Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   iPhone kidnapper din navigation

iPhone kidnapper din navigation

Har du købt navigation fra Navigon på iPhone er pengene tabt, hvis du skifter til f.eks. en Android-mobil, som dem fra HTC og Sony Ericsson.

For dig som mobilbruger ligner GPS-programmet Navigon MobileNavigator til henholdsvis iPhone og Android meget hinanden, men under overfladen lurer problemerne.

Hvis du smider dine penge efter GPS-programmet til iPhone er det nemlig penge ud af vinduet, hvis du beslutter dig for at skifte telefon. 

Selvom købet af Navigon fra Apples AppStore har kostet over 650 kroner, er det ikke det samme som, at programlicensen kan benyttes på andre mobiler, hvis iPhonen sælges.

Da Navigon MobileNavigator også findes til Android-mobiler som HTC Legend eller Sony Ericsson Xperia X10, virker det ellers oplagt, blot at genanvende den licens som man tidligere har investeret i.

Navigon: Vi har en opgave

iPhone-ejerne kan ifølge Navigon godt glemme, at flytte licensen til en anden mobiltelefon.

- "I Navigon udvikler vi vores software specifikt til hver enkelt mobilplatform, netop som spilproducenter udvikler spil til hver enkel konsol. Derfor er det ikke muligt for brugeren at overføre sin software til en anden mobilplatform", fortæller Gabriel Kjellén, landechef i Danmark hos Navigon, til Mobilsiden.dk

Efter Mobilsiden.dk har taget sagen op erkender Navigon dog, at brugerne ikke har større indsigt i mobilernes styresystemer.

Derfor vil firmaet i fremtiden blive bedre til at oplyse kunderne om problematikken.

Er låst til iPhone

Navigon fortæller videre at købet på iPhone sker via Apples systemer og at softwaren aktiveres umiddelbart efter købet.

Derfor får kunderne ikke en licenskode tilsendt.

Lidt populært kan man sige, at programmet der købes låses til henholdsvis iPhone og brugerens konto i iTunes Store.


Læs også:
Navigation fra Navigon klar til Android mobiler

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

ztyle 07-04-2010 16:03:25

Mobiler kan side settes med computere, og de fleste software producenter sælger faktisk kun deres licens til et OS, så vis du vil bruge deres software på et andet OS må du frem med penge pungen igen.

Vi er begyndt at se en ændring i den politik, men klap lige kamelen før i sviner OS udbyderne til, det er software producenten der er problemet, ikke Apple(i dette tilfælde) Android udgiverne, Microsoft eller andre mobile OS udbydere.

Kort sagt tænk over jeres overskrifter en ekstra gang, i stedet for at komme med jeres falske skandale overskrifter.

0 0
Mads Uldbæk 20-03-2010 02:46:51

Hej Mobilsiden

Jeg takker for undersøgelsen af denne problemstilling. Det måske ikke så overraskende resultat gør mig noget i tvivl om, hvorvidt jeg skal skifte min iPhone ud med en HTC Legend. Så ja - det er en form for fastholdelse/kidnapning fra apples side. Ligeså meget som jeg holder af Apples produkter, ligeså lidt holder jeg af denne lidt negative form for fastholdelse af kunderne. Det samme gælder i princippet alt det musik jeg gennem årene har købt via itunes. Meget af det er ikke uden videre kompatibelt med en hvilken som helst anden mp3 afspiller. En gang ipod altid ipod. Det samme gælder vist med iPhone.

For retfærdighedens skyld er det da rigtigt, at der er andre producenter, hvor præcis samme problemstilling er gældende. Det er bare ikke første gang man støder på dette trick fra Apples. Desværre.

0 0
Mobilsiden.dk 20-03-2010 11:10:29

Hej Mads. Tak for tilbagemeldingen. Jeg kan godt se hvad du mener. Heldigvis er det lettere at flytte musik end det er, at flytte programlicenser. Trods alt kan musikken jo konverteres til et ikke beskyttet musikformat.

0 0
PJ 19-03-2010 13:31:51

Det er jo ligesom når man skriver http://mobil.mobilsiden.dk/ så stiller i svin om til mobilsiden.dk
Skide hyklere

0 0
Nuke 19-03-2010 14:37:49

#BJ

Prøv lige at gear lidt ned, og det du skriver har intet med emnet at gøre.

Er der et problem med siden så skriv til brugerservice@mobilsiden.dk

0 0
Nuke 18-03-2010 21:08:02

Nu tænker jeg jo bare højt, men har man først prøvet en Windows Mobile har man prøvet dem alle, og sådan tror jeg nu også det er med Android, så det med at der er flere fabrikanter at vælge imellem syndes jeg ikke er gangbar, because, it´s the same shit, just in a new case.

Min lige frem at skrive at iPhone kidnapper din navigation, ville jeg næppe bruge som overskrift.

Jeg kan dog sige, been there done that og intet nyt under solen.

0 0
Peter Skotte 18-03-2010 13:09:11

Citat: "Hvis man skifter sin iPhone ud med en Android-mobil, kan programlicensen til gps-programmet Navigon MobileNavigator ikke benyttes på den nye mobil."

Kan man gøre det omvendt? Hvis man skifter sin Android mobil ud med en iphone? Ellers kidnapper android telefonen vel egentlig også bare dit gps-program?

Just a thought...

0 0
nihilist 18-03-2010 20:05:59

fra android til iphone ..... næppe, men at skifte mellem de forskellige android mobil fabrikanter vil næppe være et problem. vi iphone ejere kan vælge mellem iphone..... :-(

0 0
Peter Skotte 19-03-2010 07:34:16

Jeg tolker dit svar som at du ikke helt har forstået problematikken?
Det er naturligvis helt klart for enhver at man ikke kan bruge en android app på en iphone (og heller ikke omvendt) da det er 2 vidt forskellige OS'er men det er heller ikke det som det her handler om. Det er derimod licensen til programmerne.

Altså: Journalisten skriver at iphone kidnapper apps da licenserne ikke kan overdrages til et andet phone OS.
Det som jeg synes er problematisk er at man drejer artiklen som om det er et specifikt phone problem, når det i virkeligheden gælder for alle de smartphones hvor samme apps udbydes.

0 0
Peter Skotte 19-03-2010 07:52:16

Ovenstående er naturligvis skrevet til "nihilist"

0 0
Mobilsiden.dk 18-03-2010 21:08:31

Problemet med skiftet gælder naturligvis også fra Android til iPhone.

0 0
22-03-2010 13:57:23

Fra min tid ved Danish Crown, mindes jeg tydeligt at jeg installerede en TomTom på en HP PocketPC. Desværre gik Pocket PC'en til himmels LIGE efter den var registreret. Det betød at jeg IKKE kunne installere den på en anden PPC, selv om jeg var villig til at sende den defekte til TomTom. Så valgte vi Garmin i stedet, men det er jo det samme der gælder alle steder (med GPS software og andet der koster noget at lave/vedligeholde). Software hører til én enhed. Hvad med OEM Windows på en pc. Dén må heller ikke flyttes til en anden pc.
Så overskriften kan kun give mening for en anti-iPhone person, som tydeligvis ikke kan acceptere at der findes et bedre alternativ til WinMobile og Android. Forstå mig ret, jeg er ikke mere "troende" end at jeg er åben for det tilfælde, at der kom et bedre produkt - det ER der bare ikke p.t. Desuden - hvis du har råd til både en iPhone og en Android dims, så kan du nok også finde de skallede 600 spir til software på begge ;-)

0 0
Peter Skotte 18-03-2010 13:06:29

Eller kunne man fristes til at tro at overskriften har personligt islæt?

Vil det være muligt at flytte en app licens (som er fra samme firma) fra en Android til en Windows Mobile? Hvis ikke så synes jeg journalisten til denne artikel kraftigt burde overveje at nuancere overskriften OG artiklen lidt.

Ellers virker den blot som endnu en gang opkast fra en journalist der ikke synes om iphone. Hvilket er helt fint med mig, bare ikke når det misbruges i medierne.

0 0
nihilist 18-03-2010 19:51:13

når man køber software til en windows phone , en android phone eller en symbian phone vil der være mange forskellige fabrikanter at vælge imellem - man er ikke bundet op på en og kun en fabrikant. køber man software til en iphone .... så hænger man på apple og ikke kun på et givet styresystem :-)
streng taget bør journalisten hverken nuancer overskriften eller indholdet, han har jo trods alt ret.
hans brøde består mere i at han ikke starter artiklen med at fortælle hvor fabelagtige appel produkterne er, vi iphone ejere er jo lidt følsomme mht vores iphones og en kritik rammer os meget hårdt. men til alt held kan en sådan kritik altid afvises med: "endnu en gang opkast fra en journalist der ikke synes om iphone."

0 0
Nuke 18-03-2010 10:44:15

Sådan er det jo desværre med ikke fysiske medier, jeg kan da godt se problemet, men så må man jo gøre op med sig selv om man gerne vil kaste pengene i et "sort hul"

Vil da sige at det ville være nice hvis man fik en licens kode til anden platform, men det er der jo ingen penge i.

Og nu er det jo ikke kun iPhone/Navigon der laver det her stund, bare se på Windows Mobile & Android, når de når så langt.

Jeg er ikke ked af det, for ellers kunne man jo bare købe en PNA...

0 0