Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPad-børn mangler fantasi og motorik

iPad-børn mangler fantasi og motorik

Engelske lærer advarer om overforbrug af tablets for børn. Afhængighed og motoriske færdigheder er blandt problemerne.

Selvom tablets og smartphones kan være glimrende underholdningsværktøjer for børn, så er der med garanti behov for klare regler omkring forbruget på hjemmefronten. Særligt fordi at de kan være medvirkende til mangel på sociale kompetencer. 

Undersøgelse: Smartphonen kan skade øjnene

Det er netop hvad flere lærere i den engelske fagforening Association of Teachers and Lecturers advarer mod på fagforeningens årlige konferrence i den engelske by Manchester. Det skriver The Telegraph via Jylland Posten.

Undersøgelse: Mobilen skyld i forringet indsats på jobbet imorgen

Afhængighed bliver netop beskrevet som et af hovedproblemerne ved overforbruget af tablets, og bevirker til, at børn i op til fireårsalderen ikke har motorik til at bygge med klodser. Bekymringen sker desuden også på baggrund af statistikken der viser, at andelen af engelske husstande, som ejer en tablet er steget fra 20 til 51 pct. siden sidste år. 

Kritikken understøttes i Danmark af den privatiserende psykolog Camilla Bechsgaard, der tidligere har skrevet et indlæg til Politikken. Her påpeger hun netop vigtigheden i fantasi og den menneskelige kontakt. 

"De år er de vigtigste i hjernens udvikling, og barnet har brug for at blive stimuleret både ved kontakt til andre mennesker og ved at undersøge verden på egen hånd," siger Camilla Bechsgaard til Jyllands-Posten.

Nogle børn er taberen i konkurrencen mod mobilen

BUPL, der er den danske fagforening for pædagoger, oplever dog ikke samme tendens som på den anden side af Nordsøen. 

"Blandt vores medlemmer har vi ikke oplevet nogen, der råber vagt i gevær. Faktisk bruger danske børnehaver også tablets, men det er med et pædagogisk sigte. Tabletspil kan nemlig fremme mange evner hos, men det skal naturligvis bruges med et fagligt og professionelt sigte," siger Allan Baumann, der er forretningsudvalgsmedlem i BUPL.

Det handler altså om en bevidsthed mod barnets forbrug, samt at se mulighederne i at bruge tablets som et værktøj blandt andre, der kan være mindst ligeså vigtige. 

Har dit barn ubegrænset adgang til tablets eller starter du æggeuret? 

Kilde: The Telegraph via Jylland Posten

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Styxx 22-04-2014 22:25:51

Personligt kan jeg ikke se hvad tablets laver i f.eks. børnehaverne. Synes overhovedet ikke de hører hjemme dér. Nu er jeg ikke pædagog eller noget der ligner. Men jeg vil tro, at hvis børnene har de der ~8-9 timer i børnehaven, hvor de har menneskekontakt, og f.eks. bygger klodser som der her refereres til, så får de så rigeligt stimuleret deres motorik, finmotorik og sociale adfærd.

Men derfor tror jeg også bare det er vigtigt at de netop ikke er at finde i børnehaverne.

1 0
23-04-2014 06:37:47

Det er vel ikke anderledes end at de finder en bog at kigge i? Problemet med disse "eksperter" er at de går ud fra børn siddet med en tablet 24-7, hvilket i langt de fleste tilfælde er meget langt fra sandheden. Jeg tror min datter har en ipad i hånden i sin Børnehave en halv til en hel time om ugen, det kan jeg godt leve med, især når hun bliver udfordret på det mentale plan. Herhjemme bliver den mest brugt i ulvetimerne, hvor jeg hellere ser ungerne sidde og slappe af med en tablet, end at farer i totterne på hinanden konstant. Tablets til børn er kanon, så længe det er med måde, og de ikke bliver babysitter.

0 0
Styxx 23-04-2014 21:57:14

Og lige med hensyn til dit eksempel med bogen. Så tror jeg noget af kritikken går på, at børn helst ikke skal lave "virkelige" aktiviteter på en tablet. Altså, f.eks. det at lave en perleplade, eller samle et puslespil.

0 0
Styxx 23-04-2014 13:08:09

Det er også lidt der jeg vil hen, jeg er slet ikke i mod tablets til børn. Min kærestes børn bruger da også tid på henholdsvis iPad og Ramasjang der i ulvetimerne. Som du siger, så er det jo netop super til at forhindre de der trætheds-skænderier sidst på dagen :) Og ja, det er garanteret også god mental læring.

Eksemplet med at samle perleplader på en iPad synes jeg derimod IKKE er i orden!

0 0
24-04-2014 09:06:49

Helt enig. Selvom mulighederne i dag er meget større, så skal man sq også ud lege i sand, træer, bruge sin finmotorik og sidst men ikke mindst, KEDE sig :D

0 0
gielsgaard 22-04-2014 15:56:56

Nu behøver man ikke en større afhandling, for at se at det ikke er godt for poderne at sidde med hovedet ned i en tablet, hele dagen, det er da dagens forældre der må stramme op, men de har travlt med at give andre skylden for at deres unger er umulige.

@DeeHawk , jeg syntes at når man skriver et citat fra en undersøgelse og ingen steder i citatet nævner Ipad, syntes jeg at det er misvisende at bruge det i overskriften, jeg er ikke skolelærer så ved ikke om det er ok, syntes bare det så underligt ud, og jeg fik ikke ondt i r***n ;-)

0 0
DeeHawk 22-04-2014 12:33:45

En af de mere seriøse artikler der sætter et lille perspektiv på menneskehedens fremtid (børn og digitalisering), og straks får folk ondt i ***** over nogle brands... Så kender vi mobilfreaks'ene igen :D

1 1
Morten Rank 21-04-2014 20:55:08

Hej med jer og tak for kommentarerne.

Som Onkel_Per har gættet, så har vi valgt at bruge iPad som i kildereferencen. Der er altså ikke forskel på hverken iPad, Android tablets eller Windows Phone tablets i denne forbindelse.

Vh Morten Rank, Mobilsiden.

0 3
Onkel_Per 23-04-2014 11:22:22

Hej Morten.

Så skal du bare lige begynde at bruge det nye kilde-felt I har placeret lige under overskriften ;-)

0 0
Onkel_Per 21-04-2014 19:39:24

Hvis I nu følger kildereferencen, vil I jo nok kunne se at grunden til overskriften "iPad-børn", skyldes at det bare er en oversat artikel.

2 1
TF 21-04-2014 12:32:22

Hvorfor skal det hedde "ipad børn" i overskriften når hele artiklen handler om børns brug af "tablets" ?

5 0
Kim Harder 21-04-2014 12:13:45

Mon ikke også tablet bliver brugt til, at parkere børn med, så der kan spares timer her i Danmark? Det er da logik, at hvis ungerne ikke kommer ud og lege og kravle træer m.v. så får de ikke de samme motoriske færdigheder, som dem, der kommer meget ud. Man skal da træne noget for, at det kan blive bedre.

Så hvis det bliver påpeget herhjemme, så skyder de personer, som passer vores børn, sig selv i benet, for udendørs aktivitet kræver mere end indendørs :-)

2 0
gielsgaard 21-04-2014 11:46:13

Kan godt lide at en undersøgelse omkring tablets, fører til en overskrift som "Ipad-børn mangler fantasi og motorik"

5 0
odbasso 21-04-2014 18:38:44

Så må man vel konkludere, at android tablets ikke er lige så dårlige for børn? hahaha... Men det er nok lidt latterligt (;

4 0
Claus Jul Larsen 22-04-2014 12:21:53

Nu skal man også huske på at måske 90% af tablets er ipad - så det er da en passende overskrift

1 4
TF 22-04-2014 13:50:32

Jeg kunne godt tænke mig at se hvor du har de 90% fra :-)

4 0
Claus Jul Larsen 22-04-2014 16:17:23

Det går jeg ud fra, da Ipad er den dominerede tablet i Danmark - eller tager jeg fejl? Men ved godt, at iPad mister markedsandele til Android tablets, men vi er i hvertfald enige om at hovedparten af tablets er ipad = iPad børn :-)

0 4
Steffen M 23-04-2014 19:28:55

Da iPad er den dominerende, "går du ud fra" at 90% er iPad... interessant argumentation. Sidste år var Apples andel af tablet markedet omkring 50% i Danmark og ca. 40% internationalt (iflg Berlingske.dk august 2013). Jeg har ikke de nyeste tal - men Android har i hvert fald voldsom vækst -så mon ikke iPad andelen er lidt mindre nu? (med fare for at blive beskyldt for at være useriøs, da jeg ikke har de nyeste tal ;-) )

0 0
TF 22-04-2014 16:44:44

Jeg elsker bare folk der kommer med tal de selv lige har fundet på ud af den blå luft, uden dem ville verden blive alt for seriøs :-)

4 0