Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Hver femte Android applikation er usikker

Hver femte Android applikation er usikker

Brugere af Android Market skal passe på, da omkring 20 procent af applikationerne er usikre og tillader adgang til følsomme data på mobilen.

Omkring 20 procent af de cirka 50.000 applikationer, der er i Android Market, tillader adgang til tredjepartsapplikationer. Det betyder, at der reelt set er adgang til følsomme informationer på telefonen.

Et større problem er dog, at omkring fem procent af applikationerne, kan ringe andre telefoner op, to procent kan sende sms-beskeder til premium-numre. Derfor kan brugerne ende med rekordhøje telefonregninger - foruden der kan snages i de private data.

Den tekniske chef hos SMobile, Dan Hoffman, råder derfor også mobilbrugerne til at være ligeså påpasselige med mobiltelefonens indhold, som med det indhold man henter ned på computeren.

Oplysningerne er baseret på en undersøgelse, som sikkerhedsfirmaet SMobile har foretaget.

Det er derfor vigtigt at bruge sin fornuft og kritiske sans, inden man henter applikationer ned på mobilen. Det er en god idé at tjekke op på udviklerne bag applikationen, og som minimum læse de andre brugeres kommentarer på Android Marked.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BSG 07-07-2010 12:32:34

Sikken noget lort at lukke ud ???

0 0
lars 03-07-2010 20:46:26

At håbe på kildekritik er naivt. Hovedparten af alt journalistik i dag er ren citatgymnastik, i særhed for online medier. Anmeldelser, rygter og nyheder er interessant men man må lave sin egen kildekritik med dagens journalistik!!

0 0
Kasper Siggaard 01-07-2010 23:35:57

Artiklen læste jeg også i sidste uge et andet sted, og google har som også tidligere skrevet et svar til dette. Men når man installere et program, kan man jo se hvad programmet skal have rettigheder til, det giver sig selv at et kortspil ikke skal have rettigheder til at kunne sende sms og ringe. I øvrigt har google også mulighed for at fjerne programmer remotely. Hvilket de vidst også for første gang gjorde i sidste uge.
Jeg tror ikke vi skal være så bange, os Android ejere... Men skepsis skal man altid have, det er jo uanset hvilken telefon man bruger... eller hvilke medier man læser (*Host* *Host* Kildekritik).... http://www.smobilesystems.com/online-store/

0 0
TJ 01-07-2010 21:17:23

AndroLib har nu registret ca 83.000 Android app.

0 0
TJ 01-07-2010 21:00:38

50000 app. i android marked ? I følge aTrackDog er der over 66000 app.

0 0
Lowkey 01-07-2010 11:11:15

Artikler om undersøgelsen blev posted på alle andre nyhedssider i sidste uge og google har også allerede svaret:
http://newz.dk/google-afviser-problemer-med-android-programmer

0 0
morten 01-07-2010 09:49:26

kan man ikke undgå dette ved at sætte mobilen på flytilstand..?
- hvornår kommer anmedelsen af mini pro ud på sidenn her ?

0 0
Mobilsiden 01-07-2010 10:05:09

@Morten: Anmeldelsen af Xperia X10 mini Pro kommer hvis alt går vel imorgen :-)

0 0
Jesper Søgaard 01-07-2010 09:39:33

Det må Android-brugerne jo så leve med. De har selv valgt at der ikke skal være kontrol med, hvilke Apps der bliver lagt i Market.

Måske Apple's kontrol med AppStore ikke er så dum igen set i lyset af denne artikel?

0 0
Lecter 01-07-2010 21:16:34

Jeg lever fint med det. Præcis som jeg lever fint med at alle kan udgive lige hvad de vil af programmer på internettet. Der er sådan ca. ingen forskel.

0 0
Jesper Søgaard 01-07-2010 10:15:53

Det kan du selvfølgelig have ret i, men der er trods alt lidt sandhed i det. Der er jo ingen grænser for hvad applikationer til Android kan overtage på en telefon. Det giver gode muligheder for at lave apps som Locale, men samtidig er det også en stor risiko.

0 0
dotted 01-07-2010 09:54:53

Det har så absolut intet med open source at gøre. Nej dette lugter langt mere af SMobile der forsøger at sælge deres antivirus.

"Det er derfor vigtigt at bruge sin fornuft og kritiske sans, når man læser nyheder på Mobilsiden. Det er en god idé at tjekke op på omtalte entiteter i nyheden, og som minimum læse de andre brugeres kommentarer på Mobilsiden.", kort sagt man savner bare lidt kildekritik.

0 0