Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ingen mobilløsning til NemID

Ingen mobilløsning til NemID

Selvom danskerne var blevet sat en mobil NemID-løsning i udsigt, dropper videnskabsministeren nu løsningen.

Danskerne var egentlig blevet lovet en mobil NemID-løsning, der ville erstatte papkortet med en nøgle-løsning på mobiltelefonen, som man alligevel altid har med sig.

Men nu dropper videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) løsningen - sikkerheden er ikke god nok. Det skriver hun i et svar til Folketingets udvalg for videnskab og teknologi.

Videnskabsministeren sagde ellers for to måneder siden fra Folketingets talerstol, at “der bliver – mod betaling – mulighed for at anvende mobiltelefonerne til generering af de nøgler, der i dag findes på nøglekortet.”

Det er dog stadig planen, at danskerne får en elektronisk kode-generator senere på året.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

DX 31-05-2011 09:37:31

at man i 2011 skal gå rundt med en "kodebog" i lommen ( som under 2den verdenskrig )men det er vel hvad man kan forvente, det har jo også foreløbigt taget 1,5 år at forsøge at lave et rejsekort, det er heller ikke lykkedes, måske politikerne skulle prøve at kigge lidt til hvad man gør i andre lande. Men problemet er nok at her i landet ved vi selv bedst. Sørgeligt & ikke ambitiøst.

0 0
Urbanus 31-05-2011 10:11:46

Rejsekort-projektet startede altså i midten af 1990'erne, og kom for alvor i gang efter årtusindskiftet, så du skal nok gange de 1,5 år med 10!

0 0
Gizmo 31-05-2011 09:23:26

Bare fordi man ikke selv kan find ude af det eller har ikke nogen ekspertise til opgave, skal man ikke konkludere sikkerhed ikke er god nok... Google har lave nøjagtig det samme i form af "Google Authenticator" til deres tjeneste, og det har ligge i appStore i halvårs tid, sludder og vrøvl at sikkerheden ikke er god nok..

0 0
HrLaursen 31-05-2011 08:55:35

Det er blot et tegn på at danske politikere skal på pension. F0K! Men de konservastive er vel også ca. 78 i snit.

0 0
Urbanus 31-05-2011 08:43:49

Måske man skulle give videnskabsministeren en kalender. Min siger 2011 - hun lever tilsyneladende stadig i 1990'erne...!

0 0
Morten S 31-05-2011 10:21:14

Man kan jo, som jeg selv, blot tage et foto af kortet med mobilen, så har man det altid med sig...

0 0
Zeb 31-05-2011 11:07:09

Smart - Det havde jeg ikke tænkt på. er ofte blevet irriteret når jeg har glemt at få det med mig. Det her er da helt klart løsningen :D

Og ja jeg beskytter også min mobil bedre end min pung, så frygter ikke noget på den front.

0 0
cJoey 23-06-2011 09:46:04

Husker du også at beskytte din mobil elektronisk? Det er jo ligemeget om du altid har din mobil indenfor synsvidde hvis hackere har adgang til den.

Der ligger problemet formentlig.

0 0
31-05-2011 09:18:40

Ja eller også har hun bare ret....Jeg ville fandme ikke ligge min nem ID på min mobil. Det er den sq for usikker til.

0 0
Urbanus 31-05-2011 10:31:08

Vi andre ville nu gerne have et valg.

Personligt ville jeg helst undgå nem-ID helt. Det er den mest tåbelige idé der nogensinde er fostret - et oldnordisk, dyrt og besværligt system, der gør det banker netbanker og mobilbanker 10 år tilbage i tiden - pga. et problem der er ikke-eksisterende. Antallet af tyverier fra netbanker er jo så latterligt lavt at det på ingen måde retfærdiggører noget så dyrt og besværligt som Nem-ID. I 2009, før Nem-ID, var der 111 forsøg på netbank-tyverier, hvoraf kun lidt over halvdelen lykkedes. Det er jo nærmest ingenting. Og i 2010 faldt det til stort set ingen - også før Nem-ID blev indført.

Der burde være andre og bedre måder at opnå større sikkerhed på. Og indtil da, burde vi sagtens kunne leve med almindelige passwords - de få netbank-tyverier der er, taget i betragtning! Men hvis vi absolut skal belemres med Nem-ID, så lad os da få en ordentlig mobilløsning. Jeg er helt tryg ved at have det på min telefon - som jeg bevogter mere end mit Dankort i min pung. Og når man tænker på hvor meget folk kan misbruge mine betalingskort. bare de får fat i mit kortnummer, så har jeg svært ved at se at det her skulle være det største sikkerhedsmæssige problem.

0 0
TF 31-05-2011 13:20:54

kunne ikke sige det bedre selv men "et oldnordisk, dyrt og besværligt system" kunne vel også lige så godt bruges til at beskrive vores nuværende regering og deres venner.

0 0