Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 5 vs. Nokia Lumia 920

iPhone 5 vs. Nokia Lumia 920

Nokia har Lumia 920 og Apple har iPhone 5 – Se dem her kæmpe på specifikationer.

Nokia lancerede den 5. september deres nye Lumia-modeller og herunder deres topmodel: Nokia Lumia 920. En telefon, der skal stå i spidsen for Nokias kamp mod giganter som Samsung og Apple.

Onsdag den 12. september præsenterede Apple deres nye flagskib: iPhone 5, der af eksperter og kritikere, har fået en lunken modtagelse.

Her er iPhone 5 - alt om den nye iPhone

Men hvordan klarer de to telefoner sig i en kamp på specifikationer. Nogle punkter kan selvfølgelig være svære at sammenligne på papiret, som f.eks. processorer, men her er opstillet nogle af de vigtigste specifikationer:

 iPhone 5Lumia 920
ProcessorA61,5 GHz dual-core Qualcomm Snapdragon S4

Skærm

4 tommer IPS LCD

4,5 tommer IPS LCD med PureMotion HD+
Opløsning1136 x 640 - 326 ppi1280 x 768 pixels - 332 ppi
Hukommelse1 GB Ram1 GB Ram
Intern hukommelse16 GB, 32 GB eller 64 GB32 GB
Ekstern hukommelseIkke mulighed for udvidelseIkke mulighed for udvidelse
Primær kamera8 megapixel iSight camera8,7 megapixels, Carl-Zeiss lins, PureView-teknologi
Sekundær1,2 megapixel 720p1,2 megapixels 720p
SystemiOS 6Windows Phone 8
Batteri8 timers tale ved 3G2.000 mAh - 10 timers tale ved 3G
ForbindelserBluetooth 4.0 - NFC ikke tilgængeligBluetooth 3.1 og NFC
Trådløs netværk3G og 4G netværk samt Wi-Fi 802.11 a/b/g/n3G og 4G netværk samt Wi-Fi 802.11 a/b/g/n
Kablet forbindelserNyt lightning stick - 3,5mm mini-jackMicroUSB og 3,5mm mini-jack
Størrelse123,8 x 58,5 x 7,6 mm130,3 x 70,8 x 10,7 mm
Vægt112 gram185 gram

 

Hvem der vinder vil vi lade være op til den enkelte at afgøre, da design, smag og behag jo som bekendt også spiller ind.

Læs også:
- Bekræftet: iPhone 5 får nano-sim
- iPhone 5 er ikke verdens tyndeste smartphone
- iPhone 5 kommer til Danmark den 28. september
- Klar tale fra Apple: iPhone 5 får HD-voice
- Næsten sikkert at iPhone med 4G kommer til Danmark
- iOS 6 fra Apple kan hentes 19. september

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 22-09-2012 16:22:58

Skal da love for der bliver kastet nogle meninger i denne tråd.

Kan dog ikke helt forstå at netop vægten skal være så stort et emne.
Jeg må tage hatten af for apple, at de formår at presse vægten helt ned på 112g. At resten af den nye iphone så er lidt kedelig imo, så er det sku da en præstation i sig selv.
Det designmæssige er apples domæne, og det mener jeg de understreger med iphone 5. Selve udseendet kunne dog godt ha været ændret i forhold til 4, 4s, men det er tydeligt at se i hvilket segment apple har satset på med 5'eren.
112g og 7.6mm tyk. Sejt.

Omvendt så tager jeg hatten af for Nokia, for i kampens hede, hvor alle tilsyneladende kæmper for at fange apple på deres hjemmebane, så går Nokia i totalt modsat retning. Der er absolut ikke tale om nogen form for kopiering, eller stræben efter at være som de andre. Respekt..

Nokia er tilbage på sporet de kom fra. De satser igen på at skabe nye trends. I stedet for at kopiere funktioner fra de andre, så propper de atter helt nye ting på markedet. Trådløs opladning indbygget. Fedt fedt fedt. Ikke at jeg overhovedet kan bruge det til noget nu og her, og måske endda aldrig. Nokia er kolde, vi skal ha trådløs opladning. BUM.
Vi skal ha skærme som kan bruges med handsker på. Ikke ofte jeg har brug for det, men det er da fedt at man kan.

Og så kameraet. Håber inderligt at det bare bliver halvt så godt som i pureview 808. Ved godt mange siger at kameraet ikke er vigtigt for dem, men efter at ha haft en N8, må jeg klart indrømme at jeg savner et virkeligt godt mobilt kamera. N8 var bare uovertruffen på kamerasiden, og selvom jeg overhovedet ikke købte den grundet kameraet, så er det faktisk det jeg savner aller mest. Når ting fungerer til UG, så vænner man sig hurtigt til at bruge det.

Jeg kan godt følge Benjamin i hans holdning til vægten på 185g på L920. Det virker også umiddelbart som et stort tal, i forhold til konkurrenterne. Jeg tror dog at tallet er større på papiret, end det vil være med mobilen i hånden. 40 grams vægtforskel er immervæk ikke meget. Forskellen vil dog nok være mærkbar, hvis man står med iphone 5 i den ene hånd, og L920 i den anden. Her snakker vi så også godt 70gram til forskel, og så begynder man for alvor at kunne mærke forskellen. Jeg er dog ikke i tvivl. L920 til mig. Den har en masse "never seen before" features, umiddelbart det absolut bedste kamera på gaden, WP8, og så selvfølgelig en vigtig ting for mig, Nokia drive.

Om man så er til tunge tykke, eller lette tynde mobiler må være en smagssag. For mit vedkommende giver en robust mobil, med en go kampvægt bag sig, en fornemmelse af at man ikke behøver være super forsigtig.
En iphone 4s er da lækker at holde i hånden, men jeg var konstant nervøs for at skade den, da jeg havde en.

Lige en slutbemærkning til Benjamin: Jeg tror ikke der kommer en eneste iphone 5 på gaden på under 130-140 gram, som er under 10-12mm tyk. Jeg har tilgode at se en iphone der ikke er pakket ind i diverse covers, og det er ikke ligefrem det der gør mobilen lettere eller tyndere. Dermed forstår jeg ikke helt pointen i at ville have en af de letteste og tyndeste mobiler på markedet.
Jeg har haft min lumia900 i ca 4.mdr nu. Har aldrig haft skærmbeskyttelse eller cover på. Om det er dristigt eller ej, ved jeg ikke, men med Nokia, føles det sjældent som om, at det er et must at pakke den ind.
Min tidligere SGS2 var pakket ind, min endnu tidligere 4s var pakket ind, før det var det N8, den har aldrig set skyggen af beskyttelse.
Dermed sagt, så er min nuværende L900 på papiret den tykkeste mobil jeg har haft i nyere tid, men i praksis er det den tyndeste.

Og så er det da synd og skam, at gemme designet væk på sin mobil, når vi alle for 5 år siden var mere eller mindre enige om, at designet på mobiler godt kunne trænge til et løft. Det har de fået nu, så lad være med at gemme det væk. Covers er grimme, og i sidste ende, mister man kun en lille 500 mand yderligere, når man sælger.
Køb nu tingene for at bruge dem, istedet for kun at tænke over gensalgsværdien.

0 0
BallonPedro 23-09-2012 09:02:02

Helt klart skal Apple have stor credit for både at kunne lave deres mobil både større, tyndere og lettere på én gang. Det er awesome. Der bliver jeg nødt til at prøve at holde en 920 i hånden inden køb for at vurdere dens volume og vægt, for på papiret er den okay stor og voldsomt tung.

Men, ja, nyskabelse. Det er der ikke meget af i i5. Der er det Nokia virkelig sparker ind med skærmteknologi, trådløs opladning, kamera osv.

Nogle af de ting som trækker mest op når jeg skal have ny mobil det er
design, navigation og kamera. Og her scorer 920 top i det hele ;-)

Og ja, har aldrig forstået at man køber en fed mobil som virkelig er et flot stykke hardware kun for at pakke den ind i et grimt plastik/gummi cover. Der kan selvfølgelig være noget med at iPhone 4/4S er skrøbelig, men så ville jeg bare passe bedre på i stedet for at gøre den grim ;-)
Bruger heller aldrig det gummicover som fulgte med til min 800 og vil heller ikke bruge et til min kommende 920 ;-)

0 0
Tommy 23-09-2012 11:03:36

i forhold til tykkelse, der er en enkelt ulempe ved i5 for for at den skal være så tynd, så er selveskærmen og glasset i et. En fin teknologi som andre også, men hvis man ødelægger glasset, ja så ødelægges skærmen også. Det vil formentlig betyde at skærmen ikke kan bruges efter at der er gået skår i det - eller man er hvert fald lettere handicappet i en del af skærmen + det formentlig næppe er særlig billigt!

0 0
Kenneth Sørensen 18-09-2012 18:13:45

Ku ikke være mere enig med skribenten:

http://pocketnow.com/2012/09/17/lumia-920-vs-iphone-5/

0 0
Benjamin Jensen 17-09-2012 10:32:05

lol come on....185 gram! Jeg synes ellers min iPhone 4S er tung nok.

Nu er vi jo næsten tilbage til de gamle murstens dage.

0 0
Kenneth Sørensen 17-09-2012 16:22:46

At bruge den beskedne mervægt, som et konkurrence parameter virker i bedste fald noget søgt. Min aldrende HTC HD2 (som skal skiftes ud med en 920) vejer 160 g og jeg har aldrig nogensinde tænkt at den skulle være speciel tung...

Tvivler på at jeg vil ku mærke 25g oveni, hehe.

0 0
Kim 17-09-2012 11:18:15

Troede kun det var et problem i dametasker? Com'on, var det virkeligt dit bedste bud? ;)

0 0
BallonPedro 17-09-2012 12:12:21

Eneste ting der trækker ned ved 920 er, ja, vægten.

Ved godt at det er kvalitet osv, men de skal simpelthen stramme sig an mht. den vægt.

Noget der er helt super ved den nye LongPhone er at den har formået at gå ned i vægt samtidig med at den er blevet større.

Med det dog sagt, så hedder min næste mobil 920. Men derfor vil jeg stadig mene at den er alt alt for tung.

0 0
Benjamin Jensen 17-09-2012 12:49:03

Hvor er det dog forudsigeligt, men dog stadig lige sjovt at se een som Thmoas ytre sig med sine rant, mod dem der ikke lige er enige med ham.

Jeg kunne godt finde på at købe en wp8 snart - men når man disker op med sådan en mursten så er den bare diskvalificeret fra start.

Nu har man sagt at iPhone var tung indtil S3 kom - den var lige tung, og nu betyder vægten pludselig ikke noget. Om en Tlf vejer fra 100-140 gram betyder ikke det store - men de sidste gram op til 185 betyder sgu meget. Måske ikke for en inkarneret Nokia fan, men for alle andre gør det sgu.

Det er jo tydeligt hvor Tommy og Thomas står. Og så kalder man mig fanboy

0 0
Tommy 17-09-2012 13:19:56

Hej Benjamin, du skal være velkommen til at kalde mig fanboy, men i så tilfælde er det fan af teknologi, på en 2årig periode har jeg haft i4, SGS2, Nokia N9(meego) og nu en Samsung med WP7.5.

Det betyder ikke at jeg ikke favoriserer blandt diverse OS'er, men i det mindste er jeg open-minded og køber hvad der passer mig bedst, og det er vist mere end hvad man kan sige om dig. Det er fint du er brand-loyal, men forsøg i det mindste at have en neutral tilgang til konkurrenter - det kan være du får en ny favorit du bliver endnu mere glad for...

0 0
Kim Harder 17-09-2012 13:41:58

Vægtforøgelsen ligger nok i det større batteri og trådløs opladning. det er nok vanskelig, at gøre bedre med den nuværende teknologi, som er i brug.

0 0
Kim 17-09-2012 13:07:49

Personligt har jeg aldrig ytret mig om vægt; Det kan jo hænge sammen med, at jeg har været ovenud lykkelig over min N900 ;)
Men det undrer da mig en smule, at 920'eren ser ud til at blive 4 gram tungere, til trods for at den er halvt så tyk og i polycarbonat fremfor alu.

Jeg kan kun se det som udtryk for at indmaden er kvalivare... det der OIS der vejer tilsyneladende en del.

0 0
BallonPedro 17-09-2012 13:13:27

4 gram tungere og halvt så tyk? Der er jeg ikke lige med...

0 0
Kim 17-09-2012 13:22:02

End N900 på 181 g og omkring 18 mm :)

0 0
Thomas 17-09-2012 13:04:43

"Om en Tlf vejer fra 100-140 gram betyder ikke det store - men de sidste gram op til 185 betyder sgu meget. Måske ikke for en inkarneret Nokia fan, men for alle andre gør det sgu."

Det er jo håbløst.

Forskellen fra 100 > 140 gram er 40%.

Forskellen fra 140 > 185 gram er 32%.

Eller for at skære det ud i pap - forskellen er mindre. Eller for at skære det helt - du har ikke andet at skyde med, så du går efter vægten.

Jeg står ved mit oprindelige indlæg. Hvis du har problemer med at løfte 185 fremfor 140 gram, så bør du styrketræne noget mere.

0 0
Benjamin Jensen 17-09-2012 16:26:39

Nej, jeg er ikke håbløs. Det er såmænd dig der er det i din begrænsende tankegang.

Når du skal finde en lækker sild i byen, er det så lige meget om hun vejer 60, 120 eller 200 kg?

Det kan være du forstår nu via min analogi. Jeg synes nu ellers ikke jeg gjorde det så svært for dig.

Men det kommer der nok af, at jeg debattere med een der burde have sin daglige gang på Nationen på ekstrabladet.dk.

Tommy>> Jeg har ikke kaldt dig for en fanboy. Jeg gider ikke kommentere folks præferencer, som du jo selv gør. Hvis man ikke synes om en tlfs. vægt, og har en iPhone, så har du jo konkluderet at jeg er fanboy - lad dog knægten. Det er jo nede på Thomas' niveau du skriver ;)

Jeg har også en SGS 2, men jeg ved ikke rigtig hvad det kommer denne sag ved? Jeg synes umiddelbart det er lidt pinligt at Nokia kommer med en tlf der vejer 185 gram. Det er jo langt over standarden i dag - om det så skyldes trådløs opladning eller lign, er egentlig ligegyldigt. Du kan i hvert fald være sikker på, at Apple ikke vil komme med trådløs opladning, hvis det betød at deres tlf. vil komme til at veje tæt på 200 gram. Der ville jo lyde et ramaskrig, og mobningen vil ingen ende tage fra Android lejren ;)

0 0
Tommy 17-09-2012 17:31:11

"Det er jo tydeligt hvor Tommy og Thomas står. Og så kalder man mig fanboy"
Nu har jeg en kandidat i kommunikation, men man behøver da ikke være ekspert i det danske sprog for at forstå hvad du mener...

Jeg kalder dig knægt fordi det er barnligt(=usagligt) kun at kommentere på en enkelt problemstilling, der i øvrigt næppe er noget de fleste går op i.
Hvis du havde skrevet flere efterfølgende kritikpunkter ville jeg gerne tage din kommentar seriøs - og gerne hvis det havde været noget som folk interesserer sig for. Fx at leveringstiden er håbløs langsom, der mangler nogle afgørende apps i WP8, manglende tilbehør/udvidelser/services eller lignende.
Vi har alle forskellige præferencer, men at en vægtforskel på 70g skulle gøre forskel i købsøjeblikket er lige lovlig søgt (med mindre man rent faktisk lider af fremskreden Parkinsons/muskelsvigt eller andre niche-problemstillinger).

0 0
Kim 17-09-2012 17:24:07

Benjamin, jeg syntes ikke du kan begynde at påstå at du ikke er Apple-fanboy; omend du måske er ved at reformere.
Før 4S blev officiel (da den stadigt var kendt som 5'eren) ville din jubel ingen ende tage og både du og konen skulle skrives op i det sekund det blev muligt. Og det er helt ok, intet ondt i det ;)

Jeg syntes det er prisværdigt at du nu tilsyneladende overvejer alternativerne, det har jeg selv ofte gjort. Jeg vender bare altid tilbage til mit udgangspunkt, da Google udelukker Android for mig, HTC og Samsung laver legetøjstelefoner og jeg ikke kan se mig selv på Applebølgen - måske når det indenfor de næste par år bliver kitch at være "ung" og have en iPhone ;)

Og kald mig gerne Nokia fanboy... ;)

Vil medgive dig at 920'eren ser tung ud på papiret, men tvivler på at det vil blive vægten der bliver en dealbreaker for mig.

0 0
Benjamin Jensen 17-09-2012 19:18:30

Kim>> Man læser nogle gange det man vil læse :)

Jeg ved dog ikke hvor du har fra, at jeg skulle have været skrevet op til iPhone 4S, da jeg hele tiden mente at det var penge ud af vinduet. Indtil jeg fandt ud af, at jeg kunne få 3000 kr for min gamle iPhone, og en ny 32 GB kunne fås til 4500 hos Call Me. Så vidt jeg husker var det 2 måneder efter udgivelsen ;).

Som du selv skriver, så vender jeg nok igen tilbage til udgangspunktet selv og køber mig en 5.

Tommy>> Når man tænker på, at mange har valgt iPhone pga design, så tror jeg nok du skal regne med at en stor fed smartphone nok vil skræmme alle andre væk end lige Nokia nørderne

0 0
Tommy 18-09-2012 09:49:58

Jeg er enig i at den er tung, men når man ser på størrelsen af i4 og i4s, så er vægt per tomme ens når man sammenligner med 920.

Og lige netop designet kan være med til at sælge 920'ere for den skiller sig ud på både form og farve, hvor i5 næsten intet har ændret. Ja, design er vigtigt og det er følelsen af kvalitet også. Hvilket var med til at sælge i4 og i4s da den var lidt tungere end konkurrenterne, men mindre.
Nu har Apple så gået efter at alt skal være så let som muligt, come on mand. Hav en selvstændig mening i stedet for at repeterer hvad Apple mener.

Bare så vi har klare linjer, så er jeg overbevist om at Apple nok skal sælge en ordentlig røvfuld enheder - og jeg kan også godt se hvorfor. Den er elegant, det er kvalitetshardware og fint OS.
Men på 2år er Apple gået fra at være Trendsetter til at være stadard-matcher. iOS har fået tilføjet funktioner, men ellers er der intet sket med det overordnet design og når David Guldager der er bekræftet Apple-tilhænger selv siger i5 er kedelig især pga iOS6 og det ikke ville være hans førstevalg, ja så er der sgu noget galt.

Problemet er vel at hvis man ser Apple som en innovativ virksomhed, så kan man kun blive skuffet over i5 da den intet nyt bringer til smartphone-markedet. Ser man dem som bare endnu en producent der bare skal sælge enheder, så er i5 fin. Men det er noget af en forskel i image!

I5 er en god standard-vare og man er sikker på kvalitet, men gider man sætte sig ind i smartphone markedet, så kan man finde enheder der er bedre - dog bestemt også en del der er dårligere. Så i5 er et safe-choice, men ikke noget jeg ville prale med at have (med mindre man vil udstille sit manglende before-buying-knowledge. OG det er et kæmpe image-problem for Apple, for denne viden vil unægtelig sprede sig og om en del måneder vil folk der har købt i5 fra starten, føle sig lidt dumme og det gør de holder mindre af deres enheder. Måske kan det også være med til at føle at nuværende i-kunder vil føle sig lidt skuffede over manglende fornyelse.
For Apple er det naturligvis vigtigt at der går så lang tid som muligt før det bliver alment kendt at Apple blot er standard-matchere, hvorimod Nokia og Samsung er trendsettere.
For alle Apple fans, kan jeg berolige med at marketsbuskaber tager en mindre evighed at blive alment kendt. Der gik en del år før Apples i-enheder fik den kredit de fortjente. 3GS var vel nok den der satte mest skub i folks holdninger og det tog jo 2½år... Uheldigvis er Facebook og Twitter blevet alment populært, samt smartphones berører og mere da det er blevet allemands eje, så måske går der kun 1 år før det bliver alment accepteret at dem der nu fornyrer smartphones ikke længere er Apple - så må vi håbe at Apple kan lancere en fed i5s...
Apple skal opfinde en ny ting a la Airplay. Måske et TV fra Apple kan sætte lidt gang i modstrømningerne.



tl;dr: i skrivende stund er alle oplyste smartphone-nørder ved at indse at det ikke længere er Apple der svinger dirigentstokken.

0 0
Benjamin Jensen 18-09-2012 12:11:39

Tommy>> Ud fra det du skriver, vil du jo mene at iPhone 5 ikke vil sælge nær så godt som iPhone 4S. Det bliver spændende at se, om din profeti holder stik. ;)

Jeg forstår ikke din sætning med at man skal have sin egen holdning, og du så lige bagefter fortæller, at en eller anden ligegyldig person fra TV2 ikke er tilfreds, så skal vi andre heller ikke være det? Jeg troede du kendte noget til kommunikation jf din kandidatgrad.

Jeg synes også det er mærkværdigt, at du skal nævne iPhone i alle tråde som slet ikke omhandler iPhone.

Jeg synes ikke ligefrem du er det største geni, når du i mellem linierne skriver at Nokia (måske denne model), vil vælte iPhone 5 af pinden. Det var der også nogle der sagde for 1 år siden, men salget har jo mere end skuffet.

Vi har alle nogle forskellige præferencer når vi skal vælge tlf. Det er der jo sådan nogle som dig og Thomas der ikke vil acceptere. Man gør alt for skyde argumenter ned, og man anerkender ikke, at iPhone stadig sælger bedre og bedre for hver tlf de sender på gaden. Det er der en grund til. En af de vigtigste grunde for mig er, at lortet virker hver gang. Den er aldrig frosset, tlf tager ikke sig selv på vej op af lommen som min SGS 2 gør, den ringer rent faktisk når man ringer til den, at den kan holde forbindelsen til WIFI hele tiden. Ting der bare burde være i orden fra start af, men som tydeligvis ikke virker ordentligt på min SGS 2.

Alle ovenstående ting forventer jeg faktisk fungere på en Nokia. Det der stadig bekymre mig, er manglen på apps, og udviklernes modvilje til at lave apps til WP. Nå ja, så er der vægten på denne tlf (det må jeg jo tydeligvis ikke sige).

0 0
Kim Harder 18-09-2012 13:32:46

Jeg var skuffet over de tidligere Nokia modeller og mente heller ikke dengang, at de ville blive noget hit, men tror lidt mere på de nye moddeller, da nogle af dem har fået noget tilbage, som har manglet på de første WindowsPhone modeller. At de har lavet en kraftig mobil, ja hvis man vil have noget ud af sin mobil, så skal den have et kraftig batteri eller også så begrænser man sine muligheder. det har manden bag denne video ganske ret i.

http://www.youtube.com/watch?v=8I0B-nzVIkE&feature=plcp

0 0
Tommy 18-09-2012 13:32:31

Jeg har ikke skrevet jeg tror i5 vil sælge mindre end i4s. Jeg er ret overbevist om at i5eren vil sælge mere - det betyder dog ikke at i5 har bedre konkurrencebetingelser end i4s...

Den generelle befolkning gider ikke bruge tid på at sætte sig ind i tingene og læner sig derfor op at "eksperter" uanset om det er tech-venner eller offentlige personer. Mange baserer deres holdning på andres holdninger - der i øvrigt ofte er meget forsimplet da et tv-indslag maks må vare 30sek... Derfor er Beep/So ein ding interessant.
Men en person der interesserer sig for tech (som jeg antager du er) har typisk et større overblik/nuanceret billede af branchen end den gns-danskeren.

Halvdelen af trådens indhold er om iPhone, selv overskriften. Alle topmodeller måler sig mod nyeste iPhone da den førhen var trendsetteren (not so much anymore)

Jeg skriver at Lumia 920 featurewise er har mulighed for at overgå i5 - det betyder ingenlunde at 920 sælger mere end i5. Hvorfor? For befolkningens generelle holdning er at Nokia er på vej ned/stagneret og iPhone er det man skal have hvis man skal det bedste og nyeste - et budskab der dog er ved at ændre sig, iæsr i kølvandet på i5 og 920 lanceringen.

Jeg accepterer gerne at du har andre præferencer end mig. Min kæreste har selv mac air og i4, det har jeg det ganske fint med. Jeg synes nu også min holdning er noget differenceret fra Thomas og nogle af de andre. Hvilket sa også kan ses i de enheder jeg har haft (bl.a. i4) Jeg havde jo ikke haft iPhone hvis jeg hadede den/firmaet...
Jeg hører musik på mit anlæg derhjemme via airplay (har aifoil til win7) selvom jeg ved det har negativ indflydelse på lydkvaliteten - jeg har ikke engang en CD-afspiller, da jeg ved jeg ikke for den brugt.

Apples fordel er jo også at de er relativt stabile. Jeg solgte dog min i4 fordi den ikke bare stabil efter iOS5.1 og det samme problem har min kæreste. Musikafspiller stopper med at virke, inet går ned. Nogle gange genstarter telefonen umotiveret - det skal dog siges den stadig er mere stabil end noget android enhed jeg har haft... Og den "fortælling" er også i nogen grad accepteret i befolkningen, derfor sælges der mange iphones - men fortællingen om at iPhone er innovative, kreativ og nyskabende er ved at falde til jorden og den hang meget sammen med ovenstående.
Det betyder dog ikke at i5 er en forfærdelig mobil, du kan købe enheder der er dårligere (dog også til en anden pris), men når i5 mangler praktiske funktioner i forhold til de nærmeste konkurrenter kan det blive et problem, hvis det bliver føjet til fortællingen. Apple er stabil og pæn, men ikke den mest nyskabende eller intuitive fordi iOS grundvold ikke er blevet ændret i 7år. Men et budskab tager lang tid om at blive fortalt og hvis Samsung og Nokia ikke bliver ved med at føre dirigentstokken, så kan i5s efterfølger rette op på i5s "skade".

P.s.
Hvis du havde skrevet om din app-bekymring ville din punchline om vægten ikke være så let og så havde den også være mere acceptabel for mig at sluge... Men vægten alene tvivler jeg på er en dealbreaker.

0 0
Thomas 18-09-2012 13:08:43

Tommy skriver intet om, at iPhone 5 vil sælge mindre end 4S eller at Nokia kommer til at sælge flere modeller end iPhone 5.

Det er præcis den argumentationsform der gør, at jeg mener det er håbløst at trænge igennem med sund fornuft. Du forholder dig ikke til hvad folk skriver, men opfinder din egen virkelighed, så du slipper for at tage stilling til hvad folk rent faktisk skriver.

At du så også mener, at "vi" ikke acceptere, at folk har andre præferencer kan man kun ryste på hovedet af. Jeg er i princippet pisseligeglad med om du vil have en iPhone 5 eller ej. Til gengæld kan du forvente at blive udstillet, når du kommer med idiotiske kommentarer.

Havde du nu skrevet, og ja, jeg ved godt det ligger dig fjernt at komme med gode argumenter, noget alá:

Jeg vil hellere have en iPhone 5, fordi en 4" skærm passer bedre til mig. Og så foretrækker jeg aluminium fremfor plastik, når det kommer til min telefon.

Derudover er der flere accessories til min tlf, og det spiller også en rolle.


Men nej, du valgte at skrive "lol, det er pinligt, at den vejer 185g!! den er bare så stor og fed den nye Nokia". Hvis du forventer at blive taget seriøst efter sådan en bunke mundlort, så bør du smutte ind på et Macsite i stedet. Der vil de elske dig.

0 0
Benjamin Jensen 18-09-2012 13:38:29

lol du besvarer et indlæg, hvor jeg netop forklarer grunden til at vælge iPhone 4/5, og så bruger du igen dit latinære sprog til at få mig til at fremstå som en idiot.

Har du ikke læst indlægget? Ser du ikke, at jeg netop skriver hvorfor jeg ville vælge en iPhone? Er du ikke kommet videre, end til mit første indlæg?

I så fald vil jeg også hænge mig i dit første indlæg til mig, som lyder som følger:

Endnu et dybt seriøst indlæg fra Benjamin Jensen. Det er en sand fornøjelse.

Hvis du har problemer med at løfte 40g ekstra i forhold til andre telefoner, så bør du måske starte i et motionscenter.

snip

Det var godt nok et seriøst indlæg...eller hva?! Altså fordi jeg fortrækker en tlf der vejer under 140 gram, så skal jeg starte i et motionscenter?

Hold da helt kæft hvor er du dybt pinlig at høre på Thomas.

0 0
Thomas 18-09-2012 14:56:46

Tak fordi du bekræfter min pointe på allerbedste vis - du er så dejligt forudsigelig :)

"Du forholder dig ikke til hvad folk skriver, men opfinder din egen virkelighed, så du slipper for at tage stilling til hvad folk rent faktisk skriver."

0 0
Benjamin Jensen 18-09-2012 15:01:19

Det var sgu da lige dig der gjorde det. Lol for helvede da!

0 0
Thomas 18-09-2012 16:02:19

For fanden Benjamin. Jeg gi'r sgu op.

Lettere omskrevet, så kæmper selv jeg mod din dumhed.

Tag en snak med din pædagog istedet.

0 0
Kenneth Sørensen 18-09-2012 10:20:46

"Oplyste smartphone nørder" har længe vidst at æblet ikke svinger dirigentstokken... men det ændrer ingenting. Vi er ikke deres primære målgruppe.

0 0
Tommy 18-09-2012 12:11:54

men det er trendsettere der sætte dagsordenen og det vil påvirke resten af branchen. Det samme kan siges om nørderne, de er også med til at formidle udviklingen - forudsat at den er til at sluge for resten af befolkningen...

0 0
Thomas 18-09-2012 11:50:29

Præcis. Apple gik i stå omkring 3G eller 3GS (alt efter hvor sød man er ved dem).

Desværre findes der, også her på sitet, folk, der i ramme alvor mener, at Apple er langt foran konkurrenterne.

Det er trist at se :

0 0
Thomas 18-09-2012 08:49:48

"Når man tænker på, at mange har valgt iPhone pga design, så tror jeg nok du skal regne med at en stor fed smartphone nok vil skræmme alle andre væk end lige Nokia nørderne"

Idiotien er åbenlys.

0 0
Thomas 17-09-2012 17:12:28

"Når du skal finde en lækker sild i byen, er det så lige meget om hun vejer 60, 120 eller 200 kg?"

Du har skrevet mange dumme ting. Men ovenstående må alligevel tage prisen for den værste analogi nogensinde :D

Jeg går ikke ud fra du selv kan se det.. du har jo tidligere påvist, at du er enormt uintelligent.

0 0
Kim 17-09-2012 17:25:54

Down boy, down...

Du opnår næppe det store ved tilsvining alene ;)

0 0
Thomas 18-09-2012 08:48:20

Benjamin har talrige gange påvist, at man ikke kan trænge igennem til ham med almindelig sund fornuft, så det har jeg længe opgivet.

0 0
Benjamin Jensen 18-09-2012 09:21:08

Alligevel har du en stor trang til at kommentere på alt hvad jeg skriver.

Havde du ikke din daglige gang på Nationen? Det bliver jeg mere og mere overbevist om. :D

0 0
Thomas 18-09-2012 11:49:05

Nej, det har jeg ikke. Niveauet her på siden er i øvrigt ikke meget højere end på nationen. Det skyldes folk som dig, der på en eller anden fantastisk måde formår at lukke lort ud i et hvert eneste indlæg.

Det er en imponerende evne du har der.

0 0
Benjamin Jensen 18-09-2012 11:58:40

Mon ikke det skyldes din tilgang til mennesker Thomas - at niveauet ikke er højere? Du sviner jo folk til i et væk. Man ser det jo bare i denne tråd - jeg er jo ikke den eneste der bliver svinet til, fordi man ikke har samme holdning som dig.

0 0
Thomas 18-09-2012 12:47:21

Jeg tror din definition af "svine til" er meget afvigende ifht. den rigtige definition.

Det er kun dig, jeg er ude efter, og det er der egentlig en ganske simpel grund til. Du kan nok godt gætte det, hvis du anstrenger dig lidt. Ellers sig til, så skal jeg hjælpe dig på vej.

Og bare for sjov - hvem er det du mener jeg sviner til, udover dig?

0 0
Benjamin Jensen 18-09-2012 13:29:24

Nu har du jo så indrømmet, at "det er kun mig du er ude efter". Det beviser jo så også, at du slet ikke er her for at debattere, men bare for at svine mig til. Jeg må ærlig indrømme, at du for mig ser ud til at mangle en del indhold i dit liv.

Jeg synes generelt du taler nedladende til folk - bare se Footiefan.

Jeg skrev i forrige tråd, at jeg ikke ville kommentere mere på dine indlæg, da de er absolut intetsigende, og hvorfor du har valgt at svine mig til er mig fuldstændig ligegyldigt. Du tror vel ikke i ramme alvor, at jeg græder snot over det? Jeg behøver ikke en snotforkælet møghvalp som ven.

Men efter dit meget ærlige indlæg, så vælger jeg helt at overse dine indlæg, og vil bare for fremtiden anmelde dem jeg finder upassende.

0 0
Thomas 18-09-2012 15:01:10

Hvis du helt ærligt tror, at jeg kun befinder mig på siden for at svine dig til, så overvurderer du dig selv. Så spændende er du slet ikke.

Du mangler dog stadig at svare på, hvem jeg ellers skulle have svinet til. Jeg ser frem til dit svar.

Du kan ikke svare på det, eftersom jeg ikke har svinet andre til, men derfor vil jeg stadig gerne se hvordan du vil underbygge din tåbelige påstand.

Hvis du synes mine indlæg og svar til Footiefan er nedladende, så må du have en hård hård hverdag, når du er SÅ sart.

Jeg debatterer gerne, men jeg kalder en skovl for en skovl og en spade for en spade. At du er begge dele er trist, men ikke noget jeg bekymrer mig videre om.

0 0
Tommy 17-09-2012 11:43:45

Det er jo det eneste punkt for iPhone5 vinder, så lad da bare knægten.

0 0
Thomas 17-09-2012 11:50:08

Den vinder også i tykkelsen. Men det er jo klart, når der er færre features :)

0 0
Kim Harder 17-09-2012 12:13:07

Der er en bestemt årsag til, at Nokia har lavet Lumia 820/920 så tunge. Det er for, at undgår den ikke håndfrie mobilsnak når der køres bil. Dem som taler mest i mobil under kørslen, skal være i god form for, at kunne dyrke deres meget smidtsomme sygdom telefonitis.

0 0
Thomas 17-09-2012 13:07:42

Hehe. Eller evt. for at folk som Benjamin har noget at hidse sig op over.

Men så er han jo glad - det er også vigtigt :)

0 0
Thomas 17-09-2012 11:01:49

Endnu et dybt seriøst indlæg fra Benjamin Jensen. Det er en sand fornøjelse.

Hvis du har problemer med at løfte 40g ekstra i forhold til andre telefoner, så bør du måske starte i et motionscenter.

0 0
Kenneth Sørensen 14-09-2012 18:40:24

Kan ikke se pointen i at sammenligne i5 og 820? Prismæssigt ligger 920 og i5 vel tættest. Så det handler vel bare om hvor man får mest tlf, for pengene...

0 0
Kim 14-09-2012 21:43:49

Men... Alt andet end pris er samnenligeligt mellem de to. Derfor er i5 overpriced, eller 820 en virkelig god handel... Derfor ;)

0 0
hellas7 16-09-2012 16:35:12

@Kim: Det var da noget af en tynd kommentar. I givet fald skulle det jo fx ikke betyde noget som helst at iphone har 6x så mange apps til sin rådighed og, pga. langt større markedsandel, også vil have det i fremtiden.

Hvis din pointe var rigtig ville det jo være enormt underligt, at iPhone 5 er den mest efterspurgte smartphone til dato

0 0
Kim 16-09-2012 17:11:47

Hehehe, det var ikke ment som en rock solid kommentar.

Men hvis vi absolut skal ind i den gode gamle kvantitet kontra kvalitet, så bliver 2/3 af appsne aldrig downloadet. Så er der kun omkring det dobbelte ;) Antallet af apps er og bliver et dårligt argument.

Og efterspørgslen er jo netop direkte forbundet med markedsandelen. Efterspørgslen er på ingen måde et bevis for at iPhone 5 ikke er overpriced - eller at 820'eren ikke er et bedre køb. Desuden har ingen af den der efterspørger hverken i5 eller 820'eren haft dem i hånden. Efterspørgslen beviser ingenting. Andet end at Apple har et stærkt brand.

0 0
Kim Harder 16-09-2012 18:04:08

Og Nokia forsøger, at få sit tilbage:-)

0 0
Kim Harder 16-09-2012 17:08:30

Nu er ingen af dem kommet på gaden endnu, så disse eftersprøgsler er kun hvad brugere har givet udtryg for. Sprøgsmålet er om der er så mange der så også køber. Har hørt flere 4S bruger, der siger, at de vil vente til næste omgang. Der vil Nokia så have deres Lumia 820/920 på markedet i et stykke tid, så der vil man så også kunne have dannet sig indtryg af hvad de 2 smartphonse kan.

0 0
Kim Harder 14-09-2012 20:02:21

Ja det kan du have ret i, men jeg har på fornemmelsen, at Nokia 820 og I5 passer bedre sammen, også kan man få en fornemmelse af om Nokia og Microsoft har oppet sig.

0 0
Bo Andersen 14-09-2012 14:11:09

Lumiaen er bare så meget mere lækker.

0 0
Tommy 14-09-2012 11:36:45

Nu er det ikke for at drille iPhone 5 for meget, men Lumia 900's skærm var i forvejen på højde med i4s og da der ikke er sket så meget i forhold til i5, ville det så ikke være mere relevant at sammenligne i5 med 820 - de har også nogenlunde samme skærmstørrelser, og de begge deres kameraer er blevet forbedret en smule - men ikke lige så meget som 920eren.
820eren har heller ikke trådløs opladning (som standard hvert fald).

0 0
BallonPedro 14-09-2012 18:24:10

Vil ikke på nogen måde forsvare iPhone, men hverken Lumia 900 eller 820 har samme skærmkvalitet som Æblerne.
Både 900 og 820 har 217ppi, noget lavere end 4/4S/5. Dog er 920 noget helt andet, den skulle være noget bedre ;-)

0 0
Henrik 14-09-2012 22:09:36

Det er jeg faktisk enig med dig i.

Og ja, Lumia 920 er ganske enkelt bare et stykke imponerende og elegant hardware.

Mht. 900 eller 820 som har lidt lavere opløsning, så står de helt klart meget skarpere og konstrastfuld end iPhone 4S' skærm (5 skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke set dens skærm endnu).

0 0
BallonPedro 14-09-2012 23:52:16

Okay, kan i hvertfald sige at skærmen på min Lumia 800 ikke er nær så god som på min kones 4S.

0 0
Kim Harder 15-09-2012 11:16:26

Trådløs opladning kommer også til Danmark, der er mange muligheder. Man kan faktisk som sælger nøjes med en Nokia Lumia 920, til, at klare hele sin dag på. Man kan nemt uden besvær logge på sin pc hjemme på kontoret. 1 2 3 , så kan Lumia bive en trussel for Microsoft eget pc forsøg. Den fylder engang ikke så meget, som en pad på 7 - 10 tommer. Lumkia kan uden problemer arbejde med TDC's netværk, der kan jeg forstå iPhone 5 får problemer. Ovennvæte er også muligt på Nokia Lumia 820, så konkurencen starter allere der. Nokia Lumia 720 når den kommer vil nok ikke har så mange muligheder, da den nok vil komme ud til en lavere pris, nok kun med 5 Mpix, men får den samme mulighed for udvidelse af hukommelse og måske tilkøb af trådløs ladning, en nem størrelse, så er der helt sikket også et godt emne der.

Der hvor det også kan blive interessant, er holbarheden, i forbindelse med dagligdagens brug. Hvem er mest robust, og kan tåle en tur på gulvet fra 1,2 m højde eller der omkring.

0 0
Kim Harder 14-09-2012 11:54:19

Undre mig også lidt, at man ikke bruger en Lumia 820 i sammenligningen. Den kan få trådløs opladning uden den store merpris, men tilgengæld har den mulighed for udvidelse af hukommelsen. Kan forestille mig, at billeder vil være af samme kvalitet. Så det kommer vel an på hvor dyr Nokia Lumia 820 bliver med den lille tilføjelse af trådløs opladning.

0 0
Footiefan 14-09-2012 18:00:58

Kan ikke rigtig se nogen speciel fordel ved trådløs opladning?! Hvad er det store + ? En enhed der alligevel skal være tilsluttet et sted. Opladning afbrydes når du løfter mobilen, fx ved opkald osv. Tror min S3 springer over, hvis/når det kommer til den... Med mindre der er noget smart ved det, ud over lir' ;-)

0 0
Thomas 14-09-2012 20:23:01

Har du altid en oplader på dig?

Også når du er på cafe, sidder i en lufthavn, er i byen eller andet?

Det har du næppe.

At du ikke kan se fordelen ved det undrer mig godt nok. Det plejer ellers kun at være die-hard Apple-fans, der ser begrænsinger frem for muligheder.

0 0
Footiefan 15-09-2012 00:16:31

Tak kloge åge, et lidt nedladende svar kan man altid regne med

Du fortæller om teknologiens muligheder i fremtiden - og ja det kunne da være fedt og super smart, ingen tvivl der.

Nokia bruger, her og nu i 2012, den her trådløse opladeplade som et salgsargument for fx Lumia 920. Og så spurgte jeg bare hvor er de reelle fordele var, frem for et alm kabel? Det er stadig tilbehør der skal købes ved siden af. Og den skal stadig tilsluttes et stik og er dermed fast placeret - lige så fast som en alm oplader. Så indtil videre ikke den kæmpe store gevinst, eller?

0 0
Thomas 15-09-2012 00:41:47

De reelle fordele har jeg lige opridset for dig, men jeg gentager dem gerne. Trådløs opladning er pissesmart, når du er et fremmed sted.

Nokia har lavet aftaler med Virgin Airlines (mener jeg de hed) og en eller anden kaffebar-kæde, hvor de vil indbygge opladestationer i bordene, så folk der har en telefon, der understøtter Qi kan få deres telefoner ladet op bare ved at have dem liggende på bordet.

Det er pissesmart.

0 0
Footiefan 15-09-2012 01:30:53

Hvilke af de ting kan bruges i DK i løbet af 2013, vil du tro? Og sikkert ikke en dansk kaffebar? Så vel stadig meget begrænset herhjemme, endnu.. Og set ift Lumia 920
Ja det er smart, men bliver nok mere relevant ved Lumia 930 el lign ;-)

Har været på 3 oversøiske flyrejser det seneste år. Der var ingen problemer mht opladning af både iPhones og Android enheder. Så folk lider ingen nød :-)

0 0
Raikkonen1974 20-11-2012 19:03:30

Kastrup Lufthavn har allerede kaffebarer der har den trådløse opladning det er skam bare et spørgsmål om tid inden det kommer videre ud i byerne ;-)

0 0
Thomas 15-09-2012 10:09:28

Det danske marked er ubetydeligt i den store sammenhæng. At konkludere eller udvikle produkter baseret på det ville være tåbeligt.

I så fald, så ville der heller ikke være grund til at udvikle en app til Netflix, Hulu og lign. Og Siri ville være ikke-eksisterende.

Kig lidt ud over landegrænserne i stedet.

0 0
Footiefan 15-09-2012 10:40:31

Ja og derfor træffer vi valg ud fra de muligheder vi har nu. Hvis jeg står og skal vælge en ny mobil her i efteråret, så er det afgørende nu engang hvordan den vil kunne bruges af mig i min hverdag. Ikke om jeg om to år kan oplade den på et cafébord i USA. For til den tid har jeg alligevel skiftet mobil en eller flere gange.

0 0
Thomas 15-09-2012 11:03:23

Det er jo en helt anden snak.

Du sagde, at du ikke kunne se nogle fordele ved trådløs opladning, og nu er vi så skiftet til at snakke om, at du ikke kan bruge det herhjemme lige nu.

0 0
Footiefan 15-09-2012 11:43:57

Jeg tænkte hele tiden på her og nu - havde den der Nokia Fatboy pude i hovedet ;-) Og sammenligningen gik fra start i artilen på i5 og Lumia 920, hvor jeg så ikke så den trådløse del som det store argument, her og nu.
I fremtiden og alt det der, ja håber sgu vi får mange af de her muligheder.
Men inden vi kommer så langt, kunne det være fedt hvis de nuværende batterier rent faktisk blev bedre. Men i stedet skifter fokus måske mere over på opladningen overalt..

0 0
Kim Harder 15-09-2012 13:04:39

Det er da også et meget kraftig 2000 mAh batteri, som sidder i Lumia 920. Tror nu nok, man kan satse allerede nu på den trådløse opladning, som en god mulighed for Nokia Lumia 920. Der er virkelig mange steder i Danmark, det kunne være relevant. Ved hjælp af den rigtige markedsføring, så er der helt sikkert noget, at hente. Det ene hjælper det andet. De steder hvor der allerede nu er Trådløs Wi-fi. Der víl komme flere steder med trådløs.

0 0
Kim 14-09-2012 11:43:51

Fy! Du siger vel ikke at iPhone ikke længere er high-end men er blevet et mid-range produkt? ;)

0 0
Kim Harder 14-09-2012 11:55:02

ja, men det er ikke sikkert prisen er det.

0 0