Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Hvilken tager de bedste fotos? iPhone mod HTC One X

Hvilken tager de bedste fotos? iPhone mod HTC One X

Bedøm selv: Hvilken telefon synes du tager bedst billeder? Apple iPhone 4S eller HTC One X? Se fotoeksemplerne her.

Hvilken mobil synes du tager de bedste fotos? (Foto: Mobilsiden.dk)
Hvilken mobil synes du tager de bedste fotos? (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Det er med fotokvalitet, som med lydkvalitet. Det er en meget individuel vurdering.

HTC slår deres nye One-serie op på foto- og kameraoplevelsen, der skulle være ekstraordinær god.

Den professionelle fotograf Simon Ladefoged har prøvet HTC One X, og synes den er bedre end hans iPhone. Men hvad synes du?

Vi har taget 13 fotos med iPhone 4S og HTC One X – med standardindstillinger. Der er ikke justeret i billederne på nogen måde, så du får mulighed for at bedømme, hvad du synes er bedst.

Billeder kan ses i nedenstående galleri. Klik på billedet for at åbne det i stor størrelse – og kom gerne med en kommentar, under artiklen.

Teksten under billederne angiver, hvilken mobil det er taget med.


Læs også:
Kæmpetest af HTC One X
Web-TV: Se anmeldelsen af HTC One X

Fotoduel

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrikmand 10-04-2012 09:14:16

iPhone fejler på enkelte billeder, og OneX på andre.

Det skyldes måske at billedformatet ikke er ens på de 2. Hvis lys- og afstandsmåling ikke bliver foretaget på præcis det samme grundlag (det, som kommer med på billedet), bliver sammenligningen ikke korrekt.

Det samme sker også med farverne, hvor hvidbalancen jo også bliver korrigeret efter det samlede motiv. Der for kan det ikke undgås at der bliver store forskelle i farvegengivelsen på enkelte af billederne.

Men på billederne, som er taget hen over et tag, med en bygning og blå himmel i baggrunden, er de næsten ens i farvegengivelsen. Her er farvebalance, fokus og lukkertid beregnet på samme grundlag.

Men jeg må altså også give Krabbe ret, længere oppe i tråden.
Hvis man skal sammenligne kameraer, skal man sammenligne med det bedste på markedet! Og det ER altså stadig Nokia N8! Det er muligt den ikke er særlig populær lige nu, men den er på markedet, og den har det bedste mobilkamera.

Så længe der ikke er noget bedre på markedet, må det være N8, der sætter standarden - uanset hvor populær den er...

0 0
twitboydk 09-04-2012 11:16:51

Så vidt jeg kan vurdere er iPhone 4S stadig den bedste kamera mobil i verden

0 0
lars 09-04-2012 20:28:34

Det var en joke, ik?
Bare for at kaste den sædvanlige Iphone bombe ind i diskussionen og se alle modstandere og tilhængere kaste sig over hinanden?

0 0
lars 08-04-2012 22:09:57

Det undrer mig at Sony Experia S ikke er medtaget her - hvis man sammenligner nye "foto mobiler".
HTC skal jo ikke have det alt for let :-) Jeg har lige været til Top gear tog en del video og foto med min experia S. Det var billeder i halvmørke, men for en gang skyld for en mobil blev det rigtig godt. Min kammerat sad ved siden af og brugte hans 4S og det var meget tydeligt at der var stor forskel i billederne.
4S bruger jo også sensor fra Sonys "gamle" generation, så det er vel også meget naturligt at det er bedre i den nye. Men måske netop af den grund skal en ny high end foto mobil da sammenlignes med nutidig teknologi.

0 0
Michael 06-04-2012 14:34:15

Hmm..., mon ikke en del af dem der mener iPhones er bedst, er dem som ejer en iPhone. Og omvendt ...

Det kunne være sjovt at høre hvad hvilken telefon i har. :)

0 0
Jøren 07-04-2012 16:28:38

Har en N8 som jeg er glad for. Og resultaterne når jeg sammenligner billeder på min pc af henholdsvis i4s og min N8, er forskellen lige så stor som på Ladjos ^^ link. Bortset fra at der er flere 'gryn' på i4s end det ser ud til på htc'en.

0 0
David 07-04-2012 17:40:18

Jeg har også haft en N8, og jeg savner kameraet/xenon fra den, men jeg synes ikke helt den kunne følge med på alt andet, heller ikke med Belle. I4s tager gode nok billeder til mig i dagslys, jeg savner dog mindre støj ved lav belysning, dog er i4s MEGET bedre end min Nokia N9 arbejdstelefon, så Nokia er heller ikke selv med på kamera delen mere.

