Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Hvor meget fylder skærmen på mobilen? Se oversigten over bedste og værste her

Hvor meget fylder skærmen på mobilen? Se oversigten over bedste og værste her

Ønskescenariet med skærm på hele fronten er endnu ikke en realitet. Se her hvilken smartphone, der bedst udnytter pladsen.

Fronten på smartphones består som oftes af en stor skærm med højtalere, frontkamera og lyssensor placeret ovenfor. Nedenunder er knapper, enten seperate eller som en del af skærmen. 

Det er endnu ikke lykkedes nogle smartphone producenter at fylde 100% af fronten med ren skærmplads, og siden der skal være plads til det førnævnte hardware, er det formentlig heller ikke lige på trapperne. 

Mobilproducenterne har vist tydelige tegn på ønske om at presse mobilens skærm ud mod siderne, men også her er der udfordringer i fejlbetjeningen, der kan forekomme, når vi jo holder mobilen i en hånd. 

iPhone er værst 

Drømmescenariet er klart en mobil, der kan få mest mulig skærmplads ud af telefonens generelle størelse, og her er der kæmpe forskel på de forskellige mobiler. Det viser en ny illustration fra @somospostpc, som har postet billedet på Twitter.

Apples iPhone er blandt illustrationens allerværste til at udnytte mobilens størrelse med skærmplads til brugeren. Apples 3.5” skærm, vi blandt andet finder i iPhone 3GS, 4 og 4S, bruger kun omkring halvdelen af pladsen på fronten til selve skærmen. 

iPhone 5 og 5S har sneget sig op på en beskeden 20. og 21. plads med skærm, der fylder 60,6% af mobilens front. 

LG og Samsung er bedst 

Hos Apples konkurrenter går det langt bedre med at udnytte pladsen. LG G2 er den ultimative vinder, da skærmen her fylder 75,7% af fronten. I vinderfeltet finder vi andre mobiler som: Note 3, LG G Pro, Galaxy S4, Nexus 5, Moto X, Lumia 1520 og Lumia 1320, der alle holder sig over de 70%.

Fremtiden vil vise, hvordan producenterne vil sikre sig en førerposition i denne kamp om at presse mobilens skærm helt ud til kanten. 

Kilde: somospostpc

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

m$ 14-02-2014 17:49:25

Seriøst LOL til jer alle. Get a life, a real life!!!

5 0
Peter Lyck 13-02-2014 12:42:49

Har i regnet efter?

Jeg har lavet en simpel opmåling af min noteII (skærmareal)/(samlet areal), jeg får 76% udnyttet areal. Og det på en telefon hvor funktionsknapper ikke er en del af skærmen.

0 2
Arthur 13-02-2014 14:16:52

Spørgsmålet er om du har regnet rigtigt.

Har du taget stilling til at en simpel (højde)x(bredde)ikke er præcis da alle mobiler har afrundede hjørner. Så medmindre du har målt vinklen på dine hjørner og modregnet det mod den oprindelige overflade, så er chancen for at dit tal ikke er 100% præcist.

7 1
Robert 13-02-2014 23:30:03

Jeg tror ikke afrundede hjørner forklarer en forskel på 7,6%.

0 1
Arthur 13-02-2014 23:48:42

Du kan jo lave regnstykket undersøg det selv... Jeg har ikke et behov for at vide hvad det nøjagtige tal er, men 7.6% lyder bestemt ikke som urealistisk for en fejldifference hvor hjørnerne ikke er medregnet.

1 0
Peter Lyck 14-02-2014 09:42:52

Et andet simpelt eksempel. Kik på iPhone 4s, hvis du får de samme reklamer jeg gør, så er der en masse reklamer for netop den telefon fra telenor.

En iPhone består af en bund, skærm og top. Top og bund er cirka lige store.

Prøv med en lineal(direkte på skærmen) at måle højden af bunden, skærmen og toppen. På min skærm bliver bunde 1cm, skærmen 3,8cm og toppen 1cm. Det betyder at den samlede højde bliver 5,8cm heraf 3,8cm skærm. Der er en lille kant på begge sider af skærmen, men de vil cirka kompencere for at vi ikke tager højde for telefonens afrundede hjørner, så skærmens areal er cirka 2/3 af telefonens samlede areal, altså ca 65%.

0 0
Onkel_Per 15-02-2014 15:33:23

De to kanter du sidestiller med de afrundede hjørner er på ca. et fem gange større areal. Så du får et helt forkert tal.

På en iPhone 4s er forsidens amlede areal (let afrundet):
67,5 cm2
-2.3 cm2 (hjørner)
--------
65,2 cm2
========

Skærmens areal er (igen afrundet) 37,8 cm2

Hvilket giver 57,9%

En lille forskel fra de 54%. Men det skyldes nok nærmere at jeg ikke har haft en 4s til rådighed (eller de helt nøjagtige mål for skærmen)

0 0
Onkel_Per 15-02-2014 16:43:50

Ups. Lille fejl!
de 2,3 cm2 for hjørner skulle være 2,9 - 2,3 = 0,6 cm2

Men de giver blot en sats på 56,6% i stedet.

0 0
Peter Lyck 14-02-2014 09:30:44

#Arthur At ignorere det afrundede hjørne og tage udgangspunkt i en rektangulær telefon(det var det jeg gjorde), betyder at telefonens samlede areal bliver beregnet større end det faktisk er. Skærmarealet derimod har skarpe hjørner, så her fejlen på cirka en millimeter og ligegyldig.

Hvis jeg tager højde for de afrundede hjørne så vil forskellen blive endnu større i forhold til det artiklen påstår, årsag: nævneren bliver mindre, det er simpel matematik.

0 0
Steffen M 14-02-2014 12:11:55

Jeg tvivler ikke på dine matematiske evner- men at måle på et skaleret BILLEDE af en iPhone giver altså ikke et nøjagtigt resultat...

0 0