Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Hvordan er du stillet når mobilen går i stykker?

Hvordan er du stillet når mobilen går i stykker?

Forbrugerklagenævnet modtager jævnligt klager fra forbrugere, som er i tvivl om hvornår de kan kræve deres penge retur. Her er et par gode råd.

Der er grænser for, hvor mange forsøg en forhandler har til at reparere fejl på din mobiltelefon. Men hvor mange reparationsforsøg har en forhandler egentlig, inden du kan kræve pengene retur?

- “Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at få repareret en fejl, og det skal ske inden for rimelig tid. Hvis den samme fejl opstår igen, kan du derfor have ret til at kræve en anden løsning. F.eks. at få pengene tilbage,” siger jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.

I nogle situationer kan forhandleren have flere forsøg til at rette fejlen, der er dog en grænse for hvor tålmodig du som forbruger skal være hvis det gælder samme fejl.

Du kan på forbrug.dk læse mere om, hvad du skal gøre hvis du er ramt af fejl på din mobiltelefon.

Fem gode råd til dig der har fejl på din mobil

1. Klag over fejlen til forhandleren - og sørg for at have skriftlig dokumentation.

2. Husk du har en reklamationsret på to år, hvis fejlen har været til stede fra købstidspunktet. Reklamationsretten gælder ikke, hvis du selv har pådraget telefonen fejlen.

3. Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at fixe en fejl. Hvis der bliver ved med at opstå nye fejl ved produktet, kan du få pengene tilbage.

4. Forhandleren skal reparere fejlen på din vare inden for rimelig tid. En tommelfingerregel siger, at rimelig tid er 14 dage, men det afhænger blandt andet af, hvor mange fejl der er tale om, fejlens karakter, hvor mange reparationsforsøg forhandleren har haft samt om forhandleren har stillet en lånegenstand til rådighed for dig, mens din vare er til service.

5. Du har følgende valgmuligheder, hvis reparationen trækker i langdrag: Du kan kræve en anden vare magen til (omlevering), du kan kræve dine penge retur, eller du kan kræve et afslag i prisen.


Læs også:
 - Undgå sand og vand på sommerferien

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Harder 30-07-2011 17:10:04

Hvem kan og vil undværer sin mobiltelefon i 14 dage? En mobiltelefon er i størelse og beskaffenhed, en ting, som bør kunne klares i løbet af få timer. Altså den skulle kunne være retur inden for en uge, hvis man ikke blot får en bytter.

0 0
Katron 29-07-2011 21:51:31

@Jesper
Jeg kan næsten læse ud af dit indlæg at du har købt din N8 på nettet. Du har sikkert endda ramt en forhandler af parallelimporterede modeller.

Det tyder det ihvertfald på, da købeloven længe var trådt i kraft, hvis den var købt hos en af de danske teleudbydere.

Jeg havde selv lignende problemer med min N8. Det viste sig at være simkortet der havde en defekt(Telia), og efter at ha skiftet teleudbyder, med dertilhørende nyt simkort, har jeg de sidste 4 mdr, ikke en eneste gang fået beskeden med "indsæt simkort", ej heller spontane frysninger af skærmen.
Hvis fejlen ikke er der, så bliver produktet ikke ombyttet, ja det bliver såmænd ikke engang reparreret.
Skulle fejlen med frossen skærm dukke op igen, så hold power knappen inde i 10 sekunder, så laver du en tvangsreset, der svarer til at pille batteriet ud.
Som nævnt, så var mine problemer relateret til et defekt simkort. Jeg er ikke den eneste der har haft dette problem med Telias simkort. Dette gælder ikke kun nokia. Spontane frysninger på HTC og LG, er også set løst med et andet simkort, fra en anden operatør.
Jeg siger ikke at det løser alles problemer, jeg siger kun at det løste mit.
I teorien kunne der være simkortproblemer med alle operatører, undtaget 3 og oister. Disse 2 selskaber kører med en speciel type simkort. Jeg ved dette, da der i min kones bil er indbygget telefon, der skal have seperat simkort. Det er et ældre anlæg, der ikke understøtter 3G. Simkort fra 3 og oister kan ikke bruges i bilen. Det kan alle andre simkort. Derfor er min teori at 3 og oister har 3G simkort, hvor de andre kører med almindelige simkort, der understøtter 3G. Dette kunne vel sagtens betyde at skift mellem 2G og 3G netværk kan give problemer, medmindre man har et decideret 3G simkort.
Det kunne være yderst interessant at vide, om omtalte problemer med spontane frysninger af forskellige smartphones, genereelt rammer alle købere, eller om feks 3 og oister kunder, er fritaget fra disse problemer???

På min nuværende N8 og min tidligere HTC legend havde jeg underlige problemer, indtil der kom et 3 simkort i skidtet.
Er der nogle der kan bakke op om min teori?? Be- eller afkræfte den??

0 0
Jesper 30-07-2011 10:05:33

Jeg har telmore. Og den fejl med at den skriver indsæt simkort kom først efter den havde været på værkstedet for 3 gang. Så hvad de har lavet ved den ved jeg ikke. Men er nu blevet lovet at jeg får pengene tilbage.

0 0
Per 28-07-2011 11:08:42

Hvis sælgeren havde grund til at tro, at manglen var afhjulpet allerede i første forsøg
Hvis det er en kompliceret fejl, som er vanskelig at finde og afhjælpe
Hvis der er tale om en speciel vare, du har fået bestilt hjem, eller en vare, der er lavet specielt til dig. Det kan fx være gardiner syet efter mål eller skræddersyet tøj
Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl der kun viser sig af og til, og sælger ikke kunne konstatere fejlen ved første forsøg
Hvis sælgeren har lånt dig en anden vare under det første forsøg
Hvis manglen er næsten helt afhjulpet allerede i første forsøg

0 0
Jesper 27-07-2011 19:17:50

Ville jeg så kunne få pengene tilbage for min Nokia N8 nu da den er på vej til værkstedet for 4 gang indenfor 2 måneder? De første 3 gange med samme fejl. Og efter 3 gange havde jeg den tændt i 3 timer hvor efter den gik helt i stå og skrev indsæt simkort op til flere gange. Og så gik skærmen helt i hvid og man kunne ikke gøre andet ind at vente til der ikke var mere strøm på. Og nu vil den så ikke tænde igen. Ville gerne have penge tilbage da jeg er godt træt af den nu.

0 0
Henrik 28-07-2011 00:07:11

Du skal som minimum forlange at få en ny! Det SKAL de som minimum tilbyde. Alternativt penge tilbage.

Ring til Forbrugerrådet hvis du gerne vil vide mere.

0 0
Jesper 28-07-2011 08:51:24

Okay. Skrev allerede ved 3 gang at jeg ville have min penge tilbage da jeg ikke har den store tillid til nokia mere. Men jeg fik stadig mobilen tilbage. Så nu må vi se denne gang.

0 0
Henrik 28-07-2011 10:26:09

Du har fået en "mandagsmodel" som man kalder det, altså et eksemplar har en fabrikations-fejl fra starten af. Der er derfor tale om at du har ret til pkt. 2., 3. og 5. i ovenstående artikel.

0 0

Om brug af cookies