefoner eller tablets. Men hvem har egentlig vundet dette års julekrig? Er det Apples iOS eller Android?

For kort tid siden, afslørede Google, at der dagligt blev aktiveret 700.000 Android-enheder om dagen. Nu har Googles Andy Rubin offentliggjort på Twitter, at der i julen (d. 24.-25. dec. 2011) er blevet aktiveret 3,7 millioner Android-enheder.

Ifølge analysevirksomheden Flurry, der registrerer aktiveringer via 140.000 apps, der bruger deres analyseservice, er der blevet aktiveret omkring 3 millioner Android-enheder (d. 24.-25. dec.) i USA, mens der i samme periode er aktiveret 3,8 millioner iOS-enheder, skriver DigitalTrends.

I andre dele af verden har Android dog taget førringen. F.eks. i Sverige og i Sydkorea, der er hjemland for Samsung, vandt Android med et komfortabelt forspring.

Statistikken er ifølge Flurry ikke helt præcis, da den bygger på aktiveringer og ikke på aktuelle salgstal. Der kan også være enheder, der ikke er blevet aktiveret endnu.

Døm selv -hvem vandt? -Hvad fik du i julegave?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Rallerbabz 02-01-2012 10:15:08

Sikke en farvet artikel..
Hvor er kilderne?

Der blev aktiveret 6,8 millioner ialt, altså fra begge OS'er.
Når Android får aktiveret 3,7 millioner, så må iOS have fået de resterende aktiveringer, altså 3,1 millioner?

iflg. diverse andre artikler er det ikke korrekt det i skriver.
http://newz.dk/android-og-ios-oplever-et-rekordstort-antal-aktiveringer-juledag#new
http://thenextweb.com/google/2011/12/28/google-announces-3-7m-android-activations-over-the-christmas-weekend/

0 0
Aske Lau Kaiser 30-12-2011 11:00:47

Jeg fik en HTC Mozart... og den er jeg meget glad for! :)

0 0
Kim 30-12-2011 07:07:52

Ja altså, noget tyder på at det slet ikke går så skidt på Verdensplan, som de vestlige medier ellers elsker at fortælle, når det kommer til Nokias Symbian...

http://www.webpronews.com/nokia%E2%80%99s-symbian-finishes-as-2011%E2%80%99s-top-mobile-os-2011-12

0 0
Anders Nylle Nørgaard 29-12-2011 10:03:14

Det gjorde Nokia & windows!

0 0
Jeppe Andersen 29-12-2011 15:21:42

Ved ikke efter Nokia er kommet :) Men før solgte Microsoft færre enheder med Windows Mobile end Samsung gjorde med deres eget lille system BADA.

P.S Det hedder Nokia & Microsoft. Ikke Windows, da windows er et produkt/produkt serie

0 0
Kim 29-12-2011 16:03:41

Nokia & Windows er fin nok - Nokia som producent, og Windows som OS.
I alle fald mindst lige så korrekt som "Apple eller Android" ;)

0 0
Anders Nylle Nørgaard 29-12-2011 15:36:13

P.P.S Jeg tænker på styresystem.

0 0
Kim 29-12-2011 10:10:54

Hehe, desværre nok ikke på verdensplan ;)

0 0
Jan Ålund 29-12-2011 09:46:30

Hvorfor overhovedet gøre det til en kamp??

0 0
29-12-2011 10:11:12

Fordi mobilsiden elsker rivaliseringen mellem Apple og Android, de skal have nogle views!

