Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ingen dansk ordbog i Galaxy Nexus

Ingen dansk ordbog i Galaxy Nexus

Google har ikke gjort meget ud af den danske SMS-ordbog i Galaxy Nexus. Der er nemlig ingen.

Galaxy Nexus kommer uden dansk ordbog. (Foto: Mobilsiden.dk).
Galaxy Nexus kommer uden dansk ordbog. (Foto: Mobilsiden.dk).

I Googles nye Android-smartphone, er dansk sprog lidt af en udfordring.

At Galaxy Nexus mest af alt er for mobileksperter, og ikke de helt almindelige mobilkøbere, understreges tydeligt, af en manglende ordbog.

Ved den første opstart bliver man bedt om, at angive sprog. Og efter at have angivet "dansk", fortsætter opsætningsguiden.

Når Galaxy Nexus så er helt klar til brug, er bruger- og menuinterface blevet sat til dansk.

Galaxy Nexus kommer uden dansk ordbog. (Foto: Mobilsiden.dk).
Galaxy Nexus kommer uden dansk ordbog. (Foto: Mobilsiden.dk).

Dansk SMS-ordbog mangler

Nu skulle man så tro, at alt blev godt. Men nej.

Præcis som da forgængeren Nexus S landende i Danmark, er der ingen dansk SMS-ordbog, men blot de danske bogstaver ÆØÅ på tastaturet..

På Mobilsiden.dk undres vi over Googles inkonsekvente tilgang til f.eks. det danske marked. Det giver ikke mening, at bede brugeren vælge sprog, og alligevel ikke lade det slå igennem på hele mobilen.

Med andre ord. Galaxy Nexus er på ingen måde en ”out of the box oplevelse".

Opfølgning: Dansk ordbog på vej til Galaxy Nexus

Læs også:
- Galaxy Nexus kørt over af personbil

Kommentar

x

Opret bruger
Kennet 16-12-2011 10:59:38

Så er flash og adobe air kommet til galaxy nexus

0 0
Mobilsiden.dk 15-12-2011 09:13:18

Mere om emnet her:
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/dansk-ordbog-pa-vej-til-galaxy-nexus,lid.18506/

0 0
serpent 15-12-2011 00:23:55

Jeg synes john har lavet flere gode anmeldelser ex pa jp tv, men her på mobilsiden får man et lidt andet indtryk...det er lidt farvorisering af apple. Kedelig tendens, det er selvfølgelig ok at kunne lidt æbler men pas på balancen tak!

0 0
Mark 14-12-2011 14:17:52

"På Mobilsiden.dk undres vi over Googles inkonsekvente tilgang til f.eks. det danske marked. Det giver ikke mening, at bede brugeren vælge sprog, og alligevel ikke lade det slå igennem på hele mobilen.

Med andre ord. Galaxy Nexus er på ingen måde en ”out of the box oplevelse"."

Men det er da helt okay at Siri ikke udgives på dansk og udgives i BETA-version! Nogle af jeres skribenter her på siden er ikke teknisk eller journalistisk tilstrækkeligt kvalificerede til at drive et nyheds-side der skal dække en bredere vifte at systemer og mærker. Alle store tech-sites roser Android ICS, men selvfølgelig ved danske Mobilsiden og John G., der ikke kan sætte sin opstartsguide på dansk, da bedre end dem. Det er klart. I har lov til at have jeres mening - Men jeres objektivitet er hullet som en si, og det gør jeg uegnede til fremover at levere nyheder til mig.

0 0
Benjamin Jensen 18-12-2011 19:54:00

Så skrid da....du vil gøre alle andre en stor tjeneste.

0 0
Androidlover 19-12-2011 17:39:52

Nå, der har vi så lige John G`s fætter på 11 år igen.

Outstanding kommentar Benjamin. Om du er hans fætter ved jeg ikke, men du slog lige fast at de 11 ikke er skudt helt ved siden af.

0 0
Mark 14-12-2011 14:18:24

det gør jer uegnede*

0 0
Kim Christiansen 13-12-2011 20:59:24

Jeg fik min nexus i dag og det er uden tvivl den fedeste mobil jeg har haft mellem hænderne. Jeg kan godt forstå Eric Schimdt fra google er fyldt med selvtillid. B-)

0 0
Blank 13-12-2011 19:21:57

Tja..
Det er da rigtigt at dansk ordbog ikke er præ installeret, men der findes forskellige keyboards som kan løse dette lille problem..

men jeg kan bedre lide googles løsning hvor at det bare ikke er installeret, fremfor apples udgave hvor at man bare bliver mere og mere irriteret, og til sidst går ind og slår deres ordbog fra..

Personligt har jeg installeret swiftkey X, som jeg også havde på min SGS2.

og indtil videre er jeg yderst tilfreds med ICS

0 0
Kennet 13-12-2011 18:40:36

Det virker ikke på ICS endnu men skulle gerne snart komme

0 0
Michael 13-12-2011 17:57:19

Kan det virkelig passe der ikke er flash på Nexus ?

Hvis nej hvordan slår jeg det til ?

0 0
Onkel_Per 13-12-2011 18:02:22

Den skal nok hentes i Market.

0 0
Onkel_Per 13-12-2011 15:54:34

Nu har jeg haft Nexus S i snart et år.
Og jeg synes faktisk ikke jeg har savnet stavekontrol/ordbog bortset fra de første par uger.
Ordbogen bygges jo efterhånden op af de ord jeg bruger :-)


Og det er vel lige så godt som en vis anden mobil's stavekontrol der f.eks. laver "at" om til "st".

0 0
Androidlover 13-12-2011 15:18:16

Kunne du da for s.... ikke tage dig lidt sammen, når du skriver om android mobiler. Det er simpelthen latterligt at du ikke engang kan finde ud af at slå dansk sprog til. Forstår ikke hvordan man kan skrive artikler for mobilsiden, når man ikke engang kan finde ud af at betjene en mobil.

Ok at nævne at der ikke er dansk ordbog i den, men så nævn da lige at man på bare 1 min, kan hente eventuelt denne her.

https://market.android.com/details?id=com.touchtype.swiftkey.phone.trial&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS50b3VjaHR5cGUuc3dpZnRrZXkucGhvbmUudHJpYWwiXQ..

Dette er den gratis udgave og er man tilfreds, kan man eventuelt smide 21.70 kr for den fulde udgave.

Det er simpelthen for useriøst der her.

0 0
Jonas 13-12-2011 14:34:02

Give John ret i, at det er for dårligt, der ikke bare er en standard ordbog i.

På den anden side, så må jeg også kritisere artiklen, når det er SÅ nemt at installere et keyboard med ordbog, SPECIELT Swiftkey er super let!

Det BURDE stå i en artiklen. Men nu er John heller ikke hvad jeg vil kalde en superbruger, så man kan ikke klandre ham for ikke at have lavet sådan en guide.

0 0
13-12-2011 15:16:20

Men der er jo dansk ordbog. John gjorde bare noget forkert.

0 0
Onkel_Per 13-12-2011 18:14:31

Og det har hvilken betydning for denne artikkel???

0 0
Kennet 13-12-2011 13:51:23

Nogle der har et forslag til en ordbog, der lægger sig ind i det originale tastatur??

0 0
13-12-2011 15:06:40

Tror ikke at der lige umiddelbart findes noget. Men nu er androids eget tastatur jo også noget skrammel, så man kan lige så godt hente et af de andre til at starte med.

Men kan slet ikke se hvorfor der overhovedet skal skrives om dette....Googles mobiler er udvikler mobiler, de er slet ikke minded på "alm" brugere. Det vil sige dem der skal bruge den, kan også godt finde ud af at hente ting fra market.

0 0
pb 13-12-2011 12:51:22

Hvor er det da bare dejligt at have valgmuligheder og være istand til at tænke selv. Derfor kan jeg sagtens selv finde mit foretrukne tastatur, ordbog o.l.

0 0
Allan 13-12-2011 12:44:37

Hej gutter
Er den frigivet herhjemme? URLs for købmænd, der sælger den ;-) ?

0 0
Lasse Poulsen 13-12-2011 12:22:13

Ser frem til den kommende anmeldelse.
Håber på en grundig og saglig gennemgang :-)

- Lasse

0 0
Lowkey 14-12-2011 10:44:25

Desværre synes mobilsiden at have lagt en strategi hvor de forsøger at virke dummere end de er, fordi de ved hvor mange hits det skaber, når de åbenlyst misinformerer.
Man skal jo ikke glemme at det er en forretning og at man må tage alle midler i brug for at skaffe hits.
Det er vel en ok strategi hvis det kan generere en indtjæning, men fra brugernes synspunkt havde det måske været mere brugbart, med kvalificerede og knapt så teknologiforskrækkede skribenter, der skrev nogle seriøse artikler/anmeldelser/nyheder.

0 0
serpent 13-12-2011 11:20:59

Forskellen på apple og google brugere.

