Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ingen navigation uden aktiv dataforbindelse på Nokia Lumia 800

Ingen navigation uden aktiv dataforbindelse på Nokia Lumia 800

Det er ikke muligt, at bruge GPS-navigation på Lumia 800, uden at dataforbindelsen er aktiveret.

Nokia Drive fungerer ikke på Lumia 800 når dataforbindelsen ikke er aktiv.
Nokia Drive fungerer ikke på Lumia 800 når dataforbindelsen ikke er aktiv.
Foto: Nokia

Når du køber Nokia Lumia 800, så ligger navigationstjenesten Nokia Drive (på dansk Nokia Kørsel) på mobilen. Programmet gør det muligt, at navigere fra dør til dør – uden at skulle tænke på, at købe nye kort, eller for den sags skyld et navigationsprogram.

De ønskede landkort hentes ned til enheden via det trådløse netværk, og mobilen skal ikke løbende under kørslen hente de aktuelle kort via dataforbindelsen, sådan som det f.eks. sker i Google Maps Navigation på Android-enheder.

Men selvom dataforbindelsen teoretisk ikke er en nødvendighed, betyder det ikke, at mobilen kan hjælpe dig på vej, når forbindelsen er deaktiveret, f.eks. ved kørsel i udlandet, hvor man på grund af de høje takster, ikke vil have datatrafik aktiveret.

Når der ingen netforbindelse er, det vil sige, hvis f.eks. flytilstand er aktiveret, vil programmet ganske simpelt ikke starte op.

Nokia lover opdatering

Nokia bekræfter overfor Mobilsiden.dk, at offline-navigation på nuværende tidspunkt endnu ikke er muligt.

 - "Programmet skal være online for at funktionerne søg, rute-kalkulation og rutepreview virker. Kortdata kan man downloade hjemmefra. Det er kortdata-delen som er den datatunge del og denne kan man stadig undgå da disse gemmes lokalt, " forklarer produktchef Niels Kjelstrup.

Han fortæller yderligere, at fuld offline-navigation kommer med en opdatering senere på året.

Nokia Drive indeholder fuld navigation i mere end 100 lande på 49 sprog.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Carsten Gylling 22-02-2012 08:06:17

Jeg er i Sverige hvor data er slået til, mens roaming fra. (dansk sim)
Nokia kort og nav kan startes men min position findes aldrig, hvorfor de er værdiløse for mig.
Brugsanvisningen viser klart at det skulle virke, ligesom mange anmeldelser og salgs propaganda.

Det glæder mig at der kommer en opdate ellers ville jeg forlange telefonen tilbage købt, grundet salg på falske forudsætninger.

0 0
BallonPedro 23-02-2012 20:15:32

Ja, det er lidt dårligt. Der bliver reklameret med offline navigation, og det er der så ikke helt alligevel.
Skrev også til Nokia og fik bla. dette svar:

"Jeg har undersøgt sagen, offline navigation forventes at blive mulig i en fremtidig opdatering af Nokia Maps. Vi har på nuværende tidspunkt ikke fået bekræftet en dato for dette."

0 0
Kim 22-02-2012 09:05:05

Bor du i Sverige, eller er du der bare?
For hvis du bor der, er det eneste der duer at skifte til 3. Så skal du ikke bekymre dig om roaming, da det koster danske takster (dvs. går almindeligt af din datapakke)

0 0
Thomas 22-02-2012 09:25:30

Eller Telia

0 0
Kim 22-02-2012 10:09:41

Altså i Sverige - resten af Norden (og de baltiske lande) der er Telia stærkest.

0 0
Kim 22-02-2012 10:08:57

Telia er stadigt dyrt på data. Deres "Roam like home" er klart det næstbedste alternativ, men stadigt væsentligt dyrere end 3.

0 0
Peter 07-02-2012 13:02:37

Jeg bor i Tyskland men har et dansk SIM kort.

Når jeg sætter data til men med INGEN roaming (så bruger jeg vel ingen data?) og WiFi OFF. Så kan jeg stadig godt starte Nokia Navigation :)

Så lader til at Data bare skal være sat til, men ikke nødvendigvis behøver at have en aktiv data forbindelse for at det virker? eller hvordan forklare i dette.

0 0
07-02-2012 13:16:18

Efter min mening skal du have en aktiv dataforbindelse, for at finde destinationen, herefter kan du afbryde forbindelsen, men der er lidt besværligt.