0 0
David 07-04-2012 15:56:19

Jeg har en iPhone 4S, jeg er ganske godt tilfreds med det til hverdags billeder. Jeg ville være lige så godt tilfreds med billederne fra denne HTC, jeg synes at de begge gør det fint.

Jeg savner dog at se hvordan telefonerne gør det i mørke omgivelser. Her synes jeg billeder fra iPhone 4S bliver noget støjfyldte.

0 0
ladjo 06-04-2012 11:45:01

Ja, ja, jeg ved godt det er fra AAS´erne men de er altså saglige nok !

http://www.allaboutsymbian.com/features/item/14568_Camera_shootout_Nokia_N8_vs_HT.php

0 0
Christopher 04-04-2012 23:34:13

Ved godt at i generelt får rigtig meget (ubegrundet) kritik for tiden, men jeg vil gerne lige smide lille et ord ind om jeres billedesammenligninger.

Det kunne være rigtig rart hvis i tog et SLR kamera med ud, og tog billeder med det også, ikke fordi at der skal sammenlignes mellem smartphones og SLR, men fordi at det ville give et godt referencebillede til når man sammenligner farver.

F.eks. billederne af skilte, der er der stor forskel mellem de blå nuancer, dog er det svært at vurdere hvilket der er rigtigt da begge ser realistiske ud, når man tænker på at farver varier meget efter tid på dagen, hvordan lyset falder osv. Jeg ved jo f.eks. ikke hvilken nuance himlen har et andet sted i landet, på et helt vilkårligt tidspunkt. Og hvilken nuance af gul har den legetøjsbil i virkeligheden? Jeg har ikke en til at stå herhjemme ;) Her kunne et referencebillede fra et kalibreret kamera være godt, så man ved hvilke farver der er mest "korrekte"

Men On topic; Min personlige mening er at det ser ud til at begge kameraer har både svage og stærke punkter. iPhone 4S ser ikke ud til at håndtere f.eks. blitz på tæt afstand særlig godt, hvorimod One X klarer sig markant bedre. Derimod vil jeg give andre ret i at græssets grønne farve ser meget mættet ud på One X billederne, faktisk så meget at det går direkte ud over kvaliteten af billedet, der forsvinder faktisk mange detaljer.

0 0
S.B. 11-04-2012 15:21:01

... desværre bliver noget maltrakteret af de to SLR-kombattanter herunder. Jeg begriber ikke, hvordan en spidsfindig diskussion om hvidbalance kan afstedkomme så grove, personlige angreb og så agressive, fornærmende kommentarer. Men til sagen: Fotografering med mobilkameraer er fint, for dem, der bare skal have et o.k. billede og egentlig er ligeglade med fotografering som sådan. Og så er det da godt, at mobilkameraer bliver bedre og bedre. Men erstatte en god DSLR eller avanceret kompakt kan det nu ikke. Fred!

0 0
Krabbe 11-04-2012 23:51:29

@ S.B. ...

Du er ikke helt enig i, ukorrekte påstande af teknisk art ikke skal modsiges. Det er din holdning, modsat min.

Er selv ejer af Leica M9 + div. Nikon + div. Canon, så er bestemt ikke "Canon-fanboy", men blot interesseret i seriøse fatcs, hvilket der vel egentlig ikke er noget odiøst i.

Ellers er jeg enig i din bemærkning vedr. mobilcameraer, glædelig fremskridt iøvrigt.

0 0
Dennis Du Krøger 11-04-2012 16:27:57

Hej S.B.

Du har helt ret, og jeg beklager at jeg lod mig trække med.

0 0
Dennis Du Krøger 05-04-2012 00:15:01

Jeg er ikke sikker på at et spejlrefleks hjælper meget, især ikke i forhold til hvidbalancen. Selvom spejlreflekskameraer oftest har bedre automatisk hvidbalance, er den bestemt ikke perfekt (for Canon er det f.eks. rigtig slemt når der bruges flash, ved ikke rigtig med andre kameraer).

Det eneste der giver en tæt-på-perfekt hvidbalance, er at justere den ved at tage et billede af et hvidt kort (mener at et 80% hvidt greycard er det bedste), men jeg vil egentlig hellere have at de har tid til at tage nogle flere billeder.

0 0
Krabbe 10-04-2012 14:46:45

Nååå ja Dennis, det osse rigtig, Canon EOS cameraer ikke magter hvidbalance ... hvilket osse er grund til de fleste prof. fotografer benytter EOS cameraer til bl.a. portrætfotografi :(

Du er helt væk :(

0 0
Dennis Du Krøger 10-04-2012 15:48:37

Selvfølgelig magter de automatisk hvidbalance, men det er ikke perfekt, slet ikke i halvmørke og, som nævnt, med flash. Det er også grunden til at mange skyder i RAW, og arbejder med hvidbalancen manuelt bagefter inden konvertering til f.eks. JPEG. Det er også derfor at der er andre muligheder end AWB i kameraet, som f.eks. at sætte scene typen (sol, overskyet, skygge, indendørs osv.), sætte kelvin værdien direkte eller den nævnte mulighed med at finde den optimale hvidbalance ud fra et greycard.

Jeg foretrækker selv Canon EOS kameraer, netop derfor kender jeg flere svagheder her end i kameraer jeg ikke bruger. Mit EOS 40D er ved at være gammelt, men på søgninger kan jeg se at også nyere EOS kameraer stadig har problemer under mere eller mindre samme lysforhold. Jeg går ud fra at det også gælder andre brands, det er bestemt ikke nogen nem opgave at give et kamera.

0 0
Krabbe 10-04-2012 16:50:13

DU GODESTE Dennis ...

Nogle gange er det bedst at klappe kaje, i stedet for at udbasunere, du ikke evner at betjene et SLR camera.

Og ... nævn et SLR-camera som ikke skyder RAW ! Selv spejlløse cameraer skyder RAW nu, og alle prof. fotografer har skudt RAW i mange år.

Kan vi ikke blive fri for dit sludder og vrøvl ???

0 0
Dennis Du Krøger 10-04-2012 17:50:13

Undskyld. Nu skal jeg skrive det så du forstår: "Det er også grunden til at mange vælge at skyde i RAW, og arbejde med hvidbalancen manuelt bagefter inden konvertering til f.eks. JPEG."

Selvfølgelig skyder kan alle dSLR skyde i RAW.

0 0
Krabbe 10-04-2012 22:46:10

O.k. Dennis, vi prøver gerne én gang til :(

Fabriksindstilling for hvidbalance vedr. Canon fejler intet. Er du ikke tilfreds med hvad fabrikken har valgt som standard, opretter du dit eget program med selvvalgt niveau for hvidbalance ... det tager få sekunder, længere er den ikke.
Kan forstå du benytter AUT., hvilket efter min oprigtige mening kun skal bruges af tante Olga og onkel Børge ... altså for personer som aldrig har fotograferet tidligere.
Hvorfor har du et SLR-camera, når du ikke benytter de billedskabende manuelle funktioner som er lige ved hånden ?

Og igen, Canons styring af hvidbalancen fejler intet og er yderst stabilt. Sæt dig ind i cameraets funktioner samt anskaf dig seriøs flash-udstyr, så lykkes det nok osse for dig ;-)

RAW blev ikke opfundet, grundet cameraer målte forkert, men grundet du med de sidste 10 % har fået ekstra komponeringsmuligheder.

0 0
Dennis Du Krøger 11-04-2012 01:29:23

Der er ikke en "fabriksindstilling" for hvidbalance på et SLR (du skal være velkommen til at checke dit kamera). Det nærmeste du kommer på en "fabriksindstilling" er AWB. Men det kan du jo umuligt have brugt, du hedder jo trods alt ikke Onkel Børge...

Hvidbalancen skal ændres i forhold til lysforholdene. En af måderne at gøre dette på, er at lade kameraet bedømme det automatisk (AWB). En anden er at vælge et preset (solskin, overskyet, i skygge, tungsten (indendørs med glødepærer), flourescent (indendørs med lysstofrør/sparepærer), flash, osv.). En tredje er at tage et billede af et greycard til at lade kameraet opfange hvordan lyset er. En fjerde er at sætte farvetemperaturen.

Eller man kan tage billedet i RAW, og ændre hvidbalancen senere (denne kombineres dog med en af de andre, man kan ikke undgå at lave et valg. Dette vil så være default f.eks. i Adobe Camera RAW, eller producentens eget program), det er klart det jeg foretrækker.

Det er for øvrigt sjovt som du pludselig har besluttet dig for at jeg er fortaler for AWB, når jeg hele tiden har argumenteret for at man ikke kan stole på at det altid bliver korrekt.

RAW blev "opfundet", fordi man på den måde kan få data før alt automatisk billedbehandling er udført. Det være sig hvidbalance, støjfiltre og reducering af bits per kanal. Dermed kan man selv beslutte sig for f.eks. hvor man vil lægge den endelige eksponering og hvidbalancen, samt hvor meget støjfiltrering man ønsker.

0 0
Krabbe 11-04-2012 23:36:19

@ Dennis ...

