Ingen fortydelsesret ved køb i butik

Hvis du hopper på et tilbud om en “gratis mobil”, kan du ikke fortyde dit køb. Det slår en dom fra Teleankenævnet fast.

Ingen fortydelsesret ved køb i butik

Teleankenævnet har netop afgjort en sagom en kunder, der har fortrudt et køb af nogle “gratis” mobiltelefoner, sammenkoblet med et abonnement.

Kunden blev præsenteret for tilbudet ude på gaden foran teleselskabet 3’s butik, hvor 3’s sælger stoppede hende og fortalte om tilbudet.

Hun fulgte efterfølgende med ind i butikken, hvor hun underskrev købsaftalen.

En time efter kunden forlod butikken fortrød hun imidlertidig aftalen, og vente tilbage til butikken. Men det kan man ikke, mente 3, og dommen fra Teleankenævnet giver teleselskabet ret.

Når aftalen er indgået i en fysisk butik er der nemlig ingen fortrydelsesret, ligesom man kender det fra netkøb.

Ingen fortrydelsesret

Teleselskabet 3 har netop ansat en kundeombudsmand, der ser på sager som netop denne.

Selvom en time ikke er lang tid efter at fortryde et køb, ville hans vurdering ligge helt i tråd med den, som Teleankenævnet har lavet, fortæller han til Mobilsiden.dk.

-”Den udmelding jeg kommer med er jo baseret på jura – ikke på, ‘hvad synes vi’. Jeg var sikkert nået frem til samme resultat,” siger kundeombudsmanden Peter Fogh Knudsen.

Selvom du lige er gået ud af forretningen er loven altså hel klar – du har ingen fortydelsesret.

Læs også:
– “Alle teleselskaber burde ha’ en kundeombudsmand