Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iOS 5 løfter iPhone og iPad (minitest)

iOS 5 løfter iPhone og iPad (minitest)

Den kommende opdatering til iPhone og iPad løfter produkterne til nye højder, mener norsk mobilsite. Her er et par af hovedpunkterne.

(Foto: Amobil.no)
(Foto: Amobil.no)
Foto: Amobil.no

Til efteråret får du en bedre iPhone”, skriver den norske mobilsite Amobil.no, som har testet Apple iOS 5. Her bringer vi et par af konklusionerne og nyhederne.

Det første man bemærker med iPhone og iPad opdateringen er at iTunes er fraværende i setup-processen, da det ikke længere er nødvendigt, at sætte telefonen til computeren, for at sætte den op første gang.

Selvom det er et fremskridt, er der stadig ingen muligheder for at anvende en iPhone eller iPad med flere computere. Således må man stadig vælge om det er den bærbare eller stationære computer, som ens Apple-enhed skal synkroniseres med.

Man kan heller ikke undvære iTunes i forbindelse med kommunikationen mellem computeren og enheden. iTunes indeholder stadig drivere, som gør det muligt at oprette forbindelsen. Og derfor, kan iTunes ikke blot afinstalleres.

iCloud fungerer bare

Med iOS 5 åbner Apple tjenesten iCloud, som gør det muligt at gemme ting fra mobilen “i skyen”. E-mail, kalender, kontakter og programmer kan synkroniseres med iCloud. Det samme kan billeder og musik.

Amobil.no fortæller, at fotodeling via skyen, hvor billeder taget med iPhone automatisk dukker op på iPad, fungerer glimrende.

iCloud minder i nogen grad om Googles synkroniseringstjenester som kendes fra Android-mobilerne.

Store ændringer på låseskærmen

Apple har foretaget en del justeringer på låseskærmen, som gør betjeningen i dagligdagen lettere.

Når der fremover dobbeltklikkes på hjemtasten, kan kameraet aktiveres via et kameraikon - uden at låse mobilen op. Der kan nu zoomes i kameraet med to fingre (multitouch) - hvilket dog ifølge Amobil.no ikke fungerer særligt overbevisende.

“Volumen op” kan anvendes som kameraudløser, men der er ingen autofokus ved at holde tasten halvt nede.

En anden nyhed er mulighed for at sortere billederne i galleriet.

Nye finger-funktioner

På iPad tilføjer iOS 5 mulighed for at skifte mellem applikationer, ved at trække fire fingre horisontalt over skærmen. Og i stedet for at benytte hjemtasten, kan man nu blot samle fingrene, hvorefter man kommer tilbage til hjemmeskærmen.

Det er også muligt at flytte tastaturet på iPad-skærmen. Tastaturet har på iPhone fået tilføjet snabel-a, så det er hurtigere at indtaste e-mail adresser.

Notifikationer som på Android

Topgardinet som blev opfundet på Android-systemet, har Apple åbenbart synes var en fremragende idé.  I hvert fald er en tilsvarende funktion indført i iOS 5.

I gardinet modtager man fremover varsleringer fra programmer såvel som besked om nye SMS’er og ubesvarede opkald.

Fra låseskærmen kan man gå direkte til en SMS, ved at trække ikonet mod højre på særmen.

Foretrækker man de gamle bokse med beskeder midt på skærmen, kan toplinien slåes fra.

Andre småfunktioner

I App Store er der også et par nyheder. F.eks. en omskifter, hvor man kan hurtigt kan tilslutte mobilen til trådløst netværk, når der skal hentes store applikationer ned. Desuden er 20 MB download-grænsen ved download via mobilnettet, forøget.

Safari browseren har i øvrigt fået faner, som det kendes fra browsere til computere.

Alt i alt er Amobil.no meget tilfreds med iOS 5 som udkommer officielt til efteråret.

Eksternt link:
- Læs hele Amobil.no's gennemgang af iOS 5

Apples reklame for iOS 5

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BSG 16-06-2011 08:50:41

Når en er vant med iOS og Android, så virker iOS noget mangelfuldt.
Savner også widgets og desktoppen kunne godt være fri for alle de ikoner, som ikke bliver brugt alligevel.

0 0
Daniel 15-06-2011 20:20:33

Har selv iOS 5 beta på min iPhone 4. Det fungere bare! Har ikke haft så mange problemer som jeg havde regnet med. Det er blevet en meget støre fornøjelse at lege med min iPhone og bruge den i hverdagen.

Har meldt nogle crash apps til apple, men det var ikke når det galdet de store ting som notifikation centeret, iCloud, twitter og kamera genvejen osv. Der var kun lige noget med reminders eller ikke noget! :D

0 0
Emil madsen 15-06-2011 19:51:46

Apple leverer the real deal.. Altid

0 0
Emil madsen 15-06-2011 19:50:33

Nødigt*

0 0
Emil madsen 15-06-2011 19:46:17

Nøøøj, det lyder fedt.. Har virkelig ventet meget på nogle lidt sjovere "finger-funktioner". Og en lille hilsen til jer android freaks derude: I skulle nøsigt sige at apple stjæler ting fra android.. Hvis der er nogle der stjæler noget fra nogen, så er det omvendt :).. Men det ser godt ud.. Det gør det

0 0
BSG 15-06-2011 12:23:52

Nu har de konkurense, sá nu må de oppe sig:)

0 0
MGApcPro 14-06-2011 20:07:39

Jeg elsker bare de her video, fra Apple hvor de taler om deres nye produkter :)
De er så fuldkommen latterlige amerikanske, total TV-Shop aktige :D
"We created a brand new way to handle you natifications" xD
Også bare sætninger som "we are allways asking our self how we can make it better, more intulitiv... and that's what we did!"
De er bare så sjove xD
"An operating system years ahead" og nu "now you can finally set up your device without owning a computer"
Ingen hade kommentarer tak, jeg fokuserede ikke på opdateringerne, men på præsentationen af dem :P

0 0
14-06-2011 20:56:44

Nu må vi se om der kommer retssager i forbindelse med de "nye" funktioner, det vil blive dyrt først at skulle betale Nokia og så efterfølgende firmaerne bag Android.

0 0
MGApcPro 14-06-2011 21:10:31

Jeg tror ikke der kommer nogen retsag, jeg tror bare at Google tar' nogle patenter fra Apple... Apple bliver sure, så vise Google sine patenter, som Apple har tager, og så lade Apple bare som om intet er sket xD

0 0
Troels 14-06-2011 18:03:13

Det virker som om flere ikke selv har set præsentationen af iOS5 på Apples egen hjemmeside og jeg kan på alle måder anbefale at man lige ser den inden man kaster sig i blækhuset.
Dette gælder såmen også skribenter der ikke er fans af Apple. Så har man i det mindste noget at have sin kritik i.

0 0
MadManMingo 14-06-2011 12:07:05

Var jeg den eneste der havde forventet at apple også ville hoppe med på widgets?

Synes efterhånden at det er lidt oldnordisk at hjemskærmen kun har "knapper" og ikke widget-funktioner. Selv Microsoft ser ud til at satse hårdt på widgets i Windows 8. Og når apple ikke var for stolte til at snuppe notifikationsskærmen fra android, hvorfor så ikke også også widgets.

0 0
Kristian 14-06-2011 12:38:28

Fordi de gerne vil holde det enkelt og mere brugervenligt.

0 0
Lowkey 15-06-2011 22:11:16

Fordi de gerne vil holde det enkelt og mere brugervenligt.


Det er lige netop den tankegang der gør, at jeg aldrig nogensinde vil have hverken iPhone eller iPad.
At et firma betragter deres kunder (og dermed mig hvis jeg købte deres varer) som værende så mentalt hæmmede, at de skulle få kvababbelser over brugen af så simpel en funktion, finder jeg ret fornærmende.

0 0
Jesper 14-06-2011 12:49:21

Ja lige præcis.. Det er det jeg godt kan lide ved apple det ligner ikke en omgang hø! som på android. Jeg har selv Galaxy S og jeg synes det er fint nok android, men synes Apple og WP7 ser meget flottere ud!!!
Min næste mobil skal højst sandsyndlig nok ikke være android nok mere en WP7 eller den nye forventede Iphone til efteråret..

0 0
spock123 14-06-2011 12:58:14

Med andre ord vægter du at det ser "pænt ud" klart over hvorvidt du kan bruge det til noget.

Du har slet ikke tænkt over at du da bare kan fjerne alle widgets på din tlf hvis du synes de er grimme? Det tyder på at du trods alt bruger enkelte widgets.

Det lyder unægteligt som om du burde udskifte din Android med en iPhone, hahaha....

0 0
Rene 14-06-2011 13:23:31

Det pæneste er som regel også det mest brugervenlige, det er ihvertifalde min erfaring.

Det lyder unægteligt som om du har brug for at videreudvikle dine sociale egenskaber - Måske en Apple telefon ville hjælpe dig til at se en sag fra flere sider og dermed komme ind i det årtusind som vi andre lever i.

0 0
MGApcPro 14-06-2011 14:06:12

Grunden til at Apple ikke har widgets med i opdateringen, er højst sandsynligt fordi de ikke har fundet ud af hvordan de kan sikre samme batterilevetid, og bløde overgange hvis der er 10 widgets kørende.(i sær ikke på 3GS)
Men i det mindste beviser dette at Android er et virkelig godt styresystem, ingen gider jo rippe en dårlig CD.

0 0
14-06-2011 15:27:14

Jeg håber ikke at de også får widgets, Android og ios er vel tidens bedste systemer og så må vi se om ikke ms også kommer med. Jeg synes det er mest optimalt hvis systemerne ikke bliver alt for ens. Så at ios ikke får widgets(endnu) ser jeg kun som en fordel. Jeg har selv Android og er glad for at kunne bruge widgets,men det er også med til at gøre det lidt mere kompliceret.

At apple i denne omgang har stjålet en hel del fra Android kan ikke irritere mig, jeg er jo også glad for funktioner snuppet fra iphone eksempelvis pinch to zoom.

0 0
14-06-2011 14:59:49

Widgets er jo bare genveje med en indbygget funktion, der først bliver opdateret når du trykker på en knap eller når widgetten synkroniserer. Jeg tvivler på hvor meget det tærer på batteriet.

0 0
Joddler 14-06-2011 15:24:41

Øhm har du Iphone??

Jeg har flere widgets der kører push sytemet, altså den opdatere med det samme der kommer nyt, plus har widgets der opdatere hver 5. min. og nogle hver halve og hele time,, joh du.. det bruger sku alt sammen strøm!! hvis jeg tager dem alle væk betyder det en mærkbar længere batteritid - jeg har prøvet!

0 0
14-06-2011 17:40:57

Så handler det jo netop ikke om, at du har widgets på din startside, men om at du har slået synkronisering til og dermed har en baggrundsservice kørende.

At have en Facebook widget på sin startside vil jo ikke trække ekstra strøm, hvis du allerede har synkronisering slået til. Det er den samme baggrundsservice der i så fald vil bruges.

0 0
MGApcPro 14-06-2011 15:06:15

ikke nødvendigvis, hvis du fx tager en widget som holder øje med dit dataforbrug, så vil det fungere som et program det kører i baggrunden.

0 0
Mikkel 14-06-2011 12:31:40

Her er jeg også dybt skuffet. Jeg havde virkelig håbet på widgets, men generelt synes jeg, det var en tynd omgang apple kom med.

0 0
Pedro 14-06-2011 16:29:12

Er de efterhånden ikk lidt overvurderet!? - som i at der er andre praktiske ting et OS indeholder!

On topic! - der sku nice ud  glæder mig til "ny" indmad :-)

0 0
Joddler 14-06-2011 17:46:32

det er vel ikke mere overvuderet end at verdens støste OS kører med det :D hehe...

0 0
Joddler 14-06-2011 11:52:02

Men syntes da det på flere områder ligner noget jeg har set i min Android telefon og tablet`? hvad blev der er "det er kun apple" "apple's idé" "by Apple"

men okay, det skulle jo komme før eller siden ;)

Jeg syntes det ser lækkert ud :)

0 0
Lowkey 15-06-2011 21:38:41

Det er ikke magisk og revolutionerende før Apple "opfinder" det.

0 0
Zeb 14-06-2011 11:33:45

Det ville sgu da også være trist hvis de blev decideret dårligere produkter af at blive opdateret....

0 0