0 0
Henrik 07-02-2012 11:56:28

Endnu en ting der virker bedre på Symbian ifht. WP. Er ikke overrasket (skal da lige checke når jeg kommer hjem). På nær af hastigheden af OSet føler jeg at Lumia'en er nedgradering ifht. N8. Belle mindsker dog forskellen markant.

Jeg er endt på med at bruge min N8, nu med Belle, som hverdags mobil. Lumia'en ligger bare derhjemme.

0 0
John 07-02-2012 12:22:25

Pas godt på din N8. Det er en uddøende race :)

http://bestboyz.de/nokia-will-symbian-os-fruher-als-geplant-killen-nur-noch-ein-gerat-geplant/

0 0
07-02-2012 13:28:59

Ja, der er flere ting man savner i forhold til N8. Når man nu har Microsoft Office på Lumia, hvorfor har man så ikke direkte udskrivning til bluetooth-printer, det er der på N8. Også bluetooth er et tilbageskridt, N8 har 3,0, Lumia har 2,1. Så man kan kun sige at det kan blive meget bedre. Så ned i skuffen med Lumia, til der kommer en større opdatering.

0 0
Henrik 07-02-2012 13:54:18

Så er det jo godt, at hele Office pakken netop er udkommet til N8 også ;-)

Men ja, helt enig. Der er sindssyg mange huller i WP. Nogle skal nok blive udfyldt, men ikke alle eftersom noget vil kræve at Microsoft gør OSet åbent - det sker nok ikke.

0 0
07-02-2012 16:31:15

Office pakken til N8 har jeg ikke fundet, men Belle, som er gjort tilgængelig i dag, har jeg netop installeret. Og så er det jeg siger: Hvad skal man med Lumia 800, når man har en Nokia N8 med Belle.

0 0
Henrik 07-02-2012 17:10:50

Jep ;-)

Office-pakken kommer som en separat pakke som jeg har forstået det :-)

0 0
Henrik 07-02-2012 13:10:50

Ja, bortset fra at det er rygte skabt af en spekulativ artikel fra The Register.

Her er en der punkterer de rygter:

http://symbian-developers.net/2012/02/nokia-n8s-successor-being-the-last-symbian-device-is-completely-baseless/

Dermed er ikke sagt, at jeg ikke godt ved, at Symbian-kernen _med tiden_ bliver udfaset. Men så længe der kommer modeller med det som er lige så gode eller bedre end N8, har Nokia mig som kunde. Kommer der et andet -åbent!- alternativ er jeg også interesseret.

Hvis jeg kun kan få WP modeller fra Nokia, er jeg ikke Nokia kunde mere. Så bliver det vel en CrapDroid eller noget andet, man måske ikke har set endnu.

0 0
Tommy 06-02-2012 22:22:28

nemlig at man kan købe en Håndfri holder til bilen, det er lige som et kapitel NOKIA har valgt at lægge på hylden, selv om det fremmer Uheld på de danske veje.. jeg vil vædde med der aldrig kommer en aktiv holder fra Nokia selv til Lumina 800, som holder telefonen opladet under brug nu da bilen alligevel har et ordentlig batteri.

0 0
Kim 07-02-2012 14:42:56

Kan denne version bruges? Ellers er der massere andre kompatible:

http://www.mobilefun.co.uk/32752-Nokia-Universal-Car-Holder-Reviews.htm#reviews

0 0
ladjo 06-02-2012 23:01:41

Det laver Brodit da for dem. Lige som de laver det til alle de andre mobilprducenter der heller ikke laver aktive holdere til deres egne modeller...

Godt vi har Brodit med deres nul-huls-beslag ;o)

0 0
07-02-2012 07:29:08

Nokia har selv et bredt udvalg af håndfri tilbehør. Lige fra de mest simple, til de mere avancerede, fastmonterede. Jeg har selv Nokia CK-200 v4.0 monteret i bilen, jeg savner bare at kunne benytte stemmestyringen som jeg kunne med N8, men det kan ikke bruges med Lumia 800, med mindre du vælger engelsk som sprog. Med N8 kunne jeg også vælge at få læst indkomne beskeder op. En avtiv holder kommer der ikke, det ville kræve at tilslutningen skulle være monteret i bunden. Men en oplader til bilen fungere jo også udmærket. Lige tilbage til GPS, så virker det som et stort tilbageskridt i forhold til den nye udgave til bl.a. N8, her har du stort set alle de indstillinger, man forventer i en navigator, også at man kan fravælge A-GPS.