0 0
Thomas Kristensen 29-12-2011 17:48:39

Ja og sjovt nok så skriver de aldrig noget ondt om apple

Men de har sikkert en fræk aftale med apple
Det kunne jo være at hvis de skrev noget dårligt om dem, så for de ingen demo modeller :)
Det ville hellere ikke overraske mig hvis de for penge for det de skriver :)

Man kan tælle dårlige artikler omkring apple på en hånd
Men der der derimod rigtig mange artikler hvor de angriber android :)

Og det er altså stadig sådan, at der er flere der oplever problemer med deres Iphones end der er folk der oplever problemer med deres Android

Jeg syntes mobilsiden bliver mindre og mindre en nyheds side :)

Jeg forstår simpelhel ikke hvorfor de gør sådan, og hvorfor de favorisere apple fremfor alt andet

Hvorfor Mobilsiden ??

Jeg kan også blive en smule sur på mig selv fordi jeg lader mig påvirke af det :)
Men okay, var folk ligeglad så skrev mobilsiden nok ikke om det. de ved at det for folk op i det røde felt.

0 0
Erik Østergaard 30-12-2011 21:46:38

Det er fandme for dårligt hvis du vil snakke dårligt om denne side så luk din PC eller gå på en anden! Mobilsiden er en af de mest besøgte Mobil sider i hele Danmark!

0 0
Kim 29-12-2011 18:35:08

Jeg forstår ikke hvad det er i fandroids altid tuder over. Med mindre at man udelukkende priser Android til Himlen, så er man "ond".

Jeg ved ikke om der skulle være noget statistisk belæg for, at flere oplever problemer med deres iPhone. Ja, de gør i stykker hvis man kigger ondt på dem, men ellers har jeg nu ikke hørt om så mange problemer.
Men jeg hører heller ikke så mange der brokker sig over deres f.eks. Wildfire. Men er det fordi at Android gør Wildfiren til en fantastisk telefon? Eller er det måske nærmere fordi ejerene dels ikke bruger den som smartphone, og dels ikke forventer sig det store af den bla jvf prisen?
Mine penge er på det sidste - min kone har langt om længe opgraderet fra en wildfire til en wildfire s ;)
Og jeg kender hendes brug. Tlf, sms, en elendig facebook app (læs facebook på apps er elendigt), et youtube klip fra FB i ny og næ og et spil med en hoppende ninja. Det behov er fint dækket ind - en iPhone eller Nexus ville være totalt overkill.

Og det er jo der markedsandelene ligger! Alle i fandroids der fryder jer over udbredelsen af Android er fuldstændigt blinde for, at hovedparten er dumbphones deluxe.
Samsung Galaxy II rundede for et par måneder siden de 10 mill... der er edderspangsprøjteme stadigt et stykke vej op til iPhone 4S alene. Den har været på markedet et halvt år mindre, og solgte alene i første uge over 4 mill.

Pointen er, at der er en verden til forskel på hvordan i die hard fandroids oplever Android, og på hvordan "man" oplever det.

Der var for noget tid siden en anmeldelse af et Symbian device, og anmelderen efterlyste en masse funktioner der var for svære at nå. Det ærgelige var, at de stort set alle samme lå som genveje på første skærmbillede, eller med powerknappen. Selvsagt for alle der kender Nokia - men det er fuldstændigt ligegyldigt hvis ikke man kan samle telefonen op som begynder, og få den fulde oplevelse.
Det samme gælder Android, der godt nok er ved at komme efter det.

... forskellen er bare, at et 8årigt barn kan gøre det med en iPhone, eller en iPad.

Tør øjnene. Der er ikke nogen større konspiration mod Android, og Mobilsiden er ikke specielt bias.
Jo det var klart en fejlbedømmelse at give 4S 6/6, men problemet er ligeså meget selve karekterskalaen.
Men Apples produkter er umiddelbart bare testet bedre, end de fleste Androids er. Igen 4S undtaget, da den var fyldt med de samme børne sygdomme.

(Nej, antennagate har aldrig eksisteret - det har hele tiden været meningen at 4'eren skulle pakkes ind i et praktisk plastikcover. Ligesom for at fremhæve dwet tidsløse design ;) )

Og nej - jeg er ikke selv en iClone...

