Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iOS 4 gemmer dit bevægelsesmønster

iOS 4 gemmer dit bevægelsesmønster

Har du en iPhone med iOS 4, så har mobilen tracket og gemt hvor du har været - helt uden at sige det.

Et hemmeligt dokument i iOS 4 er opdateret med alle dine lokationer. Det skriver Engadget.com.

Angiveligt logger iOS 4 ens bevægelser konstant, og gemmer dem i en fil skjult i platformen. Det sker uden at telefonen spørger om lov eller fortæller dig noget om det.

Filen er dog ikke mere gemt væk end, at den bliver overført til computeren, når du kører back-up. Desuden er filen ikke krypteret, hvilket betyder at hackere og malware nemt kan finde og læse dit bevægelsesmønster.

Det vides ikke hvorfor Apple har tilføjet featuren i iOS 4, men ifølge Engadget.com virker det ikke tilfældigt eller ved uheld.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thor Kajberg 23-04-2011 19:29:04

Når du bruger en iOS- eller Android-telefon, accepterer du samtidig en End-User License Agreement - EULA - en lang smøre, hvori der garanteret står skrevet (på jura-sprog), at du ved at oprette en konto, eller blot ved at benytte telefonen, accepterer betingelserne.

Juridisk set holder den. Moralsk set - måske ikke.

0 0
Shawn S. Ø 25-04-2011 09:52:08

Der er faktisk ret megen tvivl om den holder juridisk.

Ifølge Digitaltrends og Cnet ser det ud til at myndighederne benytter sig af disse data.

http://news.cnet.com/8301-31921_3-20056344-281.html

0 0
Jesper 22-04-2011 17:53:22

Skal vi nu ikke lige give Apple en chance.

Vi vil jo alle sammen gerne have lokationsbaserede tjenester, så vi blandt andet kan søge efter ting med udgangspunkt i hvor vi befinder os. Denne service kan de jo ikke tilbyde hvis ikke der i en eller anden grad holdes øje med hvor man er henne.

Det eneste problem jeg kan se. Det er hvorvidt vores love omkring denne form for personlig information giver en tilstrækkelig beskyttelse. Hvis Apple blot passer på og anonymiserer informationerne kan jeg ikke se der er noget galt med det. Hvis de derimod deler det med alle som vil betale, så er der et problem.

0 0
evilguy 22-04-2011 20:08:37

Sagen er bare at der ikke er tale om en lokationstjeneste. Der er tale om at telefon registrerer og gemmrr lokalitetsoplysninger uden brugerens samtygge. Der er ingen god grund til at oplysningerne gemmes - INGEN overhovedet! Se evt tråden på mobildebat som der linkes til længere oppe.

0 0
JohnnyNr5 21-04-2011 16:03:02

Endnu en grund til at holde snotten langt væk fra Apples produkter. Ikke at jeg mener at der egentlig var behov for en grund mere..

That said: Tillader man sig at søge efter et eller andet på Google, logges det man foretager sig. Deres Gmail siges st scanne mails for at kunne smide mere relevante reklamer i hovedet på dig. Hvis ikke Android allerede logger, er der så mange der tror på, at der går lang tid før det kommer? Ikke jeg.

Jeg har intet at skjule, men tanken om overvågning pisser mig gevaldig af. Lige nu ser det ikke ud til at Apple henter dataerne hjem, men bare vent. I.første omgang er ideen sikkert at sælge stedbestemte reklamer, men misbruges kan den slags oplysninger da helt bestemt.

0 0
21-04-2011 17:56:59

Den der med "jeg har ikke noget at skjule" har jeg hørt mange gange. Personligt har jeg meget at skjule, jeg er ikke interesseret i at være en omvandrende åben bog for Google eller Apple og det tror jeg heller end der er så mange andre der ønsker.

Et helt konkret eksempel er at jeg ikke er interesseret i at dele ud af cpr numre, koder, familiere oplysninger til hvem som helst.

Det Apple gør er meget symptomatisk for hvor tids lovgivning, den er ikke gearet til it. Dette er i øvrigt en god grund til at stemme for eu for de/vi kan om nogen skabe lovgivningen som sikre en bedre data sikkerhed.

0 0
christian 21-04-2011 11:07:03

det må da være ulovligt af "holde øje med folk" det kan da ikke passe det er lovligt af overvåge ens brugere. nu bilver jeg slet ikke nogen appel fan men som om det kunde ske. :)

0 0
evilguy 21-04-2011 11:31:42

Bemærk at data'erne kun ligger på telefonen eller i backup'en på computeren. Der er altså IKKE tale om at Apple sender data til hverken dem selv eller andre, selvom det burde være relativt let...

0 0
Shawn S. Ø 25-04-2011 09:57:54

Jeg ved ikke hvilken smarte gutter du mener der har undersøgt om sender data til dem selv eller andre. Der findes mange gode artikler om dette emne og som sætter stort spørgsmålstegn ved din påstand.

her er bare et par enkelte:

http://www.digitaltrends.com/mobile/police-use-apple-ios-tracking-data-for-investigations/

https://www.infosecisland.com/blogview/13247-Hidden-iOS-File-Records-Tracking-Information.html

http://news.cnet.com/8301-31921_3-20056344-281.html

0 0
evilguy 25-04-2011 11:11:22

Ja, der kan blive sat spørgsmålstegn, men der er ENDNU ingen konkrekte beviser.

KlogeÅgerne Alasdair Allen and Pete Warden, som er forskerne bag "afsløringen", udtalte, at de ikke har beviser for at de gemte data bliver overført til andre - de har med andre ord altså undersøgt det.
Der er stadigvæk ingen konkrete beviser på at Apple eller Google overfører den gemte tracking-data, men det er helt klart en mulighed.

0 0
Shawn S. Ø 25-04-2011 11:32:11

Det var vist dig der udtalte at "Der er altså IKKE tale om at Apple sender data til hverken dem selv eller andre" og den påstand er ikke korrekt da ingen ved det endnu.

Det var bare det jeg ankede imod

0 0
evilguy 27-04-2011 07:22:01

Det kommer an på om man tror på devisen "man er uskyldig indtil andet er bevist".
Forskerne har endnu ikke fundet konkrete beviser på at informationerne sendes fra telefonen. Ja, der er indicier på at det sker, men endnu intet konkret håndfast bevis.
(Irnoi)Men der gælder selvfølgelig helt andre regler for Google og Apple end for alle andre - "sådan nogle amerikanske monopolskabende kapitalist virksomheder er kun ude på at overtage verden"...(/ironi)

0 0
Shawn S. Ø 27-04-2011 09:09:50

Hvad er det for en gang ævl du lukker ud!! "Men der gælder selvfølgelig helt andre regler for Google og Apple end for alle andre" selvom det er sagt med ironi så er det en smule infantilt. step up tak.

0 0
Shawn S. Ø 25-04-2011 11:33:49

og du kan ikke umiddelbart sammenligne Apple og Google på dette område. De måden og resultatet er vidt forskelligt

0 0
Joddler 21-04-2011 12:01:07

Hvordan kan du være sikker på at de ikke gør det?

0 0
evilguy 21-04-2011 12:52:20

Fordi de smarte gutter som har undersøgt det. Prøv at følge linket til tråden mobildebat. Der ligger mere information og links til mere information.
Når det er sagt, så er det relativt let for Apple (eller andre) at overføre informationerne, HVIS de ønsker det.

0 0
evilguy 21-04-2011 09:19:45

Se bare denne tråd: http://www.mobildebat.dk/showthread.php?p=145770

Jeg har lagt mine egne data online og et link til programmet...

0 0