Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   I dag dør Adobe Flash på Android

I dag dør Adobe Flash på Android

Så er diskussionen for og imod Flash på smartphones slut. I dag begynder Adobe at lukke ned for Flash på Android-enhederne.

Da den nu afdøde Apple-topchef Steve Jobs i 2007 bekendtgjorde, at Flash-teknologien ikke kom på iPhone, og at teknikken ikke egnede sig til mobile enheder, lød der fra mange sider i ramaskrig – for hvordan skulle internettet fungere uden Flash?

Android-fans brystede sig af, at kunne det hele på deres enheder, der havde den konkurrencefordel, netop at kunne bruge Flash-teknologien.

Men sidste år annoncerede Adobe så, at de ikke længere ville understøtte Android-platformen. I forvejen havde både Microsoft på Windows Phone, Nokia på N9 samt Googles udviklere af Chrome-browseren til Android, plus flere andre, givet Adobes gamle teknik den kolde skulder.

I dag, den 15. august 2012, lukker Adobe for download af deres Flash-plugin i Google Play Store. Så hvis ikke du har installeret programmet, kan det ikke længere hentes.

Når Android 4.1 Jelly Bean lidt senere når bredt ud, forsvinder understøttelse af Flash helt. Dermed vil et plugin heller ikke virke.

Nu skal website-ejere verden over for alvor til at ændre deres sites, såfremt de bruger Adobe Flash.

Behovet for Flash er med tiden blevet mindre, blandt andet på grund af, at mange sites erstattes eller suppleres af applikationer. Desuden muliggør den åbne standard HTML5 mange af de funktioner, som Flash ellers var kendt for at kunne.


Læs også:
- Ingen Adobe Flash fra Android 4.1 – en æra slutter

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Frederiksen 16-08-2012 21:03:46

Har flashet tilbage fra Jelly Bean (S3 Leak) til ICS og skulle bruge Flash

Findes ikke på Google Play app'en, men kan remote installes fra https://play.google.com/store/apps/details?id=com.adobe.flashplayer&feature

0 0
Michael Fallwickl 16-08-2012 05:10:30

Når flash stadig har en stor udbredelse på internet. Her tænker jeg ikke på flashreklamer men de diverse flashplayere der afspiller videoer.

0 0
coolkit 16-08-2012 00:06:50

så du tror at bare ,fordi software er gammelet så bliver hele nette lave om til html5 1 2 3. puff

det er bare derfor der forsat er

den ville bare ikke død windows xp computer 10-11 år efter alle steder i jobcenter, kommunde o s v

flash er start i 90 er

om der så kommer andriod 6000 så er det ikke sikker at verden ville køre med det.

0 0
Benjamin Jensen 15-08-2012 22:23:05

Det er da godt nok een af de større konspirations teorier at Apple har aflivet flash. Manden havde da ret i, at det bestemt ikke egnede sig til mobile enheder. Især pga strømforbruget og fordi det generelt er langsomt og sløvt. Det er jo fair nok, at man med sin quadcore cpu i dag kan køre det nogenlunde, men det kunne man fandme ikke i 2007 og ej heller i 2011. At det er en strømsluger af de større, er der desværre ikke blevet lavet om på.

Jeg sidder sgu stadig og undre mig over, at min pc med nyeste Ivy bridge og Core i7@4,5 Ghz kan blive så varm af at køre flashspil. Det giver jo absolut ingen mening.

I øvrigt synes jeg bedst om Google Chrome browseren, om det så er til PC, iPhone eller SGS 2. Men jeg bruger da også Atomic webbrower og Safari på iPhone.

0 0
DX 15-08-2012 16:23:33

Hvad er problemet ? På min PC bruger jeg pt. 3 forskellige browsere, og det samme på min Android mobil, hvor jeg nu har installeret Android browser + Chrome browser + Dolphin HD browser,som jeg veksler i mellem at åbne i, så der er da ikke noget problem i det. Og bare fordi Adobe ikke udvikler mere, holder Flash jo ikke op med at fungere på PC & mobil foreløbigt. Desuden har vi jo stadig XDA-developers ;)

0 0
Martin 15-08-2012 13:12:41

Det er slet ikke sådan at Steve Jobs har fået ret i at flash ikke egner sig til mobile enheder. Det gør den, og det kører perfekt på mine androidenheder. Det der efter min mening er sket er at Apple har så meget magt at de har undermineret grundlaget for flash på mobile enheder ved ikke at understøtte det.

Altså en selvopfyldende profeti.

Bortset fra det kan man jo altid hente apk-filen og installere alligevel. Og som nævnt længere oppe kan man sagtens bruge flash på jelly bean. Så dødt? Nej :-)

0 0
vonGoldschmidt 15-08-2012 12:41:07

NEJ!!! NEEEJ!! Der røg alle argumenterne for at køre Android. Hvordan skal vi nu vinde flame warz!!!!



:P

0 0
Rene 15-08-2012 14:19:36

Jeg forstiller mig det kommer til at forgå på samme måde som altid.
"DU ER EN IDIOT FORDI DU IKKE MENER DET SAMME SOM MIG, JEG HAR RET OG DU HAR URET. DU ER SÅ DUM FORSTÅR DU DET IKKE DET ER SÅ SIMBELT JEG VED HVAD DER ER BEDST FOR DIG HVORFOR VIL DU BESTEMME SELV NÅR JEG KAN BESTEMME FOR DIG............................................................................................................. IDIOT"

0 0
Henrik 15-08-2012 13:22:53

+1

0 0
15-08-2012 11:05:47

Men så er det godt jeg allerede har flash på mobilen...Og JB er heller ingen hindring:

http://www.androidauthority.com/run-flash-jelly-bean-devices-103263/

0 0
hellas7 15-08-2012 12:25:40

men igen - så skal man ofre sin Chrome browser, hvilket må siges at være ærgerligt, hvis man bruger Googles tjenester.

Personligt har jeg bestemt ikke være imponeret af "browser" på Android, især ikke efter Chrome på Nexus 7.

0 0
15-08-2012 14:40:27

Syntes nu at native browseren på min sgs3 virker upåklageligt. Chrome har fået sparket igen, den er sq for sløv.

0 0
hellas7 16-08-2012 10:45:46

nu må jeg dog også erkende, at nexus 7 ikke har "browser", men kun chrome fra starten af så jeg har ikke kunne teste den over for chrome.
Men på Chrome (der ikke længere er beta på 4.1) er især indlæsningstiden kommet op på et niveau der kan måle sig med ipad'en

0 0
Rene 15-08-2012 14:17:41

Enig Dolphin er ca 100% bedre end chrome. En af fordelene er at bookmarks virker meget bedre. Hvis man kan undvære at se sine bookmarks på computeren, hvilken jeg godt kan for der er nogen som jeg anser for privat (; og ikke vil havde alle der låner min mobilbrowser kan se.

0 0
Jonas Miller 15-08-2012 10:55:39

har ikke noget at udsætte på den kolde skulder til flash sådan som tingene ser ud nu. Han mener (baseret på empiriske undersøgelser), at applikationer er bedre for brugeroplevelsen fremfor mobile sites:

"An app can target the specific limitations and abilities of each individual device much better than a website can while running inside a browser."

0 0