0 0
Henrik 07-02-2012 12:21:07

Jeg gik tilbage til min N8 som primær telefon efter at have rodet med Lumia'en i nogle dage. Jeg fandt ud af, at jeg ikke kun undvære FM-senderen i bilen, og så var der iøvrigt ikke rigtig noget Lumia'en kunne som N8'eren ikke allerede kunne (plus en del mere).

Mao. Lumia'en og Windows Phone var en nedgradering for mig.

Min næste telefon efter N8'eren bliver nok også en Symbian, hvis Nokia's boss i hans Microsoft røv-slikkeri-iver ikke ødelægger det også.

0 0
Linnebjerg 06-02-2012 17:47:24

.. Eller kan de??

har læst RIGTIG MANGE anmeldelser af lumia 800, og de nævner, ALLE SAMMEN, at der kan navigeres uden data (også mobilsidens anmeldelse, selvom jeg kan se det er rettet nu).
synes helt ærligt det er lidt tyndt.. Viser jo bare at anmelder skriver det, fordi Nokia melder det ud, uden at teste det. En anmeldelse er jo, netop, en anmeldelse og ikke (burde det ihvertfald ikke)en kopi af brugervejledningen.

0 0
Adolf 07-02-2012 10:49:10

Nokia maps kan sagtens bruges offline.. Deter Nokia Drive der ikke kan, den kræver du er tilsluttet et net... Har selv lige prøvet min, og kan heller ikke starte Drive uden net..

0 0
Bjarke Hansen 06-02-2012 19:13:06

Sådan er det desværre engang imellem. De fleste testere for jo telefonen gratis hvis de anmelder den(positivt giver flere test i fremtiden) og derfor kan det jo være ret overfladisk.. Prøve en halv dag uden at gennemteste. skrive "testen" og så kan man ellers sælge telefonen videre osv. Der er vist ikke ret mange der kræver telefonen skal leveres tilbage osv

0 0
Michael Larsen 06-02-2012 17:45:50

Er det kun nokia drive, man ikke kan benytte offline, eller er det navigation generelt? Kan man eks. benytte Navigon uden at have dataforbindelse? Hvis det kun er nokia drive, så er overskriften meget misvisende.

Med venlig hilsen

0 0
BallonPedro 08-02-2012 09:58:22

Det er Nokia Drive der snakkes om her. Og overskriften er ikke helt misvisende, da netop Lumia 800 sælges på at der er offline navigation med og ikke f.eks. Navigon som kan købes.

Ved at Navigon på min Android virker fint offline.

0 0
Linnebjerg 06-02-2012 17:32:31

Hejsa. Nu har jeg også siddet og leget lidt med min lumia 800. Når data og wifi er slået fra (ikke flytilstand)så virker navigationen ikke. Når jeg slår data og wifi fra vil den slet ikke starte Nokia drive.
med, enten den ene eller den anden, forbindelse til, så virker det fint. Mærkeligt er det dog at når navigationen er i gang, kan man ikke slå netværk fra (de påstår man kan bruge det offline, hvilket du jo så ikke kan) For at slå det fra skal man ud af navigationen, slå fra og så kan du ikke starte det igen:)
så jo.... Mobilsiden har ret.... Det virker ikke offline. Vil dog så lige sige at overskriften kunne være mere positiv.. Eks. Offline navigation, i Nokia, i 2012;)

0 0
06-02-2012 18:47:28

Man kan godt navigere uden dataforbindelse, men det er lidt bøvlet. Vælg destination med dataforbindelse og tryk på kør til, men ikke på start, tilbage og afbryd dataforbindelse, tilbage til startskærm, tryk pil til venstre til man kommer tilbage til navigation, tryk på start, så virker det. Men det må kunne laves meget smartere.

0 0
chris 06-02-2012 18:23:03

Nu skal det ikke blive en storm i et glas vand. Men hvorfor skulle man slå WIFI/GPS fra det er vel gratis, også i udlandet. Det er vel mobile data der koster via 3G. Også kan man ihvertfald få sin egen position og det kan være meget rart, især i udlandet.

0 0
Lone 06-02-2012 16:56:20

Navigation uden dataforbindelse virker ikke. Vi har talt med 2 mearbejdere hos Nokia support og fået at vide at det ikke virker uden data. Vi har prøvet både med og uden SIM-kort at slå dataforbindelsen og WiFi- tilslutning og så virker navigationen ganske enkelt ikke. Hvilket Nokia jo også selv indrømmer

0 0
Thomas 07-02-2012 12:21:11

har i hentet kort ned på telefonen?

0 0
John 06-02-2012 17:17:32

Det ændrer ikke ved, at den første udgave af artiklen var fejlbehæftet.

0 0
Mobilsiden.dk 06-02-2012 17:42:55

Den første version er samme version som den artikel du ser nu. Eneste forskel er et citat fra Nokia der kom på, efter at den var kommet online.

0 0
John 06-02-2012 18:40:43

I skrev i den første version, at programmet slet ikke vil starte op hvis der ikke er dataforbindelse. Det er ikke korrekt.

0 0
Mobilsiden.dk 06-02-2012 20:42:58

I skrev i den første version, at programmet slet ikke vil starte op hvis der ikke er dataforbindelse. Det er ikke korrekt.

Det står der sådan set stadigvæk. Dette er ikke ændret, da det stadig er korrekt.

Fra artiklen: Når der ingen netforbindelse er, det vil sige, hvis f.eks. flytilstand er aktiveret, vil programmet ganske simpelt ikke starte op.

0 0
John 06-02-2012 21:28:13

Min starter fint programmet op, selv om både data via mobilnettet og via WiFi er slået fra, så nej, det passer ikke.

0 0
Allan 07-02-2012 09:36:43

Min Nokia Kørsel starter ikke med wifi og mobildata slået fra...

0 0
David 06-02-2012 18:09:15

Hej John G. Pedersen, nogen gange må du blive en smule træt. Med alle de bedrevidende kommentarer om at artiklerne er forkerte. Når det bare er fordi folk ikke kan finde ud deres egne telefoner. Som f.eks. her hvor folk ikke kan finde ud af at slå både wifi og mobildata fra, inden de farer til tasterne :)

0 0
David 06-02-2012 17:31:54

Det kan godt være, men det er satme en svipser fra Nokia's side, de har kørt meget på navigation uden data, og det skal bare virke let og lige til, for alle.

0 0
Mobilsiden.dk 06-02-2012 16:45:31

Artiklen er opdateret kl. 16.45.

0 0
06-02-2012 15:55:10

Det passer ikke, navigationen fungerer fint, selvom mobildata er slået fra. Det fremgår jo også af brugervejledningen, at man kan navigere alene med den indbyggede GPS-modtaget. Altså uden A-gps.

0 0
David 06-02-2012 18:06:54

Du har glemt at slå wifi fra din ost :D

0 0
chris 06-02-2012 18:26:40

Hvorfor er det lige jeg skal slå WIFI fra? :D

0 0
Rene 07-02-2012 07:25:59

Jeg har lige fået aktiveret mit data da oister ikke understøtter data på lumia og skal havde hjælp fra 3, i den tid virkede nokia drive ikke.

0 0
Mobilsiden.dk 06-02-2012 16:32:14

Hej Corner

Du må I så fald have en anden telefon, end vores testmobil.

Prøv at aktivere "flytilstand". Og derefter start Nokia Drive.

0 0
Thomas 07-02-2012 12:20:14

Ja flytilstand.. du må ikke have en aktiv GPS antenne på et fly..

0 0
chris 06-02-2012 16:47:25

Nu har jeg lige prøvet på min Lumia 800. Og det er rigtigt at i flytilstand virker Nokia drive ikke. Men det er vel fordi GPS funktionen også slukkes. Hvis jeg slukker for mobildata, artiklen siger; så virker Nokia Drive fint

have a nice day

0 0
David 06-02-2012 18:05:47

mon ikke du er på wifi? ;) hvis du slår BÅDE data og wifi fra, så kan programmet ikke starte.

0 0
John 06-02-2012 19:16:53

Programmet starter ganske fint selv om både data og wifi er slået fra. Det er kun i flytilstand at programmet ikke vil starte op, hvilket er logisk nok, da GPS-delen jo så også er deaktiveret.

0 0
John 06-02-2012 16:45:32

Det hænger vel sammen med, at Flytilstand også deaktiverer GPS-delen?
Jeg kan uden problemer starte Nokia Kørsel uden SIM-kort i telefonen, og uden WiFi-tilslutning - og dermed helt uden dataforbindelse.

0 0
chris 06-02-2012 16:22:04

Øhh, Mobilsiden. Hvordan synes i selv det går?
Snakker vi dementi eller yderligere argumentation for jeres påstand?

0 0
Mobilsiden.dk 06-02-2012 16:44:41

Øhh, Mobilsiden. Hvordan synes i selv det går? Snakker vi dementi eller yderligere argumentation for jeres påstand?

Hej Chris,

Ja, men det går da såmænd udmærket, tak.

Vi sidder ikke og finder på artiklerne ud af den blå luft. Naturligvis har vi efterprøvet dette.

0 0