Google brugere "googler" for at finde info og fortage et valg.

Apple brugere "appler"!?!?!... nej vel? Der er ikke noget valg

0 0
Peter 14-12-2011 21:48:14

Der er da mange forskellige søge maskiner!

0 0
Steen 13-12-2011 20:52:06

Ævle-brugere "ævler" bare videre :)

0 0
DJ 13-12-2011 12:11:19

Soo TRUE !

0 0
Urbanus 13-12-2011 11:05:02

men en telefon der ikke kan startes før man har aktiveret den i iTunes på en computer er en total brugervenlig out of the box-oplevelse.....!!!

Det der særligt undrer er at I bruger en hel artikel på at nedgøre galaxy Nexus pga. denne deltaje, og jeg skal gerne medgive jeg heller ikke synes det er særlig smart eller brugervenligt, men ikke ét eneste ord levner I på så at fortælle hvordan man hurtigt og nemt finder en dansk ordbog på Android Market. Det kan jo gøres på 2 minutter, og vupti fungerer det.

Igen sjovt når I kan bruge hele artikler på at give fif til en eller anden skjult iPhone-feature som er umulig at gennemskue for almindelige mennesker når ikke man har Apples sjette sans...

Fuck, nu faldt jeg igen i. Jeg havde lovet mig selv ikke at kaste mig ud i de her mudderkastnings-religionskrigs-diskussioner, men I gør det jo så let, I lægger det lige til rette, det ligger jo så lige for....

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2011 11:13:30

Hej Urbanus

Har du et forslag til en ordbog, der lægger sig ind i det originale tastatur, så er du velkommen til at skrive det her.

0 0
Urbanus 13-12-2011 11:50:46

Nej, for jeg har skiftet tastatur på mine telefoner, og brugt de ordbøger der følger med der.
Lige nu bruger jeg Swiftkey, har før brugt Multiling og Smart Keyboard Pro. Kan særligt anbefale Swiftkey og Multiling, da de er langt bedre end standard-tastaturet.

Men nu burde I jo være eksperterne der kunne fortælle os andre hvordan vi gør. Jeg er sikker på at man hurtigt kan finde en løsning hvis man stædigt vil holde fast i det indbyggede tastatur.

I øvrigt var samme problem i Nexus S som du anmeldte her: http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/google-nexus-s-den-bedste-android-mobil-mobiltest,lid.14856/

Dengang kunne du godt finde et keyboard med dansk ordbog. Jeg er enig i at det er noget der burde være der, jeg synes heller ikke det er særlig elegang at sende en telefon på markedet uden. Men at gøre det til så stort et problem, når der findes lette løsninger, er omvendt uforståeligt.

0 0
13-12-2011 11:18:14

Her vil jeg også gerne slå et slag for swiftkey X, selvom det nye stock keyboard skulle være meget bedre end i 2.3.7

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2011 11:20:58

Hov. Jeg spørger ikke om et keyboard - men en ordbog...

0 0
serpent 13-12-2011 11:23:43

Hvorfor er det så vigtigt? Jeg kan ikke se hvorfor der ikke må medfølge et tastatur. Hele pointen ved android er jo at hvis der er noget du ikke kan lide, så find noget andet...Ellers kunne man jo bare købe en iphone

0 0
13-12-2011 11:22:59

Ordbog følger med.

0 0
serpent 13-12-2011 11:17:45

Ja for det skal være som hos apple, man må ikke pille ved det original tastatur. Fy fy slemme slemme nix nix slut prut forbudt....men hvaaa mååå vi sååååå?

:)

0 0
Urbanus 13-12-2011 11:07:39

Jeg glemte lige: med en sådan start, så er det jo med lidt bange anelser man ser frem til den kommende anmeldelse. Man skal nok ikke forvente en nuanceret tilgang - men formentlig en ordentlig gang gennemhagling for at være alt det iPhone ikke er.

0 0
Bobby 13-12-2011 10:57:54

Google har altid haft problemer med dette. Den danske ordbog virker heller ikke i google docs. Den har aldrig virket og jeg har skrevet til dem mange gange - intet sket. Når du skriver på dansk i google docs kommer den med svenske og engelske ord forslag. Kan man ikke bare fjern den og bruge browserens ord bog? Jeg spørger bare..................

0 0
serpent 13-12-2011 10:53:01

Kan i øvrigt ikke se hvad man skal med en SMARTphone hvis man ikke kan finde ud af at hente en app...

Men i øvrigt enig i at tingene skal virke let...

