Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iMessage - hvad mon teleselskaberne tænker?

iMessage - hvad mon teleselskaberne tænker?

Send gratis beskeder mellem iOS-enheder - kræver dog enten dataabonnement eller trådløst netværk.

Med det nye iOS 5 kommer også en rigtig smart ny feature, og det er iMessage som gør det muligt at sende gratis beskeder til andre iOS enheder. iMessage benyttes gennem den eksisterende “Beskeder” applikation, der leverer real-time beskeder til andre, der også kan indeholde billeder og videoer. Det eneste krav er, at den anden person også skal bruge en iOS enhed (iPod Touch, iPhone eller iPad) med iOS 5 installeret.

I modsætning til det nuværende SMS system, så er iMessage som sagt ganske gratis at bruge. Det må gøre lidt ondt på bundlinjen af teleselskabernes regnskab, som trods alt laver en del penge på dem der ikke har “fri SMS”…som i øvrigt er en del af den pakkeløsning.

Beskederne bliver sendt over data-netværket (EDGE, 3G, 4G) eller via en trådløs forbindelse. Så det kræver enten at du har en data-pakke i dit abonnement, eller adgang til en Wi-Fi forbindelse.


Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 18-10-2011 10:16:53

Der er tydeligvis flere android brugere der ikke har brugt iMessage. Eller også er rønnebærene bare sure, som de plejer at være.

Da jeg hørte om iMessage, mente jeg det var lidt ligegyldigt for mig, når jeg har fri sms. Men der er nogle klare fordele ved det.

Den har den fordel ud over Heytel, Viber, og Msn, at folk altid har deres telefon tændt, og at man ikke skal bruge forskellige apps for at sende en instant message. Alene det gør, at det er noget man vil bruge, da jeg ikke har haft særlig gode erfaringer med de andre.

Fordelen er, at man modtager en besked betydeligt hurtigere end en sms, og man samtidig kan se, om den anden part skriver.

Så vidt jeg ved, har android brugere slet ikke den mulighed som iMessage giver, uden at man skal have fat i 3. parts programmer.

Lad os lige slå en ting fast mht artiklen. Der er rigtig mange lande hvor man ikke har fri sms. Der er faktisk betydeligt flere lande der ikke har fri sms, hvor man stadig betaler kassen for det.

0 0
18-10-2011 10:45:50

Kan det da ikke være totalt ligegyldigt om det er 3. parts programmer eller native ? Vi lever i en app verden, hvor selv apple lever højt på at de har den største app store...Derudover så virker det jo så ikke altid lige godt som mikkel længere oppe fortæller. Og til sidst, at andre lande ikke har fri sms er komplet underordnet i denne sag, da artklen nok er henledt til de danske teleselskaber.

0 0
Benjamin Jensen 18-10-2011 11:50:29

Der står ingen steder, at det er de danske teleselskaber der sigtes til. Iøvrigt er langt de fleste abb. uden fri sms herhjemme også - også selvom det er en smartphone. Mobilsidens brugere udgør ikke ligefrem gennemsnittet af en mobilbrugers forbrug.

Og nej, det kan bestemt ikke være ligegyldigt om det ligger i en app eller i sms funktionen. Jeg bruger sms til at sms'e med. Der vil jeg ikke være afhængig af, om andre bruger en 3. parts app. Når det er indbygget, behøver jeg ikke spekulere på om de bruger Viber eller ikke Viber. Jeg ville også bruge Viber meget mere til samtale, hvis det lå direkte i mine kontakter. I dag bruger jeg det slet ikke, netop pga dette.

Jeg har ikke haft problemer overhovedet med imessage, så det må jo være Mikkel der selv er tungnem.

0 0
18-10-2011 12:56:31

Nogle gange er jeg godt nok træt af al det flueknepperi der er her på siden.. Det er en dansk webside om mobiler, så snakker de jo nok ikke om mobilselskaber i sydafrika.

Og min hentydning til 3. parts programmer, handler om at det kan være komplet ligegyldigt om en app er native eller om du skal hente den så længe du får samme funktionalitet. Men nu er det jo så også lige den forskel at man i android selv bestemmer hvilken sms app man vil have...

0 0
Benjamin Jensen 18-10-2011 19:17:37

N>> Dvs på Android kan man godt integrere Viber med ens kontakter?? Sådan må det jo være, når du siger det er komplet ligegyldigt om det er native eller ej.

0 0
22-10-2011 13:33:18

Ikke viber, men chompSMS.
http://www.chompsms.com/

0 0
Mikkel Rasmussen 18-10-2011 12:18:00

Kald mig bare tungnem, men iMessage virkede på det givne tidpunkt ikke på min kammerats iP4. Vi stod lige ved siden af hinanden. Jeg kan sende dig et screenshot, men jeg har på fornemmelsen objektive beviser ikke er nok i det her forum.