0 0
29-12-2011 19:42:14

Who gives a shit about numbers.....Hvis det ikke var for SJ og hans totalt klamme "nu skal jeg nedrakke alle" keynotes, så ville man stadig konkurere på produkter/features i stedet for på tal....Det var apple der hev antal devices op af lommen, når nu android så er begyndt at overhale...Uhhh så skal vi jo lige have ændret reglerne, for det kan jo ikke passe at Apples produkter ikke længere er no 1...

0 0
Kim 29-12-2011 20:06:29

Fint nok - men så har jeg som Nokiafan ENDNU mere ret til at tude over iPhone, da både iPhone og Androids største sellpoints alle er Nokia innovationer..?

Men seriøst - du mener at Android er fantastisk i kraft af telefoner som Wildfire? Eller er det i kraft af niche-produkter som Nexus og Galaxy II praktisk talt er?
Det forhadte Symbian3 sælger stadigt langt flere devices (over paletten) end Galaxy II gør, og hvad Nexus kommer til.

Android flagskibene er nicheprodukter som stort set kun fandroids køber. Derfor vil oplevelsen som hele af Android aldrig blive den samme som iPhone.

Men det er alt sammen ligegyldigt - hvorfor er det at i tuder hele tiden? Hvorfor føler i jer så forfulgte?

0 0
spock123 30-12-2011 14:43:57

Synes du at Galaxy S2 er et nicheprodukt?

Har du eksempler på Nokia smartphones der har solgt i tilsvarende antal - altså flere end NICHE-telefonen SGS2 ?? :)

Man skal høre/læse meget før ørerne/øjnene falder af

0 0
Kim 30-12-2011 15:38:52

Ok, før hylekoret starter - der er sikkert fejl i mine tal, så vi siger at 1 ud af 20 køber en Galaxy II. Det er 5 pct.
Og der er sikkert en masse med Desire og andet, der mener de har et flagskib og føler sig trådt på - vi siger 1 ud af 10 er et flagskib af en art... det giver altså stadigt 90 pct der sidder ikke optimal oplevelse af Android.

Til forskel sidder alle iPhone 4/4S (som der sælges godt lige så mange af i kvartalet som der er solgt Galaxy II totalt set) med den samme highend oplevelse.
Der er altså en væsentlig forskel på Wildfire og Samsung Galaxy II - altså er der naturligvis mindst den samme forskel på Wildfire og iPhone 4.

0 0
30-12-2011 21:32:37

Jeg "tuder" ikke over tal. De rager mig en høstblomst, hvilket jeg også skrev. Det jeg "tuder" over er f.eks. mobil siden i en anmeldelse af asus transformer prime skrive at den er lækker, men desværre bare er af plastic (hvilket den jo ikke er). Eller når man i selv samme "anmeldelse" skriver at der i android market ikke er vist apps specificeret til tablets, hvilket der også er. Det der får mig til at "tude" er folks(de der ikke kan lide android) totale uvidenhed om android, selvom de selvfølgeligt ved ALT om det (i hvert fald i deres egen lille verden). Mht. niche produkt, kald det hvad du vil, som sagt om de sælger 100000 eller 10 mil. det er ikke det jeg går op i.

0 0
Kim 30-12-2011 22:20:13

Og jeg vil give dig fuldstændigt ret i de to punkter - det undrede mig umiddelbart at der stod plastic, da de vedhæftede billede i den grad lignede en alu-skal.
Desuden er det jo bare at slå Market op i en browser, så kan man tydeligt se et faneblad for anbefalede tablet-apps. Det i sig selv er i modstrid - med mindre der er tale om en uheldig formulering, og betydningen var at der ikke var et stort nok udvalg.

0 0
Kim 30-12-2011 15:11:05

Lad mig svare på en anden måde - hvis Samsung over 5 kvartaler har solgt 10 mill Galaxy II, så svarer det til 2 mill i kvartalet, eller godt 700.000 om måneden.
Altså udgøre Galaxy 1/30-del af de solgte Androids jvf. tallet ovenfor i artiklen.

