Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone 5S beskyttet med fingeraftryk

iPhone 5S beskyttet med fingeraftryk

iPhone 5S får ekstra beskyttelse i form af en fingeraftrykslæser, der er placeret i ”Home” knappen.

Ved Apples præsentation tirsdag aften, fortalte Phil Schiller fra scenen, at mange beskytter deres telefon ved anvendelse af en kode, men over halvdelen af smartphoneejerne anvender ikke denne mulighed.

iPhone 5S får et helt nyt sikkerhedsniveau med introduktionen af Touch ID, der er en fingeraftrykslæser, der registrerer brugerens fingeraftryk i ”Home” knappen.

Ud over at beskytte telefonen mod uautoriseret brug, er teknologien også dybt integreret i iOS7 og kan dermed blandt andet bruges til at godkende køb vis for eksempel iTunes.

For brugere med paranoia oplyser Apple, at det registrerede fingeraftryk ikke gemmes på Apples servere eller uploades via iCloud.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Anders 11-09-2013 10:05:20

Jeg synes, at oplåsning af mobiltelefonen skulle ske via NEM ID.

0 0
chris 11-09-2013 00:46:58

så det er bestemt ikke noget nyt men det fungerede faktisk ret god allerede for 11 år siden.

http://www.mobiletechreview.com/ipaq5450.htm

0 0
FrkLarsen 11-09-2013 01:37:27

Så vidt jeg kan læse mig til på dit link, er det frivilligt om man vil bruge fingeraftryk. Man kan jo så håbe at der er frit valg på apples også.

0 0
11-09-2013 07:38:35

Det er jeg nu ret sikker på det bliver. Det er din pinkode jo også ;-)

0 0
chris 11-09-2013 07:20:13

Det var det også og kun til at låse PDA'en op.

0 0
FrkLarsen 10-09-2013 23:00:26

Det havde jeg overhovedet ikke tænkt på. Farvel 5S eller hvad. Fordi det bliver jo nok alment på alle fremtidige telefoner. Ikke at jeg som sådan sidder på mit fingeraftryk. Eller er nogen specielt interessant person. Det ender med vi alle må have pen og papir og notesblokke og frimærker og......puha

0 0
Arthur 10-09-2013 23:34:14

Nu har fingeraftryk læseren været at finde i bærbare computere i næsten 10 år. Så det er ikke fordi at Samsung og de andre store selvskaber sidder og tænker "Orrrrv hvad! Hvorfor har vi ikke tænkt på det?".

Der er en grund til at ingen er hoppet med på bølgen.

0 0
CJ 11-09-2013 13:18:41

Eneste tidspunkt jeg bruger kode er når jeg leger "gæt mønsteret" med min niece. Eneste tidspunkt jeg savnede kode var da jeg havde forlagt telefonen i sidste uge. "Heldigvis" havde jeg lagt den i et aflåst skab. Har ikke noget imod at folk hapser min tlf hvis de lige skal sende en besked eller lign. Når det er sagt så virker fingeraftryk som en rimelig let måde at gøre det på. Bare man ikke mister hånden eller en finger mens man er på farten :-)

0 0
11-09-2013 07:40:42

Tror nu det kommer. HTC har det formentlig på deres kommende phablet og det er også bevist at samsung leger med det. Og nu hvor Apple har smidt det på iPhonen, så bliver det blæst op og alle skal have det.

0 0
Morten Jensen 11-09-2013 08:21:37

Jeg afviser ikke, at der kan komme andre telefoner med det. Jeg skriver blot, at jeg ikke regner med at det bliver mainstream.
Og så tror jeg også det går over igen, når det viser sig at ingen gider at bruge det.
Ligesom man kan se det er sket med bærbare. Der var det også moderne en årgang at de skulle have det, men i dag er det langt fra så almindeligt.

0 0
11-09-2013 08:50:30

Det kan godt være du har ret. Det får vi jo at se inden for den næste års tid :-)

0 0
Morten Jensen 11-09-2013 09:35:35

Ja der er ikke andet for. :-) Jeg tror i hvert fald ikke jeg kommer til at bruge en eventuel fingeraftrykslæser på min næste telefon.
Men man ved aldrig.

0 0
FrkLarsen 11-09-2013 00:08:56

Jeg ved godt det ikke er noget nyt. Men nu kommer det jo nok på de fleste mobiler. Jeg forstår ikke hvad du mener med "at der er en grund til at ingen er hoppet med på bølgen"? Hvad er det for en grund? Det er bare et ærligt spørgsmål :-)

0 0
Morten Jensen 11-09-2013 06:59:51

Jeg kunne forestille mig, at grunden er, at selvom det har været at finde på en lang række bærbare, så er der ingen der bruger det.
Ikke at jeg har nogle tal der bakker det op, men jeg ved at alle på min arbejdsplads har fingeraftrykslæser på deres bærbar, men jeg har til dato ikke set det blive brugt én eneste gang.
Det kan selvfølgelig være det ændrer sig, når de får det i deres nye iPhones, som mange af mine kollegaer sværger til. :-)
Men jeg tror ikke det bliver mainstream på telefoner fremover.

0 0
TF 11-09-2013 00:03:59

Og den grund er hvad ?

0 0
Arthur 11-09-2013 22:15:08

@Thomas F

Du skyder ved siden af her.

Jeg fortæller blot at der er en grund til at en 10 år gammel "opfindelse" ikke har været at finde i en kommerciel smartphone 7 år efter den første udgave gik mainstream.

Lige så vel som der er en grund til at Apple ikke har implementeret Haptic feedback til deres keyboard. Det er ikke noget nyt, men de har valgt ikke at implementere det alligevel.

Grunden er irrelevant. Pointen er at der er én. Hvis du vil vide den, så læs diverse påstande på nettet eller kontakt producent.

0 0
TF 11-09-2013 22:32:17

Jeg skyder ikke efter nået jeg stilte bare et spørgsmål til det du skrev.

0 0
Thomas Larsen 10-09-2013 22:09:11

Troede man burde vide bedre i dag :)

0 0
jec 10-09-2013 23:05:20

hehe ja de afviser bare at de ikke gemmes på deres egne server. Men måske der lige ryger en kopi til NSA

0 0