Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iOS 6.0: Turn-By-Turn er med dansk tale

iOS 6.0: Turn-By-Turn er med dansk tale

Det formodes at den nye Turn-By-Turn funktion i iOS 6.0 kommer med dansk tale – da den taler dansk i betaversionen.

Mobilsiden.dk tester for tiden på  iOS 6.0, men dette kommer vi nærmere ind på i en længere test, af den nyeste version af iOS-softwaren.

Men mange havde advarselslamperne til at lyse da Apple præsenterede iOS 6.0 og gav en forsmag på det til WWDC i sidste uge

Vi har nu haft den første betaversion på vores testeksemplar af iPhone en lille uges tid, og i kortapplikationen virker Turn-By-Turn altså med dansk tale.

Så det formodes bestemt ikke at dette vil ændre sig, når den endelige udgave af iOS 6.0, bliver endelig frigivet i løbet af efteråret.


Læs også:
- Web-TV: Se navigationen i funktion på dansk

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Anker 22-06-2012 15:30:59

Indstillinger>Generelt>International>Stemmekontrol>Dansk.

0 0
Zeb 19-06-2012 20:19:40

Mangler vel også bare? Der er tale om en overskuelig mængde ord der skal indtales + evt. en talesyntese ("talerobert"). Google MAps har det allerede og det er nok et sted man ikke vil spare hvis man er Apple.

0 0
Lowkey 20-06-2012 16:53:12

Google har tilsyneladende alle talesyntese på dansk. De bruger det i hvert fald på Google Translate.
Eksempel:
"Drej til højre ad Fasanvej og fortsæt lige ud"
http://translate.google.com/translate_tts?tl=da&q=drej%20til%20h%C3%B8jre%20ad%20fasanvej%20og%20forts%C3%A6t%20ligeud

"I rundkørslen tag anden frakørsel og fortsæt af Jægersborg Allé"
http://translate.google.com/translate_tts?tl=da&q=I%20rundk%C3%B8rslen%20tage%20anden%20frak%C3%B8rsel%20og%20forts%C3%A6t%20ad%20j%C3%A6gersborg%20all%C3%A9

Det er desværre ikke pakket med i Android endnu, men man kan købe dansk talesyntese til og så får man relevante vejnavne læst op af navigationsprogrammet, som i eksemplerne ovenfor.
Det fungerer udmærket, bortset fra når vejnavnene er meget lange (eks. E20/E47/E55/Odense/Rødby/Gedser8) og det tager lang tid at læse det hele op.

Der opstår også problemer hvis programmet skal læse ord op på et andet sprog - så lyder det helt åndssvagt.

0 0
hellas7 19-06-2012 23:55:21

ikke desto mindre er det da fedt at vide at maps ikke bliver værre i iOS 6 end det var i iOS 5 (som jeg har været meget tilfreds med)

0 0
BallonPedro 20-06-2012 07:53:12

Maps iOS og Goole Maps på Android kan slet ikke sammenlignes, også selvom de bruger samme kort.

På iOS er det, ja, bare et kort. På Android er det et helt navigationssystem med dør-til-dør, tale, POI osv.

Glæder mig dog til iOS 6 for at se se om jeg skal hoppe på iPhone vognen. Har i forvejen en iPad, men mobilen er WP :-)

0 0
Mads frey 19-06-2012 16:29:30

Jeg har ledt meget i indstillinger på min iPad, efter et punkt hvor man kan ændre til dansk? Hvor er det?

0 0
Mobilsiden 20-06-2012 09:49:45

Prøv evt. at slå Siri helt fra - og sørg for talen er dansk på telefonen generelt...

0 0
hellas7 19-06-2012 15:23:27

I tester vel fremtiden?

0 0
Mobilsiden 20-06-2012 09:47:47

Hahaha :) Det skulle selvfølgelig være for tiden :) og ikke fortiden :D Godt spottet...

0 0