Jeg er iø. 100 % enig i dit første indslag. Men som jeg ser det, så er systemet åbenbart ikke perfekt.

0 0
Søren 17-10-2011 14:22:44

De har jo som sagt ikke brokket sig over fx Gtalk, som også kan skrive på tværs af platforme, ink. iPodPhonesPad... Så hvorfor brokke sig over et system, der gør det muligt at holde iTosserne inde i deres egen lille lukkede klub? Fint med mig siger jeg, så er der mere plads til os andre ;)

0 0
Mikkel Rasmussen 17-10-2011 11:25:50

iMessage er jo netop smart til de lidt tungnemme brugere af smartphones; apple's segment.

Beskederne samles et sted og det er det der gør forskellen fra viber, som jo er godt, men hvem vi have sine beskeder hver for sig? Jeg vil ikke.

Men, Men... hvis man vil have det på den måde, så er WP jo bedst med deres people hub, eller hvad? Personligt har jeg ikke prøvet (venter på nokia).

Desuden har jeg erfaring med at iphone ikke rigtig har styr på, hvornår den kan bruge imessage og derfor ikke kan sende beskeder til andre iphones, da der ikke er nogen måde, hvorpå man manuelt kan skifte væk fra imessage, hvis en af parterne ikke er online.

0 0
Per 17-10-2011 12:20:10

Desuden har jeg erfaring med at iphone ikke rigtig har styr på, hvornår den kan bruge imessage og derfor ikke kan sende beskeder til andre iphones


Selvfølgelig kan den det, hvis den ikke har mulighed for at sende til iMessage, så sender den en SMS.. Tvivler stærkt på du har nogen form for erfaring..

0 0
Mikkel Rasmussen 17-10-2011 13:41:53

Hair trigger? hormoner? apple-fanboy? trang til trolling? et eller andet er der vidst galt, siden du tænder sådan af.

Der er 2 ting ved din første kommentar:

1.
Threaded SMS kan defineres således:
"SMS-beskeder mellem 2 parter vises som en chat"
Derfor har threaded eller ikke threaded, ikke noget med iMes at gøre; SMS er threaded uden iMes.
Jeg skrev iMessage er for de tungnemme og jeg er selv enig! SMS og internet-beskeder skal samles før man gider bruge det. Men Appel tviger dig; hvilket en typisk apple bruger er ligeglad med, sålænge det virker. PROBLEM: det gør det bare ikke rigtig.

2.
Undskyld jeg ikke var helt klar i min definition, som nok også er en anelse på kanten.
Men; Tungnemme, teknisk udfordrede, teknisk uinteresserede, jeg kan godt lave en afhandling over hvad jeg mener, men skal vi ikke bare sige: baseret på min vennekreds af iphone brugere, så er iphone-segmentet den type af forbrugere, der ikke tænker så meget over teknik; det skal bare virke.
Vi kan også godt gå ud fra dine erfaringer Per, men dem kender jeg ikke rigtig, så jeg vælger mine.

Min form for erfaring:
Jeg har en iphone 3gs, min kammerat har en iphone 4. Han forsøgte igår at sende mig 3 sms'er, men telefonen forsøgte forgæves over imessage, først da vi kom hjem på trådløst net(20 min. senere), modtog jeg 2x3 sms'er; 3 over imessage og 3 over alm. telefonnet.
Per: Men den fandt ud af det selv; ja, men 20 min. er lang tid for en sms at vente.

Jeg er ked af hvis du blev stødt Per, men har desværre selv en iphone - forskellen på dig og mig må være at du føler dig ramt/tungnem. Og tak fordi du gør min efterårsferie sjovere.

0 0
Per 17-10-2011 12:18:00

Så du siger faktisk at threaded SMS er for tungnemme forbrugere?

Hvad har du? en Nokia 3210?

0 0
Hans Jákup Danielsen 17-10-2011 10:51:32

need i say more

og så kan man sende mellem android og iOS enheder

0 0
Urbanus 17-10-2011 09:56:51

Jeg tror teleselskaberne er pænt ligeglade. Det er jo ikke nyt med andre medddelses-systemer, ligesom man jo i forvejen kan sende 1-1-beskeder via sociale netværk som Facebook, LinkedIn, MSN etc.

Ser jeg på min omgangskreds - familie, venner, kollegaer etc., så har ca. 50% en Android-telefon, 30% en iPhone og 20% en featurephone. Og mon ikke de fleste har dem de normalt kommunikeret med fordelt, om ikke på samme måde (procentsatserne er nok forskellige), men stadig delt mellem forskellige platforme. Og derfor er det næppe sansynligt at et platformsspecifikt meddelelsessystem for alvor ændrer den måde man kommunikerer på.

De fleste danske telefonabonnementer, og stort set alle pakkeløsninger, indeholder fri SMS. Så mon ikke de fleste stadig vil blive ved med at bruge det - i hvert fald i Danmark.

Endelig kan man jo også, når man har en iPhone, sende mails, som kan modtages af stort set alle andre telefoner, i hvert fald alle andre smartphones og en del nyere featurephones.

Så jeg tror som sagt teleselskaberne er pænt ligeglade. Naturligvis skal Appel - og deres allierede i den ukritiske og Apple-fikseret presse, nok få hypet det her gevaldigt op som et nyt vidunder. Men når alt kommer til alt, og virkeligheden melder sig, så bliver det jo besværligt i længden at holde styr på hvem det er der har en iPhone eller anden iOS-endhed, og hvem der ikke har.

0 0
Cebastian 17-10-2011 15:10:57

er problemet ikke, at iMessage virker sammen med deres alm. sms program. Hvis den altså identificere, at nummeret du sender til, er en iPhone, eller den person du sender til bruger en iPod/iPad sender den via iMessage, så du springer sms over? Noget i den stil, ikke? Forskellen på iMessage og Google Talk (og andre apps, f.eks. whatsapp osv), er jo så, at den er fuldt integreret i sms programmet. Men jeg er ikke helt sikker i dette, det er hvad jeg lige har opfanget indtil videre :)

0 0
Urbanus 17-10-2011 15:33:09

Det gør selvfølgelig en forskel. Men jeg vil stadig mene at i et land hvor flatrate på SMS er så udbredt som i Danmark, så vil det næppe få den store betydning. Der er andre lande hvor det nok får større betydning.

0 0
HrLaursen 17-10-2011 09:37:09

Er det 1 år siden det kom til Android? Apple roxz...

0 0
Purpleboy 17-10-2011 09:42:21

Men til android er det ikke blevet reklameret godt og programmet fungere ikke så godt. Apple tager ting og får det til at fungere og reklamere godt for det

0 0
jonasbh 17-10-2011 10:25:19

"Apple tager ting og får det til at fungere og reklamere godt for det" skriver du, men af artiklen fremgår det, at "Det eneste krav er, at den anden person også skal bruge en iOS enhed (iPod Touch, iPhone eller iPad) med iOS 5 installeret."

Android har f.eks. Talk, der virker på alle versioner af Android. Talk blev lanceret i sep. 2008. Du kan sågar bruge Talk til chat/SMS med venner der har iPhone

0 0
Per 17-10-2011 12:14:22

Tillykke..

Dog er Siri mere avanceret end jeres talk.

Desuden har der iphonen også, siden 2008 vist, haft voice commands, dog er det nye Siri meget mere avanceret.

0 0
17-10-2011 15:12:15

Jep Siri er ganske avanceret, så længe du taler perfekt engelsk.

http://www.phonesreview.co.uk/2011/10/14/iphone-4s-siri-with-siri-ous-accent-problems/

0 0
peter 17-10-2011 13:28:34

Prøv lige og tjekke macworlds test af Siri: http://www.computerworld.dk/art/199056?a=rss&i=0
Siri er på ingen måde "meget mere avanceret" end de forskellige voice apps der kan fåes til Android. I øvrigt gad jeg godt se en test af Siri i støjfyldt miljø, så kan den sikkert intet. Talk er ikke nogen voice app i øvrigt.

Men som sædvanlig så falder iPhans helt på halen af noget apple kommer med uanset om det er set før eller om det rent faktisk virker.

0 0
peter 17-10-2011 10:20:23

Nå ligesom facetime som ALLE iPhone ejere bruger hele tiden!?

0 0
Per 17-10-2011 12:15:21

Bruger du video samtaler heletiden? Nej vel?

0 0
peter 17-10-2011 13:32:50

Nej og det gør iPhone ejere jo heller ikke og det er netop min pointe. Dengang det blev lanceret blev det jo fremlagt som noget helt fantastisk. Men det var jo intet andet end gammel vin på nye flasker og noget som meget få folk bruger jævnligt og dermed et flop!

0 0
HrLaursen 17-10-2011 09:47:12

Fis... f.eks.: GoSMS fungerer 100% og har flere funktioner ud over det at kunne sende en besked.
Men på den anden side.. Apple "opfandt" jo også video opkaldet... tjaa... godt nok 2-3år efter de andre... men til gengæld virker det kun til iPodPhones.

0 0