Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPad mister markedsandele

iPad mister markedsandele

Den nyeste opgørelse viser, at Apples iPad mister markedsandele på tabletmarkedet – fra 81 procent sidste år til 52 procent nu.

Ifølge den nyeste opgørelse fra Pew viser, at Apples iPad mister dens dominans på tabletmarkedet, hvor den for et år siden havde hele 81 procent af det amerikanske tabletmarked.

Det seneste år er der også kommet mange andre tablets, hvilket altså også har gjort et stort indhug i Apples markedsandele, der nu er faldet til 52 procent. Android tablets er stærkt fremadstormende på markedsandelene. Det skriver Forbes.com.

Android tablets sidder på omkring 48 procent af markedet, men det mest overraskende er det anslås Kindle Fire fra Amazon har 21 procent af disse markedsandele.

Den nyeste opgørelse inkluderer ikke den populære Google Nexus 7 og Amazon Kindle Fire HD, hvilket betyder tallene kan være endnu højere i Android’s favør.

Tallene for Danmark ser noget anderledes ud, da det sidst på sommeren kom frem, at Danmark er verdens næststørste iPad-land.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

XYZ123 03-10-2012 11:17:07

Apple 52%, Android 48%, Amazon 21% - ialt 121%!

0 0
05-10-2012 23:26:07

Tror du skal have dine skolepenge igen.... Ikke smart at spille smartass også faile.....

0 0
Kim 06-10-2012 00:07:48

Tror at du skal have dine skolepenge igen... (3 punktummer, ikke 2 ikke 4) ikke smart at spille smartass og (mellemrum) så faile... (se tidligere)

0 0
Cebastian 03-10-2012 11:23:50

du skal nok se, at Kindle Fire hører under Android, dvs. 21% af de 48% er Kindle Fire tablets ;)

0 0
Kim 03-10-2012 11:27:27

Interessant at fork's af Android "tæller" som Android.

0 0
DX 03-10-2012 12:07:20

Ja Kim og man kunne godt gå yderligere i detaljer med markedsandele udover Kindle, feks. Asus / Samsung o.s.v. I øvrigt kan det vel ikke komme bag på nogen, at Android tablets tager kæmpe markedsandele, det er jo bare en afspejling af androids ekstremt store markeds andel på smartphone, og en android mobil bruger er jo nok mest tilbøjelig til at købe en tablet med samme OS.

0 0
Kim 03-10-2012 13:08:05

Nu adskiller Kindle jo netop sig fra Asus / Samsung osv, ved ikke at være Android men en fork af Android.
Der er mange der har brugt definitionen af smartphone som værende adgangen til apps, og overfører man den må definitionen på Android være adgang til Play - hvad Kindle ikke har, da Amazon har deres eget alternativ (og selv vil tjene pengene).

Det samme må gøre sig gældende på smartphone-området; Kinesiske fork's af Android tæller altså med samlet set.

0 0
DX 03-10-2012 13:26:15

Nemlig Kim ! Jeg synes nu at det fremgår ganske tydeligt af den artikel at Kindle har 22% af 48% samt at iPad tablet nu er raslet ned på 52%, Og som sagt kan man jo godt gå i yderligere detaljer. Men nu var overskriften jo at "iPad mister markedsandele"

0 0
Kim 03-10-2012 14:10:22

Den er jeg sådan set med på, det jeg reagere på at er Kindle tæller som en Android aktivering.
Desuden er artiklen vist ikke refereret alt for godt...

But that disparity suggests that momentum will continue to swing in favor of the browser, with Android tablets rapidly gaining market share.
A year ago, the iPad accounted for 81% of tablets in circulation. That has fallen to 52%, with Android-based tablets grabbing a 48% share of the market.
Amazon’s Kindle Fire accounts for far and away the largest slice of those: half of the Android tablets in use are Kindle Fires, and they represent 21% of the overall tablet market.


Kindle er altså blevet til lige over en femtedel af Tablet-markedet, hvilket gør Androids "sejr" til at overse. Derved afspejler udviklingen ikke udviklingen på smartphoneområdet (men kan være en forsmag), men viser at Andriod producenterne stadigt ikke har knækket koden.

0 0
Lecter 03-10-2012 14:59:27

Nu handler artiklen jo ikke om Android sejr, men om at iPad taber markedsandele.

0 0
Kim 03-10-2012 15:02:25

Jeg svarede sådan set også bare DX, der sammenlignede med Androids succes på Smartphone området. Og det er jo så tilsyneladende ikke det samme :)

0 0
Lecter 03-10-2012 15:51:39

Beklager at jeg missede den del :)

0 0
Peter Frederiksen 03-10-2012 14:46:44

Men Kindle tæller ikke, som google aktivering..

Da Kindle er en ren Android uden Google programmer/Apps/konto/play..

Så hvordan kan Google tælle Kindle, som Android aktiveringer, når man ikke skal oprette en google account på Kindle?

0 0
Lecter 03-10-2012 15:01:08

Mon ikke det er fordi statistikken er lavet på bagrund af browseren.

0 0
Kim 03-10-2012 15:00:26

Så vidt jeg har forstået det, så er en Android aktivering ikke afhængig af Google, men sker så snart et Androiddevice kommer på en form for net.

Og den funktionalitet er det så tilsyneladende ikke lykkedes Amazon at få ud af deres fork.
Eller også er det dem der har skrevet den originale artikel, der ligger tallene sammen og konkludere at Kindle er Android.

0 0
Peter Frederiksen 03-10-2012 15:41:17

Hvis du læser artiklen, som bliver henviser til Forbes, bygger talene på interview med ca. 10.000....

Nej, Kim der er ikke nogen hemmelig Google Account aktivering.

http://deviceguides.vodafone.ie/web/samsung-galaxy-s-ii/basic-use/first-use/activate-google-account-on-phone/

Man får først adgang til G services, når man har aktiveret sin G Konto..

Kindle er Android, da den er bygget på Android 2.3's framework, hvilket gør at den kan afvikle Android apps uden emulatorer eller Android player (som det hedder på en BlackBerry Playbook).

0 0
Kim 03-10-2012 16:06:14

Jeg skriver ikke noget om en hemmelig Google Account aktivering, jeg skriver om Android aktivering...

Andy Rubin er tilsyneladende enig med min udlægning.
http://www.zdnet.com/blog/mobile-news/android-900000-activations-daily-what-that-means/8127

0 0
Peter Frederiksen 03-10-2012 18:34:39

Nu tror jeg ikke du skal lægge så meget i Andy Rubin's Google+ status.

http://www.ambassador77.com/761-android-activations-and-how-they-break-down/

Læser man Google privatlivs politikker på ens Andriod Device.

Når du opretter en Google konto, indsamler de bl.a. operatør, hardware/enheds ID (Imei/Imsi), OS version o.m.a..

Så derfor som din artikel også fortæller omkring kun Nye Device bliver talt, pga. Imei/Imsi er en del af Aktiveringen, som er i tråd med G's politikker...

0 0
Kim 03-10-2012 19:49:23

Peter, aktiveres der op imod 1 mill Google Accounts om dagen? Nej.
Er Kindles ikke-Google Account aktiverende enheder med i opgørslen? Ja.

Alle Android-devices har et unikt nummer, uanset om de aktivere en Google Account.

0 0
Peter Frederiksen 03-10-2012 21:14:29

Undskyld: Ny google account eller eksisterende.

The above information implies that about 20 million new Android based devices are being activated within a week and according to Rubin, about an average 1.3 million devices of android are being activated on daily basis.

Mobile Suite of Google such as the Kindle Fire is not included in this account of the Android based devices.

http://www.veterangeek.com/android/andy-rubin-tweets-android-crosses-500-million/

"The data from Google also does not include the Amazon Kindle Fire, which runs a heavily modified version of Android and does not show up in activations for the mobile operating system.

http://appleinsider.com/articles/11/12/28/christmas_day_activation_numbers_suggest_ios_topped_android_by_1_6m.html

Rubin said that the number of devices has been allocated after counting the unique ID of each devices for once activation—excluding Kindle fire which withholds Google’s services.

http://www.dazeinfo.com/2012/02/28/google-android-activation-rate-has-reached-to-850000-devices-everyday/#ixzz28GR31Ck7

0 0
Kim 04-10-2012 09:33:18

Det er naturligvis altid imponerende at du kan finde en eller anden mere eller mindre tilfældig internetside, der understøtter din udlægning. Din første kilde har således været læst 20 gange siden den blev postet for små 3 uger siden. Jeg bukker mig ikke i støvet, da jeg selv står for de 10%...

Men i din udlægning sælges der sandsynligvis langt flere Android devices end der aktiveres, da det jo langt fra er alle der opretter en G account. Det vil sikkert samtidigt betyde, at andelen af Froyo i virkeligheden er væsentligt højere.

Ok.

De andre to kilder siger jo bare at Kindle ikke tælles med i aktiveringer, hvilket jeg er "glad" for. Det var jo det jeg reagerede på til at starte med, da jeg ser det som en fejl i undersøgelsen at Android tilskrives 48% af markedet, når Kindle i virkeligheden står for næsten halvdelen.

0 0
Peter Frederiksen 04-10-2012 12:33:23

Nu google jeg hurtigt igår, jeg har taget det væsentlige ud og af de 3 links, pointeres, at Kindle ikke tæller med....

Som var et svar på
"Er Kindles ikke-Google Account aktiverende enheder med i opgørslen? Ja."

Hvis man ikke aktiverere sin google account for man ikke adgang til Play eller opdateringer af G-apps.
Som kun kan gøres ved at oprette eller bruge sin eksisterende G-Account (som er en Gmail).

Man kan let og elegant springe denne procces over, og dermed giver man ikke tillades til at Google må aktiverer og registrere ens smartphone via. Imei, teleoperatør, WiFi Mac: adresse osv.
Og dermed kan google ikke tælle denne med i deres aktivering opgørelser.

Samt er der også lovgivning at der skal oplyses om en aktiverings proces og give tilladelse til dette, ligesom MS office, Windows OS(hvis købt), Corel osv.

Så når Google oplyser deres aktiverings tal, er det via nye accounts eller eksisterende accounts.

Jeg har liggende 6 androids devices der har været aktiveret på min Google Account...

Men faktum er Kindle, Nook, Archos, Creative, Cowon Mp3 og mange andre device kører på Android OS (om de bliver talt med eller ej).

Dels håber jeg med de nye Kindle HD og Nook HD, at der kommer mange flere Tablet apps, som kun kan gavne resten af Andriod tablet markedet.

0 0
Kim 04-10-2012 13:13:14

Men... Kindle TÆLLER jo med i denne opgørsel som Android - det var det jeg opponerede imod til at starte med!
At de ikke gør det i Googles egne tal er positivt.

Vi er jo sådan set enig i, at de ikke bør tælle med ikke?

Det der så stadigt står tilbage er, om der er forskel på en Android aktivering og på om man tilmelder sit device til en Google account.
Jeg er af den overbevisning, at Andriod tæller 1 op, hver gang et nyt device kommer på en form for netværk. Jeg tror ikke på at der er et eller andet skyggeantal, der ikke tælles med i Androids egne tal, fordi man af den ene eller anden grund ikke vælger at tilmelde sig en Google account.

Android activations er ikke det samme som antallet af devices der tilmeldes Google accounts.

0 0
Peter Frederiksen 05-10-2012 01:36:26

"Android activations er ikke det samme som antallet af devices der tilmeldes Google accounts."

Nu har jeg henvist til google privatlivs politikker omkring hvad der bliver indhentet af oplysninger, når man opretter eller bruger eksisterende Google Account, Bl.a. Imei nummer, tele operatører, osv.

En har spurgt på XDA forummet omkring Andy Rubins twitter om så og så mange aktiveringer.

Hvor en XDA Developer Admin / Elite Recognized Developer svarer:

"Google uses IMEI when device is activated. They can tell the duplicates from anyone doing a full wipe.

Activation is done when logging into the google account during setup"

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1145264

Igen som Google privatlivs politiker forskriver.
Ligesom man skal la
ve et Windows Live ID eller bruge eksisterende ved en ny WP?

0 0
Kim 05-10-2012 08:41:24

Well, jeg har kigget videre og der virker til at være bred enighed om at det er Google Account der tæller for activation.

Men det betyder jo samtidigt, at der er et eller andet stort og ukendt antal Android devices derude, der ikke tæller med i statistikken.
I og med at man bruger IMEI, kan Google jo sådan set lave statistikker over hvilke producenter der får aktiveret hvor mange devices - men mere interessant kunne disse sammenholdes med salgstal fra producenterne.
Personligt kunne jeg da godt tænke mig at se hvor mange Wildfires der aldrig var blevet til "smartphones", da det jo i praksis er ved aktiveringen af Google Account det sker.

0 0
Peter Frederiksen 05-10-2012 12:23:19

Hvad er der forskel på Lumia 800 og Wildfire S?

(andet end OS og kvalitet af kamera skærm hastighed også videre.. ) har samme features som GPS,Radio, kamera, accelerometer, proximity og compass...

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=4240&idPhone2=3777

Eller er det OS 2.3, som ikke gør den til en smartphone?


Da der ikke er nogen analyser eller salgstal fra Q3 endnu, kan man udfra Q2 er ca. 108m android Units, hvilket svarer til Ca. 1.2m per dag!

0 0
Kim 05-10-2012 13:23:00

hehe, det er adgangen til apps osv som Google Account giver (som Live-ID) jeg brugte som definitionen på "smartphone" ;)
Så en aktiveret Google Account Wildfire S er ligeså meget smartphone som en aktiveret Lumia 800 ;)

0 0
Kim 05-10-2012 06:25:17

En ting er hvad Google Accounts privatlivs politikker foreskriver. Men hvis jeg har ret er det jo underordnet, da det jo netop så ikke har noget med Google Account at gøre. :)

Ligesom man sagtens kan bruge en WP uden et live-ID behøver man ikke en Google Accout. Og hvis man alligevel ikke har en datapakke, så kan grundende til at oprette en være til at overse.
Jeg tror bare ikke på at de potentielt mange millioner ikke tæller med i Androids opgørsler.

0 0