Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   In-app reklamer kan koste dyrt -undgå overraskelser

In-app reklamer kan koste dyrt -undgå overraskelser

Reklamer i apps kan blive et dyrt bekendtskab, hvis du ikke tænker dig om, inden du takker ja til deres tilbud.

En uheldig bruger af Android-applikationen Vejr Widget er blevet 150 kroner fattigere, efter hans datter på 10 år klikkede på en reklame, der lokkede med deltagelse i en konkurrence om en iPad.

Datteren indtastede sit telefonnummer og svarede herefter på en sms, der blev takseret til 150 kroner - en såkaldt overtakseret sms.

Version2 har beskrevet historien om den uheldige far, der er godt sur over at have mistet 150 kroner.

Da hele kan lade sig gøre, fordi Android-platformen i højere grad er åben, i forhold til for eksempel Apples App Store, hvor der er mere kontrol med applikationerne.

Men du kan selv gøre meget for at undgå ubehagelige overraskelser:

- Opgiv ikke yderligere personlige oplysninger eller telefonnummer
- Svar ikke på sms-beskeder, med mindre du har læst det med småt
- Bloker overtakserede beskeder hos din teleudbyder

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Søren Melgaard 14-03-2013 12:20:00

Flere har skrevet vedr. vildledende overskrift og jeg må medgive, at overskriften kan få læseren til at tro at vi har opskriften på at undgå in-app reklame.

Beklager! Nu er overskriften ændret så det helst ikke skulle kunne misforstås.


Med venlig hilsen

Søren Melgaard
Mobilsiden.dk

0 0
Nikolai 14-03-2013 19:27:04

God stil! :-) Thumbs up!

0 0
TF 13-03-2013 21:22:34

Betal for at få fjernet rekvalmer og kan det ikke lade sig gøre så lad være med at bruge appen.

Slå in app køb fra for en sikkerhedsskyld.

Gør man disse to ting burde man være ret sikker.

0 0
spawn 13-03-2013 15:13:10

"Da hele kan lade sig gøre, fordi Android-platformen i højere grad er åben, i forhold til for eksempel Apples App Store, hvor der er mere kontrol med applikationerne".

Øh hvad for en fisk ?

Dette har intet som helst med Android platform kontra Apples Appstore eller kontrol af applikationerne at gøre. En iOS app har fuldstændig samme mulighed for at indeholde in-app reklamer som du kan klikke på, og efterfølgende indtaste dit telefonnummer på det eksterne link du ledes hen til, og igen svare på den SMS du modtager og efterfølende overtakseres for. hvad der sker efter du har klikket på in-app reklamen er altsammen noget der foregår udenfor og uafhængigt af både Appen, Appstoren og styresystemet. Intet i hverken Android eller iOS kan forhindre dette. Appen indeholder blot en reklame med et link til en hjemmeside. Fuldstændig som millioner af reklamer på hjemmesider gør. Det er alle de handlinger brugeren herefter gør som skaber problemet. Hun kunne ligeså godt have klikket på en reklame på internettet via sin computer der sendte hende samme sted hen, hvorefter hun indtaster sit telefonnummer, modtager en sms og svarer på denne. Det har absolut intet overhovedet med Android platformens åbenhed at gøre.

hvor er det dog trættende altid at læse disse dybt fejlagtige udsagn om Android platformens åbenhed.

0 0
Thomas Larsen 14-03-2013 06:28:22

Sådan går det når man har folk der skal sælge produkter, og den eneste platform de reelt set kan sælge deres produkt på er Android, fordi Google Play ikke smider dem af deres store, selvom deres produkt som sådan ikke laver noget.

Argumentationen er også i top "Det kan ikke ske på iOS...", "...Men hvis det gør, så fjerner Apple det".

Selvfølgelig kan det ske på iOS, og det er jo ikke nødvendigvis applikationerne i sig selv det handler om, det handler om de reklamer der bliver distributeret igennem de forskellige reklame netværk.

I bedste tilfælde kan det være at Apple undgår det via deres iAds, men det står jo folk frit for at vælge en anden udbyder, og så er det jo bare et spørgsmål om hvem der har købt sig ind på pladsen.

0 0
Runigj 13-03-2013 14:19:19

Der florerede både på Facebook og alle steder, at nogen bliver trukket penge på deres iTunes konto, Selvom man ikke køber noget. Så det er meget vigtigt at man holder godt øjne med sin Bank Konto!!! Her er et link hvis man vil gerne have flere detaljer http://beep.tv2.dk/nyheder/pas-p%C3%A5-itunes-kan-rippe-din-bankkonto

0 0
DX 13-03-2013 14:25:20

Det har jo intet med denne artikel og in-app at gøre, det er jo iTunes bruger konti / oplysninger, der er hacket og solgt

0 0
Runigj 13-03-2013 14:49:53

Det kan godt være den ikke passer helt konkret specifikt til denne artikel. Den har noget med sikkerhed at gøre. Hvis det er muligt at have hacker selv på en kæmpestor database hos apple, stjæle nogen kreditoplysninger og bruger kontor. Synes jeg det er relevant at være bekymret. Jeg har selv en itunes! DX du har måske bedre forslag på hvor jeg skulle poste den?

0 0
Nikolai 13-03-2013 13:38:43

"In-app reklamer kan koste dyrt –sådan undgår du dem"


Jeg troede at artiklen ville komme ind på HVORDAN man undgår reklamerne, dvs en måde hvorpå man kan deaktivere dem, og ikke bare fortælle at man ikke skal trykke på dem.
Enhver kan da sige sig selv, at man ikke skal trykke på en reklame man ikke har interesse i...
Jeg vil stadig gerne vide hvordan man UNDGÅR reklamerne, som overskriften fortæller man kan.

0 0
Brylle 14-03-2013 09:05:16

Nikolaj.
Du kan roote din android. Når du har root adgang kan du hente bla. En app som hedder adaway eller adfree og du bliver fri for 99% af alle reklamer i apps. Selv når du deler din telefons internet (wifi hotspot) med din pc vil du på div. Sites du besøger med din pc browser også være fri for de fleste reklamer

0 0
Nikolai 14-03-2013 10:08:39

Brylle, den er skam rootet og adaway installeret ;-)

Det ændrer stadig ikke på den misvisende overskrift.
Og så er det jo ikke alle, der hverken har lyst eller interessen til at roote deres mobil.

I øvrigt så er der alligevel en del reklamer adaway ikke blokerer, men det er da rart at kunne spille gratisversionen af Ruzzle uden de forstyrrende reklamer :-)

0 0
Brylle 14-03-2013 11:27:17

Ja. Hvis reklamerne ikke kommer fra en af de store hosts, kan adfree og adaway ikke genkende dem som reklamer, men det er de færreste reklamer som ikke kan filtreres. Personligt oplever jeg stort set aldrig en reklame på min telefon.
Alternativt kan man i de fleste tilfælde bare købe appen, så slipper man for reklamerne.
Og ja mobilsiden kommer med mange skod artikler. Jeg tror heller ikke der er nogen rigtige journalister på redaktionen.

0 0
Runigj 13-03-2013 13:58:40

Du går ind i indstillinger ind under data forbrug slog mobildata fra. Du skal også huske at have WiFi slog fra. Så nu skulle man være reklame fri.

0 0
Nikolai 14-03-2013 08:37:43

Runigj, du tager din mobil, slukker den, piller simkortet ud og smider hele lortet i containeren. Derefter tager du din pc, trækker stikket ud og sender den samme vej som mobilen.
Nu er du afskåret fra at logge på mobilsiden.dk og vi andre er fri for dine dumme kommentarer...

Min kommentar handlede jo om, at overskriften lover noget, som den tydeligvis ikke kommer ind på.
I mine øjne er den slags useriøst og passer ikke til en ellers glimrende mobilside.
Det er irriterende, at ens interesse bliver pirret, men man gang på gang bliver skuffet over, at artiklen ikke holder hvad overskriften har lovet. Det sker tit her på siden og det er sgu lidt træls :-(

0 0
Runigj 14-03-2013 16:17:33

Nikolai Jeg kan slet ikke forstå hvorfor du er så negativ. Jeg har selv tre børn og det virker faktisk rigtig godt når de sidder og spiller på min smartphone eller tablet. Jeg går stærkt ud fra at du ikke har nogen børn. Nu hvor du er så dum at høre på. Og det virker mere som du skulle pille stykke ud af din telefon og din computer for så ville du ikke få de sure opstød!!

0 0
Nikolai 14-03-2013 18:59:43

Runigj, jeg kan ikke se hvordan det har noget med sagen at gøre om jeg har børn eller ej?
Og udsagnet at man er dum når man ikke har børn, det må stå for din egen regning...

Jeg gentager: Jeg kommenterede på denne artikel fordi jeg var skuffet over ikke at have lært et eller andet lille smart trick til, at slukke for in-app reklamerne.
Det var sådan jeg læste den gamle overskrift.
Dit svar til min kommentar var derfor ganske ubrugeligt for mig, for, som DX ganske rigtigt skriver, hvad skal jeg med en smartphone hvis jeg ikke må gå på nettet med den?
En smartphone er ikke en fuldt funktionel smartphone, hvis man ikke må gå på nettet med den eller opdatere mails m.m. Så er det jo nærmest bare en spillekonsol.

Jeg beklager mit sprogbrug, men jeg var overbevist om, at du var sarkastisk i din kommentar

Jeg har i øvrigt tvillinger på 13 mdr og de sover dejligt hele natten, så jeg har ingen grund til at være hverken mavesur eller dum at høre på :-)

0 0
Urbanus 13-03-2013 14:25:23

Man kan også tage SIM-kortet ud, så er man endnu mere sikker. Eller slukke sin telefon, og undlade nogensinde at tænde den igen. Den metode sikrer dig 100%!

0 0
DX 13-03-2013 14:16:50

Hvad skal man med en smartphone, hvis det hele er slået fra ?? Kan man ikke bare tænke sig en smule om i stedet for !

0 0
Runigj 13-03-2013 14:26:43

DX jeg er helt enig med dig. det er altid vigtigt at bruge sin sunde fornuft. Det var bare et forslag til gøre det er fysisk umuligt at komme galt afsted:-)

0 0