Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ingen mobilsamtaler i luften på fly fra SAS

Ingen mobilsamtaler i luften på fly fra SAS

I øjeblikket planlægger flere flyselskaber at tilbyde kunderne at tale i mobil, mens de er i luften. Men nu har SAS som det første selskab droppet idéen, fordi kunderne finder det for dyrt.

En undersøgelse viser, at det bliver for dyrt for kunderne at ringe fra luften. Derfor dropper SAS ideen om mobiltelefoni på selskabets fly.
En undersøgelse viser, at det bliver for dyrt for kunderne at ringe fra luften. Derfor dropper SAS ideen om mobiltelefoni på selskabets fly.

Efter at have gransket mulighederne er SAS nået frem til, at det ville koste selskabets kunder mellem 19 og 26 svenske kroner i minuttet at telefonere fra luften. En rundspørge blandt kunderne viser, at langt størstedelen finder det alt for dyrt. Og det til trods for, at de finder selve idéen om mobiltelefoni fra luften ganske tiltalende.

Kundernes modvilje mod at betale i dyre domme for telefoni fra luften er en tungtvejende grund til, at SAS har droppet idéen. Men samtidig har det været med i overvejelserne, at mobiltelefoni i luften kan virke forstyrrende for de øvrige kunder i flyet.

Man kunne godt forestille sig, at nogle kunne føle sig irriterede af at være tvangsindlagt til en lang mobilsamtale, hvis man forsøger at få sig en lur eller læser en bog. Og på et fly er det jo ikke muligt at finde sig en anden plads, hvis man føler sig generet.

Andre flyselskaber fortsætter

Indtil videre er SAS det eneste flyselskab, som officielt har droppet idéen om mobiltelefoni i luften. Flyselskaber som Ryanair, British Midland og Tap Portugal har allerede besluttet at indføre telefoni i luften – i starten kun ved 10 kilometers højde.

SAS, som på nuværende tidspunkt tilbyder bredbånd på flere langdistanceruter, følger naturligvis nøje med i udviklingen hos de øvrige selskaber. Og mon ikke selskabet kommer hurtigt ud af starthullerne, hvis mobiltelefoni i luften alligevel skulle vise sig at blive en succes?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies