Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 5 bliver måske forbudt i Europa

iPhone 5 bliver måske forbudt i Europa

Måske får Apple ikke den næste iPhone på gaden til tiden. Produktet er i fare for at blive forbudt.

Samsung og Apple er i retsags-krig og nu er endnu et skridt på vej.

EPN.dk skriver med kilde i Reuters, at Samsung overvejer at gå rettens vej for at få iPhone 5 forbudt i Europa.

Der fortælles ikke nærmere om, hvilke forhold Samsung har tænkt sig at tage fat på, for at få Apples kommende smartphone taget væk fra hylderne, men tiltaget kan måske ses som et slags 'tak for sidst'.

Apple har haft held til at få salget af Samsung Galaxy Tab 10.1 bandlyst fra det tyske marked. Tidligere måtte Samsung desuden trække tre smartphones tilbage fra det hollandske marked, som følge af anklager fra Apple.

Det skal nævnes, at iPhone 5 indtil videre kun eksisterer på rygteplan.

Læs også:
- Baggrund: Læs om patenter og hvorfor der er mange søgsmål

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Per Kofod 23-09-2011 07:53:03

Apple startede dette, med deres retsager for at få stoppet Samsungs Galaxy tab i EU, Australien og nu også USA, Samsung giver blot tilbage af samme skuffe, formentligt for at kunne indgå et forlig, så både Samsung og Apple kan sælge deres telefoner og Tablets. Og det er jo ikke første gang Apple påstår at de ejer et koncept, som de har kopieret fra andre. Da Microsoft startede med Windows, Sagsøgte Apple Microsoft og HP for at have kopieret deres ide om brug af winduer, en ide som Apple i øvrigt havde kopieret fra Xerox. I forbindelse med lanceringen næste version af IOS annoncerer Apple en masse nye innovationer, som Apple siger, at de har skabt; men i virkeligheder er ting kopieret fra Android (http://www.b.dk/tech/her-er-alt-det-apple-kopierer-fra-android).

Det er Latterligt at Apple påstår eneret på konceptet af en tablet computer, blot fordi de var de første med et sådant produkt på markedet, og jeg kan godt forstå, at de andre svarer igen; og ja det ville være bedre, hvis alle koncentrerede sig om at lave bedre produkter, i stedet for at bruge kræfterne på at holde konkurrenter væk fra markedet med retsager. Fri konkurrence giver bedre produkter og er sundt for alle.

0 0
JP 23-09-2011 11:40:53

Apple købte retten til GUI'en fra Xerox. MS stjal den fra Apple.
Apple har ikke eneret på konceptet tablet, men det har, jf. den tyske dom har eneret på det konkrete design som Samsung har kopiret.

0 0
Thomas 23-09-2011 12:43:24

Ikke korrekt JP.

MS har ikke "stjålet" noget fra Apple.

0 0
JP 23-09-2011 12:46:23

Det er korrekt de har ikke stjålet.

De har "kopiret" ideen fra Apple (eller muligvis direkte fra Xerox).

0 0
Thomas 23-09-2011 13:01:01

Godt, så er vi jo enige om, at du tog fejl tidligere.

0 0
Per Kofod 23-09-2011 12:36:52

Og hvormeget kopi er det så, Samsungs design har wide-screen layout, hvilket Appels iPod ikke har, og OS er også et andet. Rygterne ville vide, at Appels plan var at gå videre efter Motorolas Xoom, og andre tablets, hvis de fik success mod Samsung.

Tåbeligt, at man kan bremse et andet produkt på et så løst grundlag.

0 0
JP 23-09-2011 12:49:24

Nu er det ikke et løst grundlag. Apple har beskyttet deres design og dommeren vurderer at Samsungs design ligner Apple's for meget.

Dommeren fandt at der var rig mulighed for Samsung for at designe en tablet som ikke bryder Apples minimalistiske design.

0 0
Thomas 23-09-2011 13:01:36

Heldigvis var den hollandske dommer langt mere fornuftig.

0 0
20-09-2011 19:33:05

14 årige hassan er blevet medlem af Apple

0 0
20-09-2011 19:30:59

SLAP AF HAR IKKE NOGET AT LAVE, END AT SKRIVE ÅNDSVAGE KOMMENTARE HER !!!!

0 0
Kim 21-09-2011 06:41:24

Velkommen i klubben...

0 0
SaL^ 20-09-2011 17:16:24

I er voksne mennesker!!!

At se jeg minder mig om vuggestuer, bare uden muligheden for at sove til middag og få serveret frugt dagligt.

Tag jeg er nu sammen. Galaxy Tab 10.1 ligner jo iPad, at kalde det en kopi er for langt at gå umiddelbart.

Og JP:

Jeg er temmelig sikker på at Samsung, og for den sags skyld Apple begge har folk der ved bedre end dig, og det er nok ikke nogle ugennemtænkte beslutninger der bliver lavet i så store firmaer, vel?

0 0
JP 21-09-2011 08:30:06

Jeg tror også at Samsung ved en hel del om denne sag og de ved nok at de ikke kan vinde. Derfor har de kun truet med at sagsøgt og ikke faktisk sagsøgt. De kunne jo bare sagsøge om iPhone4.
Det er jo indlysende.

0 0
Philip 23-09-2011 13:56:26

Hmm. Hvorfor sagsøge et produkt der har været på markedet i et godt stykke tid nu, det får Samsung ikke meget ud af da der vil være langt større salg på iPhone 5 når den bliver udgivet. Det kommer til at ramme Apple meget hårdere, derfor venter de.
Det er jo indlysende.

0 0
20-09-2011 20:32:55

Problemet er at man får et indtryk af at retssagerne bliver brugt som instrument til at blokere konkurrenterne, mere end håndhæve reelle patenter. Det synes jeg egentligt også den Hollandske dom viser. Og ja både Apple og Samsung har uden tvivl dygtige jurister, men det har de Hollandske domstole også.

0 0
JSK 20-09-2011 10:31:05

Lad nu være med at gå så meget op i hvem der sagsøger hvem. Køb den mobil i gerne vil ha, også lad producenterne slås med hinanden, det har ingen betydning for jer alligevel. Køb en iPhone selvom Apple er tarvelige over for Samsung, og lad være med at sælge din Galaxy S2, fordi Samsung "hævner" sig på Apple. Lad være med at have følelser for en mobil producent, det er spild og til, og IKKE gengældt.

Det handler om patenter, og tror ikke nogen af dem havde startet en sag, hvis ikke der har været hold i det.

0 0
20-09-2011 16:22:35

@JSK det er dog den værste gang vrøvl du kommer med. Hvis Apple eller Samsung får forbudt den mobil du gerne vil have, så kan du jo lige præcist ikke købe den.

Jeg kan godt forstå Samsung komme med en modretsag, det havde jeg også gjort, Apple trænger til at blive sat på plads. De minder mig om en slags dræberbier.

Under alle omstændigheder håber jeg som privatperson at der kommer flere "Hollandske" domme således at hverken iPhone5 eller Samsungs produkter forbydes.

0 0
Mark Gjøl 20-09-2011 11:21:56

Well... Det har måske den lille betydning, at man ikke nødvendigvis kan få det man vil have, fordi det er blokeret. Jeg havde en ven der så meget ked ud af det i en lille uges tid, fordi man pludseligt ikke måtte sælge Galaxy Tab i Danmark.

0 0
JSK 20-09-2011 11:46:26

Den er jo kommet til salg, og det ville den jo også komme uanset hvad. Samsung har jo sikkert indgået et forlig med Apple, så folk i EU kunne få deres Galaxy Tab, og hvad har forbrugeren så tabt på det ? INTET - hvorfor så gå op i det.

0 0
JP 20-09-2011 12:12:04

Den er kun kommet til salg i EU fordi den tyske dommer ikke havde mulighed for at forhindre det i hele EU.
Bemærk Apple er formodentligt ikke interesseret i et forlig, de vil faktisk bare have at Samsung helt og aldeles stopper med at kopire Apple design.

0 0
Jon 22-09-2011 14:45:44

Så skulle Apple da også stoppe med at kopiere alle deres designs. iPad'ens design er jo taget fra en gammel film, iPhone (3G og så op) har de hugget fra LG's Prada. Men glemte dog at alt de laver er nyskabende, innovativt, magisk.

PS: inden du begynder den helt store flamekrig mod mig, skulle du da lige tjekke denne sjove fixe video, angående kopiering og kreativitet http://www.youtube.com/watch?v=wq5D43qAsVg

0 0
JP 23-09-2011 10:56:52

Nu har den Tyske dommer faktisk taget stilling til den gamle film og konkluderet at der juridisk set ikke er noget at komme efter.

0 0
Kim 20-09-2011 11:24:36

Men det må man jo godt...

0 0
Mark Gjøl 20-09-2011 13:21:02

Det måtte man ikke i en uges tid. De må man stadigvæk ikke i Tyskland. Nej, disse søgsmål har ikke ramt os direkte endnu, men de er MEGET tæt på! Dommen i Holland dækker også meget store dele af EU, inklusiv Sverige, men ikke Danmark. Nej, vi er endnu ikke berørt, men når det er så tæt på, så er det værd at være nærvøs over.

0 0
JP 20-09-2011 10:55:46

Jeg er enig.. når Samsung ikke har starte en sag så er der ikke hold i det. ;-)

0 0
JSK 20-09-2011 11:14:40

Ja eller Apple, eller hvem pokker der har startet en sag. Prøver bare at formidle budskabet, køb den telefon i kan li, og lever op til jeres krav, og spild ikke jeres tid på hvilke retsager hvilke producenter kører mod hinanden. Hvis man har tid til at gå op i det, så er det fordi man har aktier i firmaet, eller ganske simpelt har for meget fritid.

0 0
JSK 20-09-2011 11:15:54

..og dem der råber højest om at de ikke har meget fritid, er dem som har det.

0 0
Kim 20-09-2011 11:20:47

Øh... Har du for meget fritid? :D

0 0
JSK 20-09-2011 11:42:47

Måske, men jeg bruger den ikke på at tude over at Apple sagsøger Samsung, eller omvendt, fordi det ingen betydning har for hvordan mit produkt er.

0 0
Kim 20-09-2011 11:46:42

Men det var nu mest dit selvmål jeg refererede til...

"Hvis man har tid til at gå op i det, så er det fordi man har aktier i firmaet, eller ganske simpelt har for meget fritid."

Efterfulgt af:

"..og dem der råber højest om at de ikke har meget fritid, er dem som har det."

Det kommer til at betyde, at eftersom du er den eneste der har nævnt noget om at have for meget fritid, så må du have det, da du råber højest om det ;)

0 0
Kim 20-09-2011 09:59:13

Vil det ikke være en smule problematisk for Samsung at påvise at Apple ulovligt bruger teknologi, hvis det er deres egne fabrikker der leverer det?
Det er det måske ikke mere, men Samsung kunne jo starte med at opsige samarbejdet med Apple. Man må gætte på, at Ip4 har solgt flere end forventet jvf. kontrakt. Så den bør jo kunne opsiges.

Gad godt at vide, hvad Nokia egentligt fik for at indgå det forlig med Apple. Nokia kunne jo have lukket for salg af alt iVærk. Meeeen de er vel heller ikke kede at krigen mellem Samsung og Apple...

0 0
drumme 27-09-2011 19:46:10

grunden til at de har indgået et forli er fordi at dommen blev afsat i usa.i usa er domstolen en "virksomhed" hvor taberen virkelige taber og vinderen taber. derfor indgår man meget tit et forli da det ikke kan betale sig rent økonomisk at "vinde" sagen. og lige det med patent er noget giftigt noget. faktisk har Apple patent på et hjørne som svinger med en kurve på 90grader. det vil sige at de kunne sagsøge strynsleverpostej. men de ved jo godt det ikke holder i EU men den amerikanske patent lov er så bred at du kan tage patent på en lort som svinger med 20% nede i kummen.

bare lige til dem som tror at Apple er en verdens virksomhed så er der omsætning

119 milliarder danske kroner Samsung 2009 (stabilt de sidste 4år)


109,5 milliarder danske kroner Apple 2010
Til sammenligning præsenterede Apple et overskud på "blot" 2,35 milliarder dollars i samme kvartal 2009

så ingen panik Samsung skal nok give igen af samme skuffe, dem kan lille apple ikke vælte..

0 0
JP 20-09-2011 10:04:50

Samsung er da velkommen til at opsige en af deres største kontrakter (og formodentligt betale Apple bod for at gøre det) men det vil Samsungs aktiekurs nok ikke have det så godt med.

Det ser ikke ud til at Nokia kunne have forhindre at Apple kunne sælge deres produkter. Nokia kunne maksimalt kræve at Apple betale noget rimeligt. Begrundelsen for dette er jf. fosspatents, at Nokia's patenter er underlagt FRAND og dermed kan Nokia ikke kræve noget "urimeligt". Apple vil så påstå at Nokia ikke krævede noget urimeligt og først betale da det var enige om noget rimeligt.

0 0
JP 20-09-2011 09:13:58

Samsung overvejer måske at sagsøge engang.. væk mig når de faktisk har fået iPhone 5 forbudt. Ligesom Apple har fået Samsung's iPad kopi forbudt i f.eks. Tyskland.

0 0
Thomas 20-09-2011 09:51:11

Du mener ligesom apple har kopieret samsungs teknologi for wireless kommunikation?

0 0
JP 20-09-2011 09:57:11

Samsung har jf. den tyske ret kopiret Apples design.
Samsung har ikke fået bekræftet deres påstand om at Apple skulle kopire deres wireless patenter af nogen retsinstans.

Lur mig om ikke de patenter som Samsung snakker om er standard wireless patenter som er omfattet af FRAND licenser, dermed kan Samsung ikke bruge dem til at forhindre at Apple sælger iPhone (maksimalt at Apple skal betale noget rimeligt til Samsung). Men indtil videre har Samsung bare snakket, hvis de har patenterne hvorfor forhindre de så ikke iPhone 4? Det er sikker fordi det bare er varm luft og tomme trusler som Samsung kommer med.

0 0
Kim 20-09-2011 10:00:51

Samsung er også blevet frikendt for at kopiere Apple ved en anden domstol. Så da den står 1-1 må det siges stadigt ikke at være påvist.

0 0
JP 20-09-2011 10:05:48

Ok hvis vi følger den logik så har den tyske domstol nu to gange givet Apple ret. Dermed 2-1 til Apple.

0 0
JP 20-09-2011 11:35:41

Nej, dommeren har netop gentaget at Samsung bryder Apples design.
Det som de træk tilbage var at den oprindeligt dom ikke kunne gælde i hele EU fordi domstolen alligevel ikke havde mandat til det.
2-1

0 0
Kim 20-09-2011 11:44:32

Men det er den samme domstol, der har genindført forbud i Tyskland alene, efter at have trukket dommen helt tilbage. 1-1

0 0
JP 20-09-2011 12:09:45

Nej dommeren har ikke trukket dommen tilbage, han har lige gentaget at der skal være forbud i tyskland, men at han ikke kan bestemme om hele EU.
I øvrigt er Galaxy heller ikke til salg i Australien så stillingen er
Sager med produkter som er trukket p.g.a. trusler 1-0 til Apple.
Sager med dom 2-1 til apple

0 0
Zeb 20-09-2011 12:38:56

Galaxy er ikke til salg i Australien fordi Samsung selv har udskudt launch.

I 9 ud af 10 punkter i søgsmålet fra Holland tabte Apple, inklusiv at den hollandske dommer helt erklærede et patent ugyldigt.

10-2 Samsung?

I øvrigt ligner iPad ikke det community design de har på iPad - Galaxy Tab 10.1 ligner faktisk nok mere end iPad gør. Men det er så heller ikke mere end en tegning med en firkant omgivet af en anden firkant med runde hjørner. Det er helt latterligt det community design nogensinde er blevet givet.

0 0
JP 20-09-2011 12:44:42

Samsung har udskudt launch fordi Apple truer med at sagsøge.
1-0 på den konto.

Antallet af punkter er vel irrelevant vi diskuterer om en dommer har givet Apple medhold og det har dommeren i Holland og Tyskland.

Hvis du rent faktisk læste dommen som den tyske dommer angav om communitity designet, så kan du forstå de juridiske grunde til at Samsung kopire Apple. (Jeg antager at dommereren er lidt mere inde i sagen end du er)

0 0
Henrikmand 23-09-2011 12:09:24

Hold kæft, hvor er I sjove at "høre" på.

Hvis der er nogen tilbage her på forummet, som undrer sig over hvor Apple og Samsung bliver ved med at sagsøge hinanden, så læs med herover!

*looooool*

0 0
Bo Westerby 20-09-2011 09:54:36

Touché :)

0 0
labodilsen 20-09-2011 09:09:43

Det er jo meget normalt at dem der bliver sagsøgt, sagsøger tilbage igen. når begge parter så er trængt op i et hjørne bliver de nødsaget til at indgå et forlig.

Samsung har sikkert for øje, at presse Apple til at droppe salgs forbudet mod samsungs Tablets, for at Samsung så "tillader" at apple må sælge iPhone5.

0 0
20-09-2011 08:38:56

... at Samsung er lidt mugne over Apple's angreb på deres tablet. Men for fanden så stop da med de barnlige angreb på hinanden og fokuser på, at udvikle nye telefoner/features... det tror jeg alle ville være bedre tjent med. Men det virker lidt til, at det er Apple der har en tendens til at starte disse slagsmål/sagsmål.

0 0
christian 26-09-2011 09:51:52

hvorfor skal de ikke gøre tilbage hvis de har muligheden? tror også jeg havede gjord det hvis jeg var samsung for syntes virklig appel burde få nået modstand. og kunde ikke andet en af grine da jeg læste af appel havede tapt deres retsag mod samsung ja okay de fik medhold i en ting men resten vandt samsung

0 0
Michael W 20-09-2011 08:24:50

:-) Når de så engang har fået forbudt salg af alle mobiltelefoner der kan andet ind at ringe, kan det være vi kan få ro og måske smarbejde istedet :-)

0 0
David 20-09-2011 10:28:12

"Når de så engang har fået forbudt salg af alle mobiltelefoner der kan andet ind at ringe"

har Nokia ikke patent på det? ;)

0 0
Kim 20-09-2011 11:05:33

Jo ringe-funktionen er stort set Nokias. Men de har jo indgået forlig med de sidste der mente de kunne free-loade på andres opfindelser. De hed noget med A.. ;)

0 0
Philip 20-09-2011 08:14:51

Samsung har tænkt sig at benytte deres patenter omkring wireless communications til at bandlyse Apple's Iphone 5, det vil sige så længe at den er i stand til at benytte WiFi så vil samsung mene den ikke må sælges.

0 0
Thomas Kristensen 20-09-2011 14:58:58

Det er sku da langt ude
Alle smartphones kan benytte Wifi
Og det kan da ikke passe at Samsung har patent på Wifi, de har altså ikke opfundet teknologien wifi

Jeg syntes at patentloven ødelægger mere end den gavner :)

For hvis Iphone skal forbydes, så skal HTC, Sony Ericsson, LG, Nokia osv, da også :)

0 0
Kim 20-09-2011 16:36:25

Problemet er jo, at Apple bare ikke vil btale licens som alle andre. Hvis de gjorde det var der ikke noget at komme efter.

0 0
Philip 20-09-2011 15:29:53

De har jo intet imod de andre selskaber. Du kan læse mere i dybden her:
http://www.dailytech.com/Samsung+to+Seek+Sales+Ban+on+iPhone+5/article22772.htm

0 0