Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPad overhaler computeren

iPad overhaler computeren

For første gang sælges der flere iPads, end der sælges computere. Apple har haft et imponerende kvartal.

Microsofts Steve Ballmer må sidde og spekulere over, hvor
den gik galt. Engang var Microsoft forrest i bussen, men det sæde har Apple overtaget. Med sin iPad. For første gang nogen sinde, blev der i de sidste tre måneder af 2011 solgt flere iPads end der blev solgt skrivebordscomputere. Ikke tablets, men udelukkende iPads. Apple solgte voldsomme 15 millioner iPads i perioden.

Ifølge tal fra analysefirmaet IDC blev der samlet solgt 92,2 millioner pc'er i kvartalet i USA og iPad?en står altså for imponerende 17 procent af det marked. Kvartalet tidligere var det 11 procent og året forinden var det 7 procent. Det er en imponerende udvikling. Det kan ikke undre at Microsoft satser stort på tablets med Windows 8.

I det hele taget var det et imponerende regnskab Apple præsenterede torsdag aften, dansk tid. Ud over de 15 millioner iPads har Apple
solgt overvældende 37 millioner iPhones i kvartalet. Så mange iPhones er der aldrig blevet solgt i noget kvartal tidligere ? og al snak om at 4S'eren er et flop må nu forstumme. Mens iPhone 4, der er den hidtil mest populære iPhone, solgte 86,4 millioner eksemplarer på et år og tre måneder, har iPhone 4S solgt 37 millioner på blot tre måneder.

Nedenstående er nogle af nøgletallene fra Apples seneste kvartalsregnskab, der er fra perioden oktober-december 2011 - altså efter Steve Jobs død:

Apple
- Apple omsatte for i alt 46,33 mia. dollars ? svimlende 278
mia. danske kroner.
- Nettogevinsten var på 13 mia. dollars- 78 mia. danske kroner.
- Apple har nu 97,6 mia. dollars i kontanter (585 mia.
danske kroner).
- Da det amerikanske aktiemarked lukkede i går, var Apple
det mest værdifulde selskab i verden, med en markedsværdi på 423 mia. dollars.
ExxonMobile på andenpladsen vurderes til 417 mia. dollars.
- Apple overhalede for første gang HP på både stykslag og
omsætning, hvilket gør Apple til verdens største computerproducent.

iPhone
- Der blev solgt 37 mio. eksemplarer i kvartalet - størstedelen af dem er 4S.
- iPhone står nu for 53 procent af Apples indtægter. Sammen
med iPad og iPod er tallet 78 procent. Apple ER et iOS-selskab nu.

iPad
- Totalt solgte Apple 15,4 mio. iPads, hvilket er en
forøgelse på 111 procent på årsbasis.
- Tim Cook oplyste, at der er en klar tendens til, at iPad vil tage salg fra Mac-computerne, men at det vil tage endnu større andele fra Windows-computere. En tendens han er tilfreds med.
- Der blev solgt flere iPads end stationære computere i USA
i kvartalet.

Mac
- Der blev solgt 26 procent flere Mac-computere end i samme
periode sidste år. I samme periode havde pc'erne nulvækst. I alt solgte Apple 5,2 mio. computere - heraf er de 3,7 mio bærbare.
- Ifølge Apples økonomichef, Peter Oppenheimer, er storsælgerne MacBook Pro, MacBook Air og iMac.

Du kan downloade regnskaberne fra Apples hjemmeside, hvis du vil nærstudere dem selv.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BluezCat 27-01-2012 10:15:31

Android tablets, er ved at overhale iPad indenom - Hvor er vi så ??

0 0
Anker 26-01-2012 17:35:55

Nej det er det ikke. Men en overskrift skal fange din opmærksomhed, sådan er det jo altid. Overskriften taler på en måde sandt, det er jo for at vise hvilken vej computerbranchen vil tage, og har taget med de nye tablet computere..

0 0
Nikolaj 27-01-2012 00:51:54

Nej den taler ikke sandt, og det er skræmmende at du har malt dig så langt op i hjørnet, at du føler behov for at sige noget sådan..

0 0
hellas7 27-01-2012 01:15:21

nikolaj hvem af dem siger du det til? :P

Er enig hvis du mener Zeb, for selvom de nok har fejloversat "desktop" til "computer" , så ændrer det ikke ved, at enhver med respekt for sig selv må bøje sig dybt i støvet for det Apple har udført

0 0
Nikolaj 27-01-2012 10:55:31

Er det svært og se hvem jeg skriver til..

Det burde være let og se, både udfra hvorledes mit indlæg er placeret, OG det jeg skriver..

Og hvorfor vrøvler du nu om, at Ipad'en er en succes..

Det har vi jo aldrig betvivlet.. Men det er da en grum "fejl" og skrive computere i overskriften.

0 0
hellas7 27-01-2012 16:22:49

Det må da snart være feset ind at mobilsiden.dk oversætter som en brækket arm - eller det har du måske ikke set før??

0 0
Zeb 26-01-2012 19:54:37

Men det er stadig lodret forkert....

0 0
Anker 26-01-2012 16:56:56

I er godt nok dygtige.. Hvorfor laver i ikke jeres eget site ?? Apple rider på en ekstrem bølge nu, og har gjort det siden deres iPhone blev lanceret.. Det vil jo skabe ekstremt mange omtaler i diverse medier.. Det ville os være mærkeligt hvis Wozniacki vandt og vandt, men Tv2Sporten melder intet om hendes succes ??

Det sidste stykke tid er der f.eks vildt mange Nokia Lumia nyheder, fordi de er i rigtig god fremgang, og verden vil se hvad Nokia kan, nu hvor de har været "ude"..

Succes skaber omtale... Lær det...

0 0
Nikolaj 26-01-2012 17:20:11

Så derfor er det i orden at være lemfældig med sandheden i overskriften?

0 0
hellas7 27-01-2012 01:12:41

prøv at se på hvor mange der har skrevet det samme ævl

"der skulle have stået 14,3 % i stedet for 17", "Apple er kun verdens 2. mest værdifulde selskab", "min mor har en android", "Apple er diktatur" osv.

Selve nyheden giver ALLE gode grunde til at rose Apple for - tilsyneladende - at lave de bedste computere, den bedste tablet og den bedste smartphone.

Men kommentarerne det er sgu da det samme ævl. Omvendt er det super sjovt at høre på Die Hard Androidfans der evig og altid skal påpege at det er mobilsiden.dk's skyld, at Apple er så succesfulde.

0 0
Nikolaj 27-01-2012 10:53:04

Hellas7: Du har så ikke fattet pointen: Det er jo ikke rigtigt hvad der står i overskriften..

0 0
hellas7 27-01-2012 16:20:47

Men det kan da umuligt overraske alle nok til at nævne det 1000 gange når mobilsiden.dk laver sådan nogle fejl i hver anden nyhed?

0 0
Thomas 27-01-2012 08:51:03

Mon ikke snarere, det er irritation over den åbenlyse fejl i overskriften, der dominerer her?

0 0
Zeb 26-01-2012 15:18:03

"Ifølge tal fra analysefirmaet IDC blev der samlet solgt 92,2 millioner pc'er i kvartalet i USA og iPad?en står altså for imponerende 17 procent af det marked."

"Totalt solgte Apple 15,4 mio. iPads"

Så blev der jo ikke solgt flere iPads end computere. Hvad er overskriften da for noget ævl.

I øvrigt er jeg ret sikker på at iPads ikke regnes som PC'er og så passer jeres tal ikke. Der blev totalt set solgt 92,2mio pc'er + 15,4 mio iPads. Det giver en total på 107,6 mio enheder. iPads udgør så 15,4*100/107,6 = 14,3% af salget. Det er stadig flot, men det ændrer ikke på at I grundlæggende har misforstået noget og så drager forkerte konklusioner.

0 0
Ole Christensen 26-01-2012 11:43:10

Mobilsiden:- Da det amerikanske aktiemarked lukkede i går, var Apple
det mest værdifulde selskab i verden, med en markedsværdi på 423 mia. dollars.
ExxonMobile på andenpladsen vurderes til 417 mia. dollars.

Men hvis man så kikker andre steder så..!
Jeg håber da at Apple nød det i omkring 8 timer! ;o)
Fornøjelsen varede dog kun onsdagen ud, i det ExxonMobil igen knebent havde overhalet Apple, da de amerikanske børser lukkede onsdag.
Kilde: http://www.computerworld.dk/art/213072/efter-regnskab-apple-jordens-dyreste-firma-i-faa-timer

Men er det ikke bare den tendens der er her på sitet?! Apple nyheder bliver blæst uforholdsmæssigt noget mere op end andre tilsvarende gør.

0 0
ihk 26-01-2012 12:09:04

der kommer langt flere artikler om andriod / google end om iOS / apple.

0 0
Ole Christensen 26-01-2012 12:35:54

Hvilken planet lever sådan en frugtelsker som du på??
Ja det tillader jeg mig at kalde dig da du ikke just lægger skjul på din forkærlighed for æblet, det kan jo ses på dit profil-navn. ;o)

Jeg vil da gerne spørge dig om du kan finde noget som kan understøtte din påstand?

Jeg har, af gud ved hvilken grund, for vane at komme hér forbi sitet flere gange dagligt, og vil derfor gerne vove pelsen og holde fast i min påstand om at Apple nyheder bliver kraftigt forfordelt.
Tænk bare på alle de små "fiffer" artikler om hvordan du gør dit og dat på din Iphone. Det har jeg nu svært ved at huske også har stået skrevet om andre OS.
Også kort tid efter en ny Iphone er lanceret, b egynder mobilsiden at skrive om RYGTER om den næste der engang kommer, uden at have hold i nogen af spekulationerne!
Når der er optræk til et Apple event går mobilsiden heeelt i selvsving! Så står der Apple ved ALLE ti punkter over de seneste nyheder.
Sjovt nok stod der ikke ret meget om at feks. Google kom med deres ICS 4.0. Ikke engang over "Ugens vigtigste nyheder" stod det ikke nævnt med ét ord!!!
Så come on hva´..!?
Det er fint at de skriver om Apple i så høj grad som de gør, men bekend dog kulør og skift navnet til Applesiden.dk ect.
Og kalde det mobilsiden.dk og prøve at udgive sig for at være en neutral side for alle, og give alle produkter/producenter en ens og fair behandling, det ér da at give den som "komiske ali" (Irak-krigen)

0 0
Kurt Jørgensen 26-01-2012 18:44:23

Hold nu op med det tuderi!

Hvorfor skal vi have den "fest", hver gang der er en nyhed om Apple? Jeg ser ikke, at der er det samme tuderi over andre nyheder.

Og hvorfor læser du overhovedet den nyhed, når du ikke gider Apple?

Og hvad er Google ICS 4.0? Jeg har aldrig hørt om den. Hvis det en endnu en Android-telefon, så kan jeg da godt forstå, at den ikke er blevet omtalt - der kommer jo nærmest 1 om dagen fra en eller anden ny producent, der forsøger sig med at lave en mere eller mindre vellykket version. Det tror jeg til gengæld ikke, at folk gider høre om - de vil nok hellere høre om det, når der kommer et topprodukt, der er interessant.

Når alt det så er sagt, så kan jeg heller ikke få teksten til at hænge sammen med artiklen, men det er en helt anden sag. Det havde jeg heller ikke kunnet, hvis der havde stået Android.

0 0
hellas7 27-01-2012 01:06:37

@Kurt J

ICS er det nyeste andriod - synes det blev highlightet lige så meget som ios5 da det kom med hele forsiden plastret til, hvilket er fint.

Men jo diskussionen er latterlig, men den kommer, fordi det igenigen viser, hvordan Apple smelter konkurrenterne fra hinanden.

0 0
Footiefan 26-01-2012 13:20:22

Jamen så er I jo helt enige - hvis som du skriver, Apple bliver forfordelt på denne side ;-)

0 0
Nikolaj 26-01-2012 17:18:54

Hvorfor er de enige, bare fordi han bruger et ord som dansk sprognævn anerkende til at betyde både fordel og ulempe på samme tid?

Tåbeligt at dansk sprognævn gør det, men det har de nu engang valgt og gøre..

0 0
Footiefan 26-01-2012 22:28:16

Du forstår tydeligvis ikke lidt humor. Nå nej undskyld, det her er jo liv og død for jer, my bad ;-)

Det sidste var igen en blinke smiley = skulle forstås sjovt ;-)

0 0
Nikolaj 27-01-2012 00:50:41

Jeg kunne da ikke være mere end lligeglade med dem der synes det er sjovt at kaste "æbler" efter hinanden..

Det ændrer dog ikke på, at dit, åbenabrt, forsøg på at være sjov, druknede i det der formentlig var din uvidenhed om at dansk sprognævn, har besluttet noget tåbeligt..

Men jaja, det er altid let og sige: Med vanilje på.. Bagefter..

0 0
Footiefan 27-01-2012 08:24:41

Ej hvor du sej! Du er ligeglad, men kommenterede alligevel... Og kloge-åge, det kan forstås på flere måder siger du selv. Så derfor er det jo netop stadig sjovt - men uha nej da, ikke lave sjov her. Kors en børnehave, kun de rigtige anti-mobilsiden holdninger er åbenbart tilladt efterhånden. Alt skal være ih og åh så seriøs.
Ha' en god dag hr politibetjent! ;-)

0 0
Thomas 27-01-2012 09:32:20

Mon ikke bare han er træt af, at du tilsyneladende ikke har andet at byde ind med end ligegyldige indlæg, der intet bidrager med?

0 0
Footiefan 27-01-2012 10:24:39

Fordi man ikke er negativ og brokker over mobilsiden hele tiden. Ja det beklager jeg... Det er da godt at I bestemmer hvad det er rigtigt og forkert!

0 0
Thomas 27-01-2012 11:22:54

Nej, det er ikke det jeg skriver.

Du laver ikke andet end at komme med ligegyldige kommentarer. Jeg kan ikke mindes, du nogensinde har bidraget konstruktivt til noget herinde.

Dét burde du beklage.

0 0
Footiefan 28-01-2012 11:07:29

Ups... Jamen så undskylder jeg da dybt og inderligt. Og skal selvfølgelig nok sende til dig fremover til korrektur, klart nok!

0 0
Thomas 28-01-2012 23:21:04

Tak for det - er dejligt vi kunne blive enige om dit manglende debatniveau.

0 0
Footiefan 29-01-2012 11:48:26

?? Enige? Yeah right...

0 0
ihk 26-01-2012 11:07:40

når der står at iPad overhaler salget computere, betyder det så, at der sælges flere iPads i USA end almindelig computere? kan det passe?

0 0
Nikolaj 26-01-2012 10:48:59

Så en bærbar er ikke en computer?

Det er simpelthen en for let overskrift, at skrive computere, og så "skjule" det i teksten, at der egentlig menes stadionære computere..

Det svarer til og skrive: "Iphone sælger bedre end alle andre telefoner tilsammen" i overskriften.

Og så nede i teksten lige nævne: Nå ja, det er fastnettelefoner, vi mener med ordet telefoner.

0 0
Thomas 26-01-2012 14:21:51

Haha ja.. det er fandme dårligt skrevet.

0 0
DX 26-01-2012 10:59:17

Ja Nicolaj, men sådan er kvaliteten jo på dette site. Det er også kun tal fra USA, men bare de kan generere nogle click.

0 0
Mazzen 26-01-2012 11:06:43

Og nu er det jeg også gerne vil se sådan et opslag over antal solgte Samsung, LG, HTC, SE osv da man jo forhåbentligt vil modbevise folks tro om at man kun vil tage nyheder fra Apple, så lad os se f.eks Samsung SGII´s salgstal for samme periode, samt en opgørelse over salgstalene når SGS III kommer, kunne være sjovt at sammenligne dem.
og for at få mere info får alle andre med.

Hvis folk er enige, så svar med et ja herunder og lad os se om John G og de andre vil afse tiden dertil.

0 0
Nikolaj 26-01-2012 10:46:20