In-app reklamer kan koste dyrt -undgå overraskelser

Reklamer i apps kan blive et dyrt bekendtskab, hvis du ikke tænker dig om, inden du takker ja til deres tilbud.

In-app reklamer kan koste dyrt -undgå overraskelser

En uheldig bruger af Android-applikationen Vejr Widget er blevet 150 kroner fattigere, efter hans datter på 10 år klikkede på en reklame, der lokkede med deltagelse i en konkurrence om en iPad.

Datteren indtastede sit telefonnummer og svarede herefter på en sms, der blev takseret til 150 kroner – en såkaldt overtakseret sms.

Version2 har beskrevet historien om den uheldige far, der er godt sur over at have mistet 150 kroner.

Da hele kan lade sig gøre, fordi Android-platformen i højere grad er åben, i forhold til for eksempel Apples App Store, hvor der er mere kontrol med applikationerne.

Men du kan selv gøre meget for at undgå ubehagelige overraskelser:

– Opgiv ikke yderligere personlige oplysninger eller telefonnummer
– Svar ikke på sms-beskeder, med mindre du har læst det med småt
– Bloker overtakserede beskeder hos din teleudbyder