Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 5 kan fordoble Apples markedsandel

iPhone 5 kan fordoble Apples markedsandel

Analytiker: En ny iPhone kan få stor indflydelse på Apples markedsandel indenfor smartphones.

iPhone 4 (Foto: Mobilsiden.dk)
iPhone 4 (Foto: Mobilsiden.dk)

En kommende iPhone 5 vil kunne forøge Apples markedsandel ganske betragteligt, skriver en rapport fra Piper Jaffray og analytiker Gene Munster, skriver Cnet.com.

216 mobilbrugere er blevet spurgt om, hvilke planer brugerne har for fremtidige smartphones.

Blandt iPhone-ejere forventer 94 procent at købe en ny iPhone. Android-ejerne overvejer også en iPhone. Undersøgelsen viser, at hele 42 procent af disse, gerne vil skifte til en iPhone.

64 procent af alle adspurgte har planer om at købe en iPhone, når de næste gang skal have ny mobil.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kalle 04-08-2011 16:36:37

ordkøveri, og flueknepperi

0 0
Kim 04-08-2011 17:11:04

Exactly!

0 0
Jakob 04-08-2011 10:45:03

At man kan ikke sammenligne iPhone mod android. Det er som at sammenligne Mercedes mod alle andre bilproducenter. Du kan sammenligne IOS og android.

Du kan også sammenligne Apple og HTC, men ikke Apple og android. Det er jo netop derfor det er så svært at få et overblik, da alle sammenligninger kan pilles fra hinanden.

0 0
Kalle 04-08-2011 13:27:32

Hørt Jacob ;-) og helt rigtigt :-)
Ferien er forbi og børnehaven herinde er mødt ind igen........:-)))))))))

Man blander fortsat tingene sammen herinde og det er hverken fair eller retfærdigt.... for nogen af det 2 udbydere som jo realt henvender sig til 2 forskellige segmenter når sandheden skal frem men som få er klar over hvor den ene mig bekendt ikke selv laver telefoner .....man blander hardware og software sammen og det er ganske enkelt forkert...det skal slåes fast MED SYVTOMMER SØM AT ANDRIOD og IOS et STYRESYSTEM det skal åbentbart bankes fast herinde

Hilsen Kalle

0 0
Kalle 04-08-2011 13:44:00

Definition på de 2 segmenter følger :

ANDROID : er en OPEN SOURCE altså et DEV/NØRDE Styresstem med de fordele og ulemper der er i det.

IOS : er ikke OPEN SOURCE men bygger mere på Simplicity ....ja man kan vel kalde det topstyret med de fordele og ulemper der i det

Derfor vil det om man vil indrømme det eller ej henvende sig til 2 forskelige grupper af mennesker længere er den ikke :-)

0 0
Kim 04-08-2011 15:56:19

Nu er det jo Mobilsiden der kalder det Iphone kontra Android - ikke "børnehaven".
Men så længe at vi snakker om smartphones, er det ganske fint at kalde det Iphone kontra Android, da der kun er den ene (ja ja, de par stykker) Iphone, men et væld af Android's.

Når vi begynder at snakke Ios kontra Android, så snakker vi for alvor om pærer og bananer. For Ios er også Ipads. Nuvel, Android er også tablets. Ok, men Ios er også Ipods - så vidt vides er der ikke Android-mp3afspillere, vel?

At klynge sig til at det hedder Ios er rent semantik - vi ved jo godt allesammen hvad vi snakker om.

Slutteligt, hr lærer, så undrer det mig, at halvdelen af ejere af smartphones world-wide, er nørder eller udviklere... Kan man betgenes som nørd, hvis man er en del af normen? ;)

0 0
Henrik 03-08-2011 17:05:17

Ja det har du nok ret i..
Men er det nu også meget, når man tænker på hvor mange forskellige producenter der ligger android på deres mobil?
Jeg synes det er foruroligende at man vælger Android mobiltelefoner, specielt i disse dage hvor man kan gå på netbank med ens mobil.. Kommer der en dag hvor android er blevet "hacket" "Trådløst" ville der gå mange - mange uger før der ville blive lukket for sikkerhedshullet..
Til forskel for en anden mobil producent der kan lukke hullet inden for rimelig tid, lad os sige 24timer..
Derfor er android i alle dens afskygningerne noget værre rod..
Hvorfor har eks. HTC ikke lavet deres egen styresystem ? Har de ikke ville ofre pengene på forskning, udvikling ? Det samme kan siges om SE og alle de andre som bare har tænkt, gratis -> hurtig nye mobil på marked..

0 0
Kim 03-08-2011 17:15:40

Hehe... R/D hos HTC ar et budget der nærmest ikke eksisterer. HTC drejer sig primært om - som vi jo kender Asiatisk elektronik - at lave hurtige, billige plastik produkter af andres innovationer.
Samsung har i det mindste noget R/D.

Men ved seneste opgørsel lå Nokias budget over dobbelt så højt som de andre konkurrenters - tilsammen (Apple inkluderet). Sådan forholder det sig givetvis ikke længere, da Nokia jo som bekendt har skåret hårdt, og f.eks. har solgt MeeGo og det meste af Symbian fra.

0 0
03-08-2011 21:13:26

Uanset hvordan du vender og drejer det, så har stor del af Nokias budget gået til mobiltelefoner som folk ikke længere vil have.

En lille detalje, indtil videre har Apple jo vist sig at være sin egen værste virus, senest er der historien fra i dag hvor apple i Sydkorea har fået dom for ulovlig overvågning. iPhones er helt sikkert gode produkter, men jeg stoler ikke overhovedet på firmaet bag.

Android er mere åbent og på den måde går jeg ud fra at der er personer som uafhængigt af hinanden opdager hvis der er lignende problemer.

0 0
Kim 04-08-2011 17:22:03

Nokia sælger nu stadigt flest telefoner på verdensplan, og næstflest smartphones. Flere end Samsung. Ja, de sælger ikke lige så mange som de har gjort, slet ikke, men det kunne jo hellere ikke gå meget mere op ad...
Kunne de have brugt de mange udviklingspenge bedre? Måske. Har de opfundet og udviklet en masse der ikke har kunnet markedsføres? Givetvis. Burde de være gået all-in på et OS fremfor 3 (som de nu alle er gået væk fra)? Ja det burde de måske nok.
Hindsight is always an exact science - R/D is far from it.

0 0
Kim 04-08-2011 08:01:01

Ja jeg må give Benjamin ret, Google er da de værste croocks. Jeg tror ikke der indenfor de sidste 5 år har været et tidspunkt, hvor der ikke var minimum 5 retssager mod Google for div typer af rettighedsovertrædelser igang. Alt fra privatlivets fred, over ophavsrettigher til deres copy/paste andriod system.

Google er den værste type af skidt - det er annoncerhajer hvis indtægtskilde er spam og vildledning af forbrugere til fordel for nogle produkter. Altsammen pænt pakket ind i et image som alle dårene æder råt. "Jamen det er jo åbent, så det er godt for... det har jeg hørt nogle kloge nogen jeg ser op til sige..." Fint nok sømand, men så var dog i det mindste en smule true overfor noget, og læg Linux på din PC.

0 0
Benjamin Jensen 04-08-2011 00:01:13

Ja selvf PeterL.

Google har jo aldrig forsøgt at overvåge trådløse netværk, og de nægter jo heller ikke at slette dataene efter sig. De har heller ikke fået dom i Frankrig vel?

Du er godt nok ensporet, eller meget glemsom!

0 0
04-08-2011 08:12:44

Du skriver google, jeg skriver Android.

Det er rigtigt at google har haft nogle dårlige sager i forhold til overvågning, men lige præcis når der er at tale om smartphones, så er jeg ikke bekendt med nogle sager.

0 0
Theis Friberg 03-08-2011 15:31:28

Jeg synds lige at i glemmer andgånde det med % i det overstånde link. Hvor lang tid har aplle været ude i forhold til Androide. (her snakker jeg om da man begyndte at kende det) også til nu? vis i ser på kurvern, så går apples ikek rigtigt op i forhold til Androide.

Så synds lige at der også skal tages hensyn på det. da jeg læste en gang at Androide (eller HTC, kan ikke lige huske) var gået fra 0,3% til 27,3% på bare 2 år! og det har man aldrig set fra apple.

0 0
Footiefan 03-08-2011 16:10:42

Ja det er svært... Men hvornår skal man så måle? Kun hvis fx to producenter sender et nogenlunde ens produkt ud første gang samtidig - for det bliver nok svært så. Og Apple er vel også gået fra 0,0 til XX % på et tidspunkt.... På det tidspunkt var der bare intet Android, kun symbian og ?

Det samme med al den snak om tablets og %. Svært når det er et nyt marked og en producent starter med at have næsten det hele. Så kan det vel kun gå ned af i markedsandel herefter.....men samtidig kan man ha' kæmpe succes med antal solgte, da markedet stadig udvides (for alle)

0 0
Footiefan 03-08-2011 16:12:22

Ovenstående var svar til Theis Friberg - og ikke Lars, sorry ;-)

0 0
Lars 03-08-2011 15:48:38

Det kan man heller ikke forvente af en mobilproducent, der kun udsender en ny mobil om året. At Apple har en så stor markedsandel med så få modeller i det høje prisleje er derimod intet mindre end fantastisk.

0 0
03-08-2011 15:17:44

Jeg er enig i den første tråd hvor det statistiske grundlag kritiseres, at der overhovedet skrives en artikel på baggrund den slags statistik er tyndt medmindre det er mobilsidens egne afstemninger.

Hvad ville jeg selv have stemt, hvis jeg stod og skulle skifte en "gammel HTC Desire eller iPhone4 ud):

Hvis jeg skulle ud og købe en ny smartphone på det tidspunkt iPhone5 bliver lanceret, så ville jeg da overveje om det var sådan jeg skulle have eller om jeg skulle have en SGSII eller en anden ligeværdi smartphone med Android i stedet. Med andre ord hvis mobilsiden lavede en lignende afstemning så ville jeg skulle sætte kryds ved både iOS og Android og det ville ikke sig en pind om hvilken smartphone jeg reelt ville købe.Der er da mange som har en billig Android og hellere vil have en iPhone5, det er da klart. Hvis jeg havde en HTC Wildfire og blev spurgt om jeg hellere ville have en 3 gange dyrere iPhone5 så ville jeg da sige ja, ellers ville jeg da være et fjols. Men hvis valget også står mellem andre smartphones i den klasse, så er det da ikke sikkert jeg ville vælge en iPhone5.

0 0
Lars 03-08-2011 11:19:26

iPhones markedsandel vil ligge stabilt på 25-30 %, hvilket er utroligt flot.

Hvis man tæller pr. styresystem for mobile enheder har iOS nok over 50 %.

0 0
Kim 03-08-2011 11:38:10

Og det er bare for ikke at nævne at Symbian stadigt er det mest udbredte OS.
Ikke i salg, men absolut i mobile enheder outthere!

0 0
Lars 03-08-2011 12:37:17

Du glemmer iPod Touch - dem er der solgt nogle stykker af ;-)

Jeg taler om mobile enheder, og hvilket styresystem de anvender. Her tror jeg at iOS er mest udbredt.

Og det har bl.a. betydning i relation til udvikling af apps - altså hvor attraktivt det er at udvikle til platformen.

iPhone vil ikke få en større markedsandel - tror jeg, men iOS er meget mere end iPhone.

0 0
Kim 03-08-2011 12:44:34

... nu plejer jeg godt nok at kalde Iphone for en Ipod der kan ringe, men alligevel ;)
Jeg tror det er de færreste der oplever deres Ipod som en del af "markedet" som sådan.

Og desuden er der solgt rigtigt mange S40, S60 og symbian devices generelt - også i de dele af verdenen hvor en Mp3-afspiller ikke er interessant :)

0 0
Lars 03-08-2011 12:50:32

Prøv at se denne analyse af styresystemers udbredelse. Windows fører selvfølgelig overlegent, men iOS står for 2% eller mere end dobbelt så meget som Android.

http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=8&qptimeframe=M&qpsp=148

Men som du siger kommer det an på, hvordan du tæller - styresystems udbredelse eller former for devices (smartphones, tablets m.m.)

0 0
Kim 03-08-2011 14:18:02

Hmmm... jeg undrer mig meget over, at Symbian skulle være mindre udbredt end Andriod. Men jeg må indrømme, at jeg undrer mig endnu mere over, at Symbian angiveligt skulle være i vækst.

0 0
03-08-2011 14:10:54

Og hvad så hvis 50% eller mere af android brugerne, har sat deres browser til at emulerer desktop ? (Ved faktisk ikke om dette tool ville kunne se det, men hvis :D )

0 0
Footiefan 03-08-2011 14:20:55

Så tror jeg at du sætter evnerne hos den "almindelige" mobilbruger lidt for højt ;-)

0 0
Kim 03-08-2011 11:33:36

Det var da også en fantastisk påstand - du mener, at Ipad skulle gøre at markedsandelen overstiger de 50%. Interessant, så skal der jo sælges mindst 2 Ipads for hver smartphone...

Jeg tror du glemmer at Ipad og andre tablets udvider markedet. Så hvor der før var en smartphone er der nu en smartphone og en tablet - det er nok de færreste der har droppet deres smartphone til fordel for en tablet ;)

0 0
Torkild 03-08-2011 09:24:57

216 adspurgte er lige smalt nok.

Stort set det samme blev sagt omkring iphone 4 - se bare hvordan det er gået.
48% af smart telefon markedet er android.

Kære mobilsiden.
Jeg ved at i bare afskriver andre sider, men dette er altså noget tyndt pis at videre give.
Grav dog i tallene, samlign med noget andet, og få noget kød på!

0 0
David 05-08-2011 11:54:46

"Stort set det samme blev sagt omkring iphone 4 - se bare hvordan det er gået."

Øhh ja, det er gået sådan at Apple mere end fordoblede deres markedsandel med iPhone 4, at Android har 48% af smartphone markedet er vel egentlig ligegyldigt?

0 0
Per 03-08-2011 09:40:53

Nu hvor du siger at de skal grave i tallene..

Så skal du vel også, det kan muligvis passe at 48% af smartphones på markedet har Android, men nu skal du tænke på alle de low end modeller der er "derude" hvis du skal sammenligne reelle markedsandele, skal du evt gå ud fra Desire S, SE Arc, SGS2, og det begrænser "udbredelsen" en del..

0 0
Torkild 03-08-2011 11:56:14

Nej Per, det skal jeg jo ikke.
Det blandt Iphone ejer findes der også folk med en 1/2/3/4 gernerations iphone.

Blandt Android ejere findes der fra den første android mobil og frem.

Vi ved ikke hvem de 216 stk adspurgte er, eller hvordan man har fundet frem til dem.
Vi ved heller ikke hvilken hardware de har og har haft.
Kort sagt vi kender ikke baggrunden bag tallene, og derfor bør sådan en rundspørge ikke få tillagt nogen vægt.
En seriøs side bør holde sig for gå til at bringe dem - hvertfald uden at grave i dem.


Jeg gentager mig selv.
Det samme blev sagt om iphone 4 - og se hvordan det er gået.

0 0
Footiefan 03-08-2011 12:22:45

Jamen du har ret, iPhone 4 har været en kæmpe skuffelse, den har jo intet solgt, eller..?
Tror nu alligevel at Apples andel af smartphone-markedet er gået op fra 3GS til 4.

Og her gætter man bare på, ud fra en lille rundspørge, at det måske kan ske igen, ikke mere end det. Der står "kan" få står indflydelse, ikke at den gør.

0 0
Kim 03-08-2011 12:38:29

Du skal tage med, at markedet i sig selv er vokset. Altså kan Iphone4 godt have solgt dobbelt så mange enheder som div 3'ere gjorde, uden at Iphone som sådan får en større markedsandel.
Med den eksplosive vækst på selve markedet, kan en tilbagegang på markedsandel stadigt være en salgssucces. For hvad vil du helst have:
25% af et marked på 1 mio eller
20% af et marked på 1,5 mio?

0 0
Footiefan 03-08-2011 13:33:41

Ja det er klart - og enig! Men tror alligevel at deres procentvise andel er vokset ifm iPhone 4. Og så kommer vi ind på om det er iPhone eller iOS - Android eller de enkelte modeller med Android osv osv...

Apple er nok ret tilfredse med at ha' en model, der mere end et år efter lanceringen stadig sælger vildt.

0 0
Kim 03-08-2011 14:10:18

Det tror jeg da bestemt også de er :)
Og det er som sådan ikke at jeg tilbageviser en evt. vækst på markedsandele.

0 0
Kim 03-08-2011 09:56:59

øh, hva? Så low end modellerne tæller ikke med i markedsandele? Den var ny!

0 0
03-08-2011 10:10:52

En Android telefon er vel en Android telefon og derfor skal den tælles med. Men samtidig kan man sige, at chancen for at personer mere en lowend Android gerne vil skifte til en iPhone 5 er større end personen med highend Android modellen - simphelthen fordi brugeroplevelsen er så forskellig. Lowend brugeren føler måske han/hende har oplevet Android som det skal være og har følt den har været langsom eller lignende(der er mange faktorer der spiller ind), og tænker derfor det er generelt for Android, og der kommer ønsket om en iPhone ind.

0 0
03-08-2011 10:12:26

Edit: "...at chancen for at personer MED en lowend..."

0 0
Martin Jensen 03-08-2011 09:56:19

Hvorfor skal man det ?

0 0
Kim 03-08-2011 09:38:44

Helt enig. Statistisk set er 216 endog MEGET smalt. Desuden er det interessant at høre lidt om hvor og hvordan disse "mobilbrugere" er blevet adspurgt.
Hvis vi snakker om en internet pool på en side som denne, er validiteten helt i bund. Og er undersøgelsen reliabilitiv?

Enten er det taget ude af en kontekst, eller så sender analysefirmaet virkelig dårlig PR ud for sig selv, da ingen vil kunne anse det for en seriøs analyse.

0 0
Benjamin Jensen 03-08-2011 23:57:09

Endnu en analyse eller statistik der ikke passer dig ? :P

Og nej....jeg gider ikke bruge mere tid på diskussion - mere en konstatering.

0 0
Kim 04-08-2011 08:03:29

Ja, endnu en analyse der er ubrugelig. Endnu en nyhed der ikke er lavet redektionelt arbejde på. Se for øvrigt under "hver anden tlf er Andriod" for uddybelse ;)

0 0