0 0
serpent 13-12-2011 10:48:26

HIhi

John har ret, hvis man tit synes tingene er lidt svære at finde ud af her i livet, er det nok bedre man får sig en Iphone.

0 0
Thomas 13-12-2011 10:54:41

Ja hvis man kategoriserer en drop-downbox hvor man vælger sprog som noget svært, er det nok bedst man holder sig til æblet.

0 0
serpent 13-12-2011 11:10:13

Det er jo så individuelt, men husk man skal være sød ved dem som har det svært, de er også æbler...øh mennesker

0 0
Alex 13-12-2011 10:21:42

Ice cream sandwich tastaturet understøtter 3.parts ordbog, så det er bare at hente i market :-)

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2011 10:29:03

Men måske du kan foreslå en ordbog?

0 0
Mark 13-12-2011 11:03:37

John, du skriver selv at det ikke er en mobil for almindelige mennesker. Det har Nexus-telefoner aldrig været. Så du modsiger dig selv med "Helt almindelige mennesker..."

Forslag: SwiftKey er et sublimt keyboard, med support af flere ordbøger, herunder dansk. Det kan ydermere forudsige hvad du vil skrive, og dermed gøre indtastning hurtigere.

0 0
Alex 13-12-2011 11:26:35

Præcis, bruger selv SwiftKey X, på mobilen og tabletten, og er meget bedre til at forudsige end både ics tastaturet og samsungs tastatur

0 0
serpent 13-12-2011 11:15:11

swiftkey er genialt til dansk. Ville ønske jeg kunne installere det på min ipad2, men har i stedet måtte slå ordbog fra. Det er bedre at undvære lol

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2011 10:26:58

Hej Alex

Pointen er ikke at man kan hente en ordbog. Pointen er, at det ved helt almindelige mennesker, der ikke går op i mobiler, absolut intet om.

0 0
John 13-12-2011 10:59:22

Helt almindelige mennesker der ikke går op i mobiler køber næppe en Galaxy Nexus. Det er i hvert fald ikke dens primære målgruppe.

0 0
Thomas 13-12-2011 10:10:45

Når man har sat den til dansk ved den første side af opsætningen, fortsætter resten af opsætningen på DANSK.

0 0
Thomas 13-12-2011 10:12:08

Så med andre ord, lær at tryk ordentlig på dansk og derefter tryk "næste".

Om igen John!

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2011 10:26:11

Hej Thomas

Tja - men det skete altså ikke på min. Her forblev opsætningen engelsk.

0 0
Thomas 13-12-2011 10:29:25

Reset den og prøv lige en gang mere...

Har gjort det over 20 gange efterhånden fordi jeg har leget med customroms og flash på den hele weekenden.

0 0
13-12-2011 10:37:28

Jeg har gjort det 2 gange. Thomas Mørkeberg har ret John - prøv igen.

Men selvfølgelig er det et problem at det kan misses. Det kunne du så skrive noget om, for det er da ikke så brugervenligt.

0 0
Mobilsiden.dk 13-12-2011 11:11:58

Hej Casper

Du havde ret. Beklager.
Artikelteksten er tilrettet.

Men tak for opmærksomheden. :)

0 0
Thomas 13-12-2011 10:46:53

AH, hvis man har valgt dansk og derefter går videre for at finde at opsætningen stadig står på engelsk, så ville enhver normal forbruger trykke tilbage og tænke at der må jo være sket en fejl.

Men selvf, hvis man allerede på forhånd tænker; "Android er noget kompliceret lort og jeg vil gerne finde en masse fejl ved det", ja så har man en helt anden holdning til at der sker såen en fejl.

0 0
Mikkel 13-12-2011 10:07:06

Jeg håber det er et resultat af den ubarmhjertige behandling den fik her til morgen... :p

0 0
Simon Iversen 13-12-2011 10:07:04

Det er en android telefon, hent en ordbog fra market.

0 0
Jonas 13-12-2011 12:15:20

Præcis ..

Kan anbefale swiftkey X

0 0
13-12-2011 09:49:46

...

0 0
Thomas 13-12-2011 10:15:10

Det er en direkte løgn hele artiklen. Det eneste der passer er at der ikke er DK ordbog.

Når man vælger dansk ved den første side af opsætningen sætter den automatisk mobilen og tasteturet op på dansk, og resten af opsætningen er på DANSK.

John må åbenbart ikke vide hvordan man bruger en dropdown-box (hvor man vælger sprog).

0 0
Mikkel 13-12-2011 09:53:51

Præcis

0 0
x