Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iOS mere modstandsdygtig over for malware end Android

iOS mere modstandsdygtig over for malware end Android

En ny rapport viser, at langt flere Android-mobiler bliver ramt af virus og malware, end iPhones.

Sikkerhedsfirmaet McAfee har undersøgt sikkerhedssituationen for smartphones og tablets, og er kommet frem til, at Android-enhederne er langt mere udsatte mål for IT-kriminelle, end iOS-enheder er.

Det er der blevet rapporten Securing Mobile Devices: Present and Future ud af.

Heri konkluderer Dr. Igor Muttik, antallet af angreb mod smartphones i fremtiden vil være højt, fordi smartphones altid er connected – altid koblet op på et netværk. Derudover indeholde smartphones flere og flere personlige data, og er desuden udstyret med kamera, mikrofon og GPS.

Han roser desuden Apple for at have lavet nogle enormt sikre enheder, hvor der endnu ikke er fundet nogle eksempler på malware i iPhones, der ikke er jailbroken. Det er dog ikke alle Android-mobiler, der er lige usikre – nogle af de tilpasninger de enkelte producenter laver oven på Android-systemet er nemlig mere sikre end andre.

Også i de to giganters applikations-butikker, App Store og Android Market, er der forskel på sikkerheden.

Hvor Apple kører en stram kontrol med, hvilke applikationer, der får lov at komme ind i butikken, er Googles strategi en anden, idet de gerne vil opfordre udviklerne til at smide deres apps i Android Market, og derefter i stedet tage problemerne som de opstår. Det er ifølge professoren lige præcis det miljø malware-bagmændene elsker.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Per Jensen 07-12-2011 12:04:50

Hvor er det trist at mobilsiden ikke har større journalistisk selvkritik. Vi er ved at være på niveau med Ekstrabladet og BT.

Enhver kan da se at det er en forhandler af antivirus der prøver at sælge sit produkt.

Kom med en uvildig undersøgelse af problemet og vi kan snakke om det.

Og i øvrigt findes der slet ikke noget der hedder virus til Android! Du kan selv installere malware, ja, bevares, men så mener jeg også du selv har været ude om det. Du ka bare lade være med at hente ulovlige gratisversioner af købeapps fra andre steder end markedet

0 0
JP 07-12-2011 13:28:27

Men problemet er ikke kun "ulovlig" programmer. Der er malware i Android Market. (Prøv selv at google det)

0 0
Jonas_a 07-12-2011 14:23:38

Der er lavet/bliver lavet også langt flere virus og andre beskadige software til Windows end til Mac..så forstår jeg ikke hvorfor Windows sidder så tung på styresystems marked...og Mac er slet ikke så udbredt da den er mere sikret..?!

0 0
Jesper 07-12-2011 20:08:41

Det er måske fordi at virus og trojanere ikke længere er det store problem på Windows platformen, hvorimod MacOS er ringe sikret, ikke så truet pt, men ringe sikret.
Jeg har ikke set en virus på min PC de sidste 7 -8 år, og på Android har jeg aldrig set det. Det skal lige nævnes, at jeg betjener over 1.000 Android brugere på arbejdet, og ikke en eneste har haft noget der bare lignede en virus/trojaner!

0 0
JP 08-12-2011 10:11:03

"...ikke en eneste har haft noget der bare lignede en virus/trojaner!"

Eller også har de bare ikke opdaget det endnu.

0 0
08-12-2011 11:13:37

Nårhhh så fordi de kan være der, er altså lig med at de rent faktisk er der ?

Der er INGEN beviser på at folk er blevet inficeret. Jeg stopper mit forsvar den dag, hvor folk med android telefoner i tusindvis, oplever kriminalitet begået mod dem pga af andoid på deres mobil telefon. Men endnu har jeg intet set... Kun en masse fjolser der råber ulven kommer...

0 0
07-12-2011 13:41:55

Jeg vil gerne have et link til et sted på nettet, hvor der rent faktisk er en der er blevet berøvet et eller andet. Det være sig penge, ID, personlige oplysninger osv ?

Ikke til disse "rapporter", men til virkelige tilfælde. For med alt det malware der ifølge disse firmaer er i android verdenen, så må der sq da være masser af folk der er blevet berøvet det ene eller andet ?

0 0
08-12-2011 11:09:53

Der står intet om folk der har oplevet at blive inficeret. Til gengæld står der en masse ubrugeligt, skrevet af en MEGET farvet "journalist", som ikke ved en skid om hvad han skriver om.

0 0
08-12-2011 11:58:13

Ja med noget der meget vel kunne være malware, men som han skriver: Så ved han ikke hvad app'en gør, og google trak jo også i nødbremsen. Hvilket de har gjort hver gang. Dvs. hvis du har installeret det på din mobil, så sletter google den også der.

Og han mistede jo intet ved det, og det er der så vidt jeg ved heller ingen andre der har gjort...

Det er jo hele problemet ved denne polemik...Folk har downloadet eller set suspekte app's. Men der er jo ingen der endnu har fortalt hvad disse går ind og gør.. Og når man tænker på at der er 200 millioner android devices, så er det sq da mærkeligt at der ikke bare skulle være et par stykker der havde oplevet at få tømt kontoen eller lignende, når androidmarket nu er så meget inficeret. Hvad var det en af mobilsidens artikler sagde ? Var det op mod 20.000 apps i android market der var malware ? come on.....

0 0
07-12-2011 11:11:09

Det måtte jo komme :D Hvem er den næste i rækken, der skal pive lidt over at ingen gider købe deres crap software, der alligevel ikke virker...

0 0
Robert 07-12-2011 11:22:56

Js jeg undrer mig over hvor mange af de her artikler vi skal ha? Men du har sikkert ret, ca. lige så mange som der findes sikkerhedsfirmaer.

0 0
Mazzen 07-12-2011 11:56:04

Helt enig, det de ikke nævner er at der også er flere Android enheder end nogen anden, men det skal man jo ikke se på iflg. de "kloge ie. Apple-fanatikere" for det betyder jo ingen ting om der er 100 eller 100000 enheder af en given IOS, nej da.

Latterligt at en site som denne bliver ved med at smide sådanne forsøg på seriøs "journalistik" op, er oftere inde på alle mulige andre sider for rent faktisk at få en mere normal dvs. objektiv anmeldelse af sagerne, for det er svært herinde hvor Apple er højt hævet over alle andre og ingen fejl har.

Men lad os nu se om de ikke til trods for at denne tråd sikkert kunne blive kilometer lang, stadig vil ignorer folks holdning og stadig været Apple-afhængige.

0 0
Tbm2 31-12-2011 20:53:11

Det er sku lige gyldigt om hvor mange der er det er virkelig nemt at regne ud:
1 ud af 1000000 iOS enheder.
50000 ud af 1000000 androide enheder.
Se selv ud af en million.
(til dem der er usikre det nogle tal jeg selv har fundet på)

0 0
JP 07-12-2011 13:26:03

Du tager helt fejl, der er en kendsgerning at der er langt flere iOS devices end der er Android devices. Og alligevel er der ingen virus på iOS, selvom hackerne ville kunne nå et større markede ved at gå efter iOS.
Det viser jo bare hvor håbløst Android er designet, når man skal have virusscanner installeret.

0 0
Jesper 07-12-2011 20:01:05

...siger jeg bare! Lidt amatøragtigt og gennemskueligt!

0 0
Jonas_a 07-12-2011 14:17:41

du påstår at der er "lang flere" iOS devices end Android. hvad bygger du din påstand på? for når jeg googler emnet, viser det sig at Andorid har større markeds andel.
Men det sjove er at den "håbløs designet" Android stormer alligevel frem, hvor iOS andel falder!
http://www.engadget.com/2011/12/05/comscore-android-continues-to-boom-rim-and-microsoft-decline/

http://articles.businessinsider.com/2011-11-15/tech/30400455_1_ios-iphone-smartphone-market

0 0
Jan Ålund 07-12-2011 14:47:38

Jeg tror ikke man skal forvente saglighed fra en forvirret Fanboy og JP slynger om sig med beskyldninger samt påstande som har grobund i nogle natlige drømme.

0 0
07-12-2011 18:56:11

JP har en del til fælles med avisen af samme navn og avisen er heller ikke gode til det med tal eller dokumentation, så måske der er en sammenhæng.

0 0
JP 08-12-2011 10:17:09

Android 200 million devices
http://en.wikipedia.org/wiki/Android_%28operating_system%29

iOS 250 million devices
http://www.theverge.com/apple/2011/10/4/2469630/apple-has-sold-250-million-ios-devices


Jan og Peter i skyller mig hermed en stor offentlig undskyldning. I bør tænke jer om inden i tyr til person angreb.

0 0
07-12-2011 13:37:50

Det skal man da ikke ? Hvem er kommet med den påstand ?

0 0
JP 07-12-2011 14:07:04

Det er vel også frivilligt om man gerne vil have virus. Men normal situationen er vel at men ikke vil have virus. Og for at undgå virus på Andorid skal man have en virusscanner, fordi der er så ufatteligt meget virus i forhold til iOS

0 0