Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPad Mini sætter konkurrenterne på plads

iPad Mini sætter konkurrenterne på plads

Kommentar: Lanceringen af en ny 9,7” iPad og en iPad Mini viser, at Apple fortsat VIL eje tabletmarkedet. Og det kommer de til lang tid fremover. Konkurrenterne er DOA!

iPad Mini (Foto: Apple)
iPad Mini (Foto: Apple)

Der er ikke noget nytænkende og innovativt over den nye ”Nye iPad”, der straks fik Den nye iPad, til at fremstå træt, gammel og umoderne. iPad Mini var heller ikke en overraskelse, vel blot en stor iPhone bare uden ”phone”.

 - Her er den nye iPad Mini

De to produkter er en ren kommerciel beslutning, der for mini’ens vedkommende, skal lukke et hul i markedet. Hullet er skabt af Samsung og Google / Asus, der har set et behov for tablets i en mindre størrelse. Hvis ikke Apple gjorde noget, ville konkurrenterne eje 7-tommer kategorien.

 - Google Nexus 7 - din næste tablet? (produkttest)

Ræsonnementet fra Apple må derfor være, at benytte deres stærke brand, til at sikre de har hele palletten. Dette er ikke innovativt, men kommercielt, og handler om at tjene penge.

Google Nexus 7 by Asus (Foto: Mobilsiden.dk)
Google Nexus 7 by Asus (Foto: Mobilsiden.dk)

Et problem for konkurrenterne

iPad Mini sætter fokus på 7-tommer tablets, og vil gøre forbrugerne opmærksomme på, at der findes produkter i denne kategori. For selvom der faktisk længe har været små tablets i markedet, så opfandt Apple med iPad Mini kategorien. Sådan vil de almindelige købere, der ikke følger den teknologiske udvikling, tænke.

Nexus 7 fra Google og Asus samt Samsungs-produkter, vil i deres øjne, komme til at ligne kopiprodukter. Ligesom tilfældet har været på tablets i 10-tommer størrelsen.

 - Apple-effekt: Mini iPad kan løfte salget af små tablets

Apple ejer stort set hele markedet for store tablets, og iPad Mini sætter konkurrenterne på plads. Samlet vil kategorien nu sælge flere produkter, men Apple vil komme ud som vinderen.

 - Mastodonternes kamp: Nexus 7 vs. iPad Mini

I dag sælger Apple nul produkter på syv tommer, og har en markedsandel på nul procent i den kategori. Men inden jul, vil Apple formentlig sidde på mellem 80 og 90 procent af markedsandelen.

iPad Mini (Foto: Apple)
iPad Mini (Foto: Apple)

Dårlig kvalitet og mangel på applikationer

Generelt er Android-produkterne ikke lækre nok, de fungerer over en bred kam, ikke godt nok, og der mangler applikationer tilpasset skærmen.

Mens Apple-køberne sidder med lækre tilpassede applikationer, der udnytter de store skærme – og i hundrede tusindevis af dem, så må Android-tablet folket, fortsat leve med smartphone applikationer, der er strukket ud til at fylde hele skærmen.

Det er dårligt for køberne, og uambitiøst af Google og Android. Det lader ikke til Google har fokus på dette problem. Derfor har Microsoft faktisk en større chance for at konkurrere på tabletmarkedet mod Apple, end Google har.

 - Microsoft Surface – et seriøst angreb mod iPad


Apples tidligere topchef Steve Jobs kaldte 7-tommer tablets DOA (Dead On Arrival). Men nu er der - ny chef og nye tider hos Apple, særligt for konkurrenterne, der med deres 7-tommer modeller, ender som DOA.

Web-TV: Apple vil eje kategorien

Læs også:
Apple iPad Mini - alt om den lille ny
Mastodonternes kamp - Nexus 7 vs. iPad Mini
Apple snyder igen TDC-kunder for 4G i nye iPads
Apple iPad Mini har ikke Retina-skærm
iPad Mini skal bruge nano-simkort
Her er iPad Mini i billeder
Duel: iPad (4. generation) vs. Den nye iPad
Vi har sammenlignet iPad Mini mod iPad 4
Her er priserne på Apples iPad 4
Opdatering af iBooks applikationen
Forudbestil de netop præsenterede iPads
Apple-effekt: Mini-iPad kan løfte salget af små tablets

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

ihk 30-10-2012 20:41:44

Det er utroligt så meget Andriod folk går op i alt hvad der skrives om Apple.. det er ikke kun her, men også når fx Ekstra Bladet skriver en artikel om Apple produkter, så Andriod folk der med det samme og skrive noget negativt.

0 0
Lecter 30-10-2012 21:09:15

Der er selvfølgelig en del, som er så fanatiske, at fornuften er helt væk. Dem skal man nok bare ignorere.

Men artiklen handler jo om iPads konkurrenter og tablets med Android er vel med i den betegnelse.

0 0
Allan 29-10-2012 11:29:28

Her er lidt modvægt, der taler imod Johns forudsigelser: http://www.fiercemobilecontent.com/story/android-tablet-market-share-surges-record-high-q3/2012-10-26?utm_medium=nl&utm_source=internal

Android er trods alt ikke en marginal spiller på tablet-markedet - jeg er klar over, at Johns forudsigelser handler specifikt om 7" tablets, men jeg mener nu alligevel, at disse data (bag linket herover) viser, at der er håb for Android endnu...

0 0
Benjamin Jensen 29-10-2012 00:32:57

Hvor er det sjovt at høre på alle undskyldningerne i denne tråd.

John G. nævner jo, at 80-90 % vil Apple også tage fra 7" markedet. Så kommer undskyldningerne, for at John G "måske" får ret.

1. Alle detailbuttiker er dumme, og binder Hr og fru Danmark en iPad på ærmet.

2. Folk er generelt bare dumme. (De køber jo alt hvad der står Apple på)

3. Den er ikke god til at lave tekstbehandling (sagde nogen det var en 7", og måske er det ikke lige målgruppen?)

4. Man kan ikke få Nemid til den.

5. iPads er bare dårlig kvalitet.

6. Apple taber en masser retssager. (Så derfor får de ikke den markedsandel som John G. mener)

7. Jeg bruger kun tablets til internet, så for mig er det ikke nødvendigt med en iPad mini. (Kunne det tænkes, at det er fordi det er det eneste Android tablets dur til)

Det her er jo kun et lille uddrag af indlæggene. Et eller andet sted må det da undre folk, at Apple sidder på 80-90% af markedet, og dette er jo ikke kun fordi de er firstmovers - i så fald burde MS jo sidde tungt på markedet ;)

Det virker mest af alt, som om der er en del folk der virker særdeles begrænset i deres syn udover det styresystem de selv har. Ingen har sagt, at I skal købe iPad mini, selvom I mener at det er det John G siger. I tager det jo direkte personligt, at han mener at 80-90% af markedet for 7" tablets vil gøre, at han tvinger een ned over hovedet på Jer.

Det gør ikke noget, hvis man lige trak vejret en ekstra gang inden man skrev.

0 0
Alfix 29-10-2012 14:29:15

5, 6 og 7 er maaske lige at gribe efter straa.

:) bygningskvaliteten er jo iorden som altid, men det aendrer ikke paa at den ikke kan producere noget, men kun levere underholdning, samtidigt med at den kan agere juvel for de fjollede og overfladiske.

Taber retsager???.... ehh.... Det er sku da Samsungs egen skyld at de ikke har kapicitet til at differentiere sig som Microsoft eks vis goer. Og det goer MS brilliant.

Hvis du alligevel kun bruger en tablet til internet kan du saa ikke ligesaa godt koebe en storrrrr smartphone. ?????

0 0
Brylle 29-10-2012 16:08:25

Ej...det retsags pis (beklager ordvalget) det er sgu da et cirkus! Det er mig bekendt kun i USA an apple har vundet noget særligt i en retsag. Og den sag skal muligvis gå om, fordi et jury medlem (som holdt en stor tale for de andre jury medlemmer) tidligere var sagsøgt af seagate som samsung er stor aktionær i. Desuden er mindst et af de patenter som apple bruger, efterfølgende blevet vurderet ugyldigt pga. "prior art". I England er Apple blevet dømt til , på egen website og i trykte medier, at undskylde over for samsung og skrive "Samsung did not infringe on apple's patents". Det bedste Apple kan gøre (set med mine øjne) er at skrue lidt ned for charmen og stoppe de sagsanlæg, fordi man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus. Alle der kan lægge sag an mod apple vil gøre det, selv de switziske statsbaner.

0 0
Gammelpot 29-10-2012 10:33:10

Benjamin:
Det er samme type undskyldninger/forklaringer som du hører hver gang tingene bliver strammet og der går "kamp" i diskussionen om system.
Argumenterne bliver skarpere, formuleringerne strammet op, (fuldstændig som i dit eget indlæg).

Tror det der provokerer er at John G. siger at de andre ikke har en chance mod Apple (DOA)!
Apple pt. er den mest hypede producent, alt hvad de rører ved bliver nærmest til guld, så Ipad Mini skal nok blive en stor succes.

Men mon ikke Android og Microsoft nok skal komme efter det. Det ser ihvertald meget lovende ud med nye tabletter/styresystemer fra begge....

0 0
David 26-10-2012 13:22:18

Hvis iPad Mini sætter konkurrenterne på plads, hvorfor køber jeg så en Nexus 7?

Kunne det have noget at gøre med at folk har forskellige behov og forskellige holdninger til hvad der er godt og hvad der er vigtigt?

Kunne man forestille sig at der findes mindst lige så fornuftige og intelligente mennesker som John G, som på et oplyst grundlag fravælger iPad Mini eller andre Apple-produkter fordi de hellere vil have noget andet, fordi de faktisk synes det er bedre? Ikke fordi det er billigere, heller ikke fordi de ikke bruger deres tablet, telefon eller computer til alt det man kan med sådan en, men fordi de foretrækker noget andet?

I så fald kan jeg ikke se at iPad Mini sætter konkurrenterne på plads eller at konkurrenternes produkter er dead on arrival. De ting som for mange af os trækker ned ved f.eks. en iPad, de trækker stadig ned ved en iPad Mini. Og de ting der trækker op ved f.eks. Nexus 7, dem får jeg stadig ikke ved at købe en iPad Mini.

På den dogmatiske måde du beskriver det, John G., der virker det som om at det ikke kan lade sig gøre at komme frem til at man hellere vil have noget andet end iPad Mini, uden at det er fordi at der så er noget man har overset, eller at man ikke forstår hvad de forskellige produkter tilbyder.

Men det er altså ikke tilfældet.

Og når dygtige internationale skribenter er i stand til at skrive meget mere detaljeret, neutralt, dybdegående og faktuelt korrekt omkring tablet- og mobilmarkedet, end man tilsyneladende er i stand til her på siden, så er det da klart at du ofte får røg for det du skriver. Du er jo tit unuanceret og dogmatiske i forhold til disse dygtigere internationel skribenter, uanset hvilke præferencer de så måtte have.

0 0
Alfix 26-10-2012 14:57:08

Nu er jeg feks blogger, webmaster, flittig online debatoer, samt foto-feticist og envidere elsker jeg at opdage ny musik via sites som Bandcamp, Soundcloud, Rcrdlabl osv. Igennem mange aar og jeg kan ikke bruge en ipad til nogle af de ting, den er umulig at blogge fra, selv med et keybard, jeg kan heller ikke bruge en Android tablet. De vil alle sammen igennem ubrugelige apps.

Jeg ved jeg kan bruge Surface, selv med RT. Den har USB, den har en rigtig browser og mulighed for et keyboard der ikke fylder meget.

Folk fatter ikke hvor stor en fornaermelse de fleste tablets er mod det helt almindelige internet.

0 0
Brylle 26-10-2012 15:07:41

Jah på den lange bane tror jeg også det bliver win 8 tablets der sætter konkurenterne til vægs. Ipads og android tablets er bare for begrænsede.

0 0
Peter Frederiksen 26-10-2012 20:15:39

"Ipads og android tablets er bare for begrænsede."

På hvilken måde?

0 0
Brylle 27-10-2012 09:39:28

hovsa , tror mit svar på Peter F. spørgsmål landede lidt længere nede.

0 0
Brylle 27-10-2012 09:37:49

ja, f.eks. så kan de ikke engang køre en Java applet, så som nemID. Udover det har jeg erfaret at en del dynamiske webmiljøer ikke fungerer godt i android-browseren i hvert fald. Udover det så kan man ikke lave noget produktivt på en android/Ipad tablet. Man kan selvfølgelig få nogle tekst/word editore, men der er bare meget, meget langt vej til microsoft word niveau. OK man KAN lave arbejde på sin Android/Ipad men det er godt nok op ad bakke hele vejen. Det er også op ad bakke, hvis man skal have sit arbejde printet ud.
Jeg tror ikke disse problemer er at finde på en Windows 8 tablets, dog har RT modellen nogle af Android og Ipads begrænsninger.
Men grundlæggende er det jo mangel på ordenligt software. Hvis f.eks. Libra Office lavede en fuld version til android og Ipads ville det jo hjælpe. Men der mangler bare rigtigt meget.Personligt hader jeg bare at sidde og bruge en tablet og pludseligt støde ind i noget jeg ikke kan, så jeg alligevel er nødtil at bruge min laptop, så kunne jeg jo ligeså godt have startet med at bruge laptoppen. Så en Windows 8 pro tablet med en x86 processor er den eneste ordenlige tablet FOR MIG :-) læg mærke til at jeg skrev "for mig" folk har forskellige behov og nogle elsker sikkert at skifte mellem PC og Tablet alt afhængig af hvad de skal lave.

0 0
Peter Frederiksen 28-10-2012 17:30:22

NemID kommer til smartphones og tablets i slutningen af dette år...

Der nu ikke særligt langt til printeren, man kan f.eks. bruge Google Cloudprint, som virker med printere, som er forbedret til Cloudprint, men også printere der er tilsluttet ens PC/Mac...
Samt har Samsung, HP, Epson, Canon, Brother og Kodak lavet Android/IOS apps til udvalgte printere...

Ja, der mangler bedre Office apps end det der på markedet...
Jeg har forstået at både Libreoffice og MS office er på vej i starten af 2013, samt Google har købt Quickoffice.

0 0
Brylle 28-10-2012 19:27:35

Ja med tiden vil Android og måske iOS indhente windows, efterhånden som der bliver lavet alt den nødvendige software. Faktisk tror jeg bare at det er Windows der her vil vinde på den lange bane, fordi de gør det let (lettere) for firmaer osv. At integrerer systemet. Microsoft har stor erfaring med services og samabejde med virksomheder, fra mange mange år som enehersker på det område. Og hvis folk er vant til at bruge Windows 8 på arbejdet vil de være meget tilbøjelig til at , ville bruge samme system privat. Windows phone 8 , vil sikkert få succes i kølvandet på Windows 8 pro/RT.

0 0
Alfix 26-10-2012 22:13:06

Som skrevet tidligere, ud fra min egen personlige erfaring. Har proevet dem alle.

Nu er jeg feks blogger, webmaster, flittig online debatoer, samt foto-feticist og envidere elsker jeg at opdage ny musik via sites som Bandcamp, Soundcloud, Rcrdlabl osv. Igennem mange aar og jeg kan ikke bruge en ipad til nogle af de ting, den er umulig at blogge fra, selv med et keybard, jeg kan heller ikke bruge en Android tablet. De vil alle sammen igennem ubrugelige apps.

Det tager for lang tid og det er for besvaerligt at vaere overordenlig produktiv og effektiv.

0 0
Footiefan 26-10-2012 23:36:45

Jep, personlig erfaring. Og det er helt super for dig. Du skal ha' en Surface. Men nu har alle ikke samme behov, så perfekt med ikke-pc tablets.

0 0
Alfix 27-10-2012 09:40:02

Praecis! Alle har ikke samme behov. Men alle ved heller ikke deres behov.

0 0
Allan 26-10-2012 14:09:31

Jeg er på ingen måde uenig med dig David, men det ændrer ikke på, at det er langt fra alle forbrugere, der læser enten Johns eller en anden informeret skribents anmeldelse. Apple har så godt styr på markedsføringen og forhandlerleddet, at vi "oplyste forbrugere" eller hvad man nu skal kalde os er i massivt mindretal, så Johns spådomme om 80-90% markedsandel til Apple i 7" tablet segmentet godt kan blive virkelighed uden at dine argumenter ikke holder.

0 0
evilguy 26-10-2012 15:03:49

Så mange kloge ord samlet på så få sætninger :-) Jeg er 100% enig i dit indlæg.

0 0
Alfix 26-10-2012 11:42:07

Konkurrenterne er DOA!???

Hvad er det for en taber kommentar?

450.000 Saa blaa maend i biografen og det er absolut ikke ensbetydende med det at den er god. MAO. Millioner af ipad bruger kan godt tage fejl.

0 0
Mobilsiden.dk 26-10-2012 10:07:02

BLOG: Er du vred på mig over fx #Android og iPhone holdninger? Så kom forbi og få kaffen:
http://johngdk.wordpress.com/2012/10/26/jeg-inviterer-kritikerne-til-kaffe/

0 0
Kongand 26-10-2012 11:23:32

Det kunne faktisk være meget spændende at tage en debat om dette - selvom der nok aldrig vil komme en egentlig løsning ;)

Bliver der lavet en fast dato for et møde, eller skal man aftale det individuelt? Tænker, at hvis man er en enkelt person, kunne det være sjovt at samles med andre for at få flere synspunkter frem.

Måske man så også kunne få et smugkig på jeres dagligdag og de rammer, I sidder i? :)

0 0
Alfix 26-10-2012 11:47:40

Problemet med alt, om vi snakker ipad, penge, musik eller porno. Branchen og medierne gaar ud fra at alle brugere er ens. En ipad er populaer af stort set samme grund som en popsang. Det kan godt vaere at det er noget umoralsk volapyk badet i hype der saelger, men det er langt fra konklusionen om at det er godt.

Mao. folk skal tage og kigge paa hvad de skal bruge og hvad de syns passer dem. Noget meget faa goer. Vil man have et personligt apparat maa man ogsaa vaelge derefter. Men det dur under ingen omstaendigheder at vaelge noget bare fordi man er bange for at blive stemplet som "outsider", "fattig" eller "smagloes". Ved godt denne debat er oppe for tiden, men fuck nu det! Folk skal tage sig sammen og droppe det der mainstream pis, ellers saa kommer der ikke noget nyt.

0 0
Footiefan 26-10-2012 23:31:13

Nå ja, du ved også alt hvorfor folk gør som de gør.. Hjælp....
Nogle er jer går lidt for meget op i det her, det er en brugsgenstand, ikke dit liv!

0 0
Alfix 27-10-2012 09:59:43

Man burde da ogsaa gaa op i det. Vi snakker ikke angang sustainability endnu. Naar jeg koeber et produkt saa beholder jeg det i lang tid, derfor er det ogsaa helt hen i vejret at folk er ude at koebe ipads for at kun kunne spille sudoku og laese nyheder. specielt naar de har alt muligt andet paa siden. Osv osv.


Det svarer til at dem der har de stoerste biler ogsaa koeber en christiania cykel, kun fordi det er smart.... Hov... Det goer de jo nemlig.


:)

0 0
Footiefan 27-10-2012 10:17:54

Det kan du have ret i, men.... Hvis nu folk allerede har en pc og kun har brug for den der "sofasurfer" enhed til underholdning, surf, spil osv., så rammer iPads og Android tablets jo helt perfekt. Der er ikke behov for en mere seriøs enhed til den slags.

Mht christiania cykler og store biler, pas.. Det har jeg ikke tænkt dybere over ;-)

Go' weekend :-)

0 0
Alfix 27-10-2012 11:17:03

:) Tak og lige over! Glaedelig Windows 8 weekend allesammen. Min kom lige med posten... Ahhhh Computer loerdag! Nam nam!

0 0
Joachim 25-10-2012 22:25:59

Tillykke John. Igen har du formået at skrive en fuldstændig latterlig artikel som kun kan have det formål at skabe diskussion her på siden hvilket da også til sit fulde lykkedes for dig..

Kan i ikke lave farve koder til jer "jounalister" så det bliver nemmere at undgå dine artikler..

0 0
Footiefan 26-10-2012 08:14:11

Smut nu bare over på en anden side..

0 0
evilguy 25-10-2012 12:00:55

@Shawn Ørgreen.

Det er simpelthen underholdende, at læse hvordan nogle mennesker kan gå helt op i limningen over en banal artikel fra en redaktør og komme med vilde beskyldninger.

Din påstand er nemlig korrekt. Dem uden uddannelse er nemlig ringere mennesker end alle os andre, og disse dumme mennesker er helt uden evner. Det ved enhver Radikal i sit hjerte, og derfor satser regeringen også på at udrydde alle disse samfundssnyltere vha. et krav om mindst en cand. mag.for alle danske statsborgere.

På den måde slipper vi af med denne underklasse af mennesker, som arbejder i 7-11 eller på nathold på Arla. Nej, vi skal alle sammen have en fin titel, og så bliver Danmark et meget bedre sted! Pokker ta' dem som benytter en titel, som de ikke har købt og betalt for - eller i det mindste siddet 4 år på skolebænken for at "opnå"!

Fritidsbrandmænd er jo ikke rigtige brandmænd, hjemmeværnsfolk er jo ikke rigtige soldater, og man kan ikke være højt respekteret chefredaktør på Politikken uden at have en journalistisk uddannelse i bagagen... Eller???

En fin titel kan købes - kompetance, indsigt og kan erhverves på den svære måde.

0 0
twitboydk 25-10-2012 13:42:03

Æææ
Er din kommentar skrevet det rigtige sted på nettet?

0 0
evilguy 25-10-2012 14:05:46

ja ja den er skam god nok - jeg kan bare ikke kommentere på Facebook indlæggene på anden måde.

0 0
tavse 25-10-2012 10:42:35

hmmm, Jeg havde overvejet at købe iPad mini når den kom, men noget af det vigtigste på en tablet er skærmen, og den er absolut ikke imponerende. Processoren er heller ikke lige hvad jeg håbede på.

Jeg er ikke den store app-dyrker, så om der er 500.000 eller 700.000 er ikke så afgørende. Bruger tablets til internet, e-bøger og film.

Det undrer mig at anmeldere som har rost og fremhævet iPads for deres fantastiske retina-skærme ikke har problemer, når man begynder at slække så meget på kvaliteten som Apple har gjort her.

0 0
Brylle 25-10-2012 18:07:20

Med din måde at bruge en tablet på, taget i betragtning, ville jeg spare pengene og købe en Nexus 7. Det eneste ipad minien har som er bedre er de tablet optimerede apps... Som sikkert ikke betyder meget på en 7" skærm.
Selv venter jeg på udgivelsen af Asus Padfone 2, her i december. Den køre en fuld microsoft office ^^ (dog i skyen) Men det er sikkert helt ok når man har 4g

0 0
Footiefan 25-10-2012 22:16:07

"Det eneste ipad minien har som er bedre er de tablet optimerede apps... Som sikkert ikke betyder meget på en 7" skærm."

Nej da, det betyder intet ;-)

0 0
twitboydk 25-10-2012 09:57:52

Nu du siger at du privat ikke har iPhone. Hvilken tlf. bruger du egentlig i privaten?

0 0
evilguy 26-10-2012 06:57:13

Du finder måske noget af svaret i dette videoklip: http://johngdk.wordpress.com/2012/10/02/hvorfor-er-android-folket-sure/
Jeg tror ikke, at han har en privat-telefon, men i videoklippet benytter han en HTC.

Forøvrigt et meget fint videoklip, som meget godt beskriver mange af disse indlæg. Folk går helt amok over et æble produkt.... fordi det er et Æble produkt.

0 0
twitboydk 25-10-2012 09:50:42

Du har sgu ret. Den almene forbruger troede jo også at Facetime var noget nyt. Men det havde jeg sgu tilbage i 2002 haha

0 0
chris 25-10-2012 09:45:44

Tja det er nu ikke alting som går som Apple har planlagt.

Først tabte det retsagen omkring kopien sagen af deres tablet og nu denne:

http://www.macrumors.com/2012/10/23/apples-rubber-banding-patent-key-to-samsung-lawsuit-preliminarily-invalidated/

0 0
Primus 24-10-2012 22:17:42

Det er som altid sjovt, at læse alle kommentarer fra Androidfans, når der skrives artikler om Apple-produkter.
Det kan godt være at Apple ikke har opfundet den 7 tommerede tablet og at en Android tablet kan mere, men det er Ipad mini, der kommer til at ligge under juletræet hos tusindvis af familier. Med alle de relative billige spil man kan få til ipad'en er det bare et hit

0 0
25-10-2012 06:48:24

En mini! Når man kan få en 2ér til 2800- i elgiganten, og billig spil! Se nu at komme ud af den æble klokke! Og vi har også skvapel på matriklen :-)

0 0
Jacob Hultmann 24-10-2012 21:22:39

Hej John G. jeg er fuldstændig enig med dig i, at det vil lyde som om, Æble har opfundet 7" tablets'ne. Men jeg håber, at Google vil bruge noget tid på at optimerer apps til Android, fordi det ville hjælpe rigtig meget til, med at på Android-tablets ind på markedet.

0 0
24-10-2012 20:41:11

Der bliver godt nok snakket meget app, lige præcis apps, er nok noget af det jeg bruger aller mindst af på min tab, mail og sofa surfe ( browser! ) er stort set det dyret bliver brugt til. Apps bruger jeg på mobilen!

0 0
cbp 24-10-2012 18:36:29

iPad mini is dead in the water

Nick Farrell agrees with Steve Jobs: shokka

http://www.fudzilla.com/home/item/29219-ipad-mini-is-dead-in-the-water


John G tager igen atter fejl.
Måske John G burde læse lidt mere på lektien end bare komme med hans egne vrang forstillelser til hvordan verden hænger sammen...

ideer til hvordan verder hænger sammen.

0 0
Peter Frederiksen 25-10-2012 02:13:27

Jeg er meget enig med artiklen, Ipad mini er prissat for dyrt til at konkurrere med Nexus 7, Nook HD og Kindle Fire HDs $199 tablets...

Men jeg tror John tænker på det danske markede...

0 0
Allan 24-10-2012 15:39:53

Jeg er (desværre) bange for, at John får tæt på ret mht. Apple's kommende markedsandel. Men det skyldes ikke Apple produkternes direkte fortræffeligheder eller deres eventuelle tekniske overlegenhed i forhold til konkurrenterne. Det skyldes nok mere, at Gert og Gurli (eller hvad de nu hedder i dag, disse Hr og Fru Danmark) lader sig "vejlede" af "eksperterne" (=sælgerne) i butikker som Fona, Elgiganten, Bilka osv. Disse "eksperter" tænker - som Apple - på profit fremfor kundens direkte behov og disse butikker kan se en stor fordel i at promovere Apple tablets, da deres meget lukrative tilbehørssalg til Apple produkter er meget mere profitabelt end tilsvarende til udvalget af Android tablets. Det skyldes, at der findes et (OK, nu to) Apple produkt med et væld af tilbehør. Hvis butikkerne skulle lagerføre tilsvarende udvalg af tilbehør til det noget større antal Android tablets, så ville deres lager være overfyldt og deres indkøbschef rasende pga. langsom udskiftning af varerne på lager.

Det er fornemt som Apple har formået at vinde dette marked, og med finanskasketten på kan man kun tage hatten (eller kasketten) af for dem, det er dælme godt gjort. For alle os, der ikke lytter til sælgerne i Fona o.lign. så findes udvalget af f.eks. Android tablets (m.m.), men man føler sig hurtigt i undertal og med manglende app-kvalitet osv., så igen, hatten af for Apple, men det er synd for innovationsniveauet, der ville have bedre af 3-4 nogenlunde ligeværdige, konkurrerende systemer.

0 0
gielsgaard 24-10-2012 18:45:47

Allan jeg vil mene du tager fejl Mht profitten ved at sælge Apple , kender en som har en Pc biks, og han vil ikke røre det med en ildtang da fortjenesten en minimal, og jeg ved at han er en rigtig dygtig forretningsmand så hvis han kunne tjene penge på at have Apple i udvalget så ville han tage det ind uden at blinke.

0 0
evilguy 24-10-2012 21:19:07

Hvis du lige læser Allans indlæg igen, så vil du kunne læse følgende sætning: "...disse butikker kan se en stor fordel i at promovere Apple tablets, da deres meget lukrative tilbehørssalg til Apple produkter er meget mere profitabelt end tilsvarende til udvalget af Android tablets."

Ingen butikker, der vil tjene penge, vil røre ved hardware salget af iPhones, iPads eller iPods. Men tilbehørssalget vil de MEGET gerne røre ved, for det kan de tjene MANGE penge. Og der er rigtigt rigtig rigtig mange butikker, der sælger Apple tilbehør uden at sælge selve Apples hardware.

0 0
Brylle 24-10-2012 19:38:04

Mon ikke det er fordi at alle de store i branchen sælger apple produkter, så det er umuligt at sælge dyre end indkøbspris. De store f.eks elgiganten (som ikke betaler skat i danmark) og andre store kæder får formodenligt meget store mængderabatter når de køber apple produkter ind eller hvad de nu vælger at sælge. Så de små kan nærmest kun sælge de produkter giganterne ikke udbyder.

0 0
Belgarion 24-10-2012 15:06:47

Ja alt er jo helt fantastisk med de apple produkter.. Ehm nææh.. jeg har selv købt en kina Tablet "Yuandao Window N90 Dual-Core II 2" 1.6 dual cpu og quadcore mali 400 cpu og har jellybean på den, og hvis man køber den nu, er det med Jellybean fra starten af, Den køre fuldstændig fejlfri, er hurtg og ganske pålidlig. 1600 for den er jo ikke en dum pris for en 9.7 " tablet.

http://www.merimobiles.com/Window_N90_Dual_Core_1_6GHz_RK3066_9_7_Inch_IPS_p/meri4700.htm

her står den faktisk til 1462 kr, men var nu ikke der jeg købte min, men er en anmeldse af den her på siden også. "youtube video oppe i højre hjørne"

Jeg købte min herigennem, den blev sendt en lørdag fra Kina og jeg havde den Mandag ;-) har haft den i 2 md nu, og er super tilfreds med den tablet.

http://www.android-tablet-computer.co.uk/window-n90-dual-core-2-rk3066-1-5ghz-9-7-ips-touch-screen-android-tablet-16gb.html

0 0
labodilsen 24-10-2012 15:41:05

hej. fedt at høre den køre godt, jeg har som nævnt længere opppe lige bestilt en DMTECH 9748DCB ved ellos.dk (også kendt som Pipo max m1). Den har samme Rockchip RK3066 og Mali400 GPU som din, men til en pris af 1500.- inkl. dansk moms. Så jeg ser frem til at få en god tablet oplevelse på en "kina tablet"

0 0
Malte 24-10-2012 13:25:11

På min Nexus 7 har jeg 65 apps. Jeg har ikke behov for de andre 999.935 app, eller hvor mange der nu måtte være. Jeg har haft en iPad 2, som jeg har skænket min hustru.

Jeg har ikke brug for en iPad mere, heller ikke en mini. Jeg bruger Maps, GPS, ebook readers, google+ og mail. Jeg kan ikke komme i tanker om ret mange andre ting, som skulle retfærdiggøre noget som koster mere. En tablet vil aldrig kunne erstatte en rigtig computer/laptop for mig. Men den er et fint supplement. Ikke mere, ikke mindre.

P.S., jeg tror ikke på John G. forudsigelser. Men det kan jo være lige meget.

0 0
Kenneth Sørensen 24-10-2012 13:17:24

Det er mig en gåde hvordan man kan diskutere tablets, uden at nævne MS' bud på en. Eller i dette tilfælde Asus (windows 8 RT): http://www.youtube.com/v/2ZKmeQ1yLM4&hl=en_US&fs=1&

Sådan skal den ged nemlig barberes.

Æblet og Android tablets virker som noget ligegyldig legetøj ved siden af. Og sådan er det bare. :-)

0 0
Dan 24-10-2012 12:59:42

Selvom Apple udgav en tom plastikkasse med et logo på ville mobilsiden give den 6 stjerne og rose den langt langt ind i skyerne.

Jeg er blevet så træt af alt det Apple, Apple, Apple, Apple at jeg med 100% sikkerhed aldrig kommer til at eje noget som helst fra Apple og jeg kommer også kun her ind sjældent af samme grund!

0 0
Footiefan 25-10-2012 22:21:47

Og alle os andre, der ikke føler os personligt forfulgte pga en lille video, vi griner hysterisk hver eneste gang I kommer med jeres I-jokes om Apple og deres købere.. Det er såå sjoooovt, hver gang..

0 0
Brylle 24-10-2012 19:40:07

Lol enig

0 0
labodilsen 24-10-2012 13:15:31

Hvis den tomme kasse opfyldte det behov som målgruppen havde brug for. Ja, så ville den nok score 6 ud af 6. tubberware gør det f.eks. ret godt med tomme kasser.

0 0
netfors 24-10-2012 20:28:28

Hvis Apple tog en pind, malede den hvid og kaldte den "I diot" ville folk ligge i kø flere dage for at eje den. ;-)

0 0
evilguy 25-10-2012 14:56:22

Det vil kun virke, hvis den blev malet i en blank hvid farve, og hvis den blev lagt en flot kasse sammen med to medfølgende æble klistermærker. Og så skal den selvfølgelig markedsføres som "magic stick".

På den anden side - folk stillede jo også op i kø omkring midnat for at købe en bog om en ynkelig troldmand der var go' til at vifte med sin "magic stick". J.K. Rowling grinte hele vejen ned til banken...

Jeg må sgu hellere få taget en patent på navnet "magic stick" med det samme.

0 0
Gammelpot 24-10-2012 12:40:08

Er enig i at der uden tvivl er mange der vil køre på "autopilot" og købe Apple fordi "de altid er først med det nye". Så Apple skal nok få solgt dem i stort tal.

Når det er sagt er der også andre der kan levere små tabletter, Kindle, Nexus 7 etc. er store successer og mon ikke der er mulighed for at Google strammer prisen endnu en tand på Nexus 7, så forskellen op til Ipad mini bliver større.
Endeligt vil jeg mht. apps. sige at jeg personligt bruger de samme 10-15 apps (som generelt er funktion før design), surfer/checker mail/bruger kalender på min tablet, så "lækkerheds design" af apps styr egentligt ret lavt på min liste over prioriteter. Hvis jeg kunne spare 6-800kr på mere eller mindre samme produkt ville jeg gøre det.
Så at de andre producenter er DOA er nok en "stramning"...

Endeligt: Seriøst John, koncentrer dig om at "køre bil, når du kører bil"!!
Så må du indspille videoer på et andet tidspunkt.....

0 0
Klintø 24-10-2012 12:25:37

Værsgo John......... Tænk dig om!
http://www.youtube.com/watch?v=YQKAGn-NEXA

0 0
LoT10 24-10-2012 17:13:18

Hvad sker der for at man vælger at køre bil mens man laver sådan et indlæg.. Det er jo fuldstændig uansvarligt, tænkt på alle de børn du kan nå at køre ned, alle de gange du kigger i kameraet..

At det så ovenikøbet er en sludder for en sladder og det generelt bare er en gang bræk for at provokere læserne her på mobilsiden til at komme med deres mening, så forstår jeg det slet ikke man vælger at sætte andres liv i fare på den måde..

0 0
Lecter 24-10-2012 12:24:24

Tro på det :)

Kom nu lige ind i kampen.

0 0
evilguy 24-10-2012 12:06:08

Bare lige for at være Rasmus modsat, så synes jeg at John G. har helt ret.

Når jeg sammenligner Googles tablet med en iPad, så er der 600 kroners forskel. Googles tablet har en lidt højere opløsning på skærmen, men ellers vinder Apples iPad mini på alle andre punkter.

For 600 kroner mere for man "originalen", man får en større skærm, et 5 Mpixels kamera på bagsiden og Apples overlegne bagkatalog af tablet optimeret software.

Så vil de sure Android fans nok påpege, at iPad mini også er 30% dyre, og at man låser sig til Apples låse verden... men ved I hvad kære venner; Det er Gert og Gurli helt lige glad med.

Almindelige mennesker giver gerne de sidste 600 kroner, for et produkt, som har Apples "kvalitetsstempel" påsat.

Hvis konkurrenterne skal vinde dette slag, så skal prisforskellen være langt større og mere markant.

0 0
gielsgaard 03-11-2012 22:14:11

Det er så rigtigt evilguy.

0 0
michael 24-10-2012 12:32:24

Apples "kvalitetsstempel"?

Der er mindst lige så mange fejl og mangler i apple som der er i andre produkter.

Men når "facetime" og "mms" er nyheder, så er alt vel "kvalitet" når der bare er et æble på..

0 0
evilguy 24-10-2012 12:38:39

Du har helt ret Michael - og derfor er "kvalitetsstempel" også sæt i citationstegn.

Apple er langt fra perfekt, men forsøg at overbevise Hr. og Fru Danmark om det.

Det er akkurat samme situation ses på f.eks. TV markedet. Folk vil have Samsung, Samsung og Samsung selvom konkurrenterne fra LG og Philips er billigere, har lige så god teknik og producerer lige så gode billeder. Folk betaler gerne 15-20% mere for at der står Samsung på TV'et.

Med tablets er sagen den samme blot at markedslederen hedder Apple.

0 0
Morten Jensen 24-10-2012 11:54:57

Endnu engang bliver iOS forheliget og Android nedgjort pga. udsagnet om 'Manglende Android apps der er tilpasset til tablets'.
Men nu har jeg haft en Android tablet i 1½ år, og det er et fåtal af apps hvor jeg har savnet, at appen var skrevet specifikt til tablets.
Langt de fleste apps klarer fint at blive strukket ud til den større skærm, og i mange er det endda en fordel, da det giver plads til mere indhold på skærmen.
Så for mig at se, så er der absolut intet problem med tablet-specifikke apps til Android.

0 0
Benjamin Jensen 27-10-2012 01:34:57

Morten...du undrer dig ikke bare en smule over, at Apple sidder på 80-90 % at markedet for tablets? Selvom der er 100 andre aktører på markedet også?

Tror du John G tager helt fejl, eller kunne det tænkes at du var gal på den?

0 0
Morten Jensen 27-10-2012 08:59:17

Nej jeg undrer mig som sådan ikke over, hvorfor Apple sidder tungt på markedet for tablets. Dog tvivler jeg på det har ret meget med 'de manglende apps på Android'.
Det faktum at de var firstmovers på markedet gør, at langt de fleste almindelige mennesker sidestiller tablets med iPads, hvilket gør at mange ikke tænker over alternativer når der skal købes tablets. Lagt oven i dette kommer så, at iPads er noget mere hyped og det er det mest prestige-fyldte valg, set i manges øjne.
Men det med antallet, og kvaliteten, af tablet apps er først noget folk erfarer når de har invisteret i en tablet, og så længe udvalget/kvaliteten bare er tilfredsstillende, så kommer der ingen fra den side.

0 0
evilguy 24-10-2012 12:07:28

Jeg har det lige omvendt. JEg har en 7" Android tablet, og jeg ser altid misundelig på kæresten 10" iPad, hvor hun har alle de fede tablet optimerede apps. Jo, det er et reelt problem.

0 0
Morten Jensen 24-10-2012 13:08:51

Jeg skal ikke benægte at der er folk der ser det som et problem. Men får mig så er jeg helt uforstående overfor det, da jeg slet ikke har oplevet problemet. Ej heller har jeg hørt det fra nogen af dem jeg kender som har en Android tablet.
Har du et par apps hvor du oplever det er et reelt problem med den manglende tilpasning til din Android tablet? Jeg kunne godt tænke mig at se nogle eksempler nemlig.

0 0
evilguy 24-10-2012 14:01:01

Sådan lige på stående fod, så er det primært spil jeg har lagt mærke til. Der er mange fede spil til iPad, og knap så mange til Android.

TripAdvisor har jeg også lagt mærke til, da jeg skulle bruge den i sommers. Den var vidst også med i Apples præsentation i går.

Og selv om det er langt tid siden jeg sidste brugte den, så var appen min reklame elendig på Android og det samme var Boligsiden også.

0 0
Morten Jensen 24-10-2012 15:09:02

Jeg bruger også Boligsiden på min Android tablet (10"), og ja de kunne godt optimere app'en til brug på en tablet, men den fungerer jo ganske fint som den er. Der er steder hvor man kunne udnytte den ekstra skærmplads med mere information, men alt i alt fungerer app'en jo uden problemer.

0 0
hellas7 24-10-2012 20:38:42

ellers (som John også nævner i indslaget) er der udover de mange fremragende ipad-spil bare populære eksempler som Netflix, Facebook og Twitter - eksempler hvor Android-apps måske ikke føles så dårlig igen, hvis man ikke har brugt ipad-versionerne (tror lidt det er der, du står), men blegner når man har set de features og det setup, udviklerne har lavet til ipad.
Som både Apple og So ein ding gjorde opmærksom på, er det sjældent en god ide at erstatte populære apps med web-versioner på Android, da touchknapperne i bunden, samt statusbar m.m. i toppen (især et problem i landscape og på 7") gør, at der er meget lidt plads at browse på.
Android har selvfølgelig også nogle klare fordele, men på tablet-området virker det bare som om, at iPad rundbarberer konkurrenterne i de kategorier, hvor man bruger en tablet mest.

0 0
Morten Jensen 25-10-2012 08:23:05

Jeg vil gerne medgive, at der nok findes flere spil til iOS end der gør til Android.
Og du har ret, jeg har aldrig brugt en iPad mere end et halvt minut, så jeg 'savner' ikke noget fra den, hvilken nok også farver mine holdninger.
Men når det er lagt til side, så savner jeg ikke nogle apps på min Android tablet (alle dem jeg anvender/anvendte på min Android phone virker også på min tablet). Og det er sådan set mest det der gør, at jeg ikke forstår John's kommentar om manglende apps til Android tablets.

0 0
Lecter 24-10-2012 22:15:35

Der er flere rigtig gode alternativer til både Twitter og Facebook.

Jeg har aldrig prøvet en iPad. Hvilke features har Facebook appen, som ikke findes på Android versionen ?

Heldigvis findes der alternativer til den originale software, som gør det muligt at skjule både nav og statusbar. Håber Google følger med og implementerer nogle af de rigtig gode ting, som vi ser i nogle af de custom roms der kommer ud.

0 0
Haps 24-10-2012 11:44:28

....der findes uhyggelige mange tomhjernede apple-får i verdenen.
I kan ikke bebrejde John for at tro og skrive det han gør. Det kommer sikkert til at holde stik.

0 0
David 24-10-2012 13:52:24

Og dem der bare køber Samsung uden at prøve iPads er bedre?

0 0
Henrik 24-10-2012 11:42:24

Kan du give mig en meget god forklaring på, hvorfor konkurrenterne skulle være DOA ?
DOA betyder, at barnet er født i en regelmæssig baghovedstilling med ryggen vendende til højre. D står for dextra, som betyder højre på latin, O står for occiput, der betyder baghoved, og A står for anterior, der betyder fortil.

0 0
labodilsen 24-10-2012 11:47:07

DOA bliver også tit brugt i IT verdenen om produkter der er defekte ved levering: DOA = Dead On Arrival. Men tak for at udvide vores viden, med info om at det også bliver brugt andre steder. :)

0 0
Brylle 24-10-2012 17:19:39

D.O.A betyder vel mere "håbløst forældet og ubrugelig ved lancering" som reglen pga. forlang produktions og udviklingstid

0 0
Alfix 26-10-2012 12:13:20

I fht til denne "artikel" kunna DOA ogsaa referere til Dum Onanists Antagelser ;)

0 0
Rune M. 25-10-2012 11:36:41

Brylle - nej det gør ikke.
D.O.A betyder, som fint beskrevet, Dead on arrival, og har intet at gøre med "håbløst forældet" - det har noget at gøre med at mange leverandører kører med at hvis produktet har en fejl inden for (som regel) 7 dage efter salgs-datoen, så er den D.O.A og kan ombyttes for kunden med det samme uden at trække en mine.

- Det er dog ikke noget apple kører med. Så køber du en iPhone hvor den er defekt 30 min efter du er gået ud af butikken - så skal den sendes til rep.

- Køber du en Samsung Galaxy S3 og det samme sker - så bliver den ombyttet med samme...

0 0
Benjamin Jensen 27-10-2012 01:33:07

Det var dog underligt Rune. Jeg fik en ny iPhone, da den blev defekt efter 1 år. Det samme gjorde min kone.

Men du har helt sikkert mere styr på Apples ombytningsgaranti end jeg har, for du ejer jo ikke en iPhone.

0 0
Søren Resbo 24-10-2012 12:07:03

Dead On Arrival giver stadig ingen mening.. hvorfor skulle min bestilte Nexus 7 være defekt, fordi der er kommet en ny ipad?
Jeg kan sgu ikke rigtig forholde mig til Johns nyhedsartikler længere, som mere er sensations nyheder, som en anden bruger nævner, i stedet for at han forsøgte at forholde sig og skrive nogenlunde neutralt..

0 0
Peter Frederiksen 26-10-2012 11:45:09

Jeg tror John G har brugt et forkert udtryk, det skulle måske have været Dead man Walking, som de Fleste US og UK mags, bruger om et produkt, som ikke har en chance for at konkurrere...

Lidt ligesom da Lumia 900 fik dødsstødet ved at blive skroddet af M$, 2 1/2 måned efter lancering ved ikke at få WP8...
Var der flere mags der erklæret Lumia 900 (hele Lumia serien og pureview 808) for Dead man walking devices...

0 0
labodilsen 24-10-2012 11:35:14

Jeg satser nu selv på en android tablet. Jeg er ikke i målgruppen for en 7" tablet, da jeg har brug for en større skærm til hjemmebrug, og vil så istedet bruge min mobil når jeg er på farten. Derfor har jeg lige bestilt en DMTECH 9748DCB Tablet, som ligner en Pipo Max m1 på alle punkter. og efter at have set diverse andmeldelser på nettet (mest youtube) så blev jeg enig med mig selv om at den ihvertfald var de 1500.- værd som Ellos forlangte for den. den har lidt bedre specs end en iPad 2, og koster lidt over det halve. manglen på "tablet" apps, ser jeg ikke som et problem, da den hovedsaligt skal bruges til at surfe og tjekke mails på, som allerede er lavet i "tablet" apps. den skal sikkert også bruges til spil af børnene, og der gør det heller ikke den store forskel om det er en smartphone app, der bare er større. Men som sagt jeg er ikke i målgruppen, og mener selv jeg har 100% styr på mit behov, og derfor også køber efter mit behov.

0 0

Om brug af cookies