"Niche" er hårdt, men pointen ligger i af hver 30. har den fulde oplevelse af Android, hvor langt størstedelen har en dumpphone deluxe som jeg kaldte den ovenfor.

0 0
Kim 30-12-2011 15:03:54

N8 har f.eks. solgt flere, ja. Mere end 4 mill i introduktionskvartalet, og den sælger fortsat glimrende.

Men det var sådan set ikke der pointen lå - i forhold til det samlede salg af Android telefoner, der er Galaxy og Nexus nicheprodukter.

0 0
David 29-12-2011 20:35:11

Hej Kim

Nu er jeg selv "Nokiamand", men jeg synes ikke jeg kan genkende din påstand om at Apple og Android kører på Nokia innovationer. I mine øjne har det knebet gevaldigt med innovation i mange år. Men hvis du virkelig har ret i at det er Nokia der har opfundet ting som multifinger gestures som f.eks. pinch and zoom, app store, dropdown notification, *nix baseret kernel, capacitive skærm osv osv, som udgør kernen i en smartphone, så synes jeg dælme de har været sløve til at lave telefoner der bruger det ordenligt.

0 0
Kim 29-12-2011 21:00:30

Ovi store - lanceret august 07, åbnede 1 år senere. AppStore blev lanceret via iTunes i juli 08. Så jo, Apple var principielt 1 mdr tidligere...

Dropdown notification stammer fra Meamo.

Touchscreens har en meget længere historie end Nokia (måske bortset fra deres dæk/slange virksomhed) men blev introduceret på Smartphone-markedet af Nokia. Motorola kom ret hurtigt med.

Video-call (FaceTalk) blev introduceret af Nokia, opfulgt af LG.

Voice-Command (Siri) blev introduceret af Nokia.

Ansigtsgenkendelse (Andriod Icecream) er et også Nokia udviklet.

Men der ud over har du (næsten) ret. De har stået (nærmest) stille, (bortset fra Meamo, som kunne have fejet konkurrencen af bordet - Symbianstædighed var et virkeligt dårligt call der.).

... Men det forklarer stadigt ikke hvorfor fandroids tuder hele tiden, bare fordi der er "men" i en ellers positiv anmeldelse af et Android produkt.

0 0
David 29-12-2011 22:38:22

Mht til fandroids, jeg kender "selvfølgelig" flest med android og iPhone, og meget få med Nokia produkter, så jeg har altid været særlingen, specielt med N8, N9 kan de lidt bedre forstå. Jeg ELSKER min N9, men jeg savner kameraet fra N8'eren :(

Generelt er Android brugere meget mere aggressive omkring deres platform (fanboys), nogengange grænsende til det ekstreme. Jeg kan sagtens se fordelende ved iPhone og Android, specielt på App siden, og Apple har mange services som jeg aldrig får på min N9. Jeg ville ønske folk var lidt bedre til at acceptere at vi har forskellige behov.

0 0
Kim 30-12-2011 23:48:11

Jeg ved ikke om du har set denne film fra Nokias R/D center. Hvis den er for lang og for selvpromoverende, så bare se fra fra ca 3 min inde - men den er relevant i forhold til mange af mine påstande ;)

Den pointe jeg vil frem til er (bla), at Nokia patenterede touchscreen elementer allerede tilbage i 1995.

http://www.youtube.com/watch?v=BJXP4T1B1hA&feature=relmfu

Der er en korte, lettere fordøjelig men naturligvis også mindre informativ film her: http://www.youtube.com/watch?v=nMk8WwKgdJc&feature=relmfu

0 0
Kim 29-12-2011 23:26:19

Enig :) Generelt med det hele.

Og det er netop den der aggressivitet (som jeg kalder tuderi) jeg er træt af.

0 0