Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ikke mere trygt at vælge Nokia frem for andre

Ikke mere trygt at vælge Nokia frem for andre

Nokia giver, ifølge dem selv, kunderne større tryghed ved køb af en mobiltelefon. Trygheden ligger i at fejlbehæftede telefoner kan returneres til forhandleren indenfor syv dage efter købet. Forhandleren kan så med det samme, enten give et nyt produkt eller pengene tilbage. Hos Forbrugerstyrelsen mener man imidlertid ikke det er blevet mere trygt at vælge Nokia frem for andre producenter.

Nokia giver, ifølge dem selv, kunderne større tryghed ved køb af en mobiltelefon. Forbrugerstyrelsen mener dog ikke det er blevet mere trygt at vælge Nokia frem for andre producenter.
Nokia giver, ifølge dem selv, kunderne større tryghed ved køb af en mobiltelefon. Forbrugerstyrelsen mener dog ikke det er blevet mere trygt at vælge Nokia frem for andre producenter.

Den 1. januar i år, meddelte Nokia sine forhandlere, at de har mulighed for at ombytte en fejlbehæftet telefon eller give pengene tilbage med det samme, hvis en kunde påviser en fejl som er omfattet af Nokias garantiregler. Kunden skal blot komme retur med telefonen senest syv dage efter købet. Over for forhandlerne tydeliggør Nokia, at kunden dermed får større tryghed ved købet.

Mobilsiden.dk er kommet i besiddelse af Nokias interne skrivelse til forhandlerne. Her står blandt andet: ”Som forhandler afgør du selv, om du vil udlevere en ny telefon med det samme, eller give pengene tilbage”. Men den melding er ifølge Købeloven ulovlig. Det er kunden selv der afgør om en telefon med fejl skal ombyttes, repareres, eller handlen skal gå tilbage.

”De nye regler stiller ikke kunden et hak bedre end tidligere. Har telefonen en fejl, er den kunden og ikke forhandleren der afgør om en den skal ombyttes, repareres eller handlen skal gå tilbage”, siger jurist Tina Morell i Forbrugerstyrelsen til Mobilsiden.dk. Hun understreger, at dette ikke kun gælder i syv dage – men i hele garantiperioden.

Kun hvis forhandleren overfor kunden kan påvise at f.eks. en ombytning eller pengene retur vil påføre sælgeren uforholdsmæssige store omkostninger, kan forhandleren tvinge kunden til at acceptere en reparation.

Hvad med parallelimporterede telefoner?

Hvis en telefon er importeret til Danmark uden om de traditionelle importører, kaldes det at telefonen er ’parallelimporteret’. Disse produkter er omfattet af samme regler som alle andre produkter. Eneste krav er, at produktet er fra et af EU’s medlemslande eller fra Island, Nokia, Schweiz eller Tyrkiet. Det bekræfter Nokia overfor Mobilsiden.dk

Nokia giver som udgangspunkt 24 måneders garanti på deres produkter.

Du kan læse mere om Nokias garantiregler her:
http://www.nokia.dk/support/repair/warranty.php

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies