Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 4S som forventet, men ikke skuffende

iPhone 4S som forventet, men ikke skuffende

Kommentar: Der kom ikke en iPhone 5, hvilket skuffede mange. Men som produkt er iPhone 4S, som man kunne forvente.

iPhone 4S.
iPhone 4S.
Foto: Apple

Medier verden over erklærer iPhone 4S for en kæmpe skuffelse, men hvordan kan man blive skuffet over noget, som man ikke er blevet lovet?

At iPhone 4S for nogle er en skuffelse handler nok primært om, at designet og udformningen ikke har ændret sig siden iPhone 4.

Men det er jo reelt set ligesom da Apple gik fra iPhone 3G og til iPhone 3GS, her ændrede designet og navnet sig heller ikke synderligt.

Diverse rygter havde sat fans verden over op til en “iPhone 5”, men når ret skal være ret, så har Apple aldrig selv lovet en iPhone 5 - og med en iPhone 4S fortsættes bare den produktlinje, der startede med iPhone 3G i 2008, hvor efterfølgeren iPhone 3GS kom i 2009, iPhone 4 i 2010 - og ja, så siger det jo sig selv, at vi ikke skulle forvente “mere” end en iPhone 4S her i 2011.

Navnet og designet VIGTIGT for Apple-fans

Man fristes til at tro, at designet på telefonen og modelnavnet er vigtigere for Apple-fans, end for de fleste andre mobilkøbere.

Når de øvrige producenter lancerer produkter, hvor der er kommet et S eller et andet tal for enden af navnet, så kommenteres dette nærmest ikke selv blandt de største entusiater.

Men da iPhone 3GS kom på markedet vakte den lille ændring i navnet og manglende ændring i designet også stort postyr - men salgstallene lod sig dog umiddelbart ikke mærke. iPhonen solgte fortsat rigtigt godt.

Specifikationerne skuffer ikke

Sammenligner vi med de tidligere iPhones, så kan man faktisk ikke være skuffet over hvad der er under motorhjelmen på iPhone 4S - og designet på iPhone 4 har tidligere været rost til skyerne. Så hvorfor er man skuffet over det - “why fix it if it ain’t broken”?

Men en hurtigere processor, hurtigere grafik, ny antenne-teknologi, hurtigere internet, bedre batteri, større kapacitet, bedre kamera, forbedret HD-video, personlig assistent, AirPlay Mirroring og en telefon der er optimeret til det nye iOS 5 - hvori ligger så skuffelsen?

Der hvor jeg kan se skuffelsen kan komme er, hvis den ikke bare “spiller” når først vi får den i hånden. Opleves forbedringerne ikke så kan skuffelsen komme på tale.

Høje forventninger til kameraet og iOS 5

Alene selve styresystemet giver store forventninger til Apple, og her kunne det måske for de fleste se ud som om, at Apple her har lagt det meste af energien, nu de ydre rammer minder meget om den gamle iPhone 4.

Men de ændringer der er kommet i iOS’et bliver virkelig interessante at se nærmere på.

Hardwaremæssigt er mine forventninger utrolig høje til kameraet/videokameraet.

Hvis man er til at "vise sig", så er det største problem nok, at man fordi designet er så ens, har svært ved at udstråle "Jeg har lige brugt 5000 kroner på en ny iPhone".

Læs også:
- 10 forskelle på iPhone 4 og iPhone 4S
- Se billeder af iPhone 4S
- iPhonen får større hukommelse

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Nygaard 06-10-2011 02:16:32

Hvorfor er der ikke nogen der er oppe at ringe over Job's død endnu?

0 0
Deki 05-10-2011 18:26:53

Ronni. Du slutter af med at skrive: Som jeg ser, er det evolution overfor revolution i øjeblikket.

Jeg vil give dig ret m.h.t. hardwaren. Det er evolution. Men Siri, den måde det virker på og den måde hvorpå det er integreret i enheden. Det kunne friste mig til at råbe revolution. Hvis vel og mærke det virker ligeså godt som det gjorde til præsentationen.

Jeg må dog indrømme, at jeg selv blev skuffet over at designet ikke var ændret. Primært tænkerjeg , at en større skærm kunne være lækkert. Men...
med Siri, iOS5 og iCloud, så bliver det mere lækkert at være Iphone bruger.

0 0
05-10-2011 20:35:22

Siri er som en teknologisk øvelse meget interessant, men i praksis er der stadigt tale om stemmegenkendelse. Dermed er det ikke meget værd medmindre du bruger din mobil som handsfree gps i bilen.

Dog kan jeg forstå hvorfor de har inkluderet det. Hvis en person sidder med en 4s i bussen er det svært at se det ikke er en 4s. Men hvis personen sidder og har samtaler med sin mobiltelefon så ved folk at det er en 4s. Dermed har Apple opfundet en ny måde til at gøre opmærksom på deres topmodel, men elegant er det ikke.

0 0
Tommy 05-10-2011 20:55:53

iOS integrerer jo Siri så det er ikke kun på 4s at det kommer. Derudover så er Siri jo ikke noget vidunder - ja den kan åbne diverse ting, men det kan man jo også få apps til Android og Symbian der kan. Jeg ved symbian appen også kan dikterer mails/sms'er, men jeg har aldrig brugt for man ligner sgu en idiot når man dikterer en mail - folk glor rigeligt på mig når jeg cykler og snakker med kæresten samtidigt(hands free selvfølgelig ;) )- men jeg er sikkert også bare stok-konservativ.
Det sagt, så skal det dog nok blive en succes, for kulturelt set er amerikanere per natur mere attention seeking(især i storbyerne) og så falder det dem meget mere naturligt.

0 0
Rune 05-10-2011 23:36:41

Den sidstenævnte kommentar er godt og vel falsk. Vi danskere er såvel også utroligt narcissistiske. Det er selvfølgelig Amerikansk og resten af den vestlige verden, der har gjort individet, igennem medierne, til en "rockstar for day" vha. reality programmer. vi er mindst ligeså narcissistiske i Danmark som folk er i resten af den vestlige verden.

0 0
Deki 05-10-2011 22:00:50

Siri kommer kun på 4S. Åbenbart er Siri meget processorkrævende.

http://techcrunch.com/2011/10/04/apple-reveals-siri-voice-interface-the-intelligent-assistant/

0 0
Zeb 05-10-2011 19:44:54

Ifølge Engadget's Hands-on så er det lige så godt som i demonstrationen. Men det er også meget usikkert hvornår det kommer på dansk, når man tænker på at den engelske udgave vist stadig er i beta...

0 0
kasper 05-10-2011 15:37:51

Lad mig begynde med en kommentar jeg modtog over SMS fra min gode kammerat der arbejder for Æblehuset; "Det er sku for dårlig af Apple!!!" Han er selvsagt kæmpe Apple fan og har stort set haft samtlige Apple produkter med undtagelse af Apple TV. Men vælger (lige pt) at springe iPhone 4s over, selvom han har glædet sig til den som et lille barn der venter på juleaften.
Hertil kommer min kærestes kommentar "Den ligner jo den jeg har?!?!". Hun havde muligheden for at købe mobilen over fleksvalg og betale den før skat, lige som hun gjorde med iPhone 4. Den plan er nu droppet.
At Apple ikke har lovet en iPhone 5 er helt korrekt, men det betyder samtidigt ikke at man skal lave den samme fejl to gange. Med det mener jeg naturligvis designet på iPhone 4s. Mange var skuffet over skifte fra 3G til 3GS, fordi de ligner hinanden utroligt meget. Som mobilsiden skriver, blev mobilen dog stadig en stor succes, så hvorfor ikke prøve igen? Jeg mener der er en afgørende forskel på dengang og i dag, nemlig den initiale hastighed og brugeroplevelse på mobilen. iPhone 3G var en langsom fætter hvad angår opstart af programmer og til at surfe på internettet. 3GS ændrede alt dette. iPhone 4 lider ikke af samme problem. Med mindre du bruger tunge spil på din iPhone 4 eller kører meget tunge programmer (jeg ved ikke lige hvilke det skulle være), vil du ikke se den samme forbedring i ydelsen. Mange syntes simpelthen at iPhone 4 er rigeligt hurtigt til deres behov. iPhone 4s vil derfor ikke have den helt åbenlyse forbedring der får folk til at opgradere fra iPhone 4. Et helt nyt design og/eller en større skærm havde givet en sådan "wow, den må jeg have" effekt for personer der ikke bekymrer sig om specifikationerne på deres mobil. Med mindre Apple får iOS 5 til at køre ualmindeligt dårligt på iPhone 4 (En strategi de har benyttet før, desværre), så tro jeg mange vil holde igen med en opgradering fordi de ikke føler de får noget ekstra.
Den eneste fordel ved at genbruge designet, er en reduceret produktionsomkostning fra Apples side.
Man kan altid håbe på at iPhone 5 kommer inden så længe, men jeg tvivler...

0 0
Urbanus 05-10-2011 13:09:02

Nu er jeg ikke så meget til Apple, så jeg vil måske ikke sige jeg er skuffet, men nærmere forbløffet og glædeligt overrasket. Det er imponerende hvor lidt Apple har præsteret af nyheder i går - især når man tager i betragtning at vi taler om et firma der kun har ét produkt inden for mobilområdet der opdateres én gang om året - og de har haft 16 måneder siden de sidste lancerede en ny telefon til at arbejde med og forbedre dette ene produkt. Det er da en gåde hvad de har lavet i alle de måneder??!!

Hvis vi lige skruer tiden 16 måneder tilbage i resten af mobilverdenen, så hed de nyeste telefoner dengang HTC Desire og Legend, Galaxy S var lige på trapperne. Windows hed stadig Windows Mobile, den mest udbredte version af Android var Donut, og Eclair var så småt ved at blive rullet ud på de nyeste enheder. Nokia lavede telefoner med Symbian, som stadig var det mest udbredte styresystem for smartphones. Der er immervæk sket en del i resten af mobilvernden siden da...

0 0
Emil B 05-10-2011 12:43:28

Jeg mener at iPhone 4S skuffer helt gevaldigt på to afgørende punkter. Designet og materialevalg gør den meget eksklusiv, men til gengæld også meget tung. Sammenlignet med konkurrenter som SGS2 har den en væsentlig højere kampvægt, som jeg finder irriterende i hverdagen.
Derudover er dens skærm alt for lille. Dens pixeltæthed i skærmen er imponerende, men havde været langt mere brugbar, hvis samme antal havde været bredt ud over en halv til en hel tomme mere.
Der er gået over et år siden iphone 4 blev annonceret, og der er i min optik ikke sket en bjælde. Den har fået en kameratype som enhver kunne have forudset, og dens nye cpu er for helvede lig den, vi har kendt i iPad 2 i over et halvt år.

Så tak for jeres mening, Mobilsiden, men for mig at se skuffer iPhone 4 gevaldigt. Mobil.nu har samme mening som mig stort set.

0 0
Emil B 05-10-2011 13:49:43

http://www.pcworld.dk/art/198492?a=rss&i=0
PC World er tilsyneladende også skuffede.

0 0
05-10-2011 19:23:03

Thomas Vigil fra Politikken, som ellers har tilbedt Apple, mener at 4S er en skuffelse og at noget af magien fra Apple er forsvundet. Jeg er ikke uenig.

Dertil kommer at WP7 er meget rost, hvilket kombineret med Nokia hvilket mere og mere ser ud til at blive en giftig sag. Dertil kommer at google er lige på trapperne med Icecream Sandwich.

Apple skal vireklig håbe på at deres fans er loyale ellers kan de komme i vanskeligheder. En af de ting Vigil nævnte var at hvis man køber en 4s så ligner det en 4'er, hvilket gør det svært at se at den nye telefon har mere prestige, hvilket formentlig er et minus for en del af de ikketeknologi interesserede kunder.

0 0
Rune 05-10-2011 23:29:39

af alle undersøgelser jeg har læst, ser vi at Apple kunder er de mest loyale kunder. Nok fordi produkterne bare virker.

0 0
Emil B 05-10-2011 12:48:17

-Og må jeg have lov at følge mit eget indlæg op med spørgsmålet: Hvad skulle de efter jeres mening have gjort for at skuffe?

0 0
Søren 05-10-2011 19:08:43

For mig handler det helt og aldeles om at Apple har været dovne! Havde der gået 6-10 måneder til den her opdatering, havde det været en lækker opdatering, men når der nu er gået 16 måneder total, opbygges ens forventninger naturligt. Apple har vist de kan være den mest innovative og dygtige udviklings virksomhed, så hvorfor ikke gå hele vejen? Man kan vist uden problemer antage at udviklingsbudgettet til sådan et projekt nærmest ubegrænset! Så hvorfor ikke sætte designerene igang og få designet en større skærm, når de nu alligevel har redesignet indemaden?

Det har sikkert noget at sige, at de gerne vil kunne levere ½ mill enheder på salgsdagen, og det tager self lidt tid at opbygge sådan et lager, men alligevel. Det tager ikke 16 måneder!!

0 0
Søren D 05-10-2011 13:18:15

Nok dagens bedste indlæg!

0 0
Ronni 05-10-2011 12:39:24

Artiklen er for så vidt ikke ukorrekt.

Jeg synes bare ikke den forholder sig nok til en verden, hvori andre end Apple producerer telefoner. Ja, specs blev skubbet en smule og leger nu mindre "catch up" på high end android telefoner, men iOS er det samme som blev fremvist for måneder siden (inkl. en kopi af "notifications" fra Android).

Hvor andre producenter har rykket sig gevaldigt de sidste 15 måneder, har Apple præsteret at udgive en hvid iPhone 4 og en marginalt forbedret iPhone 4S - begge med store forsinkelser. Hvis det er alt, de har kunnet præstere på 15 måneder med kun eet nyt telefonprodukt, så kan man bestemt godt tillade sig at være skuffet; specielt sammenlignet med konkurrenterne. Alt i alt er der ikke nogen mærkbare forbedringer at spore i brugeroplevelsen helt fra 3GS til 4S.

Endeligt må man heller ikke glemme, at Google og Samsung forventes at præsentere den næste generation af Nexus telefonerne "Nexus Prime" tirsdag den 11. oktober med store opdateringer på både hardware og software fronten. Dette faktum gør jo også, at man er nødt til at forholde sig til den nært forestående konkurrence fra et andet flagskibsprodukt.

Dette er hverken pro eller con det ene eller det andet, men nærmere et forsøg på mere objektivt at sætte artiklen og udgivelsen af iPhone 4S i kontekst og perspektiv.

Som jeg ser, er det evolution overfor revolution i øjeblikket.

0 0
Jonas Askjær Ryom 05-10-2011 12:32:53

skulle stå "hvor mange" til sidst :-)

0 0
Jonas Askjær Ryom 05-10-2011 12:31:37

Jeg sad selv og var en anelse skuffet. Men ser man på konkurrenterne, så er de jo ikke meget bedre. HTC's designs afveksler ikke (bortset fra størrelse) når man ser på hele produktporteføljen - og nu er Sensation blevet til Sensation XE, SE Arc har fået en efterfølger, der hedder Arc S osv. Det vigtigste må være, hvad produktet indeholder - frem for hvor man nye knapper og kurver, der er på ydersiden

0 0