Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iOS 7: Enkelt, mindre bling i sort og hvid

iOS 7: Enkelt, mindre bling i sort og hvid

Rygte: Det smarte glinsende finish, skygger og naturalistisk layout forsvinder i OS 7.

Når Apple den 10. juni 2013 er klar til at præsentere de næste versioner af iOS og OS X, er der mange som holder vejret. Det forventes nemlig at den nye chef for softwaredesign, Jonathan Ive, fremviser sin svendeprøve.

 - Jonathan Ive arbejder på designændringer i iOS 7

De seneste rygter går på, at brugerfladen bliver ryddet for ”bling bling” i form af glinsende finish på ikoner, skygger osv. Der tales også om sorte og hvide elemeter i interfacet, og om at designelementer som læderlook i kalenderen og papirlayout i notesblokken forsvinder.

Med andre ord, så bliver den tidligere chefdesigner hos Apple, Scott Forstalls hidtil populære design-stil, skrinlagt.

Det interessante er, at Microsoft med Windows Phone også fjernede glinsende look og skygger. I stedet blev det til et komplet fladt layout, hvilket også gør sig gældende for Windows 8.

Hvis rygterne om Apple holder, kan det tyde på, at der skrues ned værktøjskassen med effekter.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Andreas Vinther 27-05-2013 21:33:42

endelig et ny design, nu har ios stort set lignet det samme siden den første iphone i 2007, det vil blive lækkert med noget nyt/anderledes at kigge på. håber dette holder stik... :)

0 0
Christoffer_FM 27-05-2013 18:14:12

Der er kun to uger til WWDC. Så skal vi ikke lade være med at bedømme, før vi har set det?

0 0
Jesper 27-05-2013 11:11:58

Windows Phones raisen d'être var netop minimalistisk design og lige siden Matias Duarte overtog designstrategien for Android hos Google, har der også stået rene linjer og minimalisme på menuen (det er bare noget de færreste ligger mærke til, da Samsung har holdt fast i deres "slikbutik"-inspirerede brugerflader).

Nu gør Apple så det samme som Microsoft og Google har gjort de sidste par år. Godt for dem. Men ærgerligt for forbrugerne, der nu kun kan vælge mellem "det samme" med flotte apps, "det samme" med mange apps, eller "det samme" uden apps.

Så kan vi bare håbe på at Sailfish får vind i sejlene, og får en god hardwarepartner, så vi som forbrugere får mere at vælge imellem.

0 0
Andreas Vinther 27-05-2013 21:35:29

Det kunne jo være man fik valgmuligheder...
hvem ved, det kunne jo være apple ville overraske... :)

0 0
Thomas 27-05-2013 13:11:23

Enig, jeg har bestilt Jolla telefonen :-)

0 0
MLT 27-05-2013 16:06:14

Lol, Windows Phone og Windows 8 er da fyldt med farver, muligheder for at tilpasse som man vil og indstillinger. Og det samme gælder da i høj grad Android, som muligvis er det mest fleksible mobile OS på markedet. I fremstår da godt nok som en flok fantasiløse sortseere...

Jeg kan absolut ikke se hvordan Windows Phone, Android og iOS er det samme, det samme og det samme, deres brugerflader er på rigtig mange områder vidt forskellige.

Det sagt... Personligt er jeg meget tilfreds med minimalistiske menuer. Hvorfor skulle jeg være interesseret i at have et billede af et falskt læderomtræk på min kalender eller sådan noget? Spild af plads på skærmen, og jeg synes, at det ser grimt ud.

0 0
Urbanus 27-05-2013 11:32:19

Helt enig. Lad dog folk få valgmuligheder og vælge.
dem der vil have minimastisk og enkelt design, men noget der bare kører klippestabilt uden for mange unødvendigt lir, de kan vælge Windows Phone, og har kunnet det i flere år. Det er der under 5% der har!
Og nej, det er ikke kun pga. af manglende apps. Der var heller ingen apps til Android i starten. de kom i takt med brugerne kom. De ville også komme til Windows Phone, hvis brugerne begyndte at strømme til.

0 0
hellas7 27-05-2013 11:00:36

Mig bekendt er der ingen, der har hørt om en opdatering til OS X. Man skal huske på at selvom Mountain Lion blev præsenteret sidste sommer, så var en officiel video tilgængelig fra Februar, hvor udviklere også kunne downloade beta-versionen. Det er (mig bekendt) ikke sket i år, hvorfor jeg tvivler på at version 10.9 blev præsenteret på WWDC 2013

0 0
Urbanus 27-05-2013 10:27:04

Det er åbenbart trenden at alt skal være mere kedeligt, minimalistisk og enkelt for tiden - og desværre også trist, grimt og kedeligt.

jeg synes Windows 8 er hæsligt at se på, både på computer og telefon. Men jeg er nok bare ikke trendy nok.

Android og Google bevæger sig også lidt i den retning, men bare ikke lige så markant. Og det samme gør den nye version af HTC Sense. Jeg er ret glad for min nye HTC One, men det er bestemt ikke alt i UI'et jeg ser som et lige stort fremskridt. Heldigvis er lækkerheds-faktoren stadig stor, og telefon er generelt så lækker at det opvejer de grafiske tilbageskridt.
men som jeg har skrevet tit herinde, så er jeg eye candy-junkie. Jeg elsker når tingene ser lækre ud på skærmen. Så det er desværre nok hårde tider jeg går i møde...

0 0
27-05-2013 10:55:03

Helt enig. Det kan sq også blive for flat og enkelt.

0 0