Lad være med at tillægge mig udsagn jeg på intet tidspunkt har udtalt mig om, men samtidig understreger du jo, du roder rundt i de muligheder du har, og at det ikke er Canons produkt som virker uhensigtsmæssigt, men din måde at betjene cameraet på, hvilket fører os frem til din startkommentar, som jeg selvfølgelig ikke kunne eller ville lade stå alene ... på den anden side, rod du blot videre ;-)

0 0
Daniel Jørgensen 04-04-2012 15:30:30

Synes det er lidt blandet mht til kvaliteten.. Dog synes jeg det er en meget stor skam at i ikke har fået prøvet kameraet af i omgivelser med mindre beløsning, som jo netop er det telefonen skulle være god til pga F2.0 kameraet..

0 0
04-04-2012 15:21:17

one x, tager de bedste billeder på mange punkter, men den har dog problemer med at have for fremtrædende grønne farver, så kan ikke helt bestemme hvilken er bedst.

I bør overveje at bruge en anden tjeneste end picasa, da picasa-webalbum komprimere billederne ned til en 92 jpg-quality, og ikke er det letteste at bruge ved sammenligning af billeder.

Jeg vil anbefale http://screenshotcomparison.com, hvis i har tænk jer at lave sådan en slags artikel igen.

0 0
Martin 04-04-2012 16:36:36

Enig. HTC One X virker somom den har fået et farvesyre trip. iPhone er mere naturlig i farverne.

0 0
Lars Nielsen 05-04-2012 04:10:57

Skulle lige til at sige det modsatte. Synes der er for meget "pang" på farverne ved nogle af 4S billederne. HTC virker bedre ved lav belysning, hvis man tager ud fra billedet af den gule bil i kassen.

Men det er åbenbart smag og behag hvad der ser mest naturligt ud

0 0
Lars Nielsen 05-04-2012 04:12:55

glemte helt at sige, at jeg synes billederne står meget skarpere på HTC'en. Fx billedet af skiltet, kan teksten derpå godt virke lidt kantet på iPhonen, men ved ikke om det er Picasa der er skyld i det

0 0
Hest 04-04-2012 14:56:47

Ligesom ved ethvert andet kamera, kommer det an på manden bag. En rigtig fotograf kan nok lave bedre billeder med en mobil end en amatør kan med det dyreste SLR kamera.

Så hvis han synes billederne er bedre når han tager dem med HTC, så er det ikke umuligt.

0 0
Cebastian 04-04-2012 14:04:01

Nogle billeder fra 4S var flottere end One X, og den anden vej. Ret imponerende af HTC, taget i betragtning at kameraet på Desire var ren crap i forhold til iPhone 4. :) Det ville være fint hvis i også kunne tage billeder af folk også. Også i mørke (;

0 0
Krabbe 08-04-2012 15:01:32

Ærlig talt ... dårlig sammenligningsgrundlag !

Ift. min N8, ligner det 4S præsterer, noget som selv legetøjskameraer fra BR kan matche.

Hvorfor er One X ikke oppe imod N8 ... N8 som er den indiskutable bedste cameramobil til dato ?

Men godt gået HTC :-)

Og jo ... som indehaver og daglig bruger af bl.a. EOS 7D med L-linser, ved jeg hvad billedkvalitet er og hvorledes det beskrives.

0 0
Dennis Du Krøger 08-04-2012 19:31:13

Fordi N8 ikke er meget andet end en kameramobil?

Det giver mest mening at sammenligne med en mobil der appellerer til de samme brugere. Som f.eks. et HTCs flagskib mod Apples flagskib. Hvis man skulle sammenligne med en Nokia telefon, skulle det være en Lumia 900.

0 0
Krabbe 09-04-2012 19:06:57

Seriøst Dennis D., jvf. din kommentar er jeg 100 % sikker på du aldrig har benyttet N8. Og til oplysning har jeg adgang til både 4S og N8. Både arbejdsmæssigt og fritid er det ubetinget N8 som benyttes ... der skal udvikles gevaldige forbedringer, hvis min N8 skal udskiftes.

0 0
Dennis Du Krøger 09-04-2012 20:05:25

Uanset hvor glad du måtte være for din N8, giver det ingen mening at sammenligne med en 2010-mobil der knap sælges mere.

0 0
Krabbe 08-04-2012 15:05:14

Og husk nu på ... det bedste camera er altid det camera du har på dig ;-)

0 0
twitboydk 09-04-2012 11:15:58

LOL

Så er formålet med at snakke pixels osv. så ligemeget. Så kan man jo lige så godt bare rende rundt med et 1 mpix kamera fra 2006, og så har man det bedste kamera :-P

0 0