Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ingen Adobe Flash fra Android 4.1 - æra for Flash slutter

Ingen Adobe Flash fra Android 4.1 - æra for Flash slutter

Flash-teknologien forsvinder snart fra Android. Allerede i august trækkes Flash-komponenten ud af Google Play Store, og fra Android 4.1 er det helt slut. Læs om Flash-nedturen.

Multimedie-teknologien Flash, der for mange har været et argument for at vælge en Android-enhed, fremfor iPhone, forsvinder snart fra Android-platformen. Dermed slutter en æra for Flash på mobiler og smartphones.

Fra den 15. august 2012 trækker Adobe deres Flash-plugin ud af Google Play Store, hvilket rammer nuværende og fremtidige Android-ejere.

- Adobe trækker Flash-stikket i år

Fra den næste Android-version, 4.1 Jelly Bean, forsvinder understøttelse af Flash helt, hvilket vi allerede fik en forsmag på tilbage i februar, da Google introducerede Chrome-browseren til Android, hvor teknologien var fravalgt.

Det officielle argument fra Adobe er, at de ser i stedet ser HTML5 som vejen frem.

Steve Jobs startede Flash-nedturen

Nedturen for Flash tog sin begyndelse med introduktionen af iPhone i 2007, hvor Apple nægtede at supportere Flash på deres mobilenheder. I flere år har særligt Adobe kæmpet for at få Flash ind på iPhone, hvilket ikke er lykkedes.

Adobe: Apple blokerer for Flash på iPhone

Med introduktionen af Flash i en mobiludgave, forsøgte Adobe i 2008 at gøre teknikken interessant på smartphones, hvilket ikke lykkedes.

Adobe: Nu skal mobilen have rigtig Flash
Alle smartphones får fuld Flash undtagen iPhone

Nokia og Microsoft fulgte med

Microsoft fravalgte i marts 2010 Flash på deres mobilplatform Windows Phone 7, og heller ikke samarbejdet med Nokia om platformen i februar 2011, bragte Flash ind i billedet. Og da Nokia N9 på MeeGo-systemet så dagens lys i sommeren 2011, var Adobes teknologi heller ikke kommet ind i varmen.

Når Android 4.1 Jelly Bean rammer forbrugerne, sluttes ringen, og alle de store platforme, har lagt Adobes guldæg på hylden.

Flash blev grundlagt i starten af 90’erne under navnet SmartSketch. Firmaet bag, FutureSplash, blev i 1996 opkøbt af Macromedia, der omdøbte produktet til Flash (sammentrækning af ’Future’ og ’Splash’). I 2005 overtog Adobe Systems Macromedia, og fik dermed også rettighederne til Flash-tekonologien.


Læs også:

John G: Endelig skal Android være flydende

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

phoenix 02-07-2012 21:17:50

Det var jo allerede fremme i november sidste år, at ICS ville være sidste version med flash.... så undre mig bare over hvorfor, eller hvordan, det kan komme bag på folk at JB ikke ville få flash...

http://androidcommunity.com/adobe-says-flash-for-ics-will-be-last-supported-os-20111121/

0 0
carsten guldhammer 02-07-2012 11:51:30

Urbanus

hvis du vil slippe for at åbne en bærbar pc

så kan du da købe en tablet der kan køre windovs 7

så en her i weekenden, det kørre umidelbart ok

det var min bror der havde købt den, mener han gav 2500 for den brugt

0 0
Kim Christiansen 02-07-2012 11:47:16

Altså, flash er installeret og virker ganske fint på min gnex med 4.1.

0 0
Henrik 02-07-2012 11:45:18

Eneste tidspunkt hvor jeg har savnet flash, var da jeg skulle se åbningtiderne på ismageriet. Da deres side er ren flash.
Men ellers har jeg ikke oplevet noget, hvor det gjorde en forskeld om jeg havde det eller ej.

0 0
Urbanus 02-07-2012 11:29:56

Det er en ualmindelig trist nyhed, og et stort tilbageslag for det mobile internet.

Virkeligheden er jo stadig at hovedparten af de hjemmesider jeg benytter, stadig bruger Flash - og det ikke bare til reklamer.

For iPhone-brugere der alligevel kun surfer mobile hjemmesider, gør det næppe den store forskel. Men os på Android har jo vænnet os til at vi kan bruge browseren på vores mobiltelefon til ALT.
Nu skal man igen gå den tunge vej til den old fashion bærbare PC, vente 10 minutter på den starter Windows op og 5 minutter på at den finder det trådløse netværk, hver gang man skal åbne rigtige hjemmesider.
Et stort tilbageskridt for os der havde vænnet os til at klare det hele på telefonen.

0 0
David 02-07-2012 12:38:42

Det fleste sider virker også på iOS, WP osv. de benytter bare html5 i stedet for. Så de fulde sider virker fint. Der er få der ikke gør, men mon ikke det kommer.

0 0
02-07-2012 11:06:43

Så må man håbe at der er nogle på XDA der har en installations fil liggende...Kan da ikke undvære det endnu. Alt for meget kører stadigt flash.

0 0
Mobilsiden.dk 02-07-2012 11:08:02

Jeg er lige nysgerrig. Hvilke ting benytter du, hvor Flash er nødvendigt? For jeg støder aldrig på det.

0 0
Onkel_Per 02-07-2012 12:06:23

Eksempelvis har bil, hunde, ... galleri.dk brugt flash til fil/billed upload.

Der er ugentlig indlæg med fortvivlede iPad-brugere "hvorfor kan jeg ikke uploade billeder fra min iPad"

0 0
hellas7 02-07-2012 13:02:22

upload af billeder kommer i iOS 6

0 0
Thomas 02-07-2012 13:13:55

WOW!

0 0
02-07-2012 11:54:35

Som andre skriver, rigtigt mange sites viser stadigt deres videoafspillere i flash, og DR's oline kører flash, samt mange andre børne sider. Det kan godt være at MS, Apple, Google og adobe har dræbt flash på mobile enheder, men hvad hjælper det når internettet ikke har forstået det ? :D

Det jeg mener er at det er trist at lukke det, når afløseren jo slet ikke er klar.

0 0
Balano 02-07-2012 11:31:16

Fx serier osv på nettet. Det er dejligt at kunne streame dem på farten. Ellers flashvideoer, bt bruger dem, dr bruger dem.

0 0
Peter Frederiksen 02-07-2012 11:26:34

F.eks. BT TV

Samme URL..

BT med Chrome uden Flash
https://docs.google.com/open?id=0B2lqSQ6-QyJkaDNfcUhad3JhZkk

BT med Stock browser og Flash.
https://docs.google.com/open?id=0B2lqSQ6-QyJkYmF3R244OFhwUGs

0 0
Martin 02-07-2012 11:26:30

Kan ikke svare for N, men fx på mobilsiden.dk - I benytter mig bekendt flash til jeres videoer. I har jo ikke lavet en app til Android, hvilket også er ligegyldigt da siden jo netop vises fint i browseren, inkl. multimedieindhold.

0 0
Mobilsiden.dk 02-07-2012 12:40:26

@Martin.. Jeg har lige afspillet videoer i native-browseren og i Chrome. Uden problemer - altså med Flash deaktiveret.

0 0
Hans 02-07-2012 11:26:13

Jeg kan nu godt undvære flash, men det er fx. stadig rart at kunne se The Daily Show og The Colbert Report på mobilen, når man har lidt tid ind i mellem.

Med det sagt, så kunne det jo være rart, hvis den slags sider kunne komme ud af det sidst årti, og få lavet en html5 player.

0 0
Rena 02-07-2012 11:15:37

Reklamer på sider :P

0 0
David 02-07-2012 10:46:12

Det var på